Telecom News - ניתוח רשתות חברתיות- קורס אוניברסיטאי חינמי וחומרי בסיס לשימושכם

ניתוח רשתות חברתיות- קורס אוניברסיטאי חינמי וחומרי בסיס לשימושכם

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> ניתוח רשתות חברתיות- קורס אוניברסיטאי חינמי וחומרי בסיס לשימושכם
ניתוח רשתות חברתיות- קורס אוניברסיטאי חינמי וחומרי בסיס לשימושכם
נירית וייס-בלט
מאת: נירית וייס-בלט
13.02.2013, 17:50
 
בעקבות קורס SNA- Social Network Analysis שנלמד מטעם אוניברסיטת מישיגן -בחינם- באתר Coursera, מובאים לשימושכם קישורים רבים לקריאה ולתחילת התנסות במלאכה.
 
בקיץ האחרון התבקשתי לבחור את קורס הבחירה האחרון במסגרת לימודי הדוקטורט שלי בתקשורת, מחקר העוסק בבלוגוספרה. בהנחיית פרופ' שיזף רפאלי בדקתי את האופציות ב- edX, אצל פרופ' Howard Rheingold ובאתר Coursera.
 
לבסוף בחרתי בקורס SNA- Social Network Analysis שהוצע באתר Coursera והועבר על-ידי פרופ' Lada Adamic מאוניברסיטת מישיגן בארה"ב. זו הייתה בחירה מצוינת: עברתי חווית למידה אונליין משובחת וסופקו לי כלים שימושיים להמשך.
 
איך נושא ניתוח הרשתות קשור למחקר שלי העוסק בבלוגוספרה? בהרבה דרכים. לדוגמא:
עוד ב- 2005, פרסמו פרופ' אדמיק וד"ר גלאנס את המחקר החשוב הזה:
The Political Blogosphere and the 2004 U.S. Election: Divided They Blog.
 
מהשנים האחרונות, אציין למשל את:
The Democratic Contribution of Weakly Tied Political Networks של Meraz,
Inferring Networks of Diffusion and Influence של Gomez-Rodriguez, Leskovec & Krause, Political Blog Influence Reconsidered של Harrington,
Learning Analytics for Learning Blogospheres של Pham, Derntl, Cao & Klamma, ו-
The Spread of Media Content through the Blogosphere של Cha, Perez & Haddadi.
 
במשימה הראשונה בקורס התבקשנו להציג את הרשת החברתית שלנו בפייסבוק תוך שימוש בתוכנת הקוד הפתוח Gephi, שמהווה פלטפורמה לוויזואליזציה של רשתות וממש מרתקת לשימוש (ראו הדגמה בסרטון הזה).
 
בצד ימין ניתן לראות את ה- Giant Component ברשת שלי (את הקבוצה הגדולה המכילה את כל אלו הקשורים לשחקנים אחרים ברשת) לצד הקשרים הבודדים והלא-מקושרים (המיוצגים בצבעים אחרים).
בצד שמאל ניתן לראות את ה-Centrality Measure  (מדד המרכזיות) של Betweenness (תיווך בין חברי הקבוצות) ואת אלו המהווים Bridge (גשר) בין תתי-הקבוצות ברשת:
Giant Componentמדד המרכזיות  
 
אם אתם רוצים להשתמש בכלי פשוט לוויזואליזציה דומה של קשריכם בפייסבוק, אני ממליצה על אפליקציית MyFnetwork, שמייצרת ויזואליזציה יפה של הרשת החברתית שלכם.
 
למעשה, ניתן למפות (באופן בסיסי) גם את רשת הקשרים שלכם ב- LinkedIn עם הכלי האוטומאטי הזה:
 
מיפוי רשת הקשרים בלינקדין
 
בשיעורים השתמשנו ב-Gephi  וב- NetLogo, המתכנתים גם ב- iGraph, ופרופ' אדמיק המליצה גם על:
Pajek, NodeXL, UCINet, NetworkX, SoNIA ו- SNA Package for R.
 
אחד מהנושאים "החמים" ביותר שנלמדו בקורס: השפעת הטופוגרפיה של הרשת (למשל רנדומלית או Small-World) להפצת המידע ברשת (Information Diffusion), להידבקות (Contagion) ברעיונות ולגיבוש דעות (Opinion Formation).
 
בשיעור האחרון תיארה פרופ' אדמיק כיצד פייסבוק, לינקדאין וטוויטר משתמשים ב- SNA להבנת המשתמשים ושיפור פונקציונאליות האתר בהתאם.
 
על מנת להתחיל במלאכה, דרושה היכרות עם המונחים הבסיסיים בניתוח רשתות חברתיות. אני ממליצה על האייטמים הבאים:
 
David Easley & Jon Kleinberg פרסמו את ספר ההדרכה שלהם אונליין - להורדה בחינם:
Networks, Crowds, and Markets: Reasoning About A Highly Connected World
הספר הזה רווי בחומרים והגישה האינטר-דיסציפלינארית שלו להבנת רשתות מאוד חשובה בעיני.
 
קורס חשוב ומגוון ביותר מצוי גם באתר של פרופ' Albert-Laszlo Barabasi, שהעלה מספר רב של מצגות, רוויות במידע מקצועי על התחום.
 
ניתן לצפות בווידיאו הזה- Social Network Analysis- The Basics מ- GalaxyAdvisors, שמכיל מינוחים בסיסיים וקישורים מעניינים.
 
למידע בסיסי ניתן לעבור גם על המצגת של Guillaume Ereteo: social network analysis.
 
וידיאו מ- TED: Nicholas Christakis בנאום מרתק על The hidden influence of social networks. ההרצאה די מסכמת את הספר, שכריסטאקיס פרסם יחד עם James Fowler:
 
The Surprising Power of Our Social Networks and How They Shape Our Lives - How Your Friends' Friends' Friends Affect Everything You Feel, Think, and Do.
 
זו דוגמא מצוינת לשימוש פרקטי ב- SNA.
 
וידיאו מ- TEDxRiga: החוקר Valdis Krebs, חוקר SNA, בנאום על Ending up on the Wrong Side of the Tracks. הדוגמאות שהוא מביא הן טובות.
 
בנוסף, אני סבורה, שהמצגת הקצרה הבאה, שהכין Alexander Semeonov, ממחישה את נקודותיו של Krebs: Social network analysis of hashtag usage during protest meetings.
 
לוויזואליזציות מרשימות ועדכניות אני ממליצה לעקוב אחר דף ה- Pinterest הזה.
 
ההמלצה המסכמת והמרכזית (בעיני) היא לקחת את הקורס עצמו, SNA מאתר קורסרה. הוא עדיין מועבר על-ידי פרופ' אדמיק הנהדרת ובחינם. לא חייבים לבצע את המטלות אם לא רוצים (למרות שלטעמי ההתנסויות הן החוויה האמיתית), ניתן להיות על תקן שומעים בלבד (להוריד את סרטוני ההרצאות ולצפות בהם בזמנכם החופשי). המחזור הקרוב יתחיל ב-4 במרץ (ויימשך 9 שבועות), מהרו להירשם! העשרת הדעת - מובטחת.
 
 
תגיות:
Bookmark and Share