Telecom News - הפלסטינים ניצלו את קונגרס איגוד הדואר העולמי 2021 כדי לתקוף את ישראל

הפלסטינים ניצלו את קונגרס איגוד הדואר העולמי 2021 כדי לתקוף את ישראל

דף הבית >> דואר ישראל וגמלאי הדואר >> הפלסטינים ניצלו את קונגרס איגוד הדואר העולמי 2021 כדי לתקוף את ישראל
הפלסטינים ניצלו את קונגרס איגוד הדואר העולמי 2021 כדי לתקוף את ישראל
מאת: מערכת Telecom News, 12.8.21, 17:26יגאל לוי תמונה פרטית

ברגע האחרון נמנע "פיצוץ" של קונגרס איגוד הדואר העולמי בחוף השנהב עם הצעת פשרה המאפשרת השתתפות מרחוק למעט בהצבעה חשאית. בקורת הפלסטינים במליאה עלולה להצביע על כוונתם להוביל להצעת החלטה אופרטיבית נגד ישראל בהמשך דיוני הקונגרס.

לאחר שבוטל בשנה שעברה בשל מגפת הקורונה, נפתח השבוע (9.8.21) בחוף השנהב קונגרס איגוד הדואר העולמי.

איגוד הדואר העולמי, שהוקם במאה ה-19, משמש כסוכנות מקצועית של האו"ם, וממוקם בעיר בברן, שוויץ. מידי 4 שנים מקיים האיגוד קונגרס, שמפגיש את 192 המדינות החברות בו, לצד בעלי עניין נוספים בענף הדואר, כגון חברות שילוח, בתי דפוס לקוחות גדולים וכו'.

חשיבותו של הקונגרס היא בכך, שבמסגרתו מוסדרים קשרי הדואר בין המדינות, לרבות סיווג השירותים, "תשלומי הקצה", שתשלם כל מדינה וכו'. על רקע עליית הסחר האלקטרוני, גוברת חשיבות העברת החבילות בין המדינות ומכאן, חשיבות האיגוד כגוף המסדיר את קשרי הדואר הבינלאומיים.

הקונגרס, שאמור היה להתקיים אשתקד בחוף השנהב, נתקל בקשיים, כאשר מדינות רבות הודיעו על חששן להגיע לאירוע, בשל מגפת הקורונה. בשלב מסוים עלתה אפשרות להעתיק את מיקום הקונגרס מחוף השנהב לשוויץ (ג'נבה), הצעה, שגררה ביקורת קשה, בעיקר מצד מדינות אפריקה, שראו בה הבעת אי אמון ביכולתה של אפריקה לארח אירוע בינלאומי גדול. מה גם שמגפת הקורונה, כידוע, לא פסחה גם על שוויץ, שהוצעה כתחליף.

בסופו של דבר הוחלט שלא להעתיק את מיקום הקונגרס מחוף השנהב, אלא לדחות אותו, מ-2020 ל-2021, בתקוו שעד אז תדעך מגפת הקורונה.

כידוע, התקווה, שמגפת הקורונה תדעך, לא התממשה והמגפה ממשיכה להכות בעולם גם השנה, ואף ביתר שאת. חרף המגיפה, הוחלט כן לקיים השנה את קונגרס הדואר העולמי והוא נפתח השבוע, כמתוכנן, בחוף השנהב.

אלא, שהקונגרס נפתח בקולות צורמים, כאשר רק כמחצית מהמדינות החברות הגיעו להשתתף בו, וגם אז מדובר בעיקר בדיפלומטים, שמאכלסים את מקום המדינות באולם הדיונים, ולא באנשי דואר.

כך לדוגמא, את ישראל לא מייצגים השנה בקונגרס אנשי משרד התקשורת וחברת דואר ישראל, אלא אנשי משרד החוץ, בראשות שגריר ישראל בחוף השנהב, ליאו וינובסקי, (במרכז התמונה למטה).

לאור האילוצים, הוחלט בפעם הראשונה בכל 146 שנות קיומו של איגוד הדואר העולמי, לבחון שינוי מתכונת ההשתתפות בקונגרס, מחובת השתתפות פיסית, למתן אפשרות ל"השתתפות מרחוק". אולם, מאחר ושהחלטה מחייבת רוב  של שני שלישים ממשתתפי מליאת הקונגרס, נקבע, שישיבת המליאה הראשונה בקונגרס תיפתח בהצבעה לאישור "השתתפות מרחוק".

אבל מה שצפו, שתהיה הצבעה טכנית בלבד, שתעבור בקונצנזוס, הפך לתקרית פוליטית קשה, כאשר מדינות אפריקה וחוף השנהב בראשן, טענו, שמדובר בפגיעה קשה בהן לאחר המאמצים הרבים, שהשקיעו בהיערכות לקונגרס והיערכותם לארח את המשלחות מכל העולם.

נציגי חוף השנהב טענו, שלא נבחרו לארח "חצי קונגרס" והזכירו כיצד אותן מדינות, שלא הגיעו כעת לקונגרס ודורשות אפשרות להשתתף מרחוק, תקפו ב 2016 את קיום הקונגרס באיסטנבול על רקע ניסיון ההפיכה שם. אולם, "רוח הסולידריות" גברה והקונגרס באיסטנבול היה הצלחה גדולה.

מנגד, מובילה ארה"ב את מתן הגמישות להשתתפות מרחוק בקונגרס הנוכחי, תוך שהיא דורשת מתן מענה לחשש מפני הצבעה מרחוק, בנוגע לנושאים הדורשים הצבעה חשאית ובראשם בחירת מנכ"ל איגוד הדואר העולמי וסגנו.

העימות סביב סוגיית מתן אפשרות ל"השתתפות מרחוק" מעמידה את הקונגרס על סף "פיצוץ", כאשר ניסיונות ארוכים להגיע להחלטה מוסכמת נכשלו וברגע האחרון, הוחלט אתמול בלילה בתום דיון סוער, לדחות את ההחלטה להיום.

מי שמיהרו לנצל את כינוס מליאת קונגרס הדואר העולמי הנוכחי ושידורו הישיר לכל העולם, היו הפלסטינים, שתקפו את ישראל, שלטענתם, לא מעבירה להם תשלומי "דמי הקצה" בסך של עשרות מיליוני ₪ עבור דואר המגיע אליהם מחו"ל.

מערכת היחסים בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית בתחום הדואר, הוסדרה במסגרת הסכם הביניים (אוסלו ב') שנחתם ב-1995, כאשר מתוקף העובדה, שישראל שולטת במעטפת הגבול של הרש"פ, היא גם שולטת בכניסת הדואר ממדינות העולם לרש"פ.

במהלך קונגרס הדואר העולמי ג'נבה 2008 הצהיר ראש משלחת ישראל, עו"ד יגאל לוי, (בתמונה למעלה), ששימש בזמנו סמנכ"ל בכיר לדואר במשרד התקשורת, שישראל מסכימה עקרונית להעברת דואר ישירה מהעולם לרש"פ, דרך ירדן (ולא דרך ישראל) וכן, לתשלומי "דמי הקצה" ישירות לרש"פ, בגין דואר בינלאומי.
בעקבות ההצהרה הישראלית הנ"ל, הקימו ישראל והרש"פ "ועדת דואר משותפת", בראשות עו"ד יגאל לוי מהצד הישראלי, ומנכ"ל הדואר הפלסטיני מחמוד דיוואן, ואף הושגה הסכמה על מתווה העברת הדואר לרש"פ, שמספק פתרונות תפעוליים לתהליך העברת הדואר בהיבטים של הובלה, מכס, תשלומי "דמי קצה", בידוק ביטחוני וכו'.

אולם ההסכמה לא הבשילה לכדי הסכם סופי בין ישראל לרש"פ, ועדיין לא מתאפשרת העברת דואר ישירה ממדינות העולם לרש"פ, ו"דמי הקצה" עדיין אינם מגיעים לידי הרש"פ.

אי לכך, חרף העובדה, שבהסכם אוסלו ב' נקבע, ש"מעמד הצד הפלסטיני באיגוד הדואר העולמי, יישאר כפי שהוא בהווה, והצד הפלסטיני לא יהיה צד לפעולה כלשהי לשינוי או תיקון מעמדו", מהווים קשרי הדואר בין ישראל לרש"פ, מוקד מתיחות בין הצדדים, שלא פעם הופכים להתגוששות בזירה הבינלאומית, ובעיקר בדיוני איגוד הדואר העולמי.

כך לדוגמא, ב-2018 התלוננו הפלסטינים על עיכוב של 10 טון דואר במשך 8 שנים בירדן, וב-2019 אף הובילו הפלסטינים מהלך חד צדדי להתקבל כמדינה חברה באיגוד הדואר העולמי, אך לא עלה בידם להשיג את הרוב הדרוש, ובקשתם נדחתה.

כאמור, הפלסטינים ניצלו גם את קונגרס הדואר העולמי הנוכחי, המתקיים בימים אלה ב"חוף השנהב", כדי לתקוף את ישראל, דבר העלול להצביע על כוונתם להוביל להצעת החלטה נגד ישראל בהמשך דיוני הקונגרס.

בכל מקרה, לאחר יום דיונים מתוח במיוחד שהתקיים אתמול, נפתחו היום דיוני הקונגרס, עם הצגה ע"י ארה"ב של מתווה פשרה מוצע: מתן אישור, לראשונה מאז הקמת איגוד הדואר העולמי, למדינות להשתתף ולהצביע מרחוק, למעט בנושאים רגישים הדורשים הצבעה חשאית, כגון בחירות לתפקיד מנכ"ל איגוד הדואר העולמי וסגנו. בנושאים הדורשים הצבעה חשאית, יורשו להשתתף רק המדינות הנוכחות פיסית באולם הדיונים.

הצעת הפשרה הנ"ל, שאושרה ע"י המליאה, מנעה ברגע האחרון "פיצוץ" של קונגרס איגוד הדואר העולמי, כאשר מחד איפשרו לכמה שיותר מדינות לקחת חלק בקונגרס ומאידך, לא פגעו בחוף השנהב כמדינה המארחת קונגרס "מלא".

מאחר שבהתאם לכללי איגוד הדואר העולמי, די בדרישה של 2 מדינות בלבד, כדי להפוך הצבעה לחשאית, נותר כעת לקוות, שהמדינות תנהגנה בהגינות ולא תדרושנה הצבעה חשאית בנושאים רבים, וזאת משיקולים של רוב מקרי באולם הדיונים, והאיסור על מדינות להצביע מרחוק.

בישראל נותר כעת גם לעקוב בזהירות אחר התנהלות הפלסטינים בהמשך דיוני הקונגרס, בהנחה, שהביקורת, שהשמיעו נגד ישראל במליאה, עלולה להוביל לניסיון לקבלת החלטה אופרטיבית נגד ישראל בתחום הדואר הבינלאומי. 

התמונה למטה פורסמה ע"י ליאו וינובסקי, שגריר ישראל באיבדז'אן, בעמוד הפייסבוק שלו:

ליאו וינובסקי במרכז



 
 
Bookmark and Share