Telecom News - תקשורת מוצפנת. האמנם?

תקשורת מוצפנת. האמנם?

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> תקשורת מוצפנת. האמנם?
תקשורת מוצפנת. האמנם?
מאת: עמיר זמורה, 15.6.15, 20:00עמיר זמורה

כשזה מגיע לשירותי OTT כמו סקייפ, ווטסאפ, גוגל הנגאאוטס, רוב הארגונים בוחרים באחת מ-2 אפשרויות: לחסום את השימוש בפני העובדים או לחיות עם המציאות החדשה. אך האם אלו 2 האפשרויות היחידות?
 
למחלקות מערכות המידע יש כיום את כל האמצעים לניהול התקשורת הקולית על גבי רשת התקשורת של הארגון. בארגונים מסוימים הצורך הזה נובע מדרישות החוק והתקנות, שהם מחויבים אליהן, באחרים הצורך נובע משיקולי אבטחה, ולפעמים יש פשוט צורך לדעת מה קורה ברשת הארגונית. ניהול וניטור של שיחות VoIP מסורתיות הם משימה יחסית פשוטה, אולם תעבורת OTT VoIP היא כבר סיפור אחר לגמרי.

כשזה מגיע לשירותי OTT, והכוונה לשירותים כגון סקייפ, ווטסאפ, גוגל הנגאאוטס ודומיהם, רוב הארגונים בוחרים באחת מ-2 אפשרויות: לחסום את השימוש בפני העובדים או לחיות עם המציאות החדשה.

אך האם אלו 2 האפשרויות היחידות? מה יכולים ארגונים לעשות בנוגע לשימוש של עובדים בשירותי תקשורת ,OTT שהפכו כבר לנורמה, תופעה, שאני נוהג לכנות בשם "BYOO", או Bring Your Own Over-the-Top.

חלק מהארגונים מוסיפים כיום ישות חדשה לגבולות הרשת שלהם - שרת גבול TURN -Traversal Using Relays around NAT. שרת זה כופה על כל תקשורת ה-VoIP בארגון לעבור דרכו, הן תקשורת VoIP המנוהלת ברשת הארגון והן תקשורת OTT. כל תקשורת VoIP, שאינה עוברת דרך שרת ה-,TURN פשוט נחסמת.

אולם, כאן מתעוררת בעיה חדשה. הוספת שרת TURN וחסימת כל תקשורת, שאינה עוברת דרכו יוצרת בעיה לשיחות WebRTC, מכיוון שניתן לספק רק כתובת אחת של שרת TURN בעזרת ה-WebRTC API, בעוד שרבים מספקי שירותי ה-OTT דורשים, שכל המדיה תעבור דרך שרת ה-TURN שלהם (שהוא שונה מזה בגבול הארגון). כך נוצר מצב, שהתקשורת נשארת מחוץ לזרם התעבורה הארגוני וכל המדיה, שאינה עוברת דרכו, נחסמת.

אחד הפתרונות לסוגיה הזו נקראת RETURN. על קצה המזלג, שרת RETURN מורכב מ-2 שרתי TURN המאוחדים תחת כתובת אחת. אפשר ללמוד יותר על RETURN באתר העוסק בתקינה של WebRTC.

אולם, אם כל שיחות WebRTC הן בלאו הכי מוצפנות, מה הטעם בכך, שהן עוברות דרך שרת גבול TURN?

כאשר המדיה עוברת דרך שרת ה-TURN, יש כמה דברים בסיסיים, שניתן "לדעת" עליה, כמו למשל מקור השיחה, יעד השיחה ואורך השיחה. עם הידע הזה יכול השרת לחסום שיחות המגיעות מיעדים המופיעים ברשימות שחורות, להגביל או לנטר את אורך השיחות ואף לאגור את המידע, שאליו הוא נחשף.

אולם, האם זה כל המידע, ששרתי TURN יכולים לחלץ מתקשורת מדיה מוצפנת? מסתבר שממש לא.

מפתיע לגלות, שיש כמות בלתי מבוטלת של מידע, שניתן לחלץ מתקשורת מוצפנת. יש מחקרים המראים, שניתן לזהות גם את שפת השיחה, את זהות המשתתפים ואפילו ליצור תמליל משוער של שיחות VoIP מוצפנות. יש גם תזה המתייחסת ספציפית לסקייפ (Skype ) תוך שימוש בסילק  (Silk)המפרטת את כל המידע, שניתן ללמוד על שיחות המתבצעות בשירות.

לסיכום, בתקופה שבה ארגונים רבים משתמשים בשרתי TURN, אני סבור, שלמרות הקושי, שהם יוצרים עבור תקשורת ,WebRTC השימוש בהם רק ילך ויתרחב.

ראשית, בגלל שניתן לפתור את הבעיה ב-WebRTC בעזרת השימוש בשרת RETURN, ושנית בגלל יכולתם של שרתי TURN לפקח על התקשורת בשרותי Over-The-Top של עובדי הארגון. אם נביט על כך מהזווית של העובדים, הייתי מציע לחשוב שוב אם השיחות המוצפנות, שאתם מבצעים בארגון בשירותי ,WebRTC אכן פרטיות כמו שהתרגלתם להניח.

מאת: עמיר זמורה, יוני 2015.
סמנכ"ל שיתופי פעולה באודיוקודס.
.
WEBRTC



 
 
Bookmark and Share