Telecom News - 23% מההשקעות במיזמי הייטק בישראל - נעשים בתחומי מדעי החיים ובמדיקל

23% מההשקעות במיזמי הייטק בישראל - נעשים בתחומי מדעי החיים ובמדיקל

דף הבית >> סטארטאפים - גיוס השקעות >> 23% מההשקעות במיזמי הייטק בישראל - נעשים בתחומי מדעי החיים ובמדיקל
בכירי תעשיית ההייטק בישראל התכנסו ברעננה, שהופכת במהירות לבירת ההייטק של ישראל ונחשפו להתפתחות העצומה, שנעשית בשנה האחרונה בתחומי מדעי החיים (ביו, מדיקל ומכשור רפואי), לרבות חממה חדשה, שיצאה לדרך ברעננה, שמאחוריה ניצבות הענקיות: טבע ופיליפס. 
מאת: אבי וייס, 1.7.15, 23:00שלמה גרדמן

במסגרת חודש אירועי June-Tech # (יוניטק רעננה), ביוזמת עירית רעננה ומינהלת עסקים רעננה בראשותו של רואי דינוביץ, התקיים ביום 29.6.15 כנס רב משתתפים בבית קומברס החדש ברעננה, עם בכירי תעשיית ההייטק בישראל, עם דגש לתחומי המדיקל והביו-טכנולוגיה.

שלמה גרדמן, (בתמונה משמאל), מנכ"ל ASG ויו"ר פורום מנכ"לי חברות ההייטק בישראל: "זה כנס שני של עיריית רעננה וביוזמתה לראשי קהילת ההייטק בישראל. הרוח החיה מאחורי האירוע וכל שאר האירועים, שהתקיימו בחודש החולף ברעננה, הוא רואי דינוביץ ממינהלת העסקים רעננה. 

השנה החלטנו להתמקד בתעשיית מדע החיים וזה יצא בתיאום מפתיע להחלטה של טבע לעבור לרעננה ול'מפגש הפסגה" בין נשיאי פיליפס העולמית וטבע הישראלית, במסגרת השקת פעילות החממה של Sonara כאן ברעננה. 

תעשיית המדיקל העולמית מגלגלת כ-10 טריליון דולרים לשנה וצומחת כפליים מעליית ה-GDP העולמי. זו צמיחה של 3.5% בממוצע לשנה, וזה יימשך בקצב הזה לפחות עד 2017. עיקר הגידול של התחום מגיע מסין. ממשלת סין העבירה חקיקה המאפשרת לכל תושבי סין לקבל את הזכות ל'סל תרופות' בסיסי מסובסד בכספי הממשלה. זה יצר שוק ענק בממדיו לתחום המדיקל בסין.

בישראל, יש כמות לא קטנה של חברות הזנק בתחום, כ-1,400 חברות סטארטאפ בתחומי מדעי החיים, עם תחרות מאוד חזקה בשוק צומח. יש בישראל חברות רבות בתחום הציוד הרפואי, בגלל שזה תחום, שמאוד מתאים לישראלים, שמוצאים פתרונות מהירים וחכמים לבעיות לא פתורות. פיתוח תרופה זה הליך הכרוך בהשקעות עתק, מו"פ של שנים ורגולציה מאוד קשה ואיטית. ציוד רפואי הרבה יותר קל לפתח ולהגיע בו לתוצאות, ללקוחות ולנתחי שוק. לכן יש בו יחסית הרבה חברות ישראליות. 

3.8 מיליארד דולרים, זה היקף השוק הזה בישראל. 23% מכלל השקעות של הון סיכון בישראל מושקעים מידי שנה בתחומים הללו, הרוב זה כסף של משקיעים זרים. יש כבר מעל ל-50 חברות ביומד, שהונפקו בבורסה ונסחרות כאן בת"א ועוד עשרות רבות הנסחרות בבורסות בעולם. ללא ספק, מדובר בסיפור הצלחה הנמצא רק בתחילת דרכו". 

זאב בילסקי, (בתמונהזאב בילסקי, ראש העיר רעננה משמאל), ראש העיר רעננה: "עבורי זה יום חג. היו ימים, שחיזרתי אחרי קומברס כדי שתגיע לרעננה. כך גם חיזרתי אחרי אמדוקס. היום זו מציאות ואנו חונכים כאן את הקמפוס החדש של קומברס ברעננה. בנוסף, אנו משיקים את פעילות החממה המשותפת של טבע ופיליפס. אם לא די בכך, חברת הענק טבע עתידה להגיע לרעננה וזה יהיה ציון דרך חשוב בחיי העיר. 

כך, החלום שלי להפוך את רעננה לבירת ההייטק של ישראל מתגשם. כעת אני חולם לעשות ברית ערים תאומות עם פאלו-אלטו בסיליקון ואלי.

טבע הציבה לעצמה בתיאום איתנו לוח זמנים מאוד צפוף לעבור ולרכז את כל החברה ברעננה. אנו נעשה הכל כדי שהחלום הזה יוגשם בהצלחה תוך מספר שנים מאוד קצר. מדובר בקמפוס ענק עם אלפי עובדים, שיקום כאן ברעננה. 

אנו מעודדים חברות הייטק להגיע לרעננה. אנו מאמינים, שיש לנו יתרונות ואנו מספקים לחברות 'עסקת חבילה' שהן מקבלות בה: כוח אדם איכותי הנמצא כאן ברעננה בשילוב שירותים עירוניים איכותיים. מנהלת העסקים בראשותו של רואי דינוביץ לא ישנה בלילה כדי להשיג את היעדים, לחבר אנשים, ליצור מקומות עבודה ולטפח מיזמים. העיריה נותנת לחברות ההייטק את כל מעטפת השירותים, החל מתחבורה וכלה במגורים, בתי ספר וגני ילדים. ההייטק זה חלק בלתי נפרד מה-DNA של העיריה ולכן אנו אבן שואבת לכל החברות המובילות בהייטק בישראל". 

שמוליק חכם, (בתמשמוליק חכםונה משמאל), סגן נשיא קומברס העולמית ומנכ"ל קומברס ישראל: "נכנסו לרעננה בדצמבר 2014, וכיום אנו משיקים את הקומפלקס החדש בפעילות מלאה. הכניסה לרעננה הייתה עבורנו חוויה נהדרת כי היא התבצעה בשת"פ מלא עם עיריית רעננה. השת"פ הזה יימשך.

מאז שנכנסנו, בחודשים האחרונים, היו שינויים מאוד משמעותיים בקומברס ונכנסנו, שלא ברצוננו, לכותרות העיתונים עם מידע שגוי.

עולם ספקי התקשורת, שבו אנו פועלים, סובל מאתגרים משמעותיים. החברות נמצאות תחת לחץ מצד חברות ה-OTT דוגמת גוגל ואפל. היכולת של חברות התקשורת להביא ערך מוסף ולהרוויח ממנו הולכת ופוחתת. כך גם קרה לקומברס. היו לנו עד היום שני קווי מוצרים עיקריים:
א. VAS (ר"ת: Value Added Services), שבמרכזם היו התאים הקוליים ושירותים אחרים לחברות התקשורת.
ב. מוצגי בילינג - Billing.

בגלל מצב השוק, קומברס הגיעה להבנה, שצריך לשנות אסטרטגיה והחלטנו להתמקד בעולם השירותים הדיגיטליים. דהיינו: לספק לחברות התקשורת הגדולות בעולם יכולת טכנולוגית ושיווקית לספק שירותי ערך מוסף ללקוחותיהם, שירותים, שמהם הן תוכלנה לעשות כסף ולא לאבד את ההכנסות הללו לספקי ה-OTT. 

המהלך הזה החל בזה, שהחלטנו להוציא את תחום הבילינג מקומברס והחלטנו למכור את עסקי הבילינג שלנו בשלמותם לאמדוקס.

בשלב שני יצאנו בשת"פ אסטרטגי עם חברת ענק הודית בשם טקמהינדרה. השת"פ הזה נותן לה אחריות על שירותי ה-VAS של קומברס. זה הוליד גל של שמועות לא נכונות, בעיקר בהתייחס למעמדם של העובדים.

לפני כשבוע קומברס רכשה והחליטה להתמזג עם Acision הבריטית והחברה הממוזגת תקבל שליטה וגישה לרוב חברות התקשורת בעולם. זה נותן ייתרון עצום לעתיד של קומברס. 

שוק הדיגיטל, שאנו נכנסים אליו כעת בכוחות חדשים, הוא שוק של כ-200 מיליארד דולרים לשנה והוא כולל תחומים רבים. אנו מעוניינים להוביל אותו ונעשה זאת עם שת"פים רבים ועם רכישות נוספות, שנבצע בתחום הזה.

בחודש האחרון העובדים של קומברס התאגדו בהסתדרות וחתמנו איתם כבר על הסכם חלקי ואני מקווה, שנוכל לעבוד בשת"פ עם ההסתדרות כדי להצעיד את קומברס לקראת האתגרים, שבהם היא תתמודד". 

אסף ברנע, (בתמונה מאסף ברנעשמאל), מנכ"ל קרן Sanara: "השת"פ של טבע ופיליפס הוא אחד הצעדים המשמעותיים ביותר בתעשיית ההייטק הישראלית. היום אנו פותחים שבוע מאוד חשוב לתעשייה הזו: נשיא פיליפס העולמית מגיע לישראל והוא חונך ביחד עם טבע (בתמונה למטה) את החממה החדשה, שהקמנו ברעננה.

פיליפס זו חברה של מעל למאה אלף עובדים ואת טבע כולם כבר מכירים. השילוב של שתי החברות הללו יצר את Sonara. שתי החברות הראשונות בהן תשקיע הקרן: קליידוסקופ מדיקל, שמפתחת מערכת להגנה מפני קרינה במהלך תהליך הצנתור ו-MGD, שפועלת בטיפול במחלות כרוניות בדרכי הנשימה.

אנו למעשה גם קרן השקעות וגם חממה טכנולוגית, בסיוע ובאישור המדען הראשי. אנו משקיעים בתחומי הביו ובעיקר אנו מחפשים יזמים בעולם המכשור הרפואי, עם דגש בתחומים בהם טבע עוסקת.

למי שלא מכיר, פיליפס היא חברת הייטק ענקית בכל תחומי הרפואה והיא החליטה להתמקד בתחומי המניעה, בעולם הפתרונות לבתי חולים וכניסה לעולמות חדשים של ניטור בבית ומעקב מרחוק אחרי החולים היוצאים מבתי החולים. זה כולל תחומים של שיפור איכות החיים ורפואה ביתית.

השילוב של כל התחומים הללו יצר תחום חדש שאנו קוראים לו: Digital Health. זה תחום המתפתח הכי מהר בעולם המדיקל.

השינויים הדרסטיים בשנים האחרונות, כולל חוק הבריאות של אובמה בארה"ב, העבירו את עולם הרפואה לתת דגש לנושא הביצועים. זה תהליך, שקורה בכל המדינות וזה כולל את תחום הרפואה מרחוק והכיוון שמתפתח של הוצאת שירותי בריאות מחוץ לבתי החולים, כדי להנגיש רפואה לאדם בביתו.

זה כולל גם כלים של ביג-דאטה ופיתוחים של כלים חדשים בכל תחומי הרפואה. יש כאן התקדמות אדירה. הנגשת תרופות,למשל, הוא תחום מאוד חם בעולם הרפואי החדש הזה. 

פתחנו כ-1,500 מ"ר של חממה, שתכלול הכל, לרבות יכולת תמיכה בחברות, שנשקיע בהן, וגם מצד המדען הראשי. אנו נרצה לשלב בין עולם ההייטק המסורתי, שברובו הוא IT וענן, לבין עולם הרפואה, עם התמקדות במטופל הבודד, כולל שימוש במודלים חדשים של ניתוח Data בעולם הרפואה. ראינו כבר כ-300 סטארטאפים ואנו נסתכל גם על סטארטאפים בעולם. מעניין אותנו מאוד השילוב של IT ורפואה. 

אנו קוראים לשילוב ושת"פ בין כל העסקים בתחום כדי לאפשר ולתת הזדמנות לחברות הצעירות לצמוח. אנו נמצאים בשוק תחרותי, שצומח די מהר וכדי לשמור על המומנטום ולהגביר אותו, יש צורך בשילוב ידיים.

אנו מסתכלים היום על נושאים חדשים, שבעבר חברות כמו טבע לא היו בהם דוגמת: הפרעות שינה, דיאטה, סכרת, תזונה בריאה ועוד. נשקיע בטכנולוגיות המתקדמות ביותר שנוכל למצוא, בעיקר אנו מתמקדים כעת בנושא הנגשת תרופות ותחומים נוספים חדשים ומלהיבים עבורנו".

עמוס טלמור, (בתעמוס טלמורמונה משמאל), יזם ומשקיע מרעננה: "מ-1984 אני בתעשיית ההיטק. בתחילת דרכי היתי ב- ECI Telecom ושם הכרתי את קונספט החשיבה של המזרח הרחוק, כי הייתי מוצב כמה שנים ביפן. ב-2005 יצאתי והתחלתי לעסוק בעולם ההשקעות והיו לי הצלחות מההשקעה הראשונה שלי. כיום אני מושקע ב-14 חברות, 2 נמכרו, 2 נסגרו והשאר פעילות בתקווה, שגם בהן אוכל לבצע אקזיט. 

ההייטק הישראלי הוא תופעה יוצאת דופן, גם בהשוואה לתעשייה המסורתית של ישראל וגם בכל השוואה עולמית. אני חי בשוק היזמים ומה שאני מחפש קודם כל זה יזמים מוכשרים מאוד. הם חייבים להיות נחמדים ויצירתיים, כי אני משקיע בשלבים המאוד מוקדמים. זה הזמן, שיש בו הכי הרבה כשלונות. לכן, החיבור האישי מאוד חשוב. היזמים חייבים להיות ממוקדים בפתרונות טכנולוגיים חכמים לקהל הרחב, בכל תחום בו הם יוזמים. 

כיום אני עובד על הקמת מודל שת"פ חדש ויצירתי ביחד עם הטכניון בתחום חקר המוח וה-Augmented Reality". 
 
חנוכת חממת Sanara



 
 
Bookmark and Share