Telecom News - שירותי אבטחת מידע מנוהלים - האם הם כדאיים לעסקים קטנים?

שירותי אבטחת מידע מנוהלים - האם הם כדאיים לעסקים קטנים?

דף הבית >> חדשות אבטחה ועולם הסייבר >> שירותי אבטחת מידע מנוהלים - האם הם כדאיים לעסקים קטנים?
שירותי אבטחת מידע מנוהלים - האם הם כדאיים לעסקים קטנים?
 מאת: מיכאל פנחס, 20.7.15, 14:45מיכאל פנחס
 
עסקים קטנים מוצפים באזהרות לגבי מצב האבטחה של המערכות שלהם. עסקים רבים נפגעים מתקיפה של האקרים ומשמשים בסיס להאקרים לתקיפת עסקים אחרים מבלי שידעו מכך. האם זה הזמן לעבור לספק שירותי אבטחת מידע מנוהלים?
 
שירותי אבטחת מידע קיימים מאז שהתגלה הווירוס הראשון במערכות המחשוב בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת. רוב העסקים הקטנים והבינוניים (SMB) משתמשים באמצעי אבטחה מקומיים: נתב אבטחה, Firewall מקומי, תוכנות הגנה מקומיות דוגמת אנטי-וירוס ואנטי-ספאם.
 
אולם, כל אמצעי ההגנה הללו שייכים לעבר. אין בהם כל תועלת לעסק בהווה וכמובן בעתיד. הסיבה די ברורה: התוקפים מזמן עברו לשיטות תקיפה שונות לגמרי והכלים הישנים הללו אינם יודעים להתמודד עימן.
 
יתרה מכך, בבדיקות, שנערכו לאחרונה במערכות המחשוב של עסקים קטנים (בעולם וגם בישראל) נמצא, ש-80% לפחות מהעסקים חוו תקיפת סייבר אחת לפחות בשנה האחרונה, וכמחצית ממחשבי העסקים נגועים ברוגלות ונוזקות. דהיינו: המערכות העסקיות הללו משמשות בסיס להאקרים כדי לתקוף עסקים אחרים, בלי שבעל העסק יודע, שהוא מהווה בסיס לתקיפות של עסקים אחרים דרכו. המצב הזה נכון גם למחשבים ניידים, טאבלטים וסמארטפונים, שמקושרים לרשת העסקית הנגועה. אין מערכת הפעלה או מערכת מחשוב (כולל מרכזיות), שלא ניתן לפרוץ ולחדור אליה ו\או לשתול בה נוזקות ורוגלות.
 
אז מה בעלי עסקים קטנים אמורים לעשות?
מי שינסה להקדים את התוקפים ע"י שדרוגים של מערכות האבטחה שלו יגלה, שהוא נמצא במרוץ בלתי פוסק ויקר כשידו תהיה תמיד על התחתונה. דהיינו: מדובר בהשקעות, שאין בהן שום ROI. מדובר במהלך של בזבוז כסף מתמיד על מערכות יותר ויותר משוכללות, יותר ויותר יקרות.
 
החלופה המומלצת כיום היא: שירותי אבטחה מנוהלים. כמו כל שירות בענן, העסק משלם על השירות בגישת ה-SaaS (Software as a Service). דהיינו: לפי שימוש במרכיבי האבטחה השונים.
 
ספק מתמחה במתן שירותי אבטחה בענן מספק את רמת ההגנה העדכנית ביותר והטובה ביותר לעסק, מבלי שבעל העסק צריך להיות במרוץ מתמיד מול השכלולים והשיטות החדשות של ההאקרים.
 
אולם, גם העברת האבטחה לשירות מנוהל אין בה 100% של ביטחון מפני פגיעה. אך זה מצב יותר טוב מהמצב הקיים של 0% הגנה על מערכות המידע של העסק, בגלל שימוש בכלים מקומיים ישנים, שאבד עליהם הכלח ואינם רלבנטיים יותר לשיטות התקיפה של היום ומחר.
 
בישראל יש מגוון רחב של ספקים בתחום שירותי אבטחה מנוהלים לעסקים ברמת ה-SMB. את התחום מובילות חברות האינטרנט (ISP) ובמיוחד חברות אינטרנט המכוונות את עצמן רק למגזר העסקי דוגמת אינטרנט בינת, או בעיקר למגזר העסקי דוגמת Triple C. זאת, בנוסף לספקים ואינטגרטורים רבים בשוק האבטחה הישראלי דוגמת: IBM, מטריקס, We!, HP, Gama Operations, נטקום (מלם-תים), קבוצת בזק, קבוצת סלקום ועוד, שמציעים שירותי אבטחה מנוהלים לעסקים במגוון רחב של אפשרויות.
 
אולם, יש שונות רבה בין החברות במגוון השירותים, העלויות, רמת השירות (SLA), רמת התמיכה ויכולות אכיפת מדיניות אבטחה מרחוק על כל מכשירי הקצה הנייחים והניידים. לכן, מומלץ להיעזר באנשי מקצוע כדי לנתח את צרכי העסק בתחום אבטחת המידע, לקבוע את רמת הסיכונים (שממנה נגזרים השירותים שיירכשו), לקבוע את הכללים הבסיסיים למדיניות אבטחה, לקבוע את רמות האבטחה (בין לפי סוגי המשתמשים ובין לפי סוגי מכשירי הקצה הקיימים ברשת של העסק) ולקבוע את שיטות האכיפה של מדיניות האבטחה.
 
לאחר ניתוח צרכי העסק וקביעת התקציב האפשרי, יש לבצע השוואה ותיחור בין הספקים השונים, כדי להגיע לפתרון האופטימלי מבחינת עלות-תועלת לעסק. לכל עסק יש רגישויות וצרכים שונים בתחום האבטחה ולכן אין פתרון אחד לכולם.
 
שירותי אבטחה מנוהלים עשויים להביא לכל עסק ביטחון רב יותר, תשלום גמיש ובעיקר זמן פנוי רב יותר לעסוק במימוש מטרות העסק. עיסוק בהגנה ובאבטחת העסק לא תורם מאומה לקידום מטרות העסק. לכן, כדאי לבחון ברצינות את האופציה של מעבר לשירותים מנוהלים.
 
שורה תחתונה והמלצה: מומלץ, שכל בעל עסק יבחן את אבטחת מערכות המחשוב שלו והאם זה הזמן להוציא את תחום האבטחה למיקור חוץ, דהיינו: לשירותי ענן. כיום, הספקים המובילים בעולם (ובארץ) מציעים מגוון רחב של שירותי אבטחה למערכות המחשוב, התקשורת והטלפוניה, במסגרת סל שירותים מתקדמים בענן ובתמחור לפי שימוש בפועל (SaaS). 

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, יולי 2015.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים

 
אבטחת מידע בעסק
 
 



 
 
Bookmark and Share