Telecom News - כבלי תקשורת מחשבים: איך בוחרים בפתרון המתאים ביותר לעסק?

כבלי תקשורת מחשבים: איך בוחרים בפתרון המתאים ביותר לעסק?

דף הבית >> תקנים חדשים >> כבלי תקשורת מחשבים: איך בוחרים בפתרון המתאים ביותר לעסק?
כבלי תקשורת מחשבים: איך בוחרים בפתרון המתאים ביותר לעסק?
מאת: מיכאל פנחס, 2.12.21, 12:20מיכאל פנחס
 
במה לבחור? Cat5, Cat6, Cat7 או Cat8? מהם היתרונות והחסרונות? כמה תעלנה החלופות השונות?
 
כל מה שכל גולש, מנהל ובעל עסק צריכים לדעת על פתרונות תכנון, בניית והתקנת כבלי תקשורת מחשבים לתשתיות מחשוב וטלפוניה חדשים לעסקים, באמצעות חברות התקשורת והאינטגרציה המובילות בישראל:
 
1. מה בעל עסק אמור לבחור? Cat5, Cat6, Cat7 או Cat8?
כיום, עסק המתקין (או מחדש) את תשתיות כבלי התקשורת שלו, חייב להתעלם מהתקנים הישנים (Cat6, Cat5) ולשקול את הבחירה בתשתיות העסק רק בין Cat7 לבין Cat8 (למעשה בישראל זה Cat8.1/8.2).
 
כיום מקובל להשתמש בכבילה ב"רשתות תקשורת אחודות" לטלפוניה ורשת מחשבים מרמת Category-6a ו-Cat7 ומעלה, בתקן GIGA.
 
תקן Cat8 החדש יותר (בישראל זה תקן Cat8.1/8.2) מתחיל להיות מקובל בשוק, וידחק בשנים הקרובות את תקן Cat7A המוביל בשוק הישראלי.
 
יש כמובן מערכות כבילה מתקדמות הרבה יותר, עד רמת סיבים אופטיים, מסוגים שונים. למי שבוחן לשדרג את התשתיות הפנימיות שלו לטווח ארוך מאוד, מומלץ לשקול לעבור לסיבים אופטיים ולא לתשתיות אתרנט, גם לא בתקן החדש Cat8. ההפרשים בעלויות הם זניחים, אם בוחנים את ההשקעה (ROI) לטווח של 10 שנים ומעלה.
 
לסיבים אין את החסרונות של כבילת אתרנט:
1) מרחק (אפשר לפרוס סיבים כמעט לכל מרחק, בעוד שכבלי אתרנט מוגבלים עד 100 מטר, ולעיתים הרבה פחות),
2) רוחבי פס (סיבים מעבירים כל רוחב פס נדרש, בעוד שכבלי אתרנט מוגבלים עד 40 גיגה בקצה העליון של התקן הכי מתקדם),
3) יכולות מובנות בסיבים: אמינות כמעט מוחלטת, שרידות מלאה, הגנה מלאה מהאזנות, לא מושפעים מרטיבות, וכיו"ב.
 
הארכת הטווח של כבלי אתרנט דורשת מגברים ומערכות לא פשוטות ולא יעילות. כך, שמגבלת המרחק היא מאוד קריטית. התקנים של הכבלים (כבלי אתרנט) החדשים, שנפוצים כיום בשוק העולמי והישראלי, הם בתקני Cat8.1 ו-Cat8.2 (תקן Cat8 לא מתאים לישראל), כבלי אתרנט המספקים חיבורים של 25 גיגה או 40 גיגה לכל היותר, למרחק של עד 30 מטרים. זה הכל. על סיבים אופטיים יכולים להעביר כל סוג של תעבורה, ברוחבי פס טובים (עד 400 גיגה כיום), באמינות, שרידות ובטיחות מכסימלית, למרחקים של עד 80 ק"מ ואף יותר.
 
החיסרון המרכזי של סיבים: אין יכולת להעביר עליהם זרם חשמלי, מה שנדרש בעסקים רבים (למשל לחיבור מכשירי קצה דוגמת מצלמות אבטחה, סנסורים, טלפונים, וכיו"ב). לכן, הפופולריות בעסקים רבים, של כבלי אתרנט בתקניCat7  ו-Cat8  (בגרסה הישראלית של Cat8.1 ו-Cat8.2) - היא גדולה.
 
ניתן לשלב את הפתרונות (סיבים מול אתרנט), או לבחור פתרון אחד מוביל לעסק, כתלות בצרכים של העסק, מנהליו, עובדיו וכל "שרשרת הערך", שהעסק מחובר אליו. לכן, מומלץ להתייעץ בטרם קבלת ההחלטה, כי מדובר בהחלטה שתשמש את העסק לטווח שנים גדול. תשתיות תקשורת בונים בד"כ לטווחי זמן של 10 שנים ומעלה.
 
הצורך הזה לקבל ייעוץ, ממש הופך לחובה, כאשר יש לעסק Data Center קטן עד גדול, לצרכי מחשוב, תקשורת וטלפוניה, מתקן הנמצא בשליטת בעלי העסק.
 
כמה תעלנה החלופות הללו?
סיבים אופטיים נמכרים היום במחירים הנעים סביב ה-20 ₪ למטר ומעלה, תלוי באורך הסיב המבוקש וכמות הסיבים בכבל. כך, שמדובר בהוצאה לא גדולה, שנמצאת בטווח ההוצאות הסביר של כל עסק וארגון. כך, שהמחיר מתחיל להתקרב למחירי כבלי האתרנט.
 
מחירי כבלי Cat8.1 איכותיים, מעט יקרים יותר ממחירי הסיבים ויכולים להיות סביב ה-20 עד ה-25 ₪ למטר.
 
המחירים של כבלי אתרנט Cat7 נעים היום סביב ה-4 דולרים (כ- 12.5 ₪ למטר), וככל שקונים כבל יותר ארוך, המחיר יורד, לסביבות 3 דולרים למטר (כ-9.5 ₪ למטר). בהחלט מחירים סבירים ומפתים.
 
מעבר למחיר הכבל (אופטי או אתרנט) יש את עלויות כל הרכיבים מסביב, דוגמת מחברים, מפצלים וכיו"ב, וכמובן ההרכבה ותעלות התקשורת.
 
העלויות הללו תלויות באורך הכבילה המותקנת. המחיר הסופי יכול להיות פי 3 עד פי 4 מהמחיר של הכבל. כך, שהעלות של הכבל עצמו - בחישוב העלות הכוללת (TCO) היא די שולית.
 
עלות עבודת ההתקנה - היא העלות היקרה ביותר. אין מחירון אחיד למחיר העבודה וזה נתון למו"מ.
 
ניתן לרכוש כבלים כאלה באינטרנט ולהתקין אותם לבד. אולם, זה ממש לא מומלץ. הכבלים הזולים הנרכשים באינטרנט, שמקורם ביצרנים מהמזרח הרחוק, יכולים להתגלות כאכזבה ואין מי שייתן בישראל תמיכה לכבלים כאלה.
 
כיום, כאמור לעיל, עם העלייה בצורכים והפופולריות הגוברת של כבלי Cat8, המחירים שלהם נמצאים בירידה מתמידה והם כבר מתקרבים במהירות למחירי כבלי Cat7. ממילא העלויות של הציוד מסביב וההתקנה היקרה, מעמעמות את המחיר של הכבל עצמו.
 
כך, שיש לשקול אם ההפרש הזעום במחיר הכולל של הכבל + כל הרכיבים הנלווים והתעלות + עלויות ההתקנה והפריסה, מצדיק לבחור בתקן הקודם, Cat7, במקום לבחור בתקן החדש והמעודכן יותר לצרכים של היום ומחר, Cat8.
 
מפרט מלא של כבלי Cat8 יש כאן, למתעניינים בפרטים.

https://www.xn----9hcbbmdejomb6a2c8b8a.org.il/clou
 
הכי חשוב, שהכבל המוזמן יענה על כל התקנים, העולמיים והישראליים. התקן הכי חשוב הוא תקן הגנה מפני שריפה ועיכוב בעירה.
 
למה זה כל כך חשוב? קודם כל כי זה האינטרס של בעל העסק, שמערכות התקשורת והמחשוב תתפקדנה בכל מצב, גם במצב של שריפה קטנה כגדולה.
 
בנוסף, יש תקנים לתחום הזה. תאימות לתקנים מבטיחה "שקט נפשי" לבעל העסק.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, נובמבר 2021.
כבלים

 



 
 
Bookmark and Share