Telecom News - IVC: מכלל הכסף שיגויס עד סוף 2015 כ-500 מיליון $ יהיו של משקיעים סינים

IVC: מכלל הכסף שיגויס עד סוף 2015 כ-500 מיליון $ יהיו של משקיעים סינים

דף הבית >> סטארטאפים - גיוס השקעות >> IVC: מכלל הכסף שיגויס עד סוף 2015 כ-500 מיליון $ יהיו של משקיעים סינים
IVC: מכלל הכסף שיגויס עד סוף 2015 כ-500 מיליון דולרים יהיו של משקיעים סינים
מאת: מערכת Telecom News, 3.6.15, 13:10כנס IVC
 
המשקיעים הסינים המגיעים לארץ הם רק קצה הקרחון מהכסף הפנוי להשקעות כיום בסין. חברה ישראלית, שתקים נוכחות מקומית בסין, מגדילה את החשיפה והסיכויים להשקעה סינית ואת האפשרויות לאקזיט.
 
חברת המחקר IVC חשפה נתונים חדשים בכנס על השקעות סיניות בחברות ישראליות, שהתקיים בבורסה לני"ע בת"א. לפי IVC, מתוך כלל הכסף, שצפויות לגייס קרנות ישראליות עד סוף השנה הנוכחית, 1.2-1.5 מיליארד דולרים, כמחצית צפוי להיות כסף של משקיעים סינים וזו רק התחזית המינימלית. כך, שיש סיכוי טוב, שהסכום יהיה גבוה מזה בהרבה. אם עד לפני כ-3 שנים לא היו כמעט קרנות ישראליות, שגייסו כסף מסינים, הרי כחצי מהקרנות, שתגייסנה כסף עד סוף השנה תגייסנה לפחות ממשקיע סיני אחד.
 
ב-IVC הציגו נתון לפיו בארה"ב וגם בישראל היה גידול בתעשיית ההון סיכון של 30-50% בין 2013 ל-2014. בסין לעומת זאת, הגידול באותה תקופה היה של 300%, פי 3 לעומת 2013. בתוך סין עצמה יש יותר כסף פנוי להשקעה מצד הסקטור הפרטי ומצד הסקטור הממשלתי וגופי ממשל מקומי. לכן, יש תחרות גוברת על חברות השקעות פוטנציאליות, וככל שיש יותר משקיעים ויותר כסף פנוי להשקעה, חלק ממנו יוצא החוצה, בין היתר, גם לישראל.
 
מנהלי IVC ציינו, שהסקטור המוביל מבחינת מספר חברות בהייטק הישראלי הוא ICT (אינטרנט, טלקום ותוכנה), אך מבחינת חברות ישראליות הפועלות בסין, לחברות חומרה כגון שבבים, וחברות אלקטרוניקה יש ייצוג גדול הרבה יותר בסין מייצוגן האמיתי בתעשיה הישראלית, בין אם בייצור ובין אם כ-OEM. אחת מ-3 חברות ישראליות כאלו פועלות בסין, כי זה השוק המרכזי שלהן. המקרה דומה גם בסקטור הקלינטק הישראלי. בתחום האינטרנט, יש גידול מבחינת חברות ישראליות המקימות ישות בסין.
 
דיוויד פוקס, בנקאי השקעות אמריקאי-ישראלי, שהחל לעבוד מול חברות ומשקיעים סינים כבר לפני 15 שנה ומלווה לאורך שנים חברות ישראליות וסיניות בהנפקות בנאסדק, שותף מנהל בקרן השקעות הסינית-ישראלית  Synergy China Fund, שותפו של צבי שלגו ושל קבוצת משקיעים סינים: "מי שמגיעים לישראל כדי להשקיע, הם בד"כ הקרנות והתאגידים הגדולים ביותר. אולם, הכסף המגיע לכאן הוא רק קצה הקרחון. יש עוד הרבה מאוד משקיעים טובים ושותפים אסטרטגיים המחפשים השקעות מעניינות בסין עצמה ולא מגיעים לישראל.  לדוגמא - חברת Visualead, חברת הסטראטרפ הישראלית הראשונה, שקיבלה השנה השקעה של כ-8 מיליון דולרים מענקית האינטרנט הסינית עליבאבא (גם היא השתתפה בכנס)".
 
נבו עלווה, ממייסדי Visualead: "החברה נוסדה ב-2012 אך מהר מאוד החלה פעילות בסין, כולל נוכחות מקומית בשנגחאי. הקמת נוכחות מקומית בסין היא חשובה. כיוון ש-Visualead, כמו חברות ישראליות אחרות רבות, לא היתה מעוניינת או מסוגלת להשקיע את הזמן בפתיחת חברה-בת מקומית ((WFOE, תהליך הגוזל משאבי זמן, ניהול וכסף רבים, אני ממליץ לחברות לחפש פתרונות יעילים ונוחים שקיימים, כלומר: להיעזר בצד שלישי".
 
Visualead, כמו גם חברת Scodix ו-V-Gen הישראליות, שדיברו בכנס, נעזרו ב-PTL Group , חברה סינית בבעלות ישראלית המספקת שירותי ניהול ותפעול בסין לחברות ישראליות וזרות, בעזרתה הצליחו להפעיל נוכחות מקומית מבלי לעסוק בנושאים פיסקליים, תפעוליים, התנהלות מול הרשויות הסיניות ועוד.
 
פוקס: "חל גידול עצום בשנה האחרונה בשוק ההון סיכון וה-PE בסין, כמו גם גידול משמעותי במספר הרכישות והמיזוגים בסין. מעל 15.5 מיליארד דולרים הושקעו בשוק ההון סיכון בסין ב-2014, ואילו ברבעון הראשון של 2015 בלבד, הושקעו כ-6.5 מיליארד דולרים בהון סיכון בסין, שזה יותר מכל אירופה ומתקרב למספרים בארה"ב. גם בשוק הפרייבט אקוויטי הושקעו כמעט 80 מיליארד דולרים לעומת פחות מ-60 מיליארד דולרים ב-2013.
 
עצם ההקמה של נוכחות עצמאית של החברה הישראלית בסין, בניגוד לכניסה לשוק הסיני באמצעות שותף סיני גדול מתוך התעשיה, מקרבת את היזמים והחברות הישראליות לכל הכסף הזה. בין היתרונות  עבור חברה ישראלית בהקמת נוכחות מקומית בסין: חשיפה לתאגידים וחברות סינים, שיכולים להיות משקיעים אסטרטגיים, שותפים לשיתוף פעולה או רוכשים פוטנציאליים בעתיד, שיפור מעמד החברה הישראלית במו"מ מול משקיעים אסטרטגים ומפיצים בסין, הגברת האמינות, שמשדרת החברה מול לקוחות סינים.

וכן, חברה בת חזקה וצומחת בסין תגדיל את האטרקטיביות של החברה הישראלית בהנפקה או אפילו רכישה ע"י גופים אמריקאים או בינלאומיים. ההמלצה אם כך, היא להשקיע כסף בחדירה לסין עוד לפני שנכנסים לשותפות עם גורם סיני ובוודאי לפני שמבצעים השקעה משותפת או מוכרים חלקים בחברה. ההבדל ישתקף בהערכת השווי של החברה. מימון התקופה הזו של ישות עצמאית, עד לגיוס הון נוסף בסין היא הגישה שמובילה קרןSynergy China Fund ".
 
IVC ודוברים אחרים בכנס, בהם שרון קדמי, לשעבר מנכ"ל משרד התמ"ת וכיום מנכ"ל ומייסד חברת האחזקות Demeter יחד עם השר לשעבר שאול שמחון, בתיה טוקטלי, שמייצגת משקיעים סינים גדולים מ-1992 ועוד, דיברו על אופי ההשקעות הסיניות בחברות ישראליות, וכולם הסכימו, שמשקיע סיני עושה בד"כ טבילת אש קטנה, השקעה קטנה בחברה ישראלית, ולרוב יעדיף לחבור לגורמי השקעה ישראלים, שיובילו אותו בתחילת הדרך.

אולם, מדובר במשקיעים לטווח ארוך עם ראייה אסטרטגית. לכן, השקעה ראשונה של גוף סיני בארץ תוביל לעוד השקעות, ויש להניח, שחלקם גם יקימו מרכזי פיתוח עם הזמן. לפי השמועות, עליבאבא מתעתדת לפתוח מרכז כזה, וישנם עוד 3-4 תאגידים סינים גדולים המחפשים בארץ הזדמנויות להשקעה או שיתופי פעולה.
 
בפאנל המנכ"לים הישראלים של חברות ישראליות הפועלות בהצלחה בסין ישבו 2 חברות תוכנה, בהן: Visualead ו-IronSource, 2 חברות ציוד (חומרה):  Scodix הפועלת בתחום הדפוס הדיגיטלי וחברת הלייזר V-Gen  (שנרכשה לאחרונה ע"י חברה אמריקאית גדולה גם היא פועלת בסין), וכן חברת השקעות בציוד רפואי Rainbow Medical, שגייסה השנה הון ממספר משקיעים סינים.

מצגת IVC על עולם ההשקעות הסיניות במיזמים ישראליים - כאן
 
בתמונה למעלה:  דיודי פוקס מ-Synergy, ירון חרמש מ-Scodix, קובי סימנה מ-IVC.
בתמונה למטה: נבו עלווה מ-Visualead, ערן תמיר מ-V-Gen, ערן ויזל מ-Iron Source, גלעד פלד מ-Rainbow Med, ירון חרמש מ-Scodix ופגי מזרחי.

הערה: לקריאת הכתבה מהיום: "תחרות Global Innovation Awards 2015 בסין: הפרס מיליון $ במזומן", אליה נרשמו 180 סטארטאפים מישראל, שזיהו את ההזדמנות של השוק הסיני - כאן.
 
 
כנס IVC
 



 
 
Bookmark and Share