Telecom News - מהם התחומים בהם החל מפנה משמעותי בשוק התקשורת הישראלי ב-2021?

מהם התחומים בהם החל מפנה משמעותי בשוק התקשורת הישראלי ב-2021?

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> מהם התחומים בהם החל מפנה משמעותי בשוק התקשורת הישראלי ב-2021?
מהם התחומים בהם החל מפנה משמעותי בשוק התקשורת הישראלי ב-2021?
מאת: מיכאל פנחס, 14.6.21, 08:00מיכאל פנחס
 
האם כדאי להמתין בהחלטה על רכישת מרכזיה, שדרוג מרכזיה, או החלפת מרכזיה?
 
שנת 2021 מסתמנת כשנת מפנה בשוק התקשורת הישראלי. המסקנה החשובה ביותר עקב המפנה האדיר הזה היא: לא להיכנס להתחייבויות ארוכות טווח עם ספק שירות, שמנסה "ללכוד אותך" אצלו, בפתרון קנייני, לעולמים.
 
מהם התחומים בהם החל מפנה משמעותי בשוק התקשורת הישראלי ב-2021?

1. הגברת התחרות בכל התחומים ובמיוחד בשוק התקשורת הקווית:
שוק התקשורת בישראל נכנס ב-2021 לתחרות חריפה ביותר, שמתקיימת בין כמה פלטפורמות אפשריות לבחירה ע"י לקוחות הקצה, מה שיהפוך תוך כמה שנים ספורות, את כל הטלפוניה בישראל, כולל בבתים ובעסקים הקטנים, לטלפונית VoB (טלפוניית IP, טלפוניית ענן):
 
א. בזק. חברת בזק נכנסה לפריסה מסיבית של סיבים לבתים ולעסקים בישראל, כמעט בכל רחבי הארץ. מפות הפריסה עדיין אינן גלויות, אבל כל אחד יכול להירשם באתר של בזק ולבדוק את זמינות היכולת החיבור של הבית שלו (או העסק הקטן שלו) לסיבים של בזק.
 
בזק מספקת קצבי גלישה של 1 גיגה ובקרוב מאוד 2.5 גיגה. הפתרונות הללו מתאימים בהחלט גם לרוב העסקים קטנים (SMB) ולחלק מהעסקים הבינוניים (SME).
 
המשמעות: כל פתרונות הטלפוניה הישנים והמוכרים של בזק (לרבות כל גרסאות הסנטרקס/IP-Centrex) הופכים להיות לא רלבנטיים, כשהעסק מחובר בסיבים אופטיים.
 
ב. המתחרות בבזק: פרטנר (הפועלת עצמאית) וקבוצת סלקום-הוט-IBC, פורסות גם הן סיבים, בעיקר בערים. המחירים מעט יותר זולים מאלה של בזק. רוחבי הפס לבתים ולעסקים קטנים הם עד 1 גיגה.
 
ג. ספקי תשתיות סיבים לבתים עצמאיים. בחלק מהמקומות החיבור משולב עם חיבורים באוויר בגלים מילימטריים. מדובר בספקים, שהחלו לפעול באזורי הפריפריה וביישובים יחסית קטנים יותר, בכל רחבי הארץ, לרבות ביו"ש. הספקית המובילה כרגע בתחום זה היא SMBIT ומולה יש מתחרה חדשה, שפרצה בסערה לשוק המקומי בשם Xfiber. על פי מפת הפריסה של Xfiber, היישובים, שכבר נהנים מפריסת סיבים של Xfiber (על פי דיווחי החברה) הם: נתיבות, דימונה, אופקים, ערד, אריאל, אפרת, עלי, ירוחם, הר-ברכה, שילה, שבות רחל, ולטענת החברה היא בתהליכי התרחבות למאות יישובים נוספים.
 
אחריה נמצאות חברות קטנות נוספות דוגמת: NOORCOM וקומיונט. החברות הבאות כבר פועלות עם רישיון חדש (רישיון מיוחד לאספקת שירותי תשתית פס רחב): נורוקום תקשורת, ערוצי הגולן, שיטה הנדסה ותשתיות תקשורת. חברות נוספות נמצאות בשלבים אחרונים של קבלת הרישיון. רוחבי הפס לבתים ולעסקים קטנים הם עד 1 גיגה. המחירים זולים מאלה של בזק (כ-120-130 ₪ לחודש, לחיבור 1 גיגה תשתית + ספק + טלפוניה).
 
פעילות פריסת סיבים וגלים מילימטריים לבתים ולעסקים מהחברות הקטנות החלה כבר ביישובים הבאים (רשימה חלקית): נריה, אורנית, בית-אל, גבע בנימין, כפר ורדים, פרדסיה, עומר ולהבים. יישובים רבים יצטרפו לרשימה בחודשים הקרובים.
 
המסקנה: ייתכן ויהיה כדאי לך כלכלית לבחור פתרונות תקשורת וטלפוניה מהחברות החדשות הללו, שנכנסות ממש כעת לשוק (ונוספות שתיכנסנה לשוק בחודשים הבאים). צריך להיות זהיר, שכן מדובר בחברות חדשות לגמרי, ללא היסטוריה מוכחת של יציבות ורמת שירות מוכחת. לכן, מומלץ להתייעץ עם מומחה עצמאי המכיר היטב את שוק התקשורת, בטרם קבלת החלטה על נטישת ספק תקשורת ותיק ומעבר לספק תקשורת חדש וקטן.
 
2. הקמת מתקני שירותי ענן חדשים וענקיים, שמוקמים בישראל מכמה ספקים עולמיים לרבות: מיקרוסופט, גוגל, אורקל, אמזון ועוד. מדובר בכמות עצומה של Data Centers בהיקפים שלא היו אי פעם בישראל. בכלל זה ניתן לציין את:

א. "פרויקט נימבוס": מדובר במערכת הענן הגדולה ביותר בישראל, שתוקם בהשקעה של מיליארדי ₪. זו מערכת, שתשרת את הממשלה, גופי הסמך הממשלתיים וגם את צה"ל. ההקמה והתפעול ייעשו ע"י גוגל ואמזון.
 
ב. אקרוניס, מובילת תחום אספקת פתרונות אבטחת ענן כשירות, הכריזה על הרחבת הפריסה העולמית של שירותיה ע"י הקמת 111 מרכזי נתונים (Data Centers) מסביב לעולם, כולל אחד, שיוקם לראשונה, ע"י החברה בישראל. מרכז הנתונים, שייבנה בארץ, יוקם בסיוע חברת מטריקס, שמייצגת הרשמית של חברת אקרוניס בישראל. פתרונות החברה מתאימים לארגונים מרמת משתמש הקצה ועד לרמת מנהל מערכות המידע (ומרמת ספק השירות לרמת המפיץ).
                                                                                           
ג. אורקל:  ענקית התוכנה האמריקאית אורקל בחרה להקים בירושלים את הענן הציבורי הראשון בישראל. לצורך ביצוע הפרויקט, חתמה אורקל על הסכם עם בינת תקשורת מקבוצת רד בינת, במסגרתו יוקם הענן בחוות השרתים המתקדמת של בינת בירושלים. יצוין, שאורקל תהיה ענקית הטכנולוגיה הגלובלית הראשונה, שתפתח אזור ענן ציבורי בישראל, בהשקעה חסרת תקדים בירושלים.
 
המתקן המשוכלל והמתקדם, שישמש את הענן הישראלי, ה-Data Center, משתרע על פני אלפי מ"ר ו-4 קומות בעומק מינוס 50 מטר מתחת לפני האדמה, ויהיה בין המאובטחים ביותר במזרח התיכון.
 
כך, נבנה בירושלים מתקן ענן בעל זמינות של 99.99%, שרותי תמיכה ותפעול 24/7/365 והוא יהיה (לטענת בינת) המתקן הגדול והמאובטח בישראל. הוא יעניק שירותי ענן מתקדמים לחברות במשק הישראלי ממגוון מגזרים, מהתעשייה הביטחונית, גופי ממשל, בנקים, חברות ביטוח, תשתיות, טכנולוגיה, קמעונאות, ועוד.
 
ד. בזק עצמה, החלה לספק שירותי ענן חדשים כולל שירותי תקשורת וטלפוניה מתקדמים, ממתקנים, שהיא עצמה מתקינה ומתחזקת. בזק החליטה להתעלם מקיומה של בזק בינלאומי (שתפוצל בעתיד הקרוב, חציה יתאחד עם חברת YES וחציה יהיה יחידה עצמאית כחלק מקבוצת אלפא, ביחד עם פלאפון). לקוחות בזק בינלאומי יכולים לשקול אם להמשיך עם החברה או לעבור לחברת האם בזק.
 
בזק החליטה, שהיא חוזרת למתקני דאטה סנטר (אחרי שבעשור הקודם העבירה את הכל לבזק בינלאומי): היא נמצאת בתהליך, שיהפוך את מרכזות הטלפון הישנות שלה לחוות שרתים חדשות המתאימות לעידן הסיבים וה-AI. הפרויקט של בזק מתאים לתפיסה חדשה בעולם הדאטה סנטר (Data Center) - לגבות את השרתים ביותר מתקנים קצת יותר קטנים, לעומת הגישה של מתקן אחד ענק מוגן מאוד ועמוק בתוך האדמה.
 
זו גישה חדשה, שבזק מכנה אותה "דאטה סנטר בוטיק", שמותאם ספציפית לצרכי כל לקוח. מדובר ב-11 חוות שרתים בכל רחבי הארץ, שכבר בתהליכי הקמה ותחילת מתן שירותים חדשים ללקוחות העסקיים. מכאן, שמומלץ להתייעץ בטרם קבלת החלטה בנושא, לאור השינוי העצום שעובר ויעבור על בזק ולקוחותיה.

https://www.xn----9hcbbmdejomb6a2c8b8a.org.il/clou
 
3. שדרוגים חדשים ומתקדמים ביותר של מערכות טלפוניה בענן לעסקים בישראל, מצד כל ספקי הפתרונות הגדולים ובכלל זה (רק דוגמאות בולטות):
 
א. אוויה: מערכת חדשה בשם Avaya Spaces. זו מערכת מבוססת AI (אינטליגנציה מלאכותית). הפתרון הטרי שלה למוקדי שירות בינוניים וגדולים קרוי בשם: Avaya aura Contact Center.
 
ב. מיקרוסופט. השיקה את Microsoft Viva. מערכת מתקדמת ביותר לצרכים מגוונים. למיקרוסופט יש שדרוגים בהיקף ניכר למערכות הקיימות דוגמת: Teams ואופיס 365.
 
ג. סיסקו: השיקה את שירות הטלפוניה החכם (AI) בענן בשם Webex Calling, מאפשרת לארגונים להקים מערכי טלפוניה שלמים בזמן קצר, ללא צורך בהתקנות ושימוש במרכזיות פיזיות, תוך חיבור השירות החדש לפלטפורמה הקיימת עם שירות השיחות והוועידות החזותיות והצ'ט המתקדם עם רובוטים. הפלטפורמה דוברת עברית ולכן היא מאוד אטרקטיבית לשוק הישראלי. השירות החדש מספק, בין היתר, תרגום בזמן אמת של שיחת הווידאו בעברית לכל שפה שהצד השני לשיחה דובר אותה (תומך במעל ל-100 שפות).
 
ד. חברת זום (Zoom) שהחלה לצמוח בצורה פראית בתקופת שיא מגפת הקורונה, מנצלת את הצלחתה ומתרחבת בארץ לפתרון מלא לעסקים, עם שירות חדשני ביותר בשם Zoom Phone ו-3 "טלפוני זום".
 
לאור ריבוי הפלטפורמות החדשות והמתקדמות ביותר הללו, מומלץ להתייעץ עם מומחה לתחום, בטרם בחירת פלטפורמה חדשה, או משודרגת, לשירותי תקשורת וטלפוניה עסקיים. 

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, יוני 2021.
COMMUNICATION FREE
עדכון 24.10.21: פורסם כאן ע"י מור בסן ב"ערוץ 20": "משקיעים בתשתיות: נחתם הסכם להקמת חוות שרתים נוספת. 
חברת בזק בינלאומי וחברת סרברפארם תשתיות ישראל, חתמו על הסכם להקמת Data Center (חוות שרתים) מהמתקדמים בישראל בהספק 3 מגה וואט במתקן בבני ציון. הסכם האירוח הינו למשך 15 שנים עם אופציות נוספות, סך כל ההשקעה המתוכננת במקום כ- 500 מיליון ש"ח. חוות השרתים תתוכנן ותבנה בהמשך לחתימת ההסכם והיא צפויה להחנך ברבעון הראשון של שנת 2023. חוות שרתים זו הינה החווה השישית של "בזק בינלאומי" בישראל והיא תפעל בנוסף לחמישה מתקני Data Centers נוספים שנמצאים בפתח תקווה, ראש העין ובתל אביב.
חוות השרתים החדשה תוקם לראשונה בישראל כמתקן ייעודי ועצמאי המיועד לספק שירותי דאטה סנטר בסטנדרטים בינלאומיים (ולא כחלק מבניין משרדים או מבנה תעשייתי שהוסב לשימוש) החל מסטנדרט אדריכלי, תכנון הנדסי מתקדם של תשתיות בתוך המתקן כמקובל באירופה ובצפון ארה"ב, טכניקות קירור יעילות, הספקי חשמל עם יכולת הרחבה במספר שלבים ובהתאם לתחזית הגידול בצריכה, שרידות המערכות ודרכי גישה נוחות ללקוחות להתקנות ציוד IT, חדרי מחשוב לשימוש ייעודי וכלה בשטחים ציבורים רחבים בתכנון קפדני בסטנדרטים שטרם נראו בישראל.
החווה תשתרע על שטח של כ 9000 מ"ר, והיא החווה הראשונה של השותפות של סרברפארם וקרן תשתיות ישראל בישראל מבין מספר חוות אשר היא מתכננת להשיק בישראל ובמזרח התיכון בשנים הקרובות. שיתוף הפעולה עם בזק בינלאומי מבוסס על מודל הפעלה של בניית תשתיות על ידי חברה בינלאומית המתמחה בהקמה ותפעול מתקדם של חוות שרתים ברחבי העולם ושותפות עם חברת IT ותקשורת המתמחה והמובילה במדינת היעד.
יש לציין כי מלבד חוות השרתים בישראל, מפעילה בזק בינלאומי שבעה אתרים נוספים ברחבי העולם המקושרים באמצעות רשת תקשורת בינלאומית מתקדמת המבוססת על הכבל התת ימי של החברה.
רן גוראון, מנכ"ל בזק בינלאומי: "חוות השרתים השישית מרחיבה את רשת המתקנים של בזק בינלאומי ומחזקת אותה בצורה משמעותית. החברה תמשיך להשקיע על מנת לספק למגזר העסקי פתרונות IT מקצה לקצה, בהשקעה בתשתיות ובהרחבת השירותים המנוהלים בענן"."



 
 
Bookmark and Share