Telecom News - קריאה לדון מחדש בנושא ה- LTE

קריאה לדון מחדש בנושא ה- LTE

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> קריאה לדון מחדש בנושא ה- LTE
בלעדי: לא היה צריך לחכות לדו"ח מבקר המדינה כדי לחשוף את הכאוס בתנהלות אגף הספקטרום במשרד התקשורת. הבעיה: כולנו משלמים על המחדלים הללו. אם לא תבוצע רפורמה בהחלטות, לא יהיה LTE מסחרי המביא תועלת לציבור לפני 2016 ואולי אף מאוחר מזה. 
מאת: אבי וייס, 9.5.13, 17:00יוסף שפירא מבקר המדינה

דו"ח מבקר המדינה (יוסף שפירא, בתמונה משמאל) הטרי בעניין אגף הספקטרום (מצ"ב כאן למתעניינים), הוא הדו"ח הרביעי באגף זה ב- 7 השנים האחרונות. שיא של כל הזמנים בכמות הביקורות באגף אחד... דו"ח זה מביא שוב את שפע המחדלים, הטעויות והכאוס השלטוני, שיש באגף זה ושלא תוקנו בעשור האחרון. המחדלים הללו כיכבו בעשרות רבות של מאמרים, שפירסמתי במהלך השנים, וכעת הם מופיעים פעם נוספת שחור על גבי לבן בדו"ח המבקר, עם האסמכתאות לכל מחדל. כל השנים ראשי המשרד (המנכ"ל והדובר שלו) הכחישו את מה שכתבתי. אך כעת, הכל מאומת ומפורסם בגלוי. לא ניתן להסתיר את האמת. עבורי ועבור קוראי הטורים, שפורסמו על ידי -  אין בכך כל חדש.

אולם, איש עדיין לא "שילם בראשו" על מחדלים אלו. לכן, ככל הנראה, גם הדו"ח הטרי והחמור הזה ייגנז במגירות, כמו קודמיו. הבעיה: אזרחי ישראל משלמים בכיסם על המחדלים הללו. מאות רבות של מיליוני ש"ח כבר נשפכו על "רשת חרום לאומית", שעדיין לא הסתיימה הקמתה. זו רשת, שהוקמה ב"פטור ממכרז", מה שהיטיב עם חברה אחת בלבד. זאת, בדיוק כמו שרצו אלה, שבמסגרת הכאוס הכללי של התנהלות הספקטרום בישראל, דחפו לבחור בתקן מיושן והכי יקר שיש לרשת זו ובתדרים הלא נכונים, וכעת לא יודעים איך להחלץ מהפלונטר אליו נכנסה מדינת ישראל. פרטים נוספים אפשר לקרא במסמך של האוצר (שכנראה העתיק את אחד הטורים שלי - בנושא זה...).

אולם, האוצר מוביל להחלטות הלא נכונות, פרי ההצעות של אותם אינטרסנטים שעדיין בתפקידם, המעוניינים להמשיך בכאוס המתואר בדו"ח מבקר המדינה, כי זה משרת את האינטרסים הצרים שלהם. נזקים שהיקפם לא נמדד נגרמו וייגרמו מאיחור בכניסת טכנולוגיות תקשורת מתקדמות לישראל, בינהן ה- LTE. ככה זה כשהכל מנוהל על פי אינטרסים צרים תחת מסך חשאיות מדומה. 

האינטרסנטים הללו, שנמצאים אצל בעלי תפקידים בגופי השלטון השונים, מייצגים אינטרסים זרים בעבודתם בממשלה, במקום לייצג את האינטרס של טובת הציבור. אני סבור, שלא די בבדיקת מבקר המדינה באגף הספקטרום. יש לבדוק מדוע התקבלו ההחלטות השגויות ומי הרוויח מכך (תרתי משמע). שר התקשורת, גלעד ארדן, היה צריך לפטר את סמנכ"ל הספקטרום לאלתר, בעקבות דו"ח מבקר המדינה. מה הסיכויים שזה יקרה? אפס אחוז... גם קודמיו לא שילמו על הכאוס בניהול הספקטרום, המשאב הכי יקר, שיש בידי משרד התקשורת. 

כעת ניגש לסוגייה הטרייה: מתי ייהיה LTE בישראל? ניתוח מלא יבוצע בפרק הבא בסדרה זו. כרגע, אציין את עיקרי הנושאים החשובים הנגזרים מדו"ח מבקר המדינה החריף שפורסם:

1. משרד התקשורת קיבל (ולא במקרה) החלטות, שתדרי הדור הרביעי יהיו במתכונת מסוימת של תדרים לכל החברות (סה"כ חמש חברות), כשחלק מהתדרים מצויים בידי צה"ל וחלק קטן בידי בזק ("רדיו כפרי"). הבעיה: גם אם צה"ל ובזק יפנו מחר בבוקר את התדרים, עדיין אי אפשר להקים רשת LTE מתקדמת (LTE Advances) בישראל. לכל היותר יוכלו להקים רשת של LTE דור ישן, שלא תספק יותר ביצועים מהרשתות הקיימות של דור 3.95, שיש לכל החברות. על הביצועים של רשתות אלו כבר כתבתי בהרחבה כאן

למה? כי משרד התקשורת בכוונה ברורה בחר תחומי תדרים כאלו, ביודעו שבכך הרעיון של ה- LTE ייתקע לפחות עד 2015. ניתחתי זאת בהרחבה, למשל כאן. בנוסף, יש לזה קשר ישיר לכמה פרשיות, שחשפתי בחצי השנה האחרונה, וזה קשור גם להיעלמותו של השר הקודם משה כחלון מהחיים הציבוריים. כל זה נעשה כדי שהאמת הנוגעת לעניין זה - לא תיחשף

2. צה"ל לא מאושר מהמתווה שהציע האוצר וכפה עליו. המשמעות: עד 2015 בספק אם הצבא יפנה את כל התדרים. במקרה זה, אני מצדד בעמדת צה"ל. צה"ל לא אשם, שיש כאוס בניהול התדרים במשרד התקשורת, ומחפשים שם תדרים במקום הלא נכון - אצלם. השיטה של "לחפש מתחת לפנס" - ידועה...

הסעיף הכי אירוני בדו"ח המבקר זה ההתנפלות של משרד התקשורת דווקא על בזק (מכונה בדו"ח המבקר בשם: חברה א'), בנוסף להתנפלות על צה"ל, כדי שבזק תפנה את התדרים של "רדיו כפרי", בלי להציע לה כל חלופה לשירות זה. זאת, בעוד משרד התקשורת בכלל לא מעז להתעסק עם התדרים "שנכבשו" ע"י ספקיות הסלולר הגדולות, וגם ע"י משטרת ישראל, בפרשיות חמורות שנדונו בדוחות מבקר המדינה הקודמים וכיכבו אצלי בעשרות חשיפות... הסלקטיביות הזו של המשרד בדרישה לפינוי תדרים דווקא מבזק, היא ממש לא מקרית. גם זה קשור קשר הדוק להיעלמות שר התקשורת הקודם (משה כחלון) מהבמה. 

3. בגלל שהאוצר "הרג" את ההמשך של פיתוח "רשת חרום לאומית", זה הזמן המתאים לחזור ולדון במה שכל המומחים הבלתי תלויים אומרים: רשת חרום לאומית צריכה וחייבת להיות על (LTE (LTE Advanced. קראתי לזה כאן ובהרחבה, ורבים תומכים בעמדה המקצועית הבלתי תלויה הזו.

היות ושר התקשורת הוא גם השר להגנת העורף, אני מאמין, שכרגע הוא חף מכל אינטרסים זרים, אינטרסים שהובילו להחלטות המוטעות הקודמות. זה בדיוק הזמן לדון ולקבל את ההחלטות הנכונות בעניין רשת חרום לאומית ולכרוך אותן עם הקמת רשת LTE Advanced אזרחית ע"י חברות הסלולר. כמובן, בחירת החברה, שתקים "רשת חרום לאומית" של ישראל, ב- LTE Advanced, צריכה להתבצע במכרז כהלכתו ולא ב"פטור ממכרז", כמו שבוצע במהלך הקמת החלקים הראשונים של "רשת חרום לאומית" (במשטרת ישראל ובפיקוד העורף). 

הדבר הכי משמעותי בנושא זה: הגיע העת להפסיק את החשאיות המדומה הזו סביב הנושא, שנועדה להיטיב עם האינטרסנטים ולהסתיר את הכאוס. ממילא הוא נחשף בדו"ח מבקר המדינה (ועל ידי, קודם לכן). 

4. הדבר הכי חשוב והכי משמעותי חסר בדו"ח מבקר המדינה: אין תכנית לאומית לתחום התדרים. אין שום נייר עבודה בעניין זה. אפילו לא מפית נייר בכתב יד, שעליה נכתבו ראשי פרקים לתכנית כזו. פשוט כאוס מוחלט. זה לא מקרי. בגלל זה, לא מקצים בישראל תדרים לטובת הציבור (אני מתכוון לתדרים לטובת הציבור עצמו ממש, לא לטובת חברות הסלולר המשרתות את ציבור הלקוחות).

ישראל מצויה הרחק מאחור מול כל העולם המערבי, בו מקצים מאות מגות של תדרים לטובת הציבור, לשימושים ציבוריים שונים. נתחיל עם הדברים הכי פשוטים: שיחרור כל התדרים ל- WiFi. שחרור תדרים לעיריות ורשויות מקומיות לטובת רשתות עירוניות לצרכים המוניציפליים (כולל לפרוייקט "עיר בטוחה"), לשחרור תדרים לרכבת ישראל, שתקועה עם מערכות קשר עוד מקום המדינה ועוד ועוד. זה לא קרה ולא קורה. למה? בלי "תכנית אב" לניהול התדרים בישראל, גם LTE מתקדם לא יהיה. אם האחראים לנושא יפטורו לאלתר וימונו אנשי מקצוע בלתי תלויים ורציניים לתפקיד, רק אז יש סיכויים לראות תכנית כזו, עם סיכויים לקדם רשת LTE Advanced בישראל בעוד כשנתיים, ולא בעוד ארבע או חמש (ואולי יותר) שנים. 

שורה תחתונהבהיעדר שקיפות בניהול התדרים במדינת ישראל, היעדר תכנית עבודה מסודרת רב-שנתית להקצאת תדרים במדינת ישראל, היעדר Roadmap רגולטורי לפינוי תדרים ושחרור תדרים לטובת הציבור, כפי שנעשה בעולם הנאור, לא פלא שה- LTE בישראל עדיין תקוע עמוק בבוץ, ולצערנו, לזמן רב.

את תגובת משרד התקשורת לא הצלחתי להשיג. מבקר המדינה אמר את דברו בדו"ח בצורה די ברורה ונוקבת. נעקב אחרי ההתפתחויות בתחום זה מקרוב ונעדכן. 
LTE



 
 
Bookmark and Share