Telecom News - האם אפשר להשקיע כסף (ממשי) בסטארטאפ 48 שעות אחרי הצגה ראשונה?

האם אפשר להשקיע כסף (ממשי) בסטארטאפ 48 שעות אחרי הצגה ראשונה?

דף הבית >> סטארטאפים - גיוס השקעות >> האם אפשר להשקיע כסף (ממשי) בסטארטאפ 48 שעות אחרי הצגה ראשונה?
מפגש Startup Grind: חשיפת 3 סטארטאפים חדשים ומעניינים וסטארטאפיסט ייחודי, שהמציא (בין היתר) את YO, ובמקביל משמש כמשקיע יוצא דופן בקהילת ה-VC, כזה המסוגל לקבל החלטה על השקעה בסטארטאפ בזמן הנחשב אפס בעולם ההון-סיכון.
מאת: אבי וייס, 27.10.14, 09:00YO

 קהילת Startup Grind שלוחת תל אביב שנולדה לפני פחות משנה, מונה כיום כבר למעלה מ-800 איש, מיוזמתו של שחר מטורין, יזם ומנכ"ל InteGreat. כ"כ, שחר מטורין הוא הדירקטור (המנהל) של Startup Grind ת"א, בניהול משותף עם רם יוניש, (סמנכ"ל שיווק ומכירות במטריקס גלובל).

לאחר פתיחת שלוחות נוספות של Startup Grind בישראל (יפורט בהמשך), מונה שחר מטורין למנהל (דירקטור) של כל השלוחות בישראל. 

האורח המרכזי במפגש, שהתקיים ביום 21.10.14 בהשתת
Startup Grind Moshe Hogegפות של למעלה מ-100 איש בבית ג'ון-ברייס בת"א, היה משה חוגג (בתמונה יושב מימין, לשמאלו: רם יוניש ושחר מטורין)

משה חוגג הוא בחור צעיר, צבעוני, שונה, טוטאלי, שמייצר אצל כל מי שפגש אותו רגש כלשהו. אתה יכול לאהוב או לא לאהוב אותו אבל אתה לא יכול להתכחש לעובדות הבאות:
  1. האפליקציה YO, שהוא היזם שלה, שברה את כל שיאי ההורדות ב-Appstore. אומנם, היא התחילה כפתרון נקודתי חביב כקריאה למזכירה האישית, אבל עומדת מאחוריה חשיבה ותוכנית עיסקית, שתגרום להרבה אנשים לזוז בכסא.
  2. חברת Mobli, שהוא הקים, פיתחה פתרון דומה לאינסטגרם כשזו יצאה לשוק וכל הקלפים נטרפו. ואז הוא עשה שינוי ועבר מהשוק האמריקאי לדרום אמריקה, רוסיה ולמזרח ומאז כמות המשתמשים גדלה במיליון משתמשים חדשים בחודש!
  3. קרן Singulariteam - הוא המשקיע היחידי, שיכול לקבל החלטה ותוך 48 שעות להעביר את הכסף לבנק של היזם גם בהיקפים של מיליוני דולרים. והוא כבר עשה את זה יותר מפעם אחת. ויש לו קרן חדשה של 100 מיליון דולרים
במסגרת האירוע הציגו 3 חברות הזנק (ונערך משאל בין המשתתפים מי חברת ההזנק המבטיחה ביותר) והן:

א. ShonFly: פלטפורמת קניות למטייל הבינלאומי. מבצעת השוואות של מחירים בחנויות דיוטי-פרי ברחבי העולם (בשדות התעופה ובנמלים) וכן במוצרי דיוטי-פרי הנמכרים במטוסים עצמם.

ב. GradTrain: מערכת למאמנים (קאוצ'רים), למי שמעוניין ללמוד במוסדות אקדמיים בחו"ל.

ג. Varsaty. מערכת למאמנים (בשלב ראשון למאמני כדורגל), שמשווים את הביצועים של השחקנים באמצעות וידיאו ועוזרים להם לשפר את היכולות שלהם באמצעות מולטימדיה של מהלך המשחק.

בהצבעה זכתה במקום ראשון חברת ההזנק ShopnFly, שתציג את הפיתוח שלה בהרחבה במפגש הבא של Startup Grind ת"א. 

רם יוניש, דירקטור משותף Startup Grind ת"א: "זה המפגש התשיעי של Startup Grind תל-אביב ויש לנו הצלחה מרשימה בכמות המשתתפים ובאיכותם. כנהוג אצלנו, בכל מפגש אנו מקיימים תחרות בין 3 סטארטאפים המציגים את הפיתוח שלהם בדוכן למשתתפים, שמצביעים בפתקי הצבעה מי הסטארטאפ המבטיח ביותר, ואנו מקיימים ראיון עם אורח מוביל בתעשיית היזמות הישראלית. ב- 27.11.14 נקיים מפגש עם גיל בן-ארצי מ- UpWest Labs מסן-פרנסיסקו. היום אנו חוגגים את קידומו של שחר מטורין לדירקטור של כלל הפעילות של Startup Grind בערי ישראל".

שחר מטורין, דירקטור Startup Grind ישראל: "ל-Startup Grind יש כבר 2 סניפים חדשים בישראל, מעבר לסניף תל-אביב. סה"כ נגיע מאוד בקרוב ל-4 ערים רק בישראל: ת"א, ירושלים, חיפה ובאר שבע. זה בנוסף לסניף שקם ברמאללה ברשות הפלסטינית.

זו התפתחות מאוד מרשימה בזמן כה קצר, וההנהלה העולמית מינתה אותי למנהל כל הסניפים בישראל. רצו שאהיה מנהל של כל הסניפים במזרח התיכון, אבל זה לא היה ריאלי מבחינתי. לאחרונה הצטרפו אלינו כמה פעילים חדשים והקהילה שלנו הולכת וגדלה בקצב מרשים. 

משקיעים רבים מגיעים לישראל בעקבות מה שאנו חושפים במפגשים שלנו. בנוסף, מייסד Startup Grind, דרק אנדרסן (Derek Andersen), שביקר לאחרונה בישראל, מפיץ את הבשורה שלנו בקרב משקיעים ברחבי העולם. כך, אנו מקבלים חשיפה מאוד יפה בקרב יזמים ומשקיעים בכל רחבי העולם. 

בפברואר 2015 תתקיים הוועידה העולמית של Startup Grind בארה"ב והיא פתוחה השנה למשקיעים, יזמים, ספונסרים ובעלי עניין מישראל. זו הזדמנות יוצאת מן הכלל לקבל חשיפה בינלאומית רחבה". 

משה חוגג, יזם ומשקיע, מייסד Mobli ,Yo ו-Singulariteam: "אחרי 7 שנים בצבא מהם 4 שנים בקבע שיניתי כיוון בחיים והפכתי ליזם. היוזמה הראשונה הייתה בעולם הכדורגל: שידרתי משחקים מקבוצת כדורגל מליגה ג' שרכשתי, שידור ישיר לאינטרנט היישר מהלפטופ שלי. זה זכה להצלחה היסטרית והגיע ל-12 אלף לקוחות משלמים. זה היה הסטארטאפ הראשון שלי. עברתי כמה הרפתקאות בכל מיני כיוונים ובסוף החלטתי להתמקד בדבר אחד, זה הוביל ל-Mobli. החברה פיתחה פתרון, שדי דומה לאינסטגרם של היום. זה שת"פ של תמונות ווידיאו על רשת האינטרנט. אנו היינו לפניהם עם תיוגים ועם מיקום ועוד יכולות. אבל להם היה הרבה יותר כסף שהושקע בהם.

אחרי שאינסטגרם יצאה לאוויר העולם לא נבהלנו והחלטנו להמתין ולראות מה יהיה בשוק. מה שראינו, שהשוק מספיק גדול לכמה מתחרים וגם אנחנו יכולים להצליח ולהרוויח. הצלחנו בשווקים, שאינסטגרם לא הייתה בהם, דוגמת מדינות דרום אמריקה, מדינות אסיה ועוד. הגענו ל-12 מיליון משתמשים תוך זמן קצר מאוד, פחות מ-3 שנים מאז שעלינו לאוויר.

מתוך Mobli המצאתי את YO. את הרעיון הזה קיבלתי מהעוזרת שלי בחברה, ממנה למדתי לא לבזבז זמן על תקשורת בין אישית. חיפשתי מסר קל, קליט ופשוט, שיכול לקבוע פגישות בין אנשים. במקום התכתבויות במיילים ומסרונים, חיפשתי קשר בין אישי מהיר וקצר.חשבתי, שזה טוב לכל דבר וניסיתי את זה למשל להודיע לאשתי, שאני אוהב אותה, רק בלחיצת כפתור בלי לבזבז זמן. כך, ב-5 שעות של עבודת  תכנות בנינו את YO. 

בהתחלה לא חשבנו להפיץ את זה, כי זה עבד בשבילנו בתוך החברה. אולם, מהר מאוד זה החל לצאת מהחברה וראינו את הפוטנציאל של זה. ידענו, שזה יעבור מהר בשוק ויעורר רעש. אחרי שהפצנו זאת בין עובדים, שותפים ולקוחות שלנו, ראינו שזה תופס כמו אש בשדה קוצים. ב-3 ימים רק מהאייפון התחברו לזה 700 איש במעגל הקטן המקיף את החברה. לכן, העלינו זאת לחנויות של גוגל ואפל. תוך חודש זה הפך למגפה. כרגע, לפי המדידה, שיש לי בסמארטפון, 110 מיליון YO נשלחים כל יום, כ-40 YO כל שנייה...

הגענו למיליון הורדות ב-4 ימים, שזה שיא עולמי של הורדות מהחנויות של האפליקציות. כך כולם שמעו עלינו. חברות ענק דוגמת פדקס, מרצדס, CNN, יאהו, מוטורולה, קבוצות ספורט וכך הלאה הפכו ללקוחות קבועים שלנו.

דוגמאות ליישומים עסקיים: חברת המכוניות Smart השתמשה בכלי הזה ככלי שיווקי. היופי ב-YO, שזה לא אומר שום דבר ולכן זה יכול לומר הכל. הכל תלוי בהקשר ששולחים את ה-YO. 

פיתחנו API, שחברות עסקיות רוכשות מאיתנו וכך ניתן לחבר זאת למערכות שלהן. כך יודעים מהיכן ולמה כל YO נשלח. זה כלי שיווקי אדיר עם יכולת מיקוד מלאה. אפשר לשלוח YO עם לינקים, למשל, עם סקר או עם מבצע או קופון או כל דבר. בגלל ההצלחה בנינו חברה נפרדת המקדישה את עצמה רק ל-YO.

תחום נוסף, שנכנסתי אליו, הוא Singulariteam. זה התחיל מזה שראיתי איך קרנות ה-VC עובדות. ההון סיכון עובד בכלל בלי סיכון. יש להן אין ספור נהלים המסירים את כל הסיכון. תהליכי קבלת ההחלטות הם מאוד מסורבלים ואיטיים.

לדעתי, רעיון טוב עם צוות טוב צריך לקבל עליו החלטה תוך יום או יומיים. אם אני רואה צוות מוצלח עם רעיון טוב, עם אופק התפתחות נכון, במסלול הרגיל של משקיעים הם יחכו לפחות חצי שנה עד שיראו כסף.

אני מאמין בהשקעות סיד וסיבוב A ביחד. אין מה להתמהמה. הרבה סטארטאפים טובים מתים בגלל שאין להם יכולת לחכות חצי שנה ובנוסף, ההשקעה בסיד קטנה מדי כדי שיוכלו להצליח. אני לא מסכים לגישות של ה-VC שראיתי ולכן הקמתי מערכת משל עצמי. 

אנו גם מבצעים אינקובציה. השקענו כבר 67 מיליון דולרים בחברות הזנק בישראל. כעת אנו פותחים קרן חדשה של 100 מיליון דולרים בישראל. זה יאפשר לנו לבצע השקעות יותר גדולות ממה שעשינו בעבר. הכסף מגיע מאנשים מוצלחים מכל העולם, עם קשרים מצוינים וזה ממנף את היכולת של הסטארטאפים, שאנו בוחרים להשקיע בהם. יש השקעות, שמתקבלת בהן החלטה והשקעה של הכסף תוך 48 שעות אבל בד"כ זמן ההחלטה לוקח כמה שבועות, לא חודשים. בד"כ אני מגיע להחלטה אחרי 20 דקות, שאני רואה את היזמים מולי.

אנו כיום מאוד ממוקדים ב-Fintech, אבל אנו גם משקיעים במציאות מדומה, רובוטיקה, IoT, ביג-דאטה ופתרונות צרכניים.

אם הצוות טוב והשוק מבטיח, הם יזכו להשקעה. יש לי עוזרים המסמנים לי מה שיגיע אלי אישית, כך שההחלטות שלי טובות יותר לאור הסינון המוקדם. אני מבחין מייד מה היחסים בין אנשי הצוות והאם הם מבינים על מה הם מדברים. צוות מקצועי המכיר את השוק, אלו הדברים הכי חשובים עבורי.

אנו כעת מתעניינים בהתפתחות החדשה של 'מימון המונים' אבל מעוניינים להשתלב רק במודלים, שיש בהם קבלת מניות, לא רק של חלוקת חולצות וצעצועים למשקיעים. נדמה לי, שהעתיד יהיה בשילוב של גיוס המונים עם VC המסורתי, שישתנה ויתאים עצמו לצרכי השוק של היזמים מהזן החדש, שמחפשים השקעות והחלטות מהירות".
 
הראיון הם משה חוגג



 
 
Bookmark and Share