Telecom News - שירות פס רחב משולב DSL - ווקטורינג ו-LTE מתפשט ברחבי אירופה

שירות פס רחב משולב DSL - ווקטורינג ו-LTE מתפשט ברחבי אירופה

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> שירות פס רחב משולב DSL - ווקטורינג ו-LTE מתפשט ברחבי אירופה
חיבור פס רחב לבית המשלב DSL Vectoring or G.fast עם פס רחב סלולר LTE או LTE-A, מתפשט ומכסה כעת כבר יותר מ-10 מדינות ברחבי אירופה. בגרמניה, שם החל שירות ראשון של דיוטשה-טלקום, רוחב הפס המשולב לבית עומד כעת על 550 מגה. יש גם בעיות רגולטוריות חדשות.
מאת: אבי וייס, 21.1.16, 11:50טים הוטגס

חברת סוויסקום (חברת הבזק השוויצרית) הודיעה, שהיא סיימה את ניסויי ההתכנות של שירותי פס רחב לבתים בגישת ה-DSL+LTE, שנעשו במעבדות החברה ובקרב עובדי סוויסקום, והיא מתחילה לחבר לקוחות בבתים בשירות הנקרא Bonding. 

את השיטה החדשה הזו לפס רחב לבתים חשפנו כאן לראשונה אצל דויטשה טלקום, כשמנכ"ל החברה טים (טימותאוס) הוטגס (בתמונה) בביקורו בארץ גילה לנו כבר בנובמבר 2013 את כוונתו להתחיל בשירות כזה בגרמניה.

כך דיווח לנו אז מנכ"ל דויטשה טלקום: "
התחלנו לבדוק ולהתנסות בטכנולוגיה חדשה המשלבת בין הקווי לסלולרי. אני חושב, שזה הפתרון, שיוביל אותנו בעתיד הקרוב. ראינו, שבשעות היום אנשים בעבודה ומחוץ לבית ואז יש עומס על רשתות הסלולר שלנו ואין עומס על הרשתות הקוויות. בערב, זה מתהפך. בערב אנשים בבית ואז העומס עובר לרשת הקווית שלנו והעומס על רשת הסלולר יורד דרסטית.

אז אמרנו לעצמנו: למה שלא ניקח את עודפי הקיבולת בסלולר בערב ונעביר אותם הביתה? כך, התחלנו לבחון איך ליישם ולהעביר חיבורי פס רחב מהסלולר ולחבר אותם לפס הרחב הקווי בתוך הבית. כך, ללקוחות בבתים יהיה חיבור כפול: גם קווי על חוטי הנחושת וגם בסלולר לאנטנת הסלולר הקרובה אליהם. כך, נוכל לתת ללקוחות בבית יותר רוחב פס, תוך ניצול טוב יותר של התשתיות שלנו, גם הקוויות וגם הסלולריות בו זמנית"


דויטשה טלקום החלה בשירות מסחרי מלא (אחרי כל שלבי הניסויים הטכנולוגיים) באוקטובר 2014, כפי שדיווחנו בהרחבה כאן. השירות בגרמניה מבוסס על שילוב בין DSL בטכנולוגיית ה-Vectoring לבין סלולר ב-LTE עם נתב משולב המותקן בבית, שמיוצר בחברת וואווי (חברת ענק סינית, אך הנתב ממותג תחת השם של דויטשה טלקום). בינתיים, צצו בעניין זה בבעיות רגולטוריות, שתפורטנה בהמשך הכתבה.

לאחר הצלחת השירות בגרמניה, החליטה דויטשה טלקום להרחיב את השירות למדינות נוספות, שבהן היא נוכחת, והיא התחילה במונטנגרו (מדינה בבלקן), כבר במרץ 2015, ומאז הרחיבה את השירות למדינות הבאות: אלבניה, קרואטיה, יוון, מקדוניה, הונגריה, רומניה וסלובקיה. 

במקביל, מתחרותיה של דויטשה טלקום לא "שקטו על השמרים" והחלו גם הן להיכנס לתחום הזה. הראשונה הייתה וואדפון, שהחלה בשירות הזה בניסויים בספרד ואחר כך ביוון. זאת, אחרי שוודאפון רכשה מפעילת תקשורת קווית בספרד - Ono, שהיא חברת שירותי כבלים, ורכשה מפעיל תקשורת יווני בשם Hellas Online, שהוא ספק אינטרנט ושירותי פס רחב. אחרי שתי הרכישות הללו, ולאור היוזמות של דויטשה טלקום, וודאפון החליטה להיכנס לתחרות גם ביוון עם שירות Bonding בשם: Fixed-Mobile Bonding המשלב DSL ו-LTE. אחריה נכנסה לתחום זה, כאמור לעיל, ממש בשבוע החולף, חברת סוויסקום בשוויץ. 

היות והטכנולוגיות מתקדמות, דויטשה טלקום תציע במהלך 2016 נתב המבוסס על התקנים היותר חדישים לפס רחב, גם בקווי וגם בסלולר, דהיינו: G.fast בחיבורי DSL קווי וחיבור LTE-Advance בסלולרי. לדויטשה טלקום יש נתב משודרג בתחום חיבור ה-WiFi בנתב שכבר הוצג למכירה ללקוחות, עם שירות משולב של עד 1.3 גיגה סל"ש (!) בחיבור ה-WiFi הביתי. את הנתב ניתן לרכוש באמזון לבד ב-315 יורו, מעט זול יותר מרכישתו בדויטשה טלקום. 

בתחילת 2016, דיוטשה טלקום דיווחה, שהיא מספקת חיבור ביתי משולב המגיע לעד 550 מגה סל"ש בערוץ היורד, מהם 250 מגה בחיבור ה-Vectoring (ששודרג ל-Super Vectoring) בחיבור הקווי ו-200 מגה בחיבור ה-LTE הסלולרי. מדובר בשיפור משמעותי בביצועים, למעשה ביותר מהכפלת הביצועים תוך שנה. במהלך 2015 הביצועים בנתב המשולב עמדו על 250 מגה (קווי וסלולרי גם יחד). 

המתחרה הראשית בדויטשה טלקום בגרמניה בתחום הפס הרחב הקווי היא חברת הכבלים הגרמנית Tele Columbus, שמציעה חיבורים של עד 400 מגה לבתים על רשת הכבלים.

אגב, בישראל ניתחנו את המהלכים הבאים של קבוצת בזק וציינו (כאן), שסביר להניח, שבזק תלך במסלול התפתחות די דומה לזה שדויטשה טלקום הולכת בו. 

הבעיה הרגולטורית
לאחר שדויטשה טלקום החלה לצבור בגרמניה מאות אלפי לקוחות לחיבור המשולב DSL+LTE לבתים, ספקית שירותי תקשורת מגוונים לרבות פס רחב קווי ב"שוק סיטונאי" בשם: 1+1 טלקום, פנתה לרגולטור הגרמני ודרשה לקבל אפשרות לבצע "שוק סיטונאי" גם על החיבור המשולב של דויטשה טלקום. זאת, בגישת ה-WLR (ר"ת: Wholesale Line Rental), שהיא הרגולציה ל"שוק הסיטונאי" הקיימת בכל מדינות אירופה מזה מספר שנים (לא שמעו על זה בישראל. אך רק לפני מספר ימים פורסם שימוע אודות "שוק סיטונאי על רשת הוט" בשיטת ה-BSA - Bit-Stream Access).

דיוטשה טלקום לא התנגדה עקרונית למהלך הזה אך טענה, שיש כאן בעיה, שכן חברת "1+1 טלקום" חייבת להיות קודם כל MVNO על רשת ה-LTE שלה, כדי לקבל שירות משולב ובלי זה אי אפשר מעשית ורגולטורית לספק את השירות המשולב.

בגרמניה אין כרגע סוג כזה של רישיון או רגולציה המשלבת MVNO על הסלולר ב-LTE ו"שוק סיטונאי" על הרשת הקווית.ב-Vectorng. זאת, כדי  לאפשר מעין MVNO חדש ומשולב, שמתבצע על הרשת המשולבת קווית וסלולרית לבתים של דויטשה טלקום. 

לטענת דויטשה טלקום, אין צורך שהרגולטור יתערב בנושא, כיוון שלטענת דויטשה טלקום, כל ספק סלולר וכל ספק קווי יכולים לספק שירות משולב כזה ולכן אין צורך ביצירת תצורה חדשה של "שוק סיטונאי", על השירות המשולב קווי וסלולרי. בכל מקרה, דויטשה טלקום כבר הודיעה רשמית, שהיא נערכת מבחינה משפטית ומעשית לאפשרות, שהרגולטור הגרמני יכפה עליה WLR גם בשירות המשולב. 
 
הנתב המשולב



 
 
Bookmark and Share