Telecom News - פורסם מחקר נגישות דיגיטלית של אתרי רשויות מקומיות לבעלי מוגבלויות

פורסם מחקר נגישות דיגיטלית של אתרי רשויות מקומיות לבעלי מוגבלויות

דף הבית >> פורומים וביטקוין >> Web 2.0/3.0 >> פורסם מחקר נגישות דיגיטלית של אתרי רשויות מקומיות לבעלי מוגבלויות
פורסם מחקר נגישות דיגיטלית של אתרי רשויות מקומיות לאנשים עם מוגבלויות
מאת: מערכת Telecom News, 5.12.16, 19:16נגישות דיגיטלית
 
בתחום הנגישות הדיגיטלית נבחנה קבלת שירותים מוניציפליים שונים באמצעות גלישה מהבית באתרי האינטרנט של הרשויות המקומיות. מי בראש ומי במקום האחרון?
 
יתרון ברור לערים הגדולות על פני הקטנות בתחום נגישות אתרי האינטרנט שלהן לאנשים עם מוגבלות. כך עולה ממחקר, שנערך במסגרת פרויקט "מדד הנגישות וההשתתפות העירוני 2016" של הקרן המשפחתית ע"ש תד אריסון וקרן משפחת רודרמן. המחקר נערך לקראת יום המודעות לזכויות אנשים עם מוגבלות, שיצוין באץ מחר 6.12.16. לפי המחקר, תל-אביב וירושלים מובילות את הדירוג ולמקומות האחרונים הגיעו הערישינוים חדרה ואשדוד.
 
המחקר בוצע ע"י קבוצה של אנשים עם מוגבלויות (פיזית, ראייה ושמיעה), שבדקו בחודשים האחרונים את מצב הנגישות ביישוב מגוריהם באמצעות סיורי שטח ב-20 רשויות מקומיות בישראל. הערים שנדגמו, נבחרו באופן אקראי, כמדגם מייצג של המשקף את חתך הערים בישראל מבחינה גיאוגרפית, מגזרית וסוציו-אקונומית. בתחום הנגישות הדיגיטלית, בחנה הסיירת קבלת שירותים מוניציפליים שונים באמצעות גלישה מהבית באתרי האינטרנט של הרשויות המקומיות. בין השירותים שנבדקו: בירורים ותשלומי ארנונה ומים, רישום ילדים לגני חובה ובתי-ספר, הנפקת תו חנייה לנכה וקבלת מידע באשר לחוגים במרכזים קהילתיים ומתנס"ים עירוניים.
 
הציון הגבוה ביותר הוא 9.4 והוא ניתן לאתר עיריית תל-אביב הודות למגוון רחב של שירותים, שמעניק אתר העירייה בקליק מהבית, בכללם: צ'אט המאפשר קבלת מידע ותשלום מיידי לכבדי ראייה, אפליקציית Digitel לקביעת תורים, תשלום ובירור חשבונות אונליין. בנוסף, קבלת תו חנייה לנכה נעשתה במהירות באמצעות טופס מקוון ונציג שירות שיצר קשר להשלמת ההליך. עוד צוינה לחיוב היכולת לרשום חוגים מרחוק מבין מבחר החוגים המפורטים באתר במתנס"ים שונים ברחבי העיר.
 
למקום השני בדירוג הגיעה עיריית ירושלים עם ציון 8.9. חברי הסיירת ציינו, שאתר העירייה נגיש לתשלומי מים, ארנונה ולרישום מהיר של ילדים למערכת החינוך בעיר, בצורה מקוונת, טלפונית או בצ'אט עם נציג שירות. עוד נמצא, שקבלת תו חנייה לנכה אפשרית ישירות דרך האתר או טלפונית וכי אדם עם מוגבלות אינו צריך להגיע לשם כך למבנה העירייה. עיריית ירושלים צוינה לחיוב במיוחד במענה מהיר, שנציגיה מספקים למיילים ופקסים בתחומי השירותים המוניציפליים הנזכרים.
 
בתחתית הדירוג בציון 3.1 דורגו עיריות חדרה ואשדוד לאחר שחברי הסיירת איתרו באתר האינטרנט שלהן שורה של חסמי נגישות דיגיטליים לשירותים, שהן מעניקות לתושבים. באתר עיריית חדרה, למשל, לא ניתן היה לקרוא את קבצי הרישום לגני ילדים על-גבי תוכנת הגדלה המסייעת לאנשים עם לקות ראייה. בעיות התגלו גם בעמודי הרישום לחוגים בעירייה ובתשלומי המים והארנונה, בין היתר, בשל קושי לאתר את הקישור לתשלומים. בנוסף, עיריית חדרה לא אפשרה הנפקת תוי חניית נכה ורישום ילדים לגנים ועדכון מספר נפשות לצורך תשלומי מים מהבית, ולשם כך, על התושב היה להגיע פיזית לבניין העירייה.
 
באתר הבית של עיריית אשדוד התגלו באגים, שלא אפשרו תשלום מקוון של חשבונות מים וארנונה. לא אותר טופס רישום מקוון לגני ילדים ובתי-ספר ולא נמצא זכר למידע על הנפקת תווי חניית נכה. כדי להירשם לחוגים במרכזים קהילתיים בעיר, התושבים מתבקשים להגיע פיזית לבניין העירייה, מה שהופך את המשימה לקשה יותר עבור אנשים עם מוגבלות.  
 
שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן: "אם נגישות דיגיטלית לאתרי הרשויות המקומיות היא מהלך מתבקש בעידן של היום, עבור אנשים עם מוגבלות היא עושה את ההבדל בין קבלה לאי קבלה של שירותים בסיסים, להם הם זכאים. ממצאי הסיירת מעוררים אופטימיות במובן זה, שחלק מהערים עברו כברת דרך בהעלאת המודעות לנושא ובשיפור התשתיות המקוונות של אתריהן. במקומות אחרים ישנה עוד עבודה רבה ויש לקוות, שממצאי הסיירת יטלטלו ויובילו לשינוי".

דירוג נגישות דיגיטלית של אתרי הרשויות המקומיות
 
  עירייה ציון (1-10)
1 תל-אביב 9.4
2 ירושלים 8.9
3 חולון 8.7
4 נתניה 7.7
5 נצרת 7.6
6 באר-שבע 7.5
7 הוד-השרון 6.9
8 הרצליה 6.9
9 פתח-תקווה 6.8
10 שוהם 6.6
11 חיפה 6.0
12 כרמיאל 5.8
13 רמת-גן 5.8
14 אשקלון 5.2
15 בני-ברק 5.0
16 רשל"צ 4.8
17 רחובות 4.4
18 טבריה 4.2
19 אשדוד 3.1
20 חדרה 3.1
 
 
 
 
 
 



 
 
Bookmark and Share