Telecom News - קומבינת הפרקליטים בעשרות מיליוני שקלים

קומבינת הפרקליטים בעשרות מיליוני שקלים

דף הבית >> פטורים ממכרזים ICT >> קומבינת הפרקליטים בעשרות מיליוני שקלים
חשיפה כיצד גם במשרד המשפטים עושים תרגילים לעקיפת חוק המכרזים, בהיקפים גדולים. הפעם: מערכת תנופ"ה (ר"ת תכנון ניהול ובקרה פרקליטות המדינה), שהחלה לפעול במחלקה הפלילית במחוז תל אביב.
מאת: אבי וייס, 15.8.13, 09:30מכרזים

בעקבות פנייה אלינו במייל האדום, התחלתי לרחרח מה קרה בפרויקט תנופ"ה של משרד המשפטים. על פי פרסום רשמי של משרד המשפטים מ- 2011 המופיע כאן, עולות מייד כמה תמיהות כשקוראים את ההודעה הרשמית של המשרד. לא מדובר בדבר שולי או זניח. על פי ההודעה, משרד המשפטים השלים שלב ראשון במחשוב הפרקליטות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

מדובר בפרוייקט, שהחל (כך נכתב במקור) במודל ה-Fixed Price אך בשלב מסויים החליט מנכ"ל משרד המשפטים דאז משה שילה לבצע את הפרויקט באופן פנימי – באמצעות צוות של 16 אנשי מקצוע מתוך משרד המשפטים ובעזרת מיקור חוץ של כח אדם רלוונטי.  

דהיינו: לא ברור מההודעה לגבי שני המהלכים המרכזיים בפרוייקט: האם היה מכרז להעסקת חברה חיצונית ב- Fixed Price והאם היה אחר כך מכרז להעסקת עובדים במיקור חוץ "של כוח אדם רלבנטי", כשהפרויקט עבר "לביצוע פנימי" במשרד המשפטים. אני מציע שתנחשו לבד את התשובה לשתי השאלות. אולם, הניחוש שלכם יהיה כנראה מוטעה... היה לכאורה מכרז, בשני המקרים. 

בהמשך אותה הודעה, יש עוד פסקה מעניינת וקצרה האומרת אמירה חשובה, כאילו בלי כל קשר למה שכתוב בתחילת ההודעה: "פרוייקט תנופה נעשה בשיתוף עם E4D." דהיינו: נשאלת כאן השאלה: איך E4D השתרבבה להודעה? מה זה השיתוף הזה? האם היא קיבלה את העבודה במכרז, ובאיזה שלב של הביצוע?: האם בשלב הראשון של Fixed Price, או בשלב השני של "בעזרת מיקור חוץ של כוח אדם רלבנטי"?

לאור המידע שהתקבל במייל האדום, פניתי ושאלתי את משרד המשפטים:
"אודה להתייחסות לפסקה הבאה:
"משרד המשפטים התקשר ללא מכרז עם חברת E4D לפיתוח מערכת מחשוב לפרקליטות המדינה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. חברת E4D גם איננה זכיינית במסגרת מכרז חשכ"ל לאספקת כוח אדם בתחום המחשוב ולכן אין כל בסיס להתקשרות תמוהה זו.
לאחר שחברת E4D סיימה את הפיתוח ומסרה את המערכת, ביצע משרד המשפטים "מחטף" של העובדים, שעסקו בפרויקט מחברת E4D  והעסיק אותם להמשך פיתוח המערכת באמצעות חברת אלעד מערכות, שהיא כן זכיינית במכרז חשכ"ל.
כל המהלך בוצע, ככל הידוע, מאחורי הגב של חברת E4D וללא ידיעתה או הסכמתה".

תגובת משרד המשפטים:
"התקשרות המשרד הייתה מול חברת מל״מ לאחר ביצוע הליך מכרזי, כאשר חברת E4D הייתה באותה העת קבלנית משנה של מל"מ לצורך ביצוע פרויקט מחשוב הפרקליטות. בעקבות שינוי מערכתי הנוגע לפרויקט, נעשה הליך תיחור בין 'בתי תוכנה' שזכו במכרז של החשב הכללי. אחת החברות שנבחרה במסגרת ההליך, לאחר שעמדה בקריטריונים הנדרשים, היא חברת אלעד. ככל שחברת אלעד הציגה אנשי מחשוב שעבדו לפני כן בחברות אחרות, ביניהן חברת E4D, למשרד לא הייתה מעורבות בעניין והליך הבחירה היה בהתאם לאמות המידה שנקבעו במכרז החשב הכללי." 

או בעברית פשוטה יותר: המידע במייל האדום היה נכון. בשלב הראשון של הפרוייקט זכתה במכרז חברת מל"מ, ובשלב השני זכתה בהליך תיחור חברת אלעד מערכות. שתיהן לא מוזכרות בכלל בהודעה שפרסם משרד המששפטים, רק E4D. מאוד מעניין. 

כנראה נעשתה כאן קומבינה מאוד מוזרה ע"י משרד המשפטים, שהשתרבבה לתוך ההודעה הרשמית של המשרד, משרד שבד"כ אינו מככב בטור של "פטורים ממכרזים" באתר זה ("המובילים" בפטורים מוזרים ממכרזים הם: מפעל הפיס, הרכבת, משרד האוצר, משרד הפנים ועוד). אולם, אם יש (ויש) "פטורים ממכרזים" תמוהים של משרד המשפטים, הם בד"כ בסכומים גבוהים ובתרגילים מורכבים ביותר, שקשה לעקוב אחריהם, כיאה לפרקליטים המנוסים העוסקים במלאכה, במשרד המשפטים. 

עדכון 15.8.13 שעה 15:00:
הבוקר (15.8.13) יצאה במפתיע הודעה של הנהלת בתי המשפט ומשרד המשפטים באתר המכרזים על כך שהם מצאו, שאלעד מערכות אינה יכולה להיות "ספק יחיד" לתחזוקת מערכות המטה. בהודעה נמסר: "בבדיקה שנערכה עולה כי ייתכן ויש חברות נוספות המסוגלות לספק את השירות האמור ועל כן המשרד נערך לפרסם מכרז פומבי לעניין זה, כך שהחל מיום 1.1.2014 יינתן השירות ע"י ספק שיזכה במכרז".  החלטה חדשה זו אושרה ע"י החשכ"ל. כמו שנאמר: "מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא".



 
 
Bookmark and Share