Telecom News - ספקי Telecom בישראל – מי הם המובילים ואילו שירותי תקשורת הם מספקים?

ספקי Telecom בישראל – מי הם המובילים ואילו שירותי תקשורת הם מספקים?

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> ספקי Telecom בישראל – מי הם המובילים ואילו שירותי תקשורת הם מספקים?
ספקי Telecom בישראל – מי הם המובילים ואילו שירותי תקשורת הם מספקים?
מאת: מיכאל פנחס, 31.1.17, 12:20מיכאל פנחס
 
עולם ספקי Telecom בישראל משתנה במהירות והגבולות בין אינטגרטור, ספק תקשורת (קווי או סלולרי) וספק שירותים מיטשטשים. מיהם הספקים המובילים בארץ ואיך בוחרים את הספק המתאים?
 
חיסכון בהוצאות (ובמיוחד בהוצאות התקשורת והמחשוב) הוא "צו השעה" בכל עסק וארגון. בעלי עסקים צריכים לשאול את עצמם את השאלה: מה עוד אני יכול לבצע כדי להתייעל, להתפתח ולחסוך בהוצאות?
 
התשובה לשאלה הזו, במיוחד בעסקים קטנים עד בינוניים, היא: להוציא הכל לשירותי ענן. אמנם, עסקים וארגונים זקוקים לשירותי מחשוב ותקשורת (לרבות טלפוניה עסקית) בכל פעילותם. אולם, מדובר בסעיפי הוצאה בלתי נשלטים. עסקים מוצפים כיום בשפע של פתרונות תקשורת ומחשוב מתקדמים, לרבות בענן. לשם כל השוק העסקי והארגוני הולך. אולם, המעבר לענן בישראל אינו מהיר, ורוב השוק עדיין מחובר לשירותים המסורתיים של ספקי ה-Telecom.
 
איזה סוגי ספקי Telecom יש בישראל?
שינויי הרגולציה, שנעשו בשנתיים האחרונות, הובילו את השוק להתפצלות בין 3 סוגים עיקריים של ספקי Telecom:
  • ספקי Telecom בעלי תשתיות תקשורת (פיזיות) ארציות בכיסוי של כלל המדינה, או לפחות חלקים נרחבים משטח המדינה. יש כאן 2 סוגים של ספקים בעלי תשתיות תקשורת ארציות:
    • ספקי תקשורת קווית. כאן יש 2 ספקים גדולים המחזיקים ברוב השוק: בזק (מונופול מוכרז, מחזיקה ברוב השוק) והוט, וכמה שחקנים די קטנים בהיקפם דוגמת ,Unlimited-IBC שנמצאת בצרות ומחפשת קונה, סלקום ופרטנר, שנוכחותן בשוק התשתיות הקוויות די מצומצמת.
    • ספקי תקשורת סלולרית. כאן יש 3 ספקים גדולים המחלקים ביניהם את השוק: סלקום, פרטנר (ביחד עם הוט-מובייל ששותפה איתה ברשת), ופלאפון. גולן טלקום הייתה אמורה להיות ספקית תקשורת סלולרית נוספת, אולם היא פירקה את הרשת הסלולרית שלה. גולן טלקום "רוכבת" מיום הקמתה על הרשת של סלקום ולאחרונה נרכשה וממתינה לאישור הרכישה. חברה נוספת בשם מרתון (אקספון-018) הייתה אמורה להיכנס לשוק ולהיות מפעיל סלולר, אך היא טרם החלה לפעול. תשומת לב, שלספקיות הגדולות (פלאפון, סלקום ופרטנר) יש "מותגי הבית", שהם רק מותג וירטואלי לגמרי, כדי למכור שירותים יותר בזול ולהראות כלפי הלקוחות כאילו יש תחרות בין המותג לחברה, שהמציאה את המותג. לחברת פלאפון יש למשל 6 מותגים כאלה (דוגמת: וואלה מובייל!, יופון, Hi Mobile, Gini Mobile ועוד) והיא מוסיפה כל הזמן עוד ועוד "מותגי הבית". לפרטנר יש "מותג הבית" אחד: 012-מובייל ולסלקום יש "מותג הבית" אחד: הום סלולר.
  • ספקי Telecom עם תשתיות מאוד מצומצמות, ש"רוכבים" על התשתיות הפיזיות של הספקים הגדולים. יש כאן כמה סוגים של ספקים:
    • ספקי סלולר וירטואליים – MVNO. משרד התקשורת חילק 16 רישיונות MVNO . אולם, במציאות יש רק 4 ספקי Telecom בשוק, שמספקים שירות ויש להם לקוחות: רמי לוי תקשורת, טלזר-019, השקמה-015, סלקט תקשורת. טלזר-019 היא כרגע הגדולה מבין ספקי ה-MVNO. (בעיקר בגלל רמת מחירים נמוכה וביצועים גבוהים יחסית כתוצאה מכך, שהשירות מסופק על רשת פרטנר).
    • ספקי אינטרנט (ISP). יש כאן כמות גדולה של ספקים ה"רוכבים" על הרשתות של בזק והוט. הספקים הגדולים בשוק הזה: בזק בינלאומי (כמעט מחצית השוק), סלקום (נטוויז'ן-013), פרטנר (סמייל-012), הוט-נט, טריפל-סי, אקספון-018. יש שפע של ספקים קטנים המתחרים על נישות בשוק הספציפי הזה. לאחרונה הרגולציה בתחום זה הוקלה. כך, שקל מאוד להיות ספק אינטרנט (ISP) וכמות המתחרים כאן עוד תגדל (יש כיום לא פחות מ-47 בעלי רישיון ISP).
    • ספקי Telecom לשירותים נישתיים. זה כולל כמות גדולה של שירותי Telecom נישתיים די קטנים (מבחינת היקף הלקוחות והשירותים) דוגמת: שירותי קישור לווייני, שירותים אלחוטיים, שירותי ניתוב שיחה, שירותי מיתוג לאינטרנט, שירותי תמסורת לחו"ל, שירותי העברת מסרים, שירותי תברוקה ודואר ועוד. בכל תחום יש בין ספק אחד לכמה ספקים המתמחים במתן שירות באותו שוק נישתי.
  • ספקי שירותי Telecom למגזר העסקי ולמגזר הפרטי. זה כולל כמה סוגים של ספקי שירותים ללקוחות הקצה השונים:
    • ספקי Telecom בעלי "רישיון אחוד". מדובר בסוג חדש של רישיון תקשורת המאפשר למחזיק בו לספק כמעט את כל סוגי השירותים, תחת מעטפת שירות אחת, כרצונו. כיום יש כבר 17 ספקים עם רישיון כזה: בזק בינלאומי, 013-נטוויז'ן, 012-סמייל טלקום, אקספון-018, טלזר-019, גולן טלקום, השקמה-015, הוט מובייל תקשורת בינלאומית, 012-טלקום, ועידן פתרונות קונפרנס, סלקום תקשורת קווית, פרטנר פתרונות תקשורת נייחים, פרי טלקום, רמי לוי שיווק השקמה תקשורת, בינת עסקים, הום סלולר, סלקט תקשורת.
    • ספקי שירותי טלוויזיה רב-ערוצית. יש כאן 2 שחקנים גדולים: הוט ו-YES (שממתינה לאישור להתמזג לתוך בזק), ושחקני נישה מתחרים דוגמת: סלקוםtv, נטפליקס, סמסונג (SmartVOD) ועוד. בנוסף יש שירות ממשלתי נישתי בשם "עידן +", שעתיד להיות מופרט בשנה הקרובה ולהתרחב מאוד בהיקף שירותיו. 
    • ספקי שירותי תקשורת עסקית עם רישיונות ספציפיים לשירותים הללו (בעיקר מדובר כאן באינטגרטורים וספקים של שירותי טלפוניה עסקית). יש לא מעט ספקים כאלה. הכי בולטת היא בינת עסקים, שהוציאה כמה רישיונות וביניהם "רישיון אחוד", שמאפשר לה לספק כמעט כל סוג של שירות תקשורת בישראל. ספקים נוספים עם רישיונות בתחום הזה: תדיראן טלקום, טריפל-סי, ביפר, סולן תקשורת, טלמסר, אראר מדיה, גילת, טלדור, IBM, מטריקס, מלם-תים, טמרס טלקום ועוד.
אילו שירותי תקשורת מספקים ספקי ה-Telecom?
במציאות הרגולטורית הקיימת בישראל, רק קבוצת בזק מספקת את הכל, בכל שטח המדינה. הוט מספקת את רוב השירותים ברוב שטח המדינה ולאחרונה החלה לספק שירותי טלוויזיה על רשת בזק באזורים בהם הוט לא פרוסה.
 
אולם, קבוצת בזק עדיין מפוצלת בגלל הרגולציה (מה שמכונה "הפרדה מבנית") לכמה חברות עצמאיות ונפרדות. מכאן, שאי אפשר להזמין מחברת בזק הכל. יש להתקשר בנפרד עם כל אחת מהחברות הבנות, כדי לקבל שירותים נחוצים (למשל: שירותי אינטרנט מבזק בינלאומי, שירותי סלולר מפלאפון, שירותי מוקד טלפוני מבזק-אונליין, שירותי טלוויזיה מ-YES וכך הלאה).
 
רק ספקים עם "רישיון אחוד" יכולים לספק כמעט הכל, במעטפת שירותים ותחזוקה אחת ובחשבונית אחת. אולם, רוב ספקי ה-Telecom, שקיבלו "רישיון אחוד, טרם מימשו אותו (זה תהליך די איטי) ואין להם את כל השירותים הנדרשים לעסקים.
 
מבין הספקים בעלי "רישיון אחוד", רק בזק בינלאומי ובינת עסקים מספקים כיום כמות די נכבדה ומקיפה של שירותים, שעונים על רוב הצרכים של העסקים בישראל. כל השאר (שקיבלו "רישיון אחוד"), עדיין מספקים חלק מהשירותים, ללא מועד ברור מתי יספקו הכל. 
 
אז איך בוחרים ספק Telecom המתאים לעסק?
היות והשוק מצוי בתחרות עזה ובהתגבשות, הכוח עבר לידי הצרכנים. לאחר ביצוע "ניתוח צרכים" של העסק, הגישה הכי חשובה לבחור ספק Telecom היא לבצע "תיחור" בין ספקים ולבדוק את הסכמי ה-SLA (רמת שירותי מובטחת), שהם מציעים.
 
מומלץ לנקוט באחת מ-2 הדרכים הבאות (או לשלב ביניהן) בבחירת ספק Telecom:
  • Best of breed. כלומר: מי הספק הכי טוב מבחינת ביצועיו, שירותיו, יכולותיו, תשתיותיו, יכולת התמיכה שלו וכך הלאה.
  • המחיר הטוב ביותר (בד"כ הכוונה למחיר הזול ביותר).
מדובר בתהליך מקצועי, שיש לבצע בלי "ליפול במלכודת" של אנשי שיווק ממולחים מחברות ה-Telecom, שמסוגלים "למכור קרח לאסקימוסים". אחד מטקטיקות ההטעיה של לקוחות עסקיים הקיימת כיום בשוק היא, שאנשי שיווק מחברות Telecom לא מעטות מציגים שירותי תקשורת ישנים, שיש להם למכור לעסקים, בתור "שירותי ענן", בעוד שהשירותים הללו הם לא שירותי ענן ולא יכולים להיות שירותי ענן.
 
שורה תחתונה בתחום ספקי ה-Telecom בישראל:
אין צורך להיות בקי במונחים של הטכנולוגיות החדשות, כי מה שחשוב לבעלי העסקים הוא: ניתן לקבל יכולות מתקדמות הרבה יותר וזולות להפליא, בפעולה פשוטה אחת של שדרוג טכנולוגי לשירותי ענן  ולתשתיות תקשורת אחודות. השוק הולך לכיוון זה, אם כי די לאט.
 
בגלל שהכוח מצוי כיום בידי הלקוחות, אין להתפתות למבצעי שיווק מטעים, מבצעים שבהם מוכרים סחורה ישנה בעטיפה חדש ללקוחות העסקיים, תוך ניצול העובדה, שאין לרוב הלקוחות העסקיים את הידע המתאים להבחין, שמוכרים להם "סחורה ישנה" ואף יקרה, שפג תוקפה מזמן.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, ינואר 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים

 
תקשורת



 
 
Bookmark and Share