Telecom News - מחקר: השקל החזק הוא האיום המשמעותי ביותר על המשך תעשיית ההייטק

מחקר: השקל החזק הוא האיום המשמעותי ביותר על המשך תעשיית ההייטק

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מחקרים, מצגות מסמכים >> Billing & Payments >> מחקר: השקל החזק הוא האיום המשמעותי ביותר על המשך תעשיית ההייטק
מחקר: השקל החזק הוא האיום המשמעותי ביותר על המשך תעשיית ההייטק
מאת: מערכת Telecom News, 9.12.21, 11:40MONEY FREE

איגוד ההייטק בהתאחדות התעשיינים פרסם מחקר של חברת מדגם בו השתתפו כ-300 חברות הייטק ישראליות, גדולות וקטנות, שנתנו דעתן על מגמות שונות בתעשייה - משכר העובדים הנוסק ועד שער הדולר, ממחסור בעובדים ועד העסקת עובדים זרים בחו"ל. תעשיית ההייטק בארץ עלולה להצטמק.
 
הממצאים שנחשפו חושפים, כי שרוב התעשיינים סבורים, ששער הדולר הנמוך הרסני לתעשיית ההייטק הישראלית - למעלה מ-50% מהחברות העידו, ששער הדולר הוא חסם משמעותי בהמשך הייצוא של הטכנולוגיה הישראלית לעולם ובקושי להעסיק עובדים בישראל.

כ"כ, 57% מהנסקרים ציינו, שנקטו פעולות מגוונות להתמודדות עם הירידה בשער הדולר כמו הוצאת פעילות לספקים בחו"ל, גידור והעלאת מחירים

40% מחברות ההייטק, שהשיבו על הסקר, ציינו, שהעבירו פעילות לקבלני משנה בחו"ל כדי לחסוך בעלויות, להתמודד עם המחסור בעובדים ועל רקע התחזקות השקל. הדבר עלול להוות פגיעה משמעותית במשק, שכן תעשיית ההייטק הישראלית אחראית ללא פחות מ-50% מהייצוא הישראלי לחו"ל.

חששם של בכירים בתעשייה מפגיעה בייצוא נובע משום שאם שער השקל ימשיך להתחזק מול הדולר, הוא עלול להוביל להתייקרות משמעותית של מוצרי הטכנולוגיה הישראלים ביחס למתחריהם ברחבי העולם. כך, שחברות בחו"ל פשוט תעדפנה לוותר על הטכנולוגיה הישראלית היקרה לטובת פתרון זול יותר ואיכותי פחות ממדינות אחרות.

כ"כ עולה מהמחקר, שהקפיצות בשכר של עובדי ההייטק בישראל, מובילים ומעודדים העסקת כוח אדם זול יותר בחו"ל.

45% ממנכ"לי החברות סבורים, שאם שכר העובדים הישראליים ימשיך לעלות תעשיית ההייטק הישראלית תהיה בסכנה שתגרום לחברות להעסיק יותר ויותר עובדים בחו"ל. לטענת המנכ"לים, מצב זה יוביל לכך, שרק משרדי הנהלת החברה יישארו בארץ, בעוד אנשי הטכנולוגיה יפעלו מחו"ל, ישלמו שם מיסים ויפתחו ויקדמו את צמיחת התחרות לתעשיות הישראליות, דבר שיפגע משמעותית בהכנסות המדינה ובתמיכה בתחרותיות התעשיות הישראליות.

כ"כ, המחקר נגע באתגר הגדול ביותר עמו מתמודדת תעשיית ההייטק הישראלית - הקושי בגיוס כוח אדם ישראלי ואיכותי. המחקר חושף, שלמעלה מ-50% מהחברות מחפשות עובדים בכל רגע נתון.  

עוד עולה מן המחקר, שבלמעלה ממחצית החברות רוב העובדים הם בעלי הכשרה רלוונטית, אך ככל שהחברה קטנה יותר כך שיעור העובדים בעלי הכשרה זו הולך וקטן. יחס זה נובע, ככל הנראה, ממחסור העובדים, שקיים היום בשוק. אמנם, יש עלייה במספר הסטודנטים הלומדים מקצועות טכנולוגיים, אך עד שאלה ייכנסו לשוק העבודה יחלוף זמן רב. אלא שמתברר, שמנכ"לי החברות לא מתרגשים מכך. על פי הנתונים, מרבית מנכ"לי ההייטק סבורים, שבהחלט ניתן לוותר על תואר אקדמי בתמורה לניסיון עבודה וזאת בשל המחסור בכוח אדם בתחום.

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההייטק הישראלי בהתאחדות התעשיינים: "המחקר מחזק את עמדת תעשיית ההייטק הישראלית הנמצאת בצומת קריטי. אם מגמת התחזקות השקל תימשך, אם עלות העובד הישראלי תמשיך במגמת העלייה ואם הממשלה לא תתערב בטווח הבינוני והרחוק, תעשיית ההייטק בארץ תלך ותצטמק.

יסודות ענף ההייטק הישראלי בנויים על התעשייה כאשר חברות אלו מוכרות את מוצריהן גם בישראל אבל בעיקר לשווקים בחו"ל. אומנם, בנק ישראל פועל ימים ולילות כדי לאזן את הפערים המתעצמים בין שער הדולר לשקל, ואנו מודים לו על כך, אך המצב הפך להיות כה מדאיג, שממשלת ישראל חייבת לפעול גם היא כדי להגביר את התחרות של תעשיית הייטק הישראלית אל מול העולם. כל זאת, לצד טיפול במשבר ההון האנושי בתעשייה, שנמצא כידוע בעיצומו".

מירב קינן, מנכ"לית איגוד ההיי-טק הישראלי בהתאחדות התעשיינים: "כחלק מפעילתנו הבלתי פוסקת לקידום פתרונות לאתגרים העצומים העומדים בפני תעשיית ההייטק הישראלית, יצאנו לסבב שיחות מקיף עם מנכ"לים מחברות קטנות וגדולות כאחד כדי לתמוך במחקר המקיף שביצענו. עם תוצאות המחקר והרשמים מהשיחות אנו עתידים לצאת בתוכנית עבודה מפורטת בנושא ההון האנושי".
 
הייטק
 
 הייטק



 
 
Bookmark and Share