Telecom News - אם תרצו אין זו אגדה – LTE בהרצליה

אם תרצו אין זו אגדה – LTE בהרצליה

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> אם תרצו אין זו אגדה – LTE בהרצליה
אם תרצו אין זו אגדה – LTE בהרצליה
מאת: חיים חביב, 15.1.14, 16:30מדידת מהירות
 
העיר הרצליה הפכה לעיר הראשונה בישראל בה הופעלה רשת סלולרית בדור הרביעי. יחלפו כנראה חודשים רבים עד שהיכולת הזו תהפוך לשירותים מסחריים לציבור הרחב, ולא בגלל פרטנר. וכדברי חוזה המדינה: אם לא תרצו הרי כל אשר סיפרתי לכם אגדה הוא, ואגדה יוסיף להיות...

חברת פרטנר הכריזה הבוקר במועדון קסיופיאה בהרצליה על מוכנות רשת הדור הרביעי הראשונה בישראל. החברה חשפה יכולות וממצאי בדיקה של רשת ה- LTE הראשונה בישראל, שהופעלה בעיר במסגרת ניסוי בהיתר משרד התקשורת.

'גולת הכותרת' של הניסוי היא הצגת קצבי (מהירויות) שיא, דמיוניים עבור המשתמש הישראלי, כמותם טרם נודעו במחוזותינו. בהדגמה חיה בפני עיתונאים נמדדו (בניסויים עוקבים) התוצאות הבאות (הורדה/העלאה במגה סיביות לשנייה, Mb/s 126/46 ו- 105/45 (בתמונה) ו- 92/46.

בנוסף, הודגמה בשידור חי העברת ווידיאו ממועדון זאפה בעיר למקום המפגש, כאשר חזרה גנרלית של הגיטריסט (המעולה) סינגולדה הוקרנה באיכות מעולה על גבי מסך ענק, אחר שידור ברשת הדור הרביעי.

חיים רומנו, מנכ"ל פרטנר: "במהלך השנתיים האחרונות השקענו בהקמת הרשת המתקדמת בישראל מאות מיליוני שקלים, כדי לאפשר ללקוחותינו ולציבור הרחב ליהנות מדור חדש של טכנולוגיה, והיום אנו ערוכים ומוכנים להשקת הדור הרביעי,  לראשונה בישראל.

 לרשתות מדור רביעי יש חשיבות רבה בהעלאת רמת שירותי התקשורת במדינה, פיתוח טכנולוגיות, שירותים חדשים והגברת הצמיחה. המעבר מדור 3 לדור 4 מעניק יכולות תקשורת חדשות, שירותים מגוונים בזמן אמת ועוצמת חוויה אחרת המאפשרת ליהנות מעולמות תוכן עשירים, לשתף ולייצר תכנים באופן מידי לצפייה ישירה. אנו נמשיך להשקיע בפריסה של הרשת בכל רחבי הארץ ובמובילות טכנולוגית, בהתאם למגמות העולמיות. אנו מקווים כי תושלם הקצאת התדרים הנדרשים בהקדם, בכדי שהציבור בישראל יוכל ליהנות מעוצמת החוויה של הדור הרביעי, בדומה למדינות רבות ברחבי העולם".

ככל הידוע, השקיעה עד כה חברת פרטנר בהקמת תשתית ליבת הדור הרביעי כ-650 מיליון ₪ וההשקעה אף תורחב ככל שפריסת היכולות תתקדם. התכנית מדברת על השלמת 600 אתרים עד חודש מאי השנה כשכבר בחודש פברואר הקרוב יהיו בשטח כ-260 אתרים המוכנים לשידור 4G.

אדם צ'זנוף, יו"ר דירקטוריון פרטנר: "דירקטוריון החברה מעודד את המשך ההשקעה של החברה  במובילות ובחדשנות טכנולוגית, בכל זירה הנושקת לליבת עסקי החברה. אנו רואים חשיבות להקנות לחברה יציבות ומרחב אשר יאפשרו לה למצות יכולותיה ועוצמתה בכל תחומי הפעילות- שירות, חדשנות וטכנולוגיה".

מה מציעה לנו הטכנולוגיה החדשה?
מנחם תירוש, סמנכ"ל התפעול: "הדור הרביעי הוא המהפכה של העידן הסלולרי, הוא הגורם שמחולל שינוי בדפוסי הצריכה, חוויית המשתמש ויצירה של עולמות תוכן חדשים.

טכנולוגית הדור הרביעי מציעה מהירות שיא של בקצבי שיא של 150 Mbps בהורדה ((downlink מהירות הגבוהה פי 20 יותר ממהירות הממוצעת ברשתות הסלולריות מהדור השלישי, מהירות ההעלאה ((uplink הינה Mbps 50. מהירות זאת מאפשרת שירותים טובים יותר מרשת האינטרנט הנייחת. 

מלבד האצת מהירות, הורדה והעלאה של תכנים במהירות גבוהה, תציע הרשת החדשה שורה של יכולות ושירותים טכנולוגיים, שאינם קיימים בדור השלישי, כמו: Volte - העברת השיחהל-voice over IP המאפשר רציפות שיחה  איכות קול גבוה ושילוב סימולטני של מולטימדיה תוך כדי שיחה, LTE broadcast העברת שידורי טלוויזיה אקסלוסיביים מבוססי מקום וקהל,  LTE direct שירותים וקישוריות בסביבה הקרובה ו- LTE Advancedהאצת קצבים למהירות של Mpbs 300.

יכולות הדור הרביעי פותחות צוהר חדש לשירותים ואפשרויות, שעד עתה היו מוגבלות. הדור הרביעי יעצים את חווית המשתמש, שעד כה היו נחלת המחשוב השולחני: גישה לשירותי ענן (אפליקציות ואחסון) באינטראקציה מידית, שירותי בידור כדוגמת Online Gaming יתאפשרו בזכות זמן השהיה נמוך ביותר ויכולות העלאת המידע במהירויות, שהציבור הישראלי טרם חווה, שידורי וידיאו חי מרובי משתתפים מהמכשירים הסלולריים באיכות FHD, כמו גם שיתוף תכני וידאו וקבצים כבדים בזמן אמת.

יש לנו את רשת הדור הרביעי המתקדמת בעולם, עם ליבת ה-IMS המשמשת כשכבת השירות עם שירותי Real-Time ליכולות מדיה מגוונות ודינמיות, תוך רציפות ושקיפות במעברים בין מכשירים שונים ובין הרשת הניידת והנייחת (FMC), הבטחת איכות השירות וחווית שימוש מיטבית באמצעות מנגנוני ניהול משאבי הרשת".

פרטנר אמנם הציגה היום יכולות מרשימות ע"ג תשתית הדור הרביעי, שנפרסה בעיר הרצליה בהיתר מיוחד של משרד התקשורת, למטרות ניסוי ובתדר ייעודי, שהעמיד המשרד לניסוי. ובכל זאת, לא די ביכולת הטכנולוגית המרשימה, שהופגנה בישראל. בעולם כבר פועלות כ-300 פריסות של רשתות LTE, שמשרתות כ-160 מיליון לקוחות. זו הוכחת היתכנות טכנולוגית ניצחת, וספק אם הניסוי של פרטנר יעלה או יוריד. ישראל נתונה בפיגור עמוק ביחס לעולם בהיערכות לדור הרביעי. משרד התקשורת מתעכב מזה כשנתיים ומעלה בפרסום מכרזים לרצועות תדרים בדור הרביעי, ועד שהמשרד לא יכריז על הזוכים ויקצה להם את רצועות התדרים הנדרשות - עדיין רחוקה הדרך להשקת רשת דור רביעי מסחרית בישראל.

בפרטנר מגלים אופטימיות רבה ומעריכים, שכבר בחודשים הקרובים יוקצו להם תדרים בתחום ה-1800 מה"צ, שיאפשרו להשיק רשת מסחרית מתקדמת, לדבריהם - 'מהיום למחר' ב'לחיצת כפתור'. יש לקוות, שמנהלי החברה וחברי הדירקטוריון שלה יודעים יותר מאתנו. הם הרי 'הלכו' לקראת משרד התקשורת בנושא שיתוף האתרים (יחד עם הוט, וכפי שסלקום פלאפון וגולן נהגו אף הם) - תכנית, שמוביל המשרד ושנועדה להקל בהקצאת מכסת התדרים הדלה בין פחות מפעילים (עצמאיים). ועדיין יש נעלמים מורכבים בדרך לעתיד וורוד יותר, כמו, רק כדוגמא: השלכות השוק הסיטונאי; תרחיש אימים של קריסת מיזם הסיבים האופטיים (IBC) עקב השלכות מטלטלות של מהלך שיתוף האתרים וקשיים מול האגרסיביות של עובדי חברת החשמל; עיכוב מנהלי/משפטי אחר בפרסום מכרז התדרים ובהקצאתם; מחלוקת על הקצאת התדרים המועדפים (בתחום ה-1800 מה"צ, המאפשרים כיסוי ופריסה בעלות נמוכה משמעותית מאשר תדרי ה-2600 מה"צ).

תעלומה בפני עצמה היא ההתנהלות וההכרעות של הממונה על הגבלים עסקיים, שעלול לראות את מקצת המהלכים שמוביל משרד התקשורת בעין שונה, ולהפגין גישה עצמאית שונה. סביר גם, שכל החלטה, של כל גורם, 'תתגלגל' גם לערכאות...בקיצור, רק נביא או חוזה יכול להעריך מתי נזכה בישראל לרשתות דור רביעי כבכל מדינה נאורה ומתוקנת.

ואולי יש מעט אירוניה בדבר, שהעיר הראשונה בישראל בה הושק הדור הרביעי, היא העיר הרצליה - הקרויה על שמו של חוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, שכתב בספרו אלטנוילנד: "חלום ומעשה אינם שונים כל כך כפי שנוטים לחשוב, כי כל מעשי בני האדם בחלום יסודם וגם אחריתם - חלום היא. [...] ואילו אם לא תרצו הרי כל אשר סיפרתי לכם אגדה הוא, ואגדה יוסיף להיות". הציטוט ממחיש את התייחסותו של הרצל למפעל הציוני אך יאה בעיני גם לענייננו.
 
 
LTE
Bookmark and Share