Telecom News - סקייפ מול VoLTE: מי ינצח במרוץ על תשתיות שירותי הקול על רשתות הסלולר?

סקייפ מול VoLTE: מי ינצח במרוץ על תשתיות שירותי הקול על רשתות הסלולר?

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> סקייפ מול VoLTE: מי ינצח במרוץ על תשתיות שירותי הקול על רשתות הסלולר?
בלעדי: חברת מיקרוסופט חיברה את Lync לסקייפ ומקווה, שהמגזרים העסקי והפרטי גם יחד ישתמשו בסקייפ בכל מקום. חברות הסלולר וספקי השירותים והציוד הסלולרי מחפשים מענה מתאים לאתגר הזה. אלקטל-לוסנט הולכת לכיוון של VoLTE (קול ב- VoIP בדור הרביעי). מה עדיף ולמה במרוץ הזה לתשתיות שירותי שיחה בסלולר?VoLTE LOGO
מאת: אבי וייס, 15.11.14, 17:50

"ספקי סלולר, שלא ילכו לכיוון של Small Cells, ייתקעו די מהר בביקושים הגואים של תעבורה ניידת והלקוחות יברחו מהם", כך לדברי בזיל אלוון (Basil Alwan) נשיא חטיבת ניתוב ותעבורת IP, אלקטל-לוסנט. "הפס הרחב הנייד יגדל פי 8 עד 2018 עם שיאי צריכה ממוקדים של עד פי 20 ממה שיש היום, בגישה לכ-25% מהאתרים באינטרנט.

מכאן מגיעה החשיבות הקריטית ל- Small Cells. זה ילווה במעבר לטכנולוגיות ענן ולאימוץ SDN + NFV. ספקי הסלולר צריכים כבר בעוד כשנתיים-שלוש להיערך לכניסת הדור החמישי של הסלולר (5G) ולהתנסות בפתרונות החדשים, בגלל הצורך לתת מענה לעובדה, שהעולם יהיה נייד וה-IoT הוא תופעה המתפתחת באופן בלתי נשלט, במקביל לעלייה הבלתי נשלטת של צריכת Data מהמכשירים הניידים שבידי הלקוחות.

היישום המלא של 5G יהיה בסביבות 2020 ואולי אף קודם לכן, תלוי ברמת הביקושים על הפס הרחב הנייד. 

התקן המקובל היום על כולם לפריסת Small Cells הוא HetNet, גם בתחום התדרים ברישיון וגם בתחומי התדרים החופשיים. לאלקטל-לוסנט יש כבר מעל ל-130 ספקי תקשורת, שפרסו רשתות של Small Cells והמספרים הולכים וגדלים בקצב, כל יום.

החידוש הגדול הוא שותפות בין אלקטל-לוסנט וקוואלקום ליצירת מוצרי שידור קטנים התומכים בו זמנית ב-3G ,4G ו-WiFi במכשיר אחד זעיר תחת מעטפת ניהול ושליטה אחת. נמצא את הפתרון הזה בכל מקום, החל מהבתים, דרך העסקים וכלה במרחב הציבורי, בקניונים, ברחובות ובכל מקום".

הבעיה המרכזית של ספקי הסלולר כיום בהתפתחות המהירה הזו: מה לעשות עם שירותי הקול. במעבר לדור 4 - LTE, ספקי הסלולר נאלצו להשאיר בשטח את הרשתות הישנות (2G ו-3G), כדי לספק שירותי קול ללקוחות. זאת, בטכנולוגיות המיתוג, התמסורת והשליטה הישנות של עולם התקשורת. דהיינו: ספקי הסלולר נתקעו עם רשתות ישנות ויקרות לתחזוקה, עם תדרים הנתפסים ע"י טכנולוגיות ישנות ולא יעילות, רק כדי לספק ללקוחות שירותי קול, בזמן שכל השירותים האחרים על רשתות ה-LTE הם שירותי IP. 

אלקטל-לוסנט מטילה את יהבה ואמונתה, ביחד עם מאמצי הפיתוח שלה, על VoLTE. אם עוברים ל-VoIP על LTE, רבים שואלים: בשביל מה כל ההשקעה הזו? הרי לקוחות יכולים לבצע בעצמם שיחות קול על רשת האינטרנט של ה-LTE באמצעות אפליקציות VoIP דוגמת סקייפ של מיקרוסופט, שכעת מחוברת ל-Lync ויש עוד הרבה אפליקציות מהסוג הזה המתחרות בסקייפ. 

נעשו בעניין זה לא מעט מחקרים. אחד מהם הוא של חברת המחקר מקבוצת Signal Research. המחקר מראה, שפתרונות VoLTE טובים יותר מכל פתרונות הקול ב-3G ושל סקייפ ודומיה.

לאלקטל-לוסנט יש כבר 8 הסכמים עם ספקי סלולר, שכבר מומשו, ועוד 16 הסכמים לניסויים בבטא אצל ספקי סלולר בעולם בתחום יישום ה- VoLTE. דהיינו: כבר נצבר מספיק ידע מהטמעת הטכנולוגיה הזו ברשתות הסלולר בעולם.

הממצאים מראים, שלא רק שהקול הופך ל-HD (ר"ת: High Definition), מה שמספק חוויה אחת לגמרי בשירותי הקול ללקוחות ולא קיים ב-3G ובסקייפ, אלא שיש בזה כמה יתרונות מהיבטים צרכניים וגם מנקודת המבט של ספק התקשורת.

כמה מהיתרונות הבולטים של VoLTE מול שירותי סקייפ:
  • חיסכון של פי 2 בזמן חיי הסוללה של הסמארטפון,
  • צריכת עשירית מכמות ה-Data ברשת מול סקייפ,
  • צריכת 50% פחות ממשאבי הרשת ב-LTE מול סקייפ,
  • האיכות של הקול גבוהה ברמת MOS שלמה (MOS זה מדד לאיכות הקול) מול סקייפ,
  • אין הפרעה באיכות הקול כשעושים שימוש באפליקציות נוספות במקביל על הסמארטפון,
  • החיבור של השיחה מהיר פי 2 מזה של חיבור שיחה בסקייפ,
  • השיחה יכולה לעבור באופן שקוף לרשת 3G ואף לרשת WiFi, אם המשוחח ב-VoLTE יצא מתחום הכיסוי של ה-LTE של ספק הסלולר, בעוד שבסקייפ יש ניתוק שיחה אם יוצאים מהכיסוי של הרשת, שבה החלה השיחה. 
מנקודת מבט של ספק שירותי הסלולר לטווח זמן ארוך, קיימים עוד כמה יתרונות לשימוש ב-VoLTE מול השימוש בסקייפ. למשל: שיחה בסקייפ או כל יישום דומה היא שיחה רק בין בני אדם. בעוד ששיחה ב-VoLTE היא שיחה בין 2 צדדים, כשבצד השני לא צריך להיות בן אדם. זה מאפשר לקיים תקשורת בין בני אדם לבין מוצרי IoT (עד 2020 יהיו מחוברים לרשת האינטרנט יותר מ- 70 מיליארד מכשירים - IoT, פי 10 יותר מכמות בני האדם, שייהיו מחוברים לאינטרנט), זה מאפשר לקיים תקשורת עם מרכזיות, עם מערכות ממוחשבות המבינות את הדיבור האנושי וכל שירות אחד המופעל בקולו של האדם. אין את זה בכלל בסקייפ.

היישום של VoLTE נעשה ע"י אלקטל-לוסנט בענן, כאשר השאיפה היא ליישם זאת בענן בשם CloudBand, שמפותח במרכז המו"פ של אלקטל-לוסנט בכפר-סבא.

ההכרעה במרוץ בין סקייפ ל-VoLTE טרם הגיעה, ולמעשה אנו רק בתחילת הדרך. בישראל, ספקי הסלולר טרם החליטו אם לעבור ל-VoLTE, אם כי פרטנר כבר רמזה, שהיא תעשה כך זמן קצר אחרי סיום מכרז התדרים ל-LTE. 

הכותב היה אורח אלקטל-לוסנט בניו-ג'רסי  
 
אלקטל-לוסנט



 
 
Bookmark and Share