Telecom News - למה משרד הבריאות נתקע עם מערכת ERP זרה בלי לבחון חלופות ישראליות?

למה משרד הבריאות נתקע עם מערכת ERP זרה בלי לבחון חלופות ישראליות?

דף הבית >> פטורים ממכרזים ICT >> למה משרד הבריאות נתקע עם מערכת ERP זרה בלי לבחון חלופות ישראליות?
משרד הבריאות החליט להאריך הפטור ממכרז ל-HP למערכת ERP של סאפ לבתי החולים הממשלתיים עד שנת 2020, בעלות של 80 מיליון ש"ח. משרד האוצר נתן את ידו לאחד את כל מערכות המחשוב בבתי החולים (לא רק ERP) בפתרון של חברה זרה, בלי מכרז ובלי לבדוק כל חלופה תוצרת "כחול לבן".
מאת: אבי וייס, 20.7.14, 09:00מיכל עביאדי-בויאנג'ו

משרד הבריאות הוא אחד המשרדים הממשלתיים המנצל היטב את מדיניות החשבת הכללית באוצר (מיכל עבאדי - בויאנג'ו, בתמונה משמאל), שהפכה את כל תחום המכרזים במדינת ישראל לפטור אחד ענק וגורף, בהיקף של עשרות רבות של מיליארדי ש"ח לשנה. מעל ל-80% מכלל הרכש של הממשלה וכל גופי הסמך הציבוריים עובר כיום במסלול של "פטור ממכרז", ממנו נהנית קבוצה מאוד קטנה של "מקורבים לצלחת". הכל נעשה בשיטת "פירמידת הפטורים" (בוחרים יועצים משפטיים למכרזים ב"פטור ממכרז", שבאמצעותם בוחרים ב"יועצים מקצועיים" שתלותם במספר ספקים מוכרת, גם כן ב"פטור ממכרז", והם ביחד "מכשירים" בחוות דעתם המקצועית כל פטור נדרש ממכרז, למספר קטן של ספקים, כמעט כולם ספקים זרים). ככה המערכת הזו נבנתה וכך היא פועלת, כפי שנותח בהרחבה כאן).

הפטור הגדול ביותר במשרד הבריאות הוא בהיקף של כ-8 מיליארד ש"ח ל-5 שנים לחברת שראל, שמזה, לפי טענות של כמה חברי כנסת, כ-1.28 מיליארד ש"ח מזה הולכים היישר לכיס הפרטי של כמה בעלי תפקידים שם, כרווח מהיר בלי כל מאמץ (למה להתאמץ ולהוריד מחירים, אם הכל מובטח ב"פטור ממכרז"?). נושא זה נדון כרגע בכנסת ולא נעסוק בו הפעם.

לפני מספר ימים, משרד הבריאות פרסם "פטור ממכרז" באישור החשכ"לית (מיכל עבאדי - בויאנג'ו) ובחתימת ידה האישית, בהיקף של 80 מיליון ש"ח ל-HP למערכת ERP של SAP, שתחליף במהלך השנים הקרובות (עד 2020) את כל מערכות המחשוב המרכזיות בבתי החולים הממשלתיים (מדובר במערכות נמ"ר, מזו"ר ועוד).

הדבר היחיד, שנשאר פתוח בפטור החדש, הוא נושא זכויות הקניין על הפיתוחים העתידיים של המערכת. מנכ"לית HP העולמית, מג וויטמן, מינתה את סגן נשיא HP אירופה לטפל אישית במחלוקות הללו. אל דאגה, המחלוקות המדומות הללו לא תעצורנה את זרימת הכסף ממשלמי המיסים, להמשך הפריסה של מערכת סאפ בבתי החולים הממשלתיים. הכסף הזה זורם מישראל החוצה ב"פטור ממכרז" מזה כמה שנים טובות, ולא רק במשרד הבריאות.

מה שמעורר שאלות בכל התהליך הזה, שלא מדובר בפטור ראשון לתחום זה. כל התהליכים, מהיום הראשון, שנוגעים למערכת ה-ERP הזו, נעשו בפטורים ממכרז. מעולם לא נבחנה לעומק חלופה ישראלית (כמו זו כאן), ובבתי חולים, שהייתה בהם כבר אלטרנטיבה ישראלית (מערכת אביב), הוחלט בפטור הנוכחי לסלק אותה לחלוטין מבתי החולים, לטובת האחידות. 

לכן, פניתי ושאלתי את משרד הבריאות: "לאחרונה אושר פטור ממכרז ל-HP למשך 6 שנים להתקנת מערכת ERP של SAP בבתי החולים. מדוע לא נבדקו מערכות ה-ERP תוצרת "כחול לבן"? ומדוע (שוב) פטור ממכרז?"

תגובת משרד הבריאות: "פרויקט ה-ERP הרפואי בבתי החולים הממשלתיים הכלליים (פרויקט נמ"ר), פועל מזה למעלה מ-10 שנים על מערכת SAP. לא מדובר בפרויקט ERP חדש, אלא בהוספת מודולים, שיחליפו מספר מערכות נלוות ישנות.
משיקולי אינטגרציה וסטנדרטיזציה עם יתר מערכות בתי החולים והממשלה - יפותחו המודולים הנוספים גם הם על פלטפורמת SAP.
על פי המלצות הגורמים המקצועיים, בעיקר על רקע הצורך להמשיך לתחזק ולהפעיל את המערכות הקיימות ובמקביל לפתח בסינכרוניזציה מלאה את המודולים הנוספים,  הוחלט על פטור מוגבל בזמן ובתכולה, המתייחס אך ורק לפיתוח המודולים הנוספים, על ידי אותו ספק, שממילא מבצע את שאר מרכיבי הפרויקט מזה שנים רבות. לאחר תום פרק הזמן המוגבל יעברו המשך הפיתוח והתחזוקה של המודולים האלה – לאחריות צוות המחשוב של משרד הבריאות".

עכשיו הכל ברור.
רק לא ברור למה 6 שנים זה פטור מוגבל זמן,  למה לא נערך מכרז ולא נבחנו חלופות, אולי טובות יותר וזולות יותר, לרבות תוצרת "כחול לבן", כל השנים שעברו, וגם למה לא תיבחנה חלופות כאלו עד 2020. הרי מדובר בכסף של כולנו, שהפך להפקר, בידיים של כמה פקידי הממשלה הבכירים. 
 
מידע רפואי



 
 
Bookmark and Share