Telecom News - קריית הטכניון - מודל לעיר חכמה

קריית הטכניון - מודל לעיר חכמה

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> קריית הטכניון - מודל לעיר חכמה
קריית הטכניון - מודל לעיר חכמה
מאת: מערכת ,Telecom News 9.2.17, 19:58עיר חכמה

בשנים האחרונות מותקנות בקמפוס הטכניון בחיפה עוד ועוד מערכות "חכמות" המאפשרות שליטה, בקרה, חיסכון במשאבים והתייעלות אנרגטית.

בשנה האחרונה הותקנה בטכניון מערכת פורצת דרך של חברת SAR WIRELSS. החברה מתמחה בפיתוח וייצור של מערכות אוטומציה לשליטה מרחוק על התקני קצה מתחומים כגון חשמל, מים, גז, תאורה ומגוון חיישנים אצל הלקוח תחת ענן אחד מאובטח.

המערכת היא אלחוטית ופועלת ב-2 סוגי תדרים. ענן של 2.4 גיגה בתצורה של רשתMESH  וענן שני תחתיו של מוצרים המשדרים ב-915 מגה הרץ לתקשורת PTP. המערכת מאפשרת פתרון ליצירת תשתית לעיר חכמה או לניהול חכם לפי צרכי הלקוח.

המערכת נבחרה כדי להפוך את קריית הטכניון לקמפוס חכם בהיותה מערכת יחודית, שמאפשרת שליטה ובקרה על מיגוון נרחב של תשתיות עירוניות ומוסדיות כגון חשמל,תאורה, מים, השקיה ומערכות התראה וניתור. כל המידע הזה מוצג ומנוהל בעזרת מפת -GIS של אתר הלקוח. המערכת יושמה בקמפוס בשלב זה לצרכי בקרה ושליטה מרחוק על מרכזיות תאורת החוץ, כצעד נוסף להפיכת הטכניון לחלוץ במודל של "עיר חכמה".

בקרת תאורת חוץ
עד כה הופעלה תאורת החוץ באמצעות שעוני זמן, או רגשי תאורה. שעוני הזמן מפעילים את תאורת החוץ עפ"י לו"ז קבוע. אולם, שעות השקיעה והזריחה משתנות במהלך עונות השנה והשינוי של אורך היממה מגיע לפער של למעלה מ-4 שעות. הדבר מצריך שינוי שעונים מספר רב של פעמים ובעיקר בתקופות המעבר. שימוש ברגשי תאורה גם הוא בעייתי בשל רגישותם לצל, עננות וכד'. הפתרון הטוב ביותר הוא שימוש בשעון אסטרונומי המבצע כיבוי והדלקה בדיוק עפ"י זמני הזריחה והשקיעה.

יתרונות המערכת בהיבט תאורת החוץ:
  • הפעלת כל מרכזיה במצב שעון אסטרונומי לקבלת חיסכון מרבי לכל אורך השנה.
  • בטיחות המשתמשים - קבלת התראות בזמן אמת על גבי מפתGIS  ובסמארטפון על כשל בהפעלה ומצב בו אזורים נותרים חשוכים.
  • הפעלה ידנית מרחוק של כל אזור לצרכי תחזוקה, כגון החלפת נורות ואיתור תקלות.
  • מדידת צריכת אנרגיה של כל מרכזיה כדי לנתח עלויות חשמל לפי אזורי צריכה.
  • התקנה פשוטה ומהירה על תשתית קיימת כאשר לא נדרש שינוי תשתית קיים.
ממשק GIS
SAR WIRELSS וחברת מרום פתרונות תיעוד ומיפוי בע"מ, פיתחו יחדיו ממשק למפת ,GIS שבו הלקוח יכול לקבל תמונת מצב בזמן אמת של תשתיות הטכניון על גבי המפה, עם נראות מהירה למיקום מדויק של היחידות הנשלטות, חיווי על תקלות וקריאת נתונים מהיחידות.

את המפה מציגים על מסך המחשב או בסמארטפונים של החשמלאים וניתן לראות במהירות היכן דולק האור, איזה אזור מוחשך ובו ישנה תקלה, לשנות הפעלה עפ"י שעון זמן, שעון אסטרונומי, או הפעלה ידנית.

בטיחות ובטחון
בנוסף להיותה של תאורת החוץ נחוצה לתפקוד הקמפוס בשעות החשיכה, היא בעלת חשיבות לבטיחות וביטחון המשתמשים. לעיתים בזמן תקלה לוקח זמן רב עד לקבלת הדיווח על היעדר תאורה, דבר המסכן את ציבור המשתמשים. באמצעות המערכת צוות החשמלאים יכול לדעת בזמן אמת היכן קיימת בעיה ולפתור אותה במהירות האפשרית.

יכולות נוספות
פרט לבקרה ושליטה על מערכת תאורת החוץ, המערכת מאפשרת גמישות ושליטה על התקנים חכמים אחרים, שניתן להתקין, כגון :
  • שליטה על מערכת בטחון, קבלת נתונים מרחוק על פעולת גנראטורים, הזנות חשמל ועוד.
  • יחידות ניטור קווי מתח (גנראטורים, לוחות חשמל) לצרכי בטיחות והתראות.
  • יחידות לקריאת שעוני מים, מערכות גז.
  • פתרונות לקבלת התראות של חיישני נוכחות לביטחון והתייעלות אנרגטית.
  • יחידות לקריאת סנסורים כגון IR לחות, טמפרטורה ומגוון חיישנים לתעשייה.
  • יחידות מיתוג חכמות לצרכני חשמל כגון מזגנים, לוחות תאורה ומנועים.
בקרת גופי תאורה בצורה פרטנית
בנוסף בוצעה התקנה של מספר גופי תאורת חוץ מסוג LED לשליטה על כל גוף תאורה בנפרד. הפתרון מיועד לספק מענה למקומות בהם דרושים פתרונות ייחודיים, כגון מקומות מרוחקים או כאלה בהם נדרשת הדלקה בתרחישים השונים מפעולת תאורת החוץ.

בימים אלה, כחלק משלב נוסף להפוך את הטכניון ל"עיר חכמה", תבוצע התקנה לפריסה של יחידות בקרה וקריאה נוספות, כגון יחידות לניטור קו מתח גבוה, יחידות לקריאת מודד חשמל ומים ומערכות אזעקה להתקנים רגישים.

פירוט מלא של המערכת למתעניינים - כאן
 
רכזת תאורה
 
מצב מתח
 
 מפת תאורה טכניון:
מפת תאורה טכניון



 
 
Bookmark and Share