Telecom News - הביזיון ששמו "מאגר ביומטרי" שנולד בחטא מסרב למות, גם עם השר החדש

הביזיון ששמו "מאגר ביומטרי" שנולד בחטא מסרב למות, גם עם השר החדש

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> הביזיון ששמו "מאגר ביומטרי" שנולד בחטא מסרב למות, גם עם השר החדש
הביזיון הציבורי, ששמו "מאגר ביומטרי", שנולד בחטא. מסרב למות גם עם שר הפנים החדש: אריה דרעי
מאת: מערכת Telecom News, 29.3.16, 16:45אריה דרעי
 
בתגובה להחלטת ועדת הכנסת לעניין החוק הביומטרי מהיום (כמפורט בהמשך), בדבר הארכת הפיילוט הביומטרי ב-9 חודשים נוספים, לפי בקשת שר הפנים החדש אריה מכלוף דרעי (בתמונה), התנועה לזכויות דיגיטליות אומרת: די להארכות - לעצור הניסוי ועכשיו!
 
בתגובה להחלטה להאריך את פיילוט המאגר הביומטרי, שהתקבלה בדיון של הוועדה המשותפת לענייני החוק הביומטרי, אמר היום עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה לזכויות דיגיטליות: "ועדת הכנסת היום בחרה להאריך את הניסוי בבני אדם ולהמשיך את הפיילוט הביומטרי במקום לעצור אותו, עד שתתקבל החלטה בנושא ע"י שר הפנים.

שמענו היום מספר קולות גם בקואליציה וגם בממשלה שאומרים, שהמאגר הביומטרי במתכונתו המתוכננת לא נחוץ ומסוכן. שמענו את משרד ראש הממשלה שאומר, שאין הבטחה, שהמאגר לא ידלוף. היום אנו יודעים דבר אחד: מדינת ישראל מסרבת להוציא לאזרחים תעודות זהות חכמות וכופה עליהם להיכנס למאגר ביומטרי מסוכן. אנו קוראים לשר לעצור כבר עכשיו את המאגר, ולעבור לתעודות חכמות".
 
להלן הודעת ועדת הכנסת:
הוועדה המשותפת ליישומים ביומטריים המורכבת מוועדות החוקה, הפנים והמדע, החליטה להיענות לבקשת שר הפנים ואישרה את הצו, שמאריך את פיילוט התיעוד והמאגר ביומטרי ב-9 חודשים.
 
15 חברי כנסת תמכו בהארכת הפיילוט בוועדה. מולם, 13 חברי כנסת התנגדו. תוצאה דומה הושגה גם בבקשה להצבעה חוזרת (רביזיה). אישור הארכת הפיילוט, מחייב באופן יוצא דופן אף את אישור מליאת הכנסת. ההצבעה תיערך עוד היום במליאת הכנסת. 
 
אריה מכלוף דרעי, שר הפנים, ביקש היום מיו"ר הוועדה המשותפת ליישומים ביומטריים, ח"כ ניסן סלומינסקי לכנס את הוועדה כבר השבוע, כדי לאשר את הצו שיאריך את תקופת הפיילוט בתשעה חודשים נוספים עד ליום ב' בטבת תשע"ז 31 בדצמבר 2016.
 
כזכור, תקופת הפיילוט החלה ב-30.6.13. בחודש יולי אשתקד הוועדה המשותפת ליישומים ביומטריים אישרה את בקשת שר הפנים דאז סילבן שלום, והאריכה תקופת הפיילוט של המאגר הביומטרי ב-9 חודשים נוספים עד ליום - 31.3.16. בשבוע שעבר, הוועדה דנה בדו"חות השונים המסכמים את תקופת המבחן.
 
אבי חליבה, סמנכ"ל משרד הפנים: "שר הפנים אריה דרעי פגש את כל הגופים הרלוונטיים, לרבות גורמי הביטחון. השר הודיע, שאין חולק על נחיצות המאגר"

ח"כ ניסן סלומינסקי, יו"ר הוועדה, השיב לחליבה: "אם השר החליט, אין צורך בהארכה של 9 חודשים.

חליבה השיב לסלומינסקי: "עדיין נותרה שאלת תחולת המאגר. בחינה זו דורשת מס' חודשים נוספים".
 
רם ולצר, הממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה: "המלצות הוועדות השונות קבעו, שכל הבחינות הושלמו, וכי קיים צורך במאגר ביומטרי של תמונות פנים בלבד. התעודות יכילו גם טביעות אצבע, אולם ללא מאגר של טביעות אצבע. הפרויקט בעיקרו, הוא תיעוד לאומי חכם". 
 
יואב זקס, ראש חטיבת טכנולוגיות במטה ללוחמה בטרור: "המאגר מאובטח ברמה גבוהה מאוד. הודענו, שכל הזמן נמשיך לשפר את האבטחה. לא מדובר פה ביצירת סיכון מהותי נוסף. אין מה לדבר על פריצת הצופן, כיון שהמאגר לא מחובר לגורם חיצוני כל שהוא".

דן בן חור, נציג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: "הסטטיסטיקן הממשלתי פרופ' דני פפרמן קבע, שהתשאול, שמבוצע היום למי שמבקש שיונפק לו תעודה ביומטרית, אינו תקין וקל לזיוף".
 
חברי כנסת רבים, שהשתתפו בדיון, הביעו את התנגדותם להארכת תקופת הפיילוט:

ח"כ תמר זנדברג: "מטריד אותי, שקיים מאגר זוחל, למרות שהכנסת החליטה ללכת רק על תקופת מבחן. למעשה, 'בשיטת הסלמה' המאגר יצא לדרך".

ח"כ יעל כהן-פארן: "תחושתי היא, שהצוות מאוד מוטה, ולא רוצה לשמוע ביקורת או חלופות".
 
ח"כ יעל גרמן הציעה מנגנון השמדה אוטומטית של טביעות האצבע: "אני חוששת מפריצת המאגר וכן מפני שימוש בו ע"י גופי הביטחון".

ח"כ דב חנין: "דעתי מתחזקת, שהמאגר מיותר מזיק ומסוכן".

ח"כ רויטל סויד: "אני מציעה להאריך את הפיילוט ללא שמירת הנתונים". 

ח"כ חיים ילין: "אני בעת התעודה הביומטרית ונגד המאגר".

ח"כ עומר בר-לב: "הממשלה סובלת מחוסר יכולת להחליט. אם נאריך את הבקשה, נעודד את הממשלה לא להחליט".

ח"כ מרדכי יוגב: "אני מציע לקצר את הפיילוט לחודשים ספורים".
 
 ח"כ ניסן סלומינסקי וצחי הנגבי יו"ר ועדת החוץ והביטחון אמרו, שהוועדה לא תאשר הארכה נוספת. כאמור, תקופת המבחן הוארכה ב-9 חודשים נוספים עד ליום ב' בטבת תשע"ז 31 בדצמבר 2016.
 
ביזיון



 
 
Bookmark and Share