Telecom News - מועצת CERN אישרה פה אחד את הצטרפות ישראל כחברה מלאה בארגון

מועצת CERN אישרה פה אחד את הצטרפות ישראל כחברה מלאה בארגון

דף הבית >> חידושים הכרזות >> מועצת CERN אישרה פה אחד את הצטרפות ישראל כחברה מלאה בארגון
מועצת CERN אישרה פה אחד את הצטרפות ישראל כחברה מלאה בארגון
מאת: מערכת Telecom News, 12.12.13, 20:30

שר המדע יעקב פרי: האינטרס המדעי של הארגון האירופי למחקר גרעיני גבר על האינטרסים הפוליטיים.

היום, 12 בדצמבר 2013, אישרה מועצת הארגון האירופי למחקר גרעיני CERN, שמפעיל את מאיץ החלקיקים הגדול בעולם, את הצטרפות ישראל כחברה מלאה בארגון. ההחלטה התקבלה פה אחד על ידי 20 המדינות האירופאיות החברות המלאות בארגון. מאז 2011 נמצאת ישראל במעמד של חברה נלווית בארגון וכעת כשאושרה הצטרפותה, ישראל היא החברה הראשונה בארגון הממוקמת גיאוגרפית מחוץ לאירופה. משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל הוא גורם מוביל בקשר מול הארגון וכן אחראי על העברת התשלום מדי שנה לארגון.

מעבר ליוקרה המדעית, שמקנה החברות בארגון, הקבלה כחברה מלאה מאפשרת לתעשייה הישראלית להשתתף במכרזים שונים הקשורים במאיץ החלקיקים, להיות מיוצגת בהנהלת הארגון, להגיש בקשות למלגות לסטודנטים ישראלים, וכמובן לשלב מדענים ישראליים בקבוצות המחקר במאיץ.

בארגון עובדים כיום כ-40 מדענים ישראלים, שמחלקים את זמנם בין העבודה באוניברסיטה בישראל לבין מחקר בשוויץ. בין המדענים הישראלים המבצעים מחקר במאיץ: פרופ' גיורא מיקנברג ופרופ' עילם גרוס ממכון ויצמן, פרופ' אליעזר רבינוביץ מהאוניברסיטה העברית, ופרופ' שלומית לבנברג מהטכניון. בין המדענים הישראלים הפעילים בארגון, ישנם 22 דוקטורנטים וארבעה פוסט-דוקטורנטים.

יעקב פרי, שר המדע, הטכנולוגדיה והחלל: "ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לאירופה, שתשתתף כחברה קבועה. זהו הישג מדעי ומדיני כאחד המצטרף לשורה של הישגים דומים בשנים האחרונות. המדע הישראלי ממשיך להוכיח כי בכוחו לגשר על חילוקי הדעות הפוליטיים שלנו מול אירופה. חברות ישראל בארגון תאפשר לחוקרים ישראלים גישה לתשתיות מחקר מהמתקדמות בעולם. אני שמח, שהאינטרס המדעי העולמי, שבהצטרפות ישראל לפרויקט, גבר על האינטרסים הפוליטיים".  

פרופ' אליעזר רבינוביץ מהאוניברסיטה העברית, נציג ישראל במועצת הארגון: "ההחלטה היא הכרה משמחת בערכם של המדע והטכנולוגיה הישראלית. צירוף ישראל כחברה שוות זכויות היא תולדה של שיתוף פעולה מעולה בין גורמים רבים אקדמאים וממשלתיים. היכולת להגיע לרגע הזה מחממת את הלב". 

הארגון האירופי למחקר גרעיני הוא המרכז הגדול בעולם לחקר חלקיקים ואחראי גם על הפעלת מאיץ החלקיקים הגדול ביותר בעולם, שממוקם בשוויץ - LHC. זהו המאיץ הגדול בעולם מבחינת אורך, עלות הקמה והאנרגיה, שאליה מגיעים החלקיקים המואצים. הארגון פועל כמרכז מדע בינלאומי, שבו עובדים וחוקרים פיזיקאים, מהנדסים וטכנאים מרחבי העולם.
Bookmark and Share