Telecom News - הכנסת - המפרה המרכזית של חוק המכרזים בדאגה לחברים במחירים מופקעים

הכנסת - המפרה המרכזית של חוק המכרזים בדאגה לחברים במחירים מופקעים

דף הבית >> פטורים ממכרזים ICT >> הכנסת - המפרה המרכזית של חוק המכרזים בדאגה לחברים במחירים מופקעים
בלעדי: כנסת ישראל (ביחד עם מערכת בתי המשפט) מתגלה כמובילה בצפצוף הבוטה והחריף על "חוק המכרזים" והעסקת "חברים" במחירים מופקעים על חשבון כספי משלמי המיסים, תוך התנתקות מכל נורמה ציבורית ושקיפות.
מאת: אבי וייס, 8.3.14, 18:30
לוגו הכנסת
אך לאחרונה חשפנו (שוב) את ההפקרות בתחום חוק המכרזים במערכת בתי המשפט, בפרשה שרק את הקצה הגלוי שלה פרסמנו (הקצה הסמוי והמסעיר שלה, נמצא כרגע בדיון מעמיק בבג"ץ). כעת מתברר, שמזה זמן, כנסת ישראל הפכה למקום ציבורי נוסף, שבו ההפקרות בתחום המכרזים חוגגת. למתעניינים בתופעה, דוגמאות (בלבד) מכלל ההיקף הגדול של הפטורים, לעניין זה, נמצאות במגירה "פטורים ממכרזים" באתר. 

במיוחד מרגיז עניין זה של פטורים, כי אך בשבוע החולף, ביום 3.3.14, קיימה הוועדה לענייני ביקורת המדינה (בראשותו של ח"כ אמנון כהן) דיון סוער ומתוח מאוד בנושא: "העסקת יועצים ללא מכרז בעיריית ראשון לציון". הדיון הזה הוקלט ע"י הכנסת ומי שמתעניין יוכל לצפות בו כאן.

מאחורי הקלעים, כנסת ישראל עשתה, ממש לאחרונה, בדיוק מה שעיריית ראשון לציון עשתה: שכירת יועצים בהיקף כספי ניכר, שהם "חברים" של בעלי התפקידים הבכירים, ללא מכרז, בנימוקים מצוצים מהאצבע ובמחירים מופקעים, על חשבון הקופה הציבורית, דהיינו: על חשבון משלמי המיסים (כלל אזרחי ישראל שמשלמים מיסים).

לכן, פניתי בשבוע החולף לכנסת ישראל בשאלה הבאה:
"הנדון: הליכים תחרותיים לפי תקנה 5(א) לרכישת שירותי ניתוח מערכות עבור חטיבת המידע, ושירותי ייעוץ בתחום המחשוב עבור אתר האינטרנט של הכנסת, אישור ועדת הפטור לפי הוראת תכ"מ. 

במסמך של ועדת הפטור ממכרזים של הכנסת (בנושא הנדון) מיום 24.2.14, אושרו וניתנו 2 פטורים ממכרז ליועצים בשני תחומים:
1) ניתוח מערכות עבור חטיבת המידע,
2) שירותי ייעוץ בתחום המחשוב עבור אתר האינטרנט של הכנסת.

מדובר בהתקשרות של עד 4 מיליון ₪ לכל יועץ במחיר של 235 ₪ לשעה.

בשני המקרים נקבע, שהכנסת תתנתק ממכרז החשכ"ל משני טעמים חשובים המופיעים בשני הפטורים ממכרז הללו (ציטוט):
  1. "...עמד הגורם המקצועי על הצורך בקיומם של יחסי אמון מיוחדים...", "...מלאכת הייעוץ בתחום המחשוב עבור אתר האינטרנט דורשת יחסי אמון מיוחדים..."
  2. "...רמת השכר למנתחי מערכות שנקבעה במכרז החשכ"ל מגבילה את הכנסת ביכולתה לגייס מנתחי מערכות בכירים ומנוסים, ששכרם מדרך הטבע גבוה יותר".
דהיינו, אם נתרגם זאת לעברית קלה: הכנסת ניתקה את עצמה ממכרז החשכ"ל, כנראה כדי לספק עבודה לחברים האישיים של בעלי התפקידים בכנסת ("אם יש חברים שניתן לתת בהם אמון, לא צריך פרוטקציה...") ובמחירים מופקעים, על חשבון כספי משלמי המיסים, תוך צפצוף על כל חוק ונורמה. הייתכן?"

את תגובת הכנסת לא הצלחתי לקבל, לא שלא ניסיתי. אם תתקבל תגובה - נעדכן בהתאם. 

מי שסבור, שמה שפורסם כאן הוא דבר דמיוני, מצוי כאן המסמך המקורי של הפטור המדובר והטרי של כנסת ישראל, שמסביר בלשון משפטית מפולפלת, מדוע צריך לשכור יועצים "ברמת אמון אישית מיוחדת" ובמחירים גבוהים, ולא לפעול לפי החוק ולפי מכרז החשכ"ל ליועצים בתחום המחשוב.

ככה זה בדיוק מתנהל, לא רק בכנסת, גם בהנהלת בתי המשפט ובעוד מקומות רבים במגזר הציבורי. אגב, כפי שציינתי לא אחת בעבר, שיטת "הפטורים ממכרזים" עובדת בפירמידה: קודם שוכרים עורכי דין בלי מכרז, ש"מכשירים" תהליכי שכירת יועצים מקצועיים בלי מכרז, ש"מכשירים" שכירת קבלנים, אינטגרטורים וחברות ענק בפרוייקטים של עשרות עד מאות מיליוני ש"ח, כמובן בלי מכרז. כולם חברים של כולם, במעלה הפירמידה, מטעמי "יחסי אמון מיוחדים"... המדהים שהוא, שהכל מתועד במסמכים... וזה "לא מזיז לאיש".

למתעניינים בנושא, תיארתי כבר כמה וכמה פעמים את השיטה הפירמידלית הזו, עם הדגמות עדכניות מהמציאות הישראלית העגומה, למשל: כאן, כאן, כאן וכאן. כך, "עם ישראל חי" והכנסת "מתנפלת" על ראש עיריית ראשון לציון - איך העז לקחת יועצים ב"פטור ממכרז"...
 
פטורים ממכרזים



 
 
Bookmark and Share