Telecom News - שוגר לחלל לוויין ניקוי של Astroscale שידגים טכנולוגיות לסילוק זבל חללי

שוגר לחלל לוויין ניקוי של Astroscale שידגים טכנולוגיות לסילוק זבל חללי

דף הבית >> חידושים הכרזות >> שוגר לחלל לוויין ניקוי של Astroscale שידגים טכנולוגיות לסילוק זבל חללי
שוגר לחלל לוויין ניקוי של Astroscale שידגים טכנולוגיות להצמדות לזבל חללי ולסילוקו
מאת: מערכת Telecom News, 23.3.21, 14:58לוויין קרדיט אסטרוסקייל
 
ה- ELSA-d- לוויין ניקוי החלל הראשון בעולם שוגר בהצלחה ובימים הקרובים יחל להדגים את הטכנולוגיות המאפשרות הצמדות לזבל חללי כמו גם ללוויינים ׳טועים׳ והזזתם למיקום אחר בחלל.
 
מדי יום מסתמכים מיליארדי אנשים ברחבי העולם על נתונים המגיעים מלוויינים כדי לשפר את איכות החיים על פני כדור הארץ. הם מסייעים לנו להעביר הודעות אחד לשני, לדבר עם המשפחה והחברים, לבדוק את מזג האוויר ולנהל את הכספים שלנו. לוויינים משמשים גם לניהול וטיפול באסונות טבע, מעקב אחר אקלים כדור הארץ וכמקור למידע אבטחה לאומית. ללא נתוני לוויין, חייהם של אנשים ברחבי העולם יהיו שונים מאוד.
 
אלא שכעת, מקור הנתונים הללו נמצא בסיכון הולך וגדל להיהרס ולהיפגע ע"י פסולת חלל. עליית השימוש המשמעותית בשימושי לוויין מסחריים במסלול ׳נמוך׳  כדור הארץ נמוך (LEO) אולי תספק שירותים נוספים, שישפרו את החיים על כדור הארץ, אך במקביל, הם יעלו את הסיכון ליצירת פסולת נוספת כשהם מאיימים על השירותים שמספקות המערכות, שכבר נמצאות בחלל.
 
סוכנות החלל האירופית מעריכה, ש-3,600 לוויינים אופרטיביים חולקים את מסלוליהם עם 9,200 טונות של פסולת חלל. על פי הערכות, 28,200 אובייקטים של פסולת משייטים להם בחלל ללא כל בקרה (ע״פ רשת המעקב החללית).
 
עם למעלה מ-10,000 לוויינים המתוכננים לשיגור במסלול הנמוך במהלך 10 השנים הבאות, עולה הצורך המיידי באסטרטגיות פרואקטיביות לסילוק פסולת ובמיוחד סילוק לוויינים  שסיימו את חייהם, כדי לשמור על שימוש בטוח במסלולי ה-LEO (מסלולי חלל נמוכים).
 
לוויין ניקוי החלל ELSA-d (End-of-Life Services Astrosclae Demonstrator) של Astroscale Holdings Inc.  (Astroscale), שבסיסה ביפן עם נוכחות בארה״ב, בריטניה, סינגפור וישראל, הגיע ליעדו בחלל, לאחר ששוגר בהצלחה משדה השיגור בייקונור שבקזחסטן על גבי משגר סויוז, ובימים הקרובים יחל במשימותיו המורכבות.
 
תוכנית שירות סוף החיים '(ELSA) שפיתחה Astroscale, היא שירות חילוץ חלליות למפעילי לוויינים.
 
ה-ELSA-d הוא הלוויין הראשון בעולם, שיצא למשימה מסחרית ראשונה להוכחת התכנות של טכנולוגיות הליבה הדרושות להצמדות לזבל חללי וסילוקו מהמסלול.
 
בלב הפתרון של Astroscale  מצוי ממשק חדש, שפותח ע"י מדעני החברה, שיהווה בעתיד חלק הכרחי בכל לוויין, שיעלה לחלל. הוא מספק תכונות ייחודיות המקלות על זיהוי, הערכה, גישה, תפיסה וניתוב מסלול של לוויין מושבת ובכך למזער את עלויות ההסרה והניקוי העתידיות.
 
ELSA-d מורכב מ-2 לוויינים: לוויין שירות (~ 175 ק"ג) ולוויין ׳לקוח׳ (~ 17 ק"ג) שמדמה פסולת חלל, ששוגרו צמודים יחדיו. לוויין השירות פותח כדי להסיר חלקי פסולת חלל מהמסלול והוא מצויד בטכנולוגיות המאפשרות לאתר ולהתחבר לחפצים הנעים בחלל באמצעות מנגנון עגינה מגנטי.
 
במהלך הבדיקות, שתבוצענה בגובה 550 ק״מ, תודגם הצמדות בחלל בין 2 הלוויינים כשהם מיוצבים, ולאחר מכן ישוחרר לוויין המטרה, הוא יסוחרר ויגולגל (tumbling) ושוב, יתבצע ניסיון להתחבר אליו. זוהי משימה קשה במיוחד, שמעולם לא נוסתה בחלל, שכרוכה בתמרונים מורכבים להשוואת המהירות הזוויתית המרחבית של 2 הלוויינים.
 
אריה הלזבנד, מנכ״ל Astroscale ישראל: "התקדמות משימת ניקוי הזבל החללי היא אחת המשימות הקריטיות ביותר עבור קהיליית משתמשי החלל בכללותה. Astroscale היא החברה היחידה בעולם כיום המתמקדת בלעדית באספקת שירותים בחלל הן במסלול לווייני נמוך והן במסלול גיאוסינכרוני (גובה 35,786 ק״מ מעל קו המשווה של כדור הארץ)״.
 
Astroscale ישראל נחשבת בין החלוצות העולמיות בתחום שירותי תפעול בחלל. החברה, בשמה הקודם – Effective Space, פיתחה טכנולוגיות חדשניות לשירות בחלל והארכת חיי לוויינים וכיום טכנולוגיות אלו מתממשות בפלטפורמה להארכת חיי הלוויינים וסילוק זבל חללי של Astroscale במסלול הגיאו-סינכרוני.
 
סרטון הדגמת היכולות של הלוויין - כאן
קרדיט תמונות: אסטרוסקייל
 
עדכון 6.12.21, 12:19: לוויין ניקוי החלל ELSA-d (End-of-Life Services Astrosclae Demonstrator) של חברת אסטרוסקייל, זכה בפרס החדשנות בקטגוריית התעופה ונכנס לרשימת 100 החידושים הגדולים של 2021 של מגזין המדע - Polular Science. ברשימה היוקרתית נכללים פרויקטים, טכנולוגיות  ומוצרים בתחומי בריאות, גאדג׳טים, רכב ואבטחה ובין השמות ניתן למצוא שם את פייזר, רג׳נרון, סימנס, סוני, אפל, סמסונג, אדובי, מיקרוסופט ופורד. ״החברות ברשימה שלנו שכנעו אותנו בתפקידן החשוב ובשאיפה המשותפת של כולנו לעתיד בריא יותר, נקי יותר, בטוח יותר, חכם יותר ושמח יותר״, אמר צוות השופטים. 
 
 



 
 
Bookmark and Share