Telecom News - הכלכלה השחורה באירופה נאמדת בכ-2.1 טריליון אירו, כ-18.5% מהפעילות הכלכלית ביבשת

הכלכלה השחורה באירופה נאמדת בכ-2.1 טריליון אירו, כ-18.5% מהפעילות הכלכלית ביבשת

דף הבית >> צרכנות >> צרכנות לפרט >> הכלכלה השחורה באירופה נאמדת בכ-2.1 טריליון אירו, כ-18.5% מהפעילות הכלכלית ביבשת
דו"ח מצביע כי המשבר הכלכלי באירופה דרבן את הממשלות להתמודד עם הכלכלה השחורה תוך מאמץ לאחד תקציבים ולקדם התאוששות
מאת: מערכת Telecom News, 8.5.13, 17:00
 
  • הכלכלה השחורה באירופה נאמדת בכ-2.1 טריליון אירו, כ-18.5% מהפעילות הכלכלית ביבשת.
  • הדו"ח קובע כי ניתן לצמצם עשרה אחוזים (200 מיליארד אירו) מהכלכלה השחורה באמצעות שימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים
  • כלכלה שחורה היא תופעה המתבססת על כסף מזומן ברחבי אירופה, ומוּנעת מעבודות שאינן מוצהרות או מדווחות
 
בישראל: ויזה אירופה הציגה בישראל דו"ח על הכלכלה השחורה בשנת 2011, אשר התבסס על הערכות ואומדנים ממקורות שונים, מקומיים ובעולם.  אז ויזה העריכה כי בשנת  2010, גודלה של הכלכלה השחורה נאמד בכ-170 מיליארד ש"ח. כעת שוקדת ויזה אירופה בשיתוף עם חברת KTA על דו"ח מקיף ומעמיק  על הכלכלה השחורה בישראל לשנת 2012, שתוצאותיו יתפרסמו בעוד מספר שבועות.
 
המשבר הכלכלי באירופה היווה את המניע המרכזי של ממשלות רבות באירופה לנקוט בצעדים לצמצום הכלכלה השחורה, בעוד הן מביטות כיצד לאחד תקציבים ולקדם התאוששות, זאת על פי דו"ח המתפרסם על ידי ויזה אירופה. בשנת 2013, הכלכלה השחורה באירופה מוערכת בשווי של 2.1 טריליון אירו, או שוות ערך ל-18.5% מהפעילות הכלכלית של אירופה. אמנם נתוני כלכלה שחורה אלו הם הנמוכים ביותר בעשור האחרון, אך הדו"ח מראה כי היא עדיין תופעה המתבססת על כסף מזומן ברחבי אירופה ומוּנעת בעיקר מעבודות שאינן מוצהרות או מדווחות.
 
דו"ח הכלכלה השחורה באירופה לשנת 2013 (The Shadow Economy in Europe, 2013) בוחן את השימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים כדרך לצמצם את הכלכלה השחורה. היקפה של הכלכלה השחורה באירופה, נע בין 8-10% מהתמ"ג בשוויץ, אוסטריה, הולנד ובריטניה, ועד לכמעט 30% מהתמ"ג בבולגריה, קרואטיה, ליטא ואסטוניה. דיווחים קודמים הראו קשר חזק בין כלכלה שחורה ומחזור כלכלי ונושא זה נבחן מחדש בדו"ח 2013. בפרט, מודגשות מאמציהן של הממשלות ברחבי אירופה, המוצאות דרכים חדשניות וחכמות להתמודד עם הגירעונות הכספיים שלהן על ידי התמודדות עם הכלכלה השחורה ולא רק באמצעות העלאת מסים או חיתוך בהוצאות.
 
סטיב פרי, המנהל המסחרי של ויזה אירופה, טוען: "זמנים של משבר, עלייה באבטלה, הכנסות נמוכות וחששות מהעתיד, נוטים למשוך אנשים נוספים ל'פעילויות שחורות'. בעוד שלפני שנת 2009, המאבק בכלכלה שחורה נשא פרי בכל רחבי אירופה. כיום, התגובות השונות ממערב, דרום ומזרח אירופה מעידות כי הממשלות נתקלו בדרגות שונות של הצלחה. מה שמשותף לכולן הוא שהכלכלה השחורה היא עדיין תופעה המתבססת על כסף מזומן ברחבי אירופה, ומוּנעת מעבודות שאינן מוצהרות או מדווחות.
 
עבודה בלתי מדווחת מהווה כשני שלישים מהכלכלה השחורה באירופה, ואילו השליש הנוסף הוא תוצאה של מכירות שאינן מדווחות. בהתאם לדו"ח, התמקדות זהירה בשתי נקודות אלו, באמצעות מגוון צעדים שנקטו הממשלות, מסייעת לעודד שינוי, ואמצעי תשלום אלקטרוניים צוינו לשבח בשל יעילותם בהתמודדות עם הכלכלה השחורה. לדוגמה, רומניה הקימה מערכת מסופים ארצית ומערכת אמצעי תשלום מיסים באינטרנט באמצעות כרטיסי אשראי, במהלך השנים האחרונות, אשר העלו את תשלום המיסים באמצעות כרטיסי אשראי בכ-34%, בהשוואה לשנה קודמת. במקומות בהם נעשו צעדים כדי להתמודד עם הכלכלה השחורה נכללה הטמעה או העצמה של שימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים, ולאחר מכן נרשמה ירידה משמעותית בהיקפה של הכלכלה השחורה. הדו"ח אכן צופה כי שימוש ממוקד באמצעי תשלום אלקטרוניים יסייע להפחית את הכלכלה השחורה באירופה בעשירית (יותר מ-200 מיליארד אירו), בעיקר אם תהיה התמקדות במסגרות דיווח, אשר עד כה רוב מאמצי הממשלות המעיטו מערכן.
 
ניסיון בינלאומי מוכיח שיש קשר ברור בין היקפה של הכלכלה השחורה ומספר התשלומים האלקטרוניים בפועל. לדוגמה, במדינות שבהן נעשה שימוש נרחב בתשלומים אלקטרוניים, כגון בריטניה, גודלה של הכלכלה השחורה קטן באופן משמעותי, לעומת מדינה כמו בולגריה, שבה השימוש בתשלומים אלקטרוניים טרם נטמע. ענפים הקשורים במיוחד בכלכלה שחורה הם: קמעונאות, ייצור, תיירות ותחבורה. אם לוקחים את ענף הקמעונאות כדוגמה, הדו"ח מראה כי קניות באינטרנט יוצרות שקיפות ופוגעות בכלכלה השחורה, כיוון שהן מגבילות את האפשרות לאי-דיווח.

*מאמצים ספציפיים של גופים ציבוריים באירופה כוללים:
  • בשנת 2010, בפולין ויזה אירופה, חברות הסליקה,  גופי ההנפקה והבנקים, הקימו קרן מסופים, במטרה להגביר את הטמעת המסופים במדינה. הפעולה הובילה להוספת 100,000 מסופים חדשים ב-2.5 שנים, כש-75% מהמסופים ממוקמים במגזרים המועדים לפעילויות שחורות.
  • בשנת 2011, אירלנד פיתחה ויישמה אסטרטגיית הכללה פיננסית.
  • בשנת 2011, איטליה חייבה תשלומים אלקטרוניים לכל סכום מעל 1,000 אירו. בנוסף, הושקו תמריצי מס לתשלומים אלקטרוניים במסופים, תוך איום על סגירת קמעונאים שלא הצליחו להמציא חשבוניות ממכירה ב-3 הזדמנויות בתוך 5 שנים. מחקר מצא כי 9.1 מיליארד אירו גויס מהכנסות ממיסים כתוצאה מפעולות אלו. צעדים מחייבים דומים נעשו גם בספרד (2,500 אירו) וביוון (1,500 אירו).
  • בשנת 2012, פורטוגל חייבה את הבנקים לדווח על עסקאות מסופים לרשויות המס.
לקבלת מידע נוסף, וכדי להוריד את הדו"ח המלא, בקרו באתר.
 
בתמונה: עודד סלומי, מנכ"ל ויזה אירופה בישראל
עודד סלומי
Bookmark and Share