Telecom News - ההיבט החברתי כיכב ביריד הפרויקטים של הפקולטה למדעי המחשב בטכניון

ההיבט החברתי כיכב ביריד הפרויקטים של הפקולטה למדעי המחשב בטכניון

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> ההיבט החברתי כיכב ביריד הפרויקטים של הפקולטה למדעי המחשב בטכניון
ההיבט החברתי כיכב ביריד הפרויקטים של הפקולטה למדעי המחשב בטכניון
מאת: מערכת Telecom News, 3.8.21, 17:10STARTUP FREE
 
האפליקציות החברתיות: 4 דוגמאות בולטות מתוך שורה של פרויקטים טכנולוגיים חברתיים: "חברים לרפואה", "המובילים" (שינוע חברתי), "הדר בעלייה" (שכונה בחיפה), "סחר הוגן".
 
חברים לרפואה
אחד מהפרויקטים היה פיתוח פלטפורמה חדשה לעמותת חברים לרפואה, שפועלת לניתוב עודפי תרופות לנזקקים באמצעות בית המרקחת ההתנדבותי היחיד בעולם. העמותה, שפועלת מבני ברק, מקבלת מאנשים שונים תרומות של תרופות עודפות ומעבירה אותן למי שזקוק להן. ב-2020 העבירה העמותה תרופות בשווי 90 מיליון ש"ח. בתקופת המגפה הגיעו לעמותה כ-6,000 פניות בחודש, מה שהטיל עומס רב על המתנדבים ועיכב את הטיפול בפניות.
 
קבוצת הסטודנטים בטכניון פיתחה מערכת [בוט] המקילה על המשתמשים להגיע לטופס הנכון באתר העמותה ומפחיתה את העומס מהמתנדבים. מעבר לכך, המערכת מאיצה את תהליך אספקת התרופות ובכך מונעת עיכובים העלולים לפגוע בבריאותם של הפונים. המערכת שומרת על פרטיות הפונים והממשק נבנה באופן נוח ופשוט בהתאם לקהל ה"לקוחות" - אנשים שאינם בקו הבריאות, בהם קשישים רבים. ואכן, המערכת, שפיתחו הסטודנטים, ייעלה את פעילות העמותה וקיצרה את הזמן הנדרש להעברת התרופות מהתורם אל החולה.
 
חבריה קבוצה (חלקם בתמונה למטה) הם: יעקב שרמה, עדו יצחק ים, מקסים חי, דניאל שפירו וטל מנהיים מהמעבדה לפיתוח תוכנה ומערכות בפקולטה למדעי המחשב בטכניון. המנחים הם איתי דברן, והדוקטורנטים איתן סינגר ואלעזר גרשוני.

חברים לרפואה
 
המובילים
פרויקט "שינוע חברתי" הוא יוזמה חברתית ישראלית, שבמרכזה פתרונות לוגיסטיים וחיבורים בין המגזר העסקי למגזר החברתי. המיזם מעביר תוצרת עודפת מהתעשיות השונות (מפעלים, בתי מסחר, בנקים) וממוסדות ממשלתיים - ריהוט,  מזון, ביגוד ועוד- לעמותות ולארגונים שונים. היוזמה לא רק מסייעת לאנשים הזקוקים לאותם מוצרים אלא גם מונעת השלכה של עודפי תעשייה הנאמדים במאות אלפי ש"ח בחודש.
 
במסגרת הפרויקט פיתחו הסטודנטים ממשק חדשני המשפר את הפרויקט ומקל על הארגונים לנהל את תרומת המוצרים. זוהי אפליקציית ווב המאפשרת להציע תרומות ולחפש תרומות כדי לחבר בין הנותנים למקבלים הפוטנציאליים. מעבר לכך, היא מרחיבה את היריעה ומאפשרת גם ליחידים להצטרף כתורמי מוצרים.
 
חברי הקבוצה, (חלקם בתמונה למטה), הם ליאור זליקמן, אלקס צ'ירקוב, יגל מאיר וטל נהורן, שעבדו על הפרויקט בהנחיית איתן סינגר.

המובילים שינוע חברתי
 
הדר בעלייה
קבוצת סטודנטים נוספת פיתחה אפליקציה חדשה המחברת בין תושבי שכונת הדר בחיפה ו"משדכת" בין מתנדבים לאנשים הזקוקים לעזרה.
 
האפליקציה מהווה שדרוג דרמטי של הרשת החברתית בהדר - רשת אינטרנטית בסיסית, שפותחה עוד בימי מלחמת לבנון השנייה, כאשר חיפה המופגזת הייתה משותקת במידה רבה ורבים מהתושבים סבלו מניתוק, מבדידות וממגבלה על שגרת סידורים וקניות.
 
האפליקציה החדשה מייעלת את החיבור בין אנשים, מקילה על מנהלי השירות לעקוב אחר האינטראקציות השונות ומאיצה את העברת הסיוע למי שנזקק לו: אדם הזקוק לטיפול שיניים, אישה הזקוקה לעזרה בקניות, ילד שצריך מחשב כדי ללמוד בזום וכן הלאה. 
 
חברי הקבוצה, (בתמונה למטה), הם חנין ג'רייס, חוסיין אבו ג'באל, סמי חמוד וחאיתם קבלן. הנחייה: אלעזר גרשוני.

הדר בעליה
 
סחר הוגן
קבוצת "סחר הוגן" פיתחה תוסף אינטרנטי לרשתות השיווק, שמטרתו עידוד קנייה של מוצרי סחר הוגן. בנוסף פיתחה הקבוצה משחק למורים בבתי הספר, שמטרתו העלאת מודעות לערכי סחר הוגן. בפרויקט, בהנחיית איתי דברן ואיתן סינגר, השתתפו הסטודנטים גיא שפירא, עידן רז, מיכל דובז'יק, תומר וורנוב ומקסים ברסקי.

רונית פיסו, מהחממה החברתית בטכניון: "ההתגייסות של הסטודנטים למטרות חברתיות מרגשת מאוד ומאפשרת לנו לטפל ב'פרויקטים יתומים' - פרויקטים של עמותות, שאין בכוחן לגייס משאבים מספקים לטובת שיפור טכנולוגי. ההירתמות של הפקולטה למדעי המחשב לטובת עניין זה מדגימה את השפעתה הפוטנציאלית של האקדמיה על החברה הסובבת. במקביל, השטח תורם לאקדמיה בכך, שהיא מטיבה להבין את העולם החברתי ולהכשיר דור של סטודנטים, שיהיו מחויבים לאתגרי השעה".

קרדיט צילום 3 תמונות הסטודנטים: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

 
 
 



 
 
Bookmark and Share