Telecom News - יועז הנדל "תוקף בחריפות" את חברת הדואר אך מעניק לה הטבות מפליגות

יועז הנדל "תוקף בחריפות" את חברת הדואר אך מעניק לה הטבות מפליגות

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> יועז הנדל "תוקף בחריפות" את חברת הדואר אך מעניק לה הטבות מפליגות
יועז הנדל "תוקף בחריפות" את חברת הדואר אך מעניק לה הטבות מפליגות על חשבון הציבור
מאת: מערכת Telecom News, 21.10.21, 15:30הנדל דוברות משרד התקשורת

שר התקשורת בונה על כך, שכלי התקשורת יצטטו בהרחבה את "המתקפות החריפות" שלו על חברת הדואר ועל שרי התקשורת הקודמים, ולא יבינו  וישימו לב, שבעצם הוא עצמו משרת את החברה. בינתיים זה מצליח לו. נראה, שהנדל מיישם את מה שהוא עצמו מעיד, שהוצע לו כאשר נכנס לתפקידו: "לא להסתבך עם הדואר". פירוט כל הבטחות השר מול ההטבות.

שר התקשורת, יועז הנדל, (בתמונה משמאל), זיהה את הכעס הציבורי על חברת הדואר, אך חושש להתעמת עם עובדי החברה, ולכן בחר לנקוט בדרך מתוחכמת: שימוש ברטוריקה חריפה נגד חברת הדואר ונגד קודמיו בתפקיד, אותם הוא מאשים ב"חוסר אומץ מיניסטריאלי", כאשר בפועל הוא עצמו מציע הטבות מפליגות לחברת הדואר, על חשבון הציבור ועל חשבון המתחרים של חברת הדואר.

בנוסף לאמירות הלוחמניות של שר התקשורת נגד חברת הדואר, השר "היצירתי" ביצע "אמבוש" מצולם בסניפי דואר עמוסים (הדוגמה האחרונה כאן), ואפילו פירסם סירטון נגד חברת הדואר.

הנדל מצהיר אמנם, שבמסגרת הרפורמה, שהוא מוביל כעת בענף הדואר, "חלק מהצעדים יהיו קשים ומורכבים לדואר ישראל" ואף משווק את הרפורמה בענף הדואר כהגברת התחרות בענף, אך בפועל, מדובר בדיכוי התחרות בענף הדואר, כאשר התחרות היחידה ,ששר התקשורת מציע ו"מככבת" בהודעות, שמפיץ המשרד, מתייחסת לתחום הדועך של "המכתבים הרגילים", שאינו מעניין את השחקנים בענף הדואר.

הנדל דרש כתנאי למתן ההטבות לחברת הדואר, גיבוש תוכנית לשיפור השירות ותוכנית להרחבת התחרות בתחום החבילות הנכנסות לישראל. בפועל, אין תוכנית לשיפור השירות ואין תוכנית להרחבת התחרות בתחום החבילות הנכנסות לישראל, אך זה לא מונע מהנדל להעניק את ההטבות המפליגות לחברת הדואר.

באותה דרך מתוחכמת מבקש הנדל "לתקוע" גם את הפרטת חברת הדואר, במסווה של הצעת הפרטה חדשה מטעמו: הפרטה כוללת ומיידית של חברת הדואר, כאשר בפועל מדובר בסתימת הגולל על ההפרטה הדרגתית, שכבר יצאה לדרך, אחרי שנים של משא ומתן והשקעת סכומי עתק ע"י המדינה.

הנדל בונה על כך, שכלי התקשורת יצטטו בהרחבה את "המתקפות החריפות" שלו על חברת הדואר ועל שרי התקשורת הקודמים, ולא יבינו וישימו לב, שבעצם הוא עצמו משרת את החברה. בינתיים זה מצליח לו.

נראה, ששר התקשורת יועז הנדל מיישם את מה שהוא עצמו מעיד, שהוצע לו כאשר נכנס לתפקידו: "לא להסתבך עם הדואר".

מליאת הכנסת הצביעה ב-4.10.21 בקריאה ראשונה על הרפורמה בדואר ישראל. בהודעה רישמית של משרד התקשורת, הבטיח הנדל שיפור השירות לציבור תוך הנגשת השירותים בערוצים ישירים ומקוונים (כדי להקל על הציבור ולצמצם את העומס בסניפים), הרחבת התחרות בתחום הדואר, גמישות תעריפים לחברת הדואר, גמישות ניהולית לחברת הדואר לפתח שירות נוספים. לצד זאת הבטיח השר עיגון סמכויות פיקוח ואכיפה נרחבות למשרד על שוק הדואר (כיום העיצומים שמטיל משרד התקשורת על החברה, הם מגוחכים). 

הנדל, שהציג את החוק במליאת הכנסת: ״היום אנו מתחילים בתיקון, שהיה צריך לעשות כבר מזמן. חברת דואר ישראל היא חברה הנוגעת בכולנו, אבל העובדה היא, שרבים לא מרוצים מהשירות שהיא מספקת. רשימת התלונות, שמגיעות אלי עצומה: מכתבים לא מגיעים, חבילות מאחרות, תורים ארוכים, סניפים עם זמני המתנה חריגים. זו מציאות, שאני לא מוכן לקבל. בכשלים בדואר היה צריך לטפל בזה כבר מזמן. אבל נסיבות פוליטיות, חוסר אומץ מיניסטריאלי ובעיקר התמקדות בטפל - הובילו למצב הנוכחי.

אפשר להפוך את הדואר לחברה המתחרה ומרוויחה בשוק תחרותי. המשימה המרכזית היא לייצר לדואר כלים ויכולות להתחרות בשוק חופשי. להסיר מעליו מגבלות מיותרות. לאפשר יכולות העסקה גמישות. לייצר מנגנוני תמרוץ אפקטיביים לעובדים מעולים ולמנהלים מצטיינים. להפוך את הדואר לחברה יעילה וזריזה היכולה להיות אטרקטיבית למשקיעים עתידיים. חייבים לייצר את השינוי שאני מדבר עליו.

אמרו לי, כשנכנסתי לתפקיד, לא להסתבך עם הדואר, זה עסק גאולוגי עם שכבות של עובדים, מורכבות פוליטית ובור פיננסי.אני לא יודע לעבוד בשיטה הזאת. עצימת עיניים הובילה את הדואר שוב ושוב לשולחנה של הממשלה. צריך לאתחל מחדש: הכל בדואר צריך להיות מעולה. יעיל. מתאים. חדשני ורווחי. מה שטוב - יישאר. מה שלא - יעוף.

אני מניח לפניכם היום את תיקון חוק הדואר, שיבטיח שירותי דואר טובים יותר לכלל הציבור. זוהי רק ההתחלה.חלק מהצעדים יהיו קשים ומורכבים לדואר ישראל, אבל ביום שאחרי, אזרחי ישראל ייהנו משירות טוב יותר״.

כאמור, כגודל ההתקפה של שר התקשורת יועז הנדל על חברת הדואר, כך גודל מתן ההטבות, שהוא עצמו מבקש להעניק לחברה, ונפרט:דן רוזן

ראשית, שר התקשורת "שכח לציין", שהוא עצמו היתנה את מתן ההטבות המפליגות לחברת הדואר, שנכללו במסגרת המלצות הוועדה הציבורית בראשות דן רוזן (בתמונה משמאל), ב- 2 תנאים ("דגשים") מרכזיים:​


1) תוכנית מפורטת לשיפור שירותי הדואר. התנאי הראשון של הנדל למתן ההטבות המפליגות לחברת הדואר, היה הצגת תוכנית כוללת לשיפור השירות: "נוכח האמור, אבקש כי בתוך 40 ימים, תביא חברת הדואר לאישורי תכנית מפורטת לרפורמה בשירות לציבור, שתכלול התייחסות, בין היתר, לסוגיות הבאות: אספקת שירותי הדואר ובנק הדואר בערוצים מקוונים וישירים; קיצור משך זמן ההמתנה ביחידות הדואר ובמוקד המענה הטלפוני; קיצור וייעול מערך מסירת החבילות, ופיתוח מערכת ממוחשבת לבקרה וניטור של עמידת החברה בתקנים הקבועים ברישיונה".בני בנץ מוויקיפדיה

כזכור, כמעט בחשאי הגישה חברת הדואר להנדל את התוכנית לשיפור השירות, ממש ערב פיטוריו ע"י בני גנץ, (בתמונה משמאל). דבר שלא מנע מהנדל לאמץ את תוכנית חברת הדואר.

התוכנית, שהציגה חברת הדואר להנדל התייחסה ל-5 תחומים מרכזיים: זמני המתנה ביחידות הדואר, זמני המתנה במוקד הטלפוני, חלוקת דואר, מסירת חבילות וערוצים דיגיטליים,

אולם, חברת הדואר, שמכירה דבר או שניים בהתנהלות מול דרישות שרי התקשורת, לא הסתפקה בהצגת תוכנית לשיפור השירות, והצמידה תג מחיר לתוכנית זו: 40 מיליון ₪ בשנה!!!

במילים אחרות: בהיעדר מימון לתוכנית, אין באמת תוכנית לשיפור שירותי הדואר, אך הדבר אינו מונע מהנדל לספק את ההטבות המפליגות לחברת הדואר.לירן אבישר בן חורין דוברות משרדהתקשורת

2) תוכנית להרחבת התחרות בתחום החבילות הנכנסות לישראל. תנאי נוסף של הנדל למתן ההטבות המפליגות לחברת הדואר, היה הרחבת התחרות בתחום החבילות הנכנסות לישראל. משימה זו הטיל השר על מנכ"לית המשרד לירן אבישר בן-חורין, (בתמונה משמאל): "במאה העשרים ואחת, החבילה מחליפה את המכתב כשירות הדואר העיקרי. שוק החבילות בישראל נפתח לתחרות ב-2003 .יחד עם זאת, שוק החבילות הנכנסות לישראל נשלט ברובו ע"י חברת הדואר. כדי להגביר ולשכלל את התחרות ולשפר את איכות שירות לציבור, אני מנחה את המנהלת הכללית במשרד התקשורת לבחון אפשרויות להרחבת התחרות בתחום זה לרבות במקטע של משלוח חבילות מישראל לחו"ל, ובמידת הצורך להמליץ על דרכים להרחבה ופיתוח התחרות ב שוק זה".

בן-חורין לא הציגה שום תוכנית להרחבת התחרות בתחום החבילות הנכנסות לישראל כפי שנדרשה לעשות, אך גם עובדה זו לא מונעת כעת מהנדל להעניק הטבות מפליגות לחברת הדואר.

כזכור, משרד האוצר תקף בחריפות את הנדל על כך, שפעל בנושא ללא תיאום עימם: "חלק מן ההמלצות, בפרט אלו הנוגעות לתחום הסחר המקוון, עולות כדי התערבות משמעותית ובלתי נדרשת של הרגולטור המתנהל בכללי וכר מרצון וקונה מרצון".יגאל לוי

בזמנו, אף התרענו, כי במצב עניינים זה של חוסר וודאות רגולטורית, ספק רב אם ניתן לקדם את הליך הפרטת חברת הדואר, בידיעה הבאנו, בין היתר, גם את התמיהות של סמנכ"ל בכיר דואר, לשעבר, במשרד התקשורת  עו"ד יגאל לוי, (בתמונה משמאל), שאמר ל”כלכליסט” (ב-30.8.20): "קידום ההפרטה דווקא בעיתוי הנוכחי נראה תמוה. מעבר למשבר הכלכלי העולמי ולירידה הדרמטית בפעילות הדואר, הרי שטרם הסתיים השימוע על המלצות ועדת רוזן, שתשפיעה מאוד על שווי החברה. לכך יש להוסיף את השאלות הפתוחות סביב עתיד בנק הדואר, שגם המדינה מתחילה להפנים, שלא ניתן לנתקו מחברת הדואר. יש לקוות, שאם בכל זאת תקודם הפרטת הדואר, לא נמצא עצמנו עם ‘מכירת חיסול’ של נדל"ן ציבורי ועם חברה ריקה מנכסים".

סיכום ביניים: שר התקשורת, יועז הנדל, מחלק הטבות מפליגות לחברת הדואר, כאשר התנאים המוקדמים ("הדגשים") שהוא עצמו קבע, לא התמלאו: אין תוכנית לשיפור השירות ואין תוכנית להרחבת התחרות בתחום החבילות הנכנסות לישראל.

אך בכך לא מסתיימת הסאגה, כאשר משווים את ההבטחות של הנדל, לרשימת ההטבות המפליגות, שהוא מתכנן לתת לחברת הדואר, קשה למצוא קשר בין הדברים:
הנדל תוקף את העומס בסניפי הדואר ומבטיח לצמצם אותם - בפועל מציע השר לאפשר לחברה לסגור עשרות סניפי דואר, לצמצם את קווי הדואר נע הפועלים כסניפים בפריפריה וכן, לאשר לחברה למכור שירותי דואר רבים נוספים (לרבות בסניפים) ללא אישור משרד התקשורת.

הנדל מבטיח לשפר את שירותי הדואר - בפועל: מציע השר לבטל את חובת חברת הדואר לשלוח דואר כמותי במחיר אחיד בכל הארץ, ולצמצם את הגדרת דואר רשום, שאותו חייבת חברת הדואר לספק כשירות אוניברסאלי, מ-2 ק"ג ל-500 גרם. לעניין זה חשוב לציין, שחוק הדואר מחייב כיום את שר התקשורת לקבוע את תקני איכות שירותי דואר הבסיסיים, שחובה לספקם בכל הארץ. כעת מציע הנדל לבטל חובה זו של השר ולהסתפק במילים "רשאי לקבוע".

הנדל מבטיח להקל על לקוחות הדואר - בפועל:  מציע השר לייקר את שירותי הדואר לציבור באמצעות ביטול הפיקוח על תעריפי החברה.

הנדל מבטיח להגביר את התחרות בתחום הדואר - בפועל: מציע השר לבטל את חובת חברת הדואר לאפשר למתחרים להיכנס פיסית למרכזי החלוקה, לאשר לחברת הדואר להפיק את דברי הדואר הכמותיים ובכך להגביר את כוחה מול המתחרים, לבטל את יכולת המתחרים לאחד משלוחים ("איחוד המדוורים") כדי לזכות בהנחת כמות. לעניין זה חשוב לציין, שהצעת הנדל לבטל את הפיקוח על תעריפי החברה מעוררת חשש כבד בקרב מתחרי החברה ממהלך של הורדת תעריפים ע"י החברה בתחומים המצויים בתחרות, תוך "סבסוד צולב" באמצעות תעריפי שירותים אחרים.

הנדל מבטיח להנגיש את השירותים בערוצים ישירים ומקוונים - בפועל: אין אף דרישה כזו של השר מהחברה במסגרת הרפורמה הנוכחית, אבל תמיד טוב "לזרוק באוויר" מילים כאלו לציבור התקוע בתורי ענק מול הדלפקים בסניפי הדואר.

הנדל מבטיח רפורמה בתחום החשוב והצומח של חבילות - בפועל: מציע השר לבטל את חובת חברת הדואר למסור חבילות בבית הנמען, וכאמור השר "שכח", שדרש ממנכ"לית המשרד להציג תוכנית להרחבת התחרות בתחום החבילות הנכנסות לישראל. אז דרש...

גם בכל הקשור להפרטת חברת הדואר, נוקט שר התקשורת בתרגיל מתוחכם: הנדל מבטיח לקדם את הפרטת חברת הדואר והכנסת משקיעים עתידיים - בפועל: אחרי שנים של גיבוש מתווה הפרטה הדרגתי של חברת הדואר, לרבות באמצעות יישום תוכנית התייעלות לחברה והגעה להסכמה עם עובדי החברה, ואחרי שתהליך ההפרטה ההדרגתית יצא לדרך, "שלף" הנדל בימים אלו רעיון חדש: לזנוח את תוכנית ההפרטה ההדרגתית, וקידום תכנית הפרטה חדשה במסגרתה תופרט באופן מיידי כל החברה, דהיינו: "קבורת חמור" של הפרטת חברת הדואר.

על רקע האמור לעיל וההטבות המפליגות, שמתכוון הנדל להעניק לחברת הדואר, קשה להתייחס ברצינות לרטוריקה הלוחמנית שלו נגד החברה בכל כלי התקשורת, אך אולי ניתן למצוא הסבר להתנהלותו זו בציטוט, שהוא עצמו סיפק במסגרת ההודעה הרשמית של משרד התקשורת: "אמרו לי כשנכנסתי לתפקידי לא להסתבך עם הדואר, זה עסק גאולוגי עם שכבות של עובדים, מורכבות פוליטית ובור פיננסי". ומוסיף הנדל על האמירה הנ"ל: "אני לא יודע לעבוד בשיטה הזאת". האמנם?

כאשר מנתחים את התנהלותו בפועל של שר התקשורת ושמים בצד את הספינים, לא ניתן להשתחרר מהרושם, שהשר החליט דווקא שלא "להסתבך עם הדואר": להעניק לחברה הטבות מפליגות על חשבון הציבור, לפגוע במתחרים של החברה ו"לתקוע" את הפרטתה.

לאור העובדה, שהוחלט לפצל את הרפורמה בשירותי הדואר, מ"חוק ההסדרים" וקיום דיון נפרד לגביו, נראה, שצפויים להנדל "חיים קשים" באישור סעיפי הרפורמה בכנסת, ובעיקר אלה הפוגעים בפריפריה, שהשירות בה לא תמיד ריווחי, בעוד השר סבור, שהכל בדואר צריך להיות רווחי.

וחשוב לזכור, שבמסגרת תיקוני החקיקה הנוכחיים אנו נחשפים רק לחלק מההטבות שהנדל מתכוון להעניק לחברת הדואר על חשבון הציבור, כאשר חלק נוסף ומשמעותי של ההטבות, יינתן באמצעות תיקון רישיון חברת הדואר, הרחק מעייני חברי הכנסת והשאלות "המציקות" שלהם.

לאור האמור לעיל פנה אבי וייס ב-19.10.21 לשר התקשורת, יועז הנדל, ולצמרת המשרד את השאלות הבאות:
"שלום רב,
1. כיצד שר התקשורת מסביר את הפער האדיר בין ההתקפות החריפות שלו בתקשורת (וגם באתר משרד התקשורת) על חברת הדואר, לבין העובדה, שבפועל השר מציע להעניק הטבות מפליגות לחברה על חשבון הציבור, במסגרת "הרפורמה בדואר" ותהליכי החקיקה המקודמים על ידו גם בכנסת (ביטול פיקוח תעריפים, סגירת סניפים וכו')?
2. כ"כ, אני שואל את השר לאן "נעלמה" התוכנית "הסודית" "ו"המושחרת" של חברת הדואר לשיפור השירות, תכנית, שהוגשה לו ערב פיטוריו ע"י בני גנץ, ומהיכן אמורים להגיע 40 מיליון ₪ בשנה, שחברת הדואר דרשה לצורך יישום התוכנית?
באותו אופן "נעלמה" גם הדרישה של השר מהמנכ"לית, להכין תוכנית להרחבת התחרות בתחום החבילות הנכנסות לישראל.
בקיצור, הדרישות מהחברה "נעלמו", אך ההטבות לחברה מקודמות גם בחקיקה (בחסות "התקפות" השר על החברה). הכיצד?
3. בנוסף, אני שואל את השר מדוע הוא "שלף" פתאום הצעה (כאן ב"גלובס") להפרטה מיידית וכוללת של חברת הדואר, כאשר ההפרטה ההדרגתית עליה עבדו שנים - כבר נמצאת בעיצומה לקראת ישורת אחרונה, וברור, ש"הצעת ההפרטה" הנוכחית של השר, משמעותה האמיתית היא הכשלת הפרטת חברת הדואר?
4. אודה להתייחסותכם הדחופה, לנוכח חומרת המצב.
בברכה
אבי וייס"

השר או המשרד לא טרחו להשיב לשאלות ודי ברור למה.

רק החלפת כל צמרת משרד התקשורת באנשים מקצועיים וישרי דרך, שרק האינטרס הציבורי עומד מול עיניהם, תציל (אולי) את שוק התקשורת והדואר של ישראל, מהתחתית העמוקה שהשוק נפל אליה, בגלל מנהלים כושלים ומכשילים ורגולציה מוטעית מיסודה, שבה "איש הישר בעיניו ייעשה". כמובן שיש צורך בהקמת "רשות לתקשורת", אבל זה לא יקרה בקרוב (או בכלל).

מכתב האימוץ של שר התקשורת את המלצות ועדת רוזן, עם "הדגשים" שלו לגבי תוכנית לשיפור השירות ותוכנית להרחבת התחרות בתחום החבילות הנכנסות לישראל - כאן.

נספח א':
רשימת כתבות קודמות מהשנה החולפת, בנוגע לתהליכי הפיקוח והאכיפה על חברת הדואר, מצד צמרת משרד התקשורת, וגם בהתייחס להפרטת חברת הדואר וליישום מסקנות "ועדת רוזן", בכל הנוגע לשירותי חברת הדואר לציבור הרחב:

POST FREE

 
עדכון 28.11.21: גד פרץ מ"גלובס" פרסם כאן (כותרת בלבד): "מתווה חדש להפרטת דואר ישראל: הנפקה של 40% מהחברה בבורסה.
הצעת רשות החברות מגיעה לאחר ששר התקשורת הציע למכור 100% מהחברה לבעל שליטה • האם המשקיעים שכבר הגישו הצעות מחיר יאפשרו את שינוי המתווה?"



 
 
Bookmark and Share