Telecom News - איך בונים סטארטאפ ששווה יותר ממיליארד $ משוק של פרילנסרים?

איך בונים סטארטאפ ששווה יותר ממיליארד $ משוק של פרילנסרים?

דף הבית >> סטארטאפים - גיוס השקעות >> איך בונים סטארטאפ ששווה יותר ממיליארד $ משוק של פרילנסרים?
מפגש עם המנכ"ל והמייסד המשותף של שוק מקוון, Marketplace, המאפשר לפרילנסרים למכור את היכולות והכישרונות שלהם כמוצרים מקוונים, מה שייצר קטגוריה חדשה בעולם ה-e-Commerce בשם: Services-as-a-Product או SaaP. בנוסף: חשיפת 3 סטארטאפים חדשים.
מאת: אבי וייס, 17.1.16, 08:30רם יוניש

קהילת Startup Grind שלוחת תל אביב שנולדה לפני כשנתיים, נמצאת בצמיחה מואצת, מונה כיום כבר למעלה מ-3,000 איש (גם בפייסבוק), מיוזמתו של שחר מטורין. כ"כ, שחר מטורין הוא הדירקטור (המנהל) של Startup Grind בישראל, ושלוחת תל אביב מנוהלת בניהול משותף עם רם יוניש (בתמונה משמאל), סמנכ"ל שיווק ומכירות במטריקס גלובל.

באירוע ביום 12.1.16 בלאומיטק בתל-אביב התקיים מפגש מרתק עם מיכה קאופמן, מייסד משותף ומנכ"ל Fiverr, בהשתתפות של מעל ל-110 יזמים, מנטורים ומשקיעים, ובתחילת המפגש נחשפו 3 סטארטאפים חדשים, כשהקהל הצביע ובחר מי הסטראטאפ החביב עליו, שיזכה לחשיפה מלאה ב-Startup Grind במפגש הבא.

רם יוניש: "האירוע הזה הוא האירוע ה-22 של קהילת Startup Grind בתל-אביב ואנו גאים לארח כאן את אחד היזמים המוצלחים ביותר שיש בקהילת היזמים בישראל. אני מודה לכל המתנדבים שלנו, שכן כולנו עובדים בהתנדבות למען קהילת היזמות, ואני מודה לתורמים ולספונסרים שלנו, שבלעדיהם לא יכולנו לבצע את המפגשים. היום נציג 3 מיזמים חדשים וניתן את הבמה ל-Roojoom, שזכה כ"חביב הקהל" באירוע הקודם. 

3 סטארטאפים המאוד מעניינים, שבחרנו להציג היום הם:
  • Pairify - פלטפורמה ליצירת קשרים עסקיים אישיים מתוך ה-Contact Lists ורשתות חברתיות.
  • my.path -  מערכת לקביעת הכישורים של משתמשים והתאמתם למשרות טכניות הדורשות כישורים מאוד מוגדרים. 
  • BuyAlong - מערכת למציאת חברים לכל המבצעים של 1+1 כשאין למשתמש בן זוג או חבר\ה לניצול ההטבה. 
בחירת הקהל: my.path". 

שחר מטורין, (בתמונ
שחר מטוריןה משמאל), Startup Grind - Israel Country Manager: "החזון שלי ב-2016 הוא לייצר פעילות מסודרת בין המפגשים מול הקהילה העולמית, כדי לסייע ליזמים להתחבר בעולם ולעשות עסקים טובים.

אנו חלק מקהילה ענקית המקיפה כבר יותר מ-80 מדינות ברחבי העולם. בחודש הבא יתקיים הכנס השנתי של הקהילה בארה"ב עם כ-3,000 יזמים ומשקיעים. 

הקהילה שלנו גדלה במהירות ולכן אנו משדרגים כל הזמן את המערכות שלנו, לאור הגידול הזה. אנו בונים כעת אתר תוכן חדש, שיכיל למעלה מ-100 ראיונות מצולמים, שמתבצעים כל חודש ברחבי העולם, עם מיטב היזמים והמשקיעים. מיכה קאופמן, שמופיע כאן היום, יופיע גם על הבמה של המפגש העולמי בחודש הבא בארה"ב.

בשנה הבאה נרצה להקים דוכן ישראלי נפרד בכנס העולמי. באירוע הקרוב בפברואר 2016 אנו יודעים על לפחות 40 סטארטאפים ישראלים, שיגיעו לאירוע, שמהווה הזדמנות יוצאת דופן להיפגש עם כל הגדולים והמובילים בתעשיית היזמות וההשקעות העולמית". 

דניאל גליקמן, CMO, חברת Roojoom: "חברות עסקיות וארגונים מוציאים 72 מיליארד דולרים כל יום על שיווק ופרסום. אולם, הם לא יודעים באיזה מצב נמצא הלקוח הפוטנציאלי שלהם ב'מחזור החיים' - Life Cycle שלו ביחס למוצר או השירות, שהם משווקים. לכן, בנינו מערכת המוטמעת בתוך הפלטפורמות, שבאות במגע עם הלקוחות בכל ערוצי המגע, מערכת, שיוצרת את ה-Content Funnel, ומספקת לכל לקוח קיים או עתידי את התוכן המתאים לו בהתאם למיקומו במחזור החיים שלו כלקוח.

תוכן מותאם אישית הוא הסוד של המערכת שלנו ולכן כבר צברנו במהירות לקוחות גדולים ובכמויות בכל רחבי העולם. אנו יוצרים, למעשה, לכל גולש את התוכן האישי, שהוא רואה בעסק, למשל הפורטל העסקי וכל התוכן שלו הופכים לתוכן אישי. לכן, השימוש במערכת שלנו מקפיץ פלאים את שיעורי ההמרה".

מיכה קאופמן, (בתמונה משממיכה קאופמ מרואיין ע"י רם יונישאל, עם רם יוניש המראיין) מייסד משותף ומנכ"ל Fiberr: "התחלתי את חיי בקיבוץ ומשפחתי עברה לחיפה בלי כלום. התחלנו ממש מאפס וראיתי כילד כיצד אבא שלי הצליח מאפס להגיע לפסגות העולם. ראיתי את ההתפתחות שלו ולמדתי מזה המון. בעיקר ראיתי את הקושי להצליח, את העליות והמורדות הקיימות בדרך להצלחה. אני חווה את זה יום יום. זה בדיוק מה שקורה לי. 

הקמתי כמה סטארטאפים בקריירה שלי, הראשון היה הכי חשוב בהתפתחות שלי, כי הוא היה סטייה מהמסלול, שהתחלתי בו. הייתי עורך דין ועלה לי רעיון ומצאתי לרעיון הזה שותף שמצאתי באינטרנט - ברוסיה. הוא פיתח את התוכנה ואני מכרתי אותה. כך הצלחתי די מהר במכירת תוכנה חדשה, מבלי שראיתי את השותף הרוסי שלי במשך כ-10 שנים. 

פייבר - Fiverr נוסדה בשנת 2010 על ידי  ביחד עם שי וינינגר. מעטים יודעים את המספרים של כוח העבודה בארה"ב כמו שאנו מכירים את התחום הזה. כיום, 34% מכוח העבודה בארה"ב הם פרילנסרים. זו מגמה עולמית, שנמצאת בעלייה בכל העולם המערבי. שוק העבודה משתנה ממש מול העיניים שלנו ואנו זיהינו את הטרנד הזה כשהוא רק התחיל.

התהליך הזה משנה את המבנה החברתי של כל מדינה ויוצר דור חדש של עובדים - עובדים עצמאיים. בגילאים הצעירים, יש כבר רוב לעובדים העצמאיים. מי שהופך לעצמאי, חושב לגמרי אחרת משכיר, במיוחד בכל הנוגע לעבודה, לעצמאות כלכלית, לעצמאות אישית ולדרך ליצירת זרם הכנסות. לדור החדש הזה אנו קוראים לו: Gigs Economy. 

יזמים צעירים שואלים אותי מה הסוד ליצירת חברה של מיליארד דולרים. התשובה שלי: אין סוד. זה מסע ארוך, שלעולם אין לו סוף. לכן, מה שחשוב זה ליהנות מהמסע הזה ולהפיק ממנו את המירב. אין מה למהר, כי לפעמים המזל קובע הכל. לי היה לא פעם מזל, שלא צפיתי אותו. 

פייבר זה כמו שוק, בדיוק כמו השוק של אמזון. אולם, אצלנו קונים ומוכרים את כוח העבודה והכישרון של כל אחד, בנושאים מאוד ספציפיים. אנו כבר 230 עובדים בחברה עם שלוחות בישראל ובארה"ב. התחלנו בבנימינה, היכן שאני גר. מהרגע הראשון בנינו את עצמנו כחברה גלובלית. זה היה חשוב לנו מהיום הראשון, שצץ לנו הרעיון הזה. 

במציאות של עולם המסחר האלקטרוני, ליזם בתחום זה הדבר הכי חשוב הוא הצד הלוגיסטי. בלי זה הוא לא יכול לספק שום מוצר ללקוחות. אצלנו, זה מצב שונה. אין לנו מערך לוגיסטי. אנו לא זקוקים לנוכחות פיזית בשטח ולכן האפשרויות שלנו גדולות יותר מכל חנות מקוונת ומכל שוק אחר.

כיום, משתמשים במערכת שלנו מיליונים. יש במערכת מאות קטגוריות של מוצרי שירות וזה נמצא בצמיחה מאוד מהירה. רוב הלקוחות שלנו הם בעולם ה-SMB ורוב הטרנזקציות היותר משמעותיות הן בעולם ה-B2B. 

מאז שעלינו לאוויר ב-2010 עברו אצלנו מעל ל-25 מיליארד טרנזקציות. מהרגע הראשון הבנו, שאם לא נצמח אורגנית, ממש מהיום הראשון, השוק שלנו לא יצליח. בהתחלה לא היו לנו פרילנסרים, לכן הצענו את השירותים האישיים שלנו בפלטפורמה איתה עלינו לאוויר. הרעיון הראשוני היה של מכירת כל שירות ב-5 דולרים. עלינו כמו מטיאור אחרי ראיון, שנערך עמי ב-WSJ, שהוביל לפרסום שלנו ביאהו!. המערכת שלנו קרסה מהר, כי היו לנו 2 מיליון כניסות תוך שעתיים. 

בדרך היו לנו הרבה נפילות. למשל, נחסמנו כספאמרים בגלל שהמערכת שלנו בנויה עם אישור לפתיחת חשבון, שנעשה במייל. אני כמנהל מקבל כל יום המון החלטות. פעם הייתי טועה ב-90% מההחלטות שלי. כיום אני מעריך, שאני טועה ב70% עד 80% מההחלטות. אין דרך להצליח בלי לטעות וללמוד לקח מכל טעות. זה מסע מאוד ארוך ולכן יזמים צריכים 'אורך נשימה'. 

התחום, שנכנסנו אליו, היה בשבילנו 'אוקינוס כחול'. פשוט עולם חדש וענק, שבנינו אותו מאפס. כיום, יש לנו כבר לא מעט מתחרים, שהבינו, שיש כאן פוטנציאל עצום. שוק העבודות הקטנות הוא שוק של מיליארדים, רק בארה"ב. השוק של הפרילנסרים העובדים אונליין הוא רק של 3% בלבד מכלל הפרילנסרים. הרוב המוחלט של הפרילנסרים בכלל לא מכיר את האפשרויות למכור את יכולותיהם באופן מקוון. לכן, יש לנו יכולת גידול, שטרם גרדנו את הקצה שלה. 

הגישה שלנו היום שונה ממה שהתחלנו עם 5 דולרים לשירות בודד. בזמנו, זה היה יוצא דופן וגימיק. כיום, אנו לא מגבילים את העלויות ומספקים כלים לבצע טרנזקציות גם של מאות אלפי דולרים לעבודה. הקושי שלנו הוא לחבר בין 2 אנשים ולדעת לסגור את הטרנזקציה, כאשר שני הצדדים מאמינים זה לזה, שהעסקה תבוצע על הצד הטוב ביותר מצד המשלם. כך, יצרנו מאפס תחום חדש לגמרי בשוק שנקרא SaaP = Service as a Product. 

כרגע, הרחבת קהילת המשתמשים בפלטפורמה היא בראש סדר העדיפויות שלנו. אנו מעוניינים להגדיל את השוק שלנו ולמשוך למעלה מ-97% מהפרילנסרים, שעדיין פועלים ומציעים את שירותיהם בדרכים לא מקוונות בעולם. לכן אנו גם נכנסו לתחום המובייל וזה בהמראה. 

אם תבחן את מה שאנו עושים תראה, שאנו לא מנהלים בני אדם אלא מנהלים קטלוג. הקטלוג הזה כולל כמות עצומה של מקצועות וכיום הוא מכסה כל תחום, שניתן להעלות על הדעת. התחלנו במימון עצמי, אך עד היום עשינו 5 סבבי גיוס בהם גייסנו 111 מיליון דולרים. כל משקיע נבחר על ידינו בקפידה.

הגישה שלי לכל יזם ומשקיע מאוד ברורה: רעיונות זה Commodity. רעיונות יש בלי סוף. גם משקיעים יש בלי סוף. מה שחשוב זו יכולת הביצוע. בזה נבדלים יזמים מצליחים מהרוב שכושלים. יכולת הביצוע זה אתה עצמך. לכן, חשוב לשפוט אנשים רק לפי הקריטריון הזה, רק על פי היכולת שלהם להוציא לפועל את הרעיונות שלהם. 

בגלל שזה כל כך קל היום להקים סטארטאפ, יש בשוק שלנו כל כך הרבה סטארטאפים, שלא שווים כלום. פשוט כלום. זאת, משום שהם לא הוכיחו קודם יכולת ביצוע. זה גם עניין של ניסיון חיים ונסיון בתהליכי ביצוע.

לכן, גם בבחינת משקיעים אני בוחן את הניסיון ויכולת הביצוע שלהם. קל לטעות בבחירת משקיע. זה עניין של קשר אישי, מציאת שותף לחיים. גם מציאת  שותפים למיזם היא תהליך של מציאת שותף לחיים. אני מאמין בזה וזה מגיע גם מהנסיון, שצברתי בחיי היזמות שלי". 

בתמונות: מימין צוות Startup Grind תל-אביב ומשמאל הקהל באירוע:
הצוות של האירוע
הקהל באירוע
Fiverr Logo



 
 
Bookmark and Share