Telecom News - שימוע נוסף בתחום שירותי הפרמיום

שימוע נוסף בתחום שירותי הפרמיום

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> שימוע נוסף בתחום שירותי הפרמיום
עמדה: שר התקשורת כהרגלו סומך על הזיכרון הקצר של הציבור ומפרסם שהוא יבצע הסדרה של "שירותי הפרמיום" לחברות התקשורת בישראל. שימוע נוסף (שלישי בחמש השנים האחרונות), בתחום זה, שאולי יביא לסיום ההפקרות בתחום החיוג למספרים מטעים וסוחטי כספים.
מאת: אבי וייס, 21.7.13, 17:00שמילה מימון

משרד התקשורת יצא בהצהרה המצויה כאן, בדבר שימוע בתחום החיוג ל"מספרי פרמיום". השימוע עצמו מפורט כאן למתעניינים. משרד התקשורת, כהרגלו, סומך על הזיכרון הקצר של הציבור ו"עבודת החפיף" של אמצעי התקשורת, שיצטטו את ההודעות של שר התקשורת גלעד ארדן, ללא כל בדיקה.

המציאות היא, שבמשך העשור האחרון אני כותב עשרות פעמים במהלך כל שנה, על ההפקרות של תחום המספור בישראל ובמיוחד בתחום החיוג ל"מספרי פרמיום". הכתבות האחרונות, שפרסמתי אך בחודשיים האחרונים מצויות כאן, כאן וכאן. כל השנים, הכחיש משרד התקשורת, שיש איזו בעיה והתעלם מהפרסומים המביכים הללו, כמו בת יענה הטומנת הראש בחול. כעת, פתאום יש איזו בעיה שצריך לפתור ויוצאים בשימוע על "מהפכה צרכנית חדשה".

לתחום מספרי הפרמיום יש מספר רב של מסמכים, חוקים, תקנות וכיו"ב, שניתן את רובם למצא באתר המשרד. אז איך התקיימה ההפקרות הזו כל השנים? התשובה די ברורה: אי אכיפה. משרד התקשורת מורכב מכמה זרועות: משרד התקשורת עצמו, שבכל 4 השנים האחרונות הצטיין באפס אכיפה, מולו, קיימות שתי זרועות נוספות של המשרד: מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה, שאכפו את החוקים, התקנות, הנהלים והרישיונות, על חברות התקשורת שבתחום אחריותן, בלי כל היסוס וביד רמה.

כך, למרות כל תוספת הסמכויות, שהוענקו ע"י הכנסת בחקיקה נרחבת למשרד התקשורת עצמו, בכל הקדנציה הקודמת לא הייתה אכיפה. פשוט הפקרות מוחלטת. די ברור, שבמצב כזה "ניתן לחגוג" על חשבון הפתאים והמסכנים המשלמים על חיוג למספרים מטעים וסוחטי כספים בלי כל מורא - שתהיה אכיפה כלשהי. 

לאחרונה, החל המשרד "לעשות סדר" בתחום, ויש לברך את המשרד על כך. הברכות מגיעות בעיקר לשני אנשים: המנכ"ל הזמני (שמילה מימון, בתמונה למעלה) ולסמנכ"ל ההנדסה והרישוי (חיים גרון) ולעוד כמה בעלי תפקידים זוטרים יותר אך מסורים לתפקידם, שדחפו את השימוע הזה. מדוע? עיקר המחדל בשנים האחרונות מקורו במנכ"ל הקודם, כפי שחשפנו בהרחבה כאן. היות והוא פשוט נעלם מהשטח והתאדה, אפשר להתחיל "לעשות סדר 'בברדק'"...

השימוע הנוכחי אינו חדש. נעשו שימועים דומים בתחום זה בעבר, דוגמאות מצויות כאן כאן וכאן וגם מוזכרים בנוסח השימוע עצמו בפרק הראשון שלו. כרגיל, המשרד מפנה את השימוע הנוכחי לבעלי העניין עצמם (דהיינו: לאלו שמתעשרים מ"מספרי פרמיום" על חשבון הציבור), במקום להפנות את השימוע קודם כל לציבור ולנציגיו המוסמכים. על סוגיית התעלמות שר התקשורת גלעד ארדן מהציבור ונציגיו כבר כתבתי בהרחבה כאן, ושימוע חדש זה הוא דוגמה נוספת להתנשאות, האטימות והיהירות של השר והסובבים אותו, שחושבים שכל החוכמה מצויה אצלם, ולא (אולי) אצל הציבור שמשלם להם את משכורתם ושאר התנאים הנלווים. 

בכל מקרה, אם השימוע הזה יצליח להביא לקץ כל התופעות השליליות הקיימות סביב עולם "המספרים המטעים וסוחטי הכספים", אזי יש לברך על קיום השימוע. אולם, הבעיה נעוצה לא בנוהל זה או אחר, אלא באכיפה. כל עוד אין אכיפה של החוק, התקנות, נהלי המדיניות וסעיפי הרישיון של חברות התקשורת, אין סיכוי שהכאוס ייפסק. אני מאמין ומקווה שמדובר כאן בצעד נוסף בכיוון הנכון, אך יש ללוות אותו במסר ברור לשוק התקשורת: "נגמר עידן הכאוס, יש רגולטור בירושלים (ובת"א), שיקפיד על קיום החוק וסעיפי הרישיון של כל חברת תקשורת", לא רק אלו שכפופות לפיקוח של מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה. אני מקווה שאכן זה הכיוון, ושלא נתאכזב שוב ושוב מהמשך המצב המופקר בתחומי תקשורת רבים במדינת ישראל. 
 
אכיפת החוק
Bookmark and Share