Telecom News - ועדת הכלכלה סיימה להכין לקריאה שנייה ושלישית את התיקונים לחוק הדואר

ועדת הכלכלה סיימה להכין לקריאה שנייה ושלישית את התיקונים לחוק הדואר

דף הבית >> דואר ישראל וגמלאי הדואר >> ועדת הכלכלה סיימה להכין לקריאה שנייה ושלישית את התיקונים לחוק הדואר
ועדת הכלכלה סיימה להכין לקריאה שנייה ושלישית את התיקונים לחוק הדואר
מאת: מערכת Telecom News, 27.2.22, 21:04דואר

ניטש ויכוח על הסעיף המאפשר לדואר לתת מחיר שונה ללקוחת עסקיים בפריפריה לעומת המרכז כאשר אמות המידה למתן הנחה הן אמורפיות ולא תאפשרנה למשרד התקשורת לבצע פיקוח ובקרה על שרירותיות ההנחות, ועל הכניסה למרכזי החלוקה, שמפעילה חברת הדואר.
 
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתקן את חוק הדואר. התיקון נועד בעיקרו ליישם את המלצות ועדת רוזן, שהמליצה, בין היתר, לפתוח את תחום הדואר לתחרות, לבצע רפורמה בענף החבילות מחו"ל ולהרחיב את סמכויות הפיקוח והאכיפה של משרד התקשורת והשר.

כבר בפתח הדיון הודיע היו"ר ביטון, שבכוונתו לסיים את הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, וציין, שלבקשת הוועדה נוספו היום להצעת החוק סעיפים נוספים, שיעגנו את הדאגה לכך, שהפעולה במרכזי החלוקה תתבצע בהוגנות כלפי כל הצדדים.

בפתח הדיון שבה הוועדה לעסוק בסעיף, שיאפשר לדואר לתת הנחות ללקוחות עסקיים.

בן סוכמן, מנכ"ל דפוס בארי: "הסעיף יאפשר לדואר לתת מחיר שונה ללקוחות עסקיים בפריפריה לעומת לקוחות במרכז, ואמות המידה למתן הנחה הן אמורפיות ולא תאפשרנה למשרד התקשורת לבצע פיקוח ובקרה על שרירותיות ההנחות".

עו"ד דן כרמלי, היועץ המשפטי של חברת דואר ישראל: "לא יעלה על הדעת, שהדואר לא יוכל להתחרות בשוק עסקי, שהמונופול בו הוא של דפוס בארי ומסר".

עו"ד דרור שטרום, שייצג את בית הדפוס אניה שפירא: "ענף שלם של בתי דפוס בינוניים וקטנים חרדים מכניסת המונופול לשוק שלהם. לא יכול להיות, שהסעיף, שנותן לבתי הדפוס הגנה מפני הנחות, לא תהייה בו המילה שוויון".

היו"ר ביטון: "איך תהייה תחרות אם הכל ידוע מראש?"

עו"ד שטרום: "אני מבקש, שיפורסמו סדרי הגודל של ההנחות ולא המחיר עצמו".

זיו ברק, מנהל האסדרה של הדואר: "בתי הדפוס רוצים למנוע תחרות, כי אם תופיע המילה שוויון לא ניתן יהיה לתת הצעות מחיר שונות על בסיס עסקי". 

עו"ד נגה רובינשטיין, שייצגה את דפוס בארי: "לא ברור מה תהיינה אמות המידה והן עלולות לאפשר לדואר לעשות מה שהוא רוצה, ומשרד התקשורת לא יוכל לפקח".
עו"ד כרמלי: "הדואר הוא לא מונופול בענף הדפוס, אלא שיש אוליגופול של 3 בתי דפוס".

בעקבות החשש, שהועלה גם בישיבות קודמות, ולבקשת הוועדה תוקן הסעיף, שנועד לטפל בכך.

לירן אבישר בן חורין, מנכ"לית משרד התקשורת: "סעיף ההנחות נועד לתת מענה לחשש, שהדואר יפעל באופן לא תחרותי. משרד התקשורת לא חושב, שנכון שהדואר יפרסם טבלת הנחות מפורטת, כי היא תאפשר לשחקנים לחשב את המחיר, שהוא נותן במכרז, אך אני לא מתנגדת להוסיף, שההנחות שתינתנה בהתאם לאמות המידה, תינתננה באופן בלתי מפלה".

ח"כ נירה שפק: "אני סבורה, שהסעיף, שתוקן כאמור לבקשת הוועדה, נותן מענה לחשש, שהעלו חברות הדפוס. אני מבקשת להוסיף הבהרה, לפיה אם הדואר לא יעביר את אמות המידה לשר התקשורת 14 יום לפני שהן נכנסות לתוקף, הוא לא יוכל לעשות בהן שימוש ולא יוכל לתת הנחות".

ח"כ אוסאמה סעדי: "העיקרון המנחה הוא עידוד תחרות, שיביא להורדת מחירים, אך הכוונה היא להבטיח, שלא תהייה אפליה של הפריפריה".

מישאל וקנין, יו"ר חברת דואר ישראל: "אני מבקש לדעת מדוע גם חברות דואר פרטיות, כמו מסר, לא תחויבנה למסור אמות מידה".

היו"ר ביטון: "הצעת החוק לא עוסקת ברגולציה על חברות פרטיות, ואם נראה, שהן מנצלות את מעמדן ניתן יהיה לפנות לרשות התחרות".

בנוסף לכך אושרו סעיפי העיצומים הכספיים, שהזניקו את העיצומים מ-28,680 ש"ח להפרות חמורות ל-400 אלף ש"ח, ומ-13,570 ₪ לעבירות הפחות חמורות ל-200 אלף ש"ח. בהקשר זה נקבע, בין היתר, שמתן הנחה, שלא בהתאם לאמות המידה, תחשב להפרה חמורה והעיצום עליה צפוי לעמוד על 400 אלף ש"ח, בעוד שאי פרסום אמות המידה או אי מסירתן לשר יחשבו להפרה במדרג הנמוך יותר והעיצום עליהן צפוי לעמוד על 200 אלף ש"ח.

אורית עמית, נציגת התאחדות המלאכה והתעשייה: "העיצומים הכספיים לא נותנים מענה לחשש להשתלטות, שיכול הדואר לעשות ולהשמיד את בתי הדפוס הקטנים, כמו מכירה של מעטפה ובול בפחות ממחיר הבול".

זיו ברק: "אני דוחה את ההאשמה הזו, כי נעשו שינויים".

לביאן, סמנכ"ל משרד התקשורת: "העיצום הכספי על מקרה כזה יהיה מעתה 400 אלף ₪".

בנוסף, אושר היום הסעיף הקובע, שאם עד 31 בדצמבר 2026 לא ימולאו כל התנאים להפיכת חברת בנק הדואר לבנק, אז יבוטל התיקון המבקש להפוך אותו לבנק עצמאי והמצב הקיים ישמר.

לביאן: "בהתאם לדרישת המפקח על הבנקים, כדי לקבל רישיון בנקאי, המדינה צריכה להחזיק פחות מ-50% בבנק הדואר. לכן, מטרת הסעיף היא לאפשר למי שירצה לקנות את חברת הדואר בתהליך ההפרטה לבצע את ההפרדה ולקבל רישיון בנקאי, אך לתחום זאת בזמן עד לסוף 2026".

לאחר מכן דנה הוועדה בסעיף, שביקש משרד התקשורת להוסיף להצעה, בהתאם לדרישת היו"ר ביטון וחברי הוועדה, שנועד לטפל בכניסה למרכזי החלוקה, שמפעילה חברת הדואר.

אבישר בן חורין: "מרכזי החלוקה מחזיקים 22%-27% מהכתובות בישראל ומהווים כשמינית מהדואר הכמותי. אני מציגה מודל המבקש לנטרל את היתרון התחרותי של הדואר. כך, שמחיר החלוקה במרכזים יהיה מפוקח ומבוסס עלות. גם תקני השירות יהיו אחידים ואם הדואר ירצה לשפר את השירות ללקוחותיו, הוא יצטרך לתת את אותו שירות לכולם. אם המתחרים ירצו לתת שירות טוב יותר הם יוכלו להגיע להסכמה עם הדואר על המחיר, ובמקרה שלא יצליחו יקבע השר את המחיר".

בעקבות הערתו של ח"כ יעקב מרגי הובהר, שההסדר הזה יחול גם במרכזי החלוקה ביישובים קטנים, בהם מחולק הדואר בתיבות במרכז היישוב.

עו"ד יורם בונן, המייצג את חברת מסר: "הרישיון של הדואר מ-2006 מחייב מתן גישה למרכזי חלוקה. משרד התקשורת לא הצליח לאכוף את זה ועכשיו מבקשים לתת את אותו שירות בתנאים שווים. הדבר לא יאפשר להתחרות בדואר ולהציע מחיר או שירות טובים יותר".

 אבשלום הרן, יו"ר מסר: "לפי ההצעה הזו, הדואר ידע איזה לקוחות חדשים יש למתחריו ומה רמת השירות, שהם נותנים ולא ניתן יהיה להתחרות. אנו מבקשים לדעת היום אם נוכל לקיים את החברה שלנו בעתיד ומול מה נתמודד עוד חצי שנה".

אבישר בן חורין: "הסעיף נועד לנטרל את היתרון התחרותי של הדואר".

ספיר איפרגן, נציגת האוצר: "אי אפשר לתת מחיר נמוך יותר ממחיר עלות, כי לא סביר לבקש מחברה אחת לסבסד שירות לחברה אחרת".

ח"כ צבי האוזר: "בהינתן שהממשלה הולכת להפריט את חברת הדואר צריך לבחון לבצע הפרדה מבנית בין חברת החלוקה לחברת הדואר".

 היו"ר ביטון: "אני מבקש לדעת מהן התכניות העתידיות של משרד התקשורת".

אבישר בן חורין: "המשרד נמצא בעבודת מטה לבחינת פתרונות".

היו"ר ביטון: "אני מבקש לוודא, שהממשלה אכן תביא פתרונות".

 בעקבות זאת התקבלה הצעתו לפיה בעוד שנה יציג המשרד לוועדה את המודל, שהוא מבקש ליישם. כ"כ נקבע, שאם לא תהייה הפרטה ולא יהיה מודל אחר, התיקון, שאושר היום, בעניין מרכזי החלוקה, יפקע בעוד 4 שנים.

אבישר בן חורין: "נעשה צעד במהפכה בשוק הדואר בישראל. הרפורמה, שעברה היום בוועדת הכלכלה, מקדמת אותנו לפתיחת שוק הדואר לתחרות, תוך שחרורו מעודף הרגולציה מחד והרחבת כלי אכיפה מאידך. הרפורמה בשוק הדואר לצד תהליך ההפרטה של חברת הדואר יתנו מענה הוליסטי לאתגרים כיום, ויביאו לצרכן הישראלי שירותי דואר מעולים ומתקדמים".

היו"ר ביטון: "במהלך הדיונים התגלה, שהדואר במצב משברי, כמעט בסכנה קיומית והחקיקה מבקשת לטפל בכך. נעשו שינויים, שיאפשרו לדואר להיות כלכלי ולמשרד התקשורת להגביר את הפיקוח ולראות שהענף הולך לכיוון הנכון. הוועדה תפקח על התהליך עוד כשנה, וגם בעוד כ-4  שנים מהיום. פעלנו באופן מואץ לסיים את הכנת הצעת החוק הזו ואנו עם היד על הדופק ועם עיניים פקוחות. אם נראה הפרות ואם נראה ניצול לרעה של סמכויות במרכזי חלוקה נכנס את הוועדה תוך שבועות ספורים ונשגיח על כל השחקנים".

עדכון 8.3.22היום הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הרפורמה בדואר ישראל.

עדכון 5.4.22
הממונה על שוק ההון חתם על רישיון סוכנות ביטוח לחברת הדואר: רשות שוק ההון סיימה את הליכי בדיקת בקשת הרישיון והממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, חתם על רישיונות והיתרי שליטה בחברה. הפעולה צפויה לפעול במודל אובייקטיבי. כך, שעמלת הביטוח תהיה אחידה בין כל חברות הביטוח וההצעה למבוטחים תהיה ללא הטיה ותהיה מוכוונת מחיר ושירות בלבד.

עדכון 7.4.22, 14:30: הכתבה: המהפכה בדואר יצאה לדרך עם פרישה של כ-1,500 עובדים   - כאן.

נספח א':
רשימת כתבות קודמות מהשנה החולפת, בנוגע לתהליכי הפיקוח והאכיפה על חברת הדואר, מצד צמרת משרד התקשורת, וגם בהתייחס להפרטת חברת הדואר וליישום מסקנות "ועדת רוזן", בכל הנוגע לשירותי חברת הדואר לציבור הרחב:



 
 
Bookmark and Share