Telecom News - מערכת לשליחת הודעות טקסט SMS - איך לבחור ספק מתאים לעסק?

מערכת לשליחת הודעות טקסט SMS - איך לבחור ספק מתאים לעסק?

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> מערכת לשליחת הודעות טקסט SMS - איך לבחור ספק מתאים לעסק?
מערכת לשליחת הודעות טקסט SMS - איך לבחור ספק מתאים לעסק?
מאת: מיכאל פנחס, 23.3.17, 14:30מיכאל פנחס
 
עסקים ומשרדים ברמת ה-SMB וה-SME מוצפים בהצעות לשליחת הודעות טקסט ב-SMS. אילו סוגי פתרונות קיימים עבור עסקים? מה חשוב לעסקים לדעת בטרם בחירת פתרון של שירותי הודעות טקסט עסקיים?
 
היות וכמעט כל האוכלוסייה בעולם כמו גם בישראל (למעט תינוקות וקשישים סיעודיים) מחזיקה בידיה מכשירי סלולרי, אחד מצורות התקשורת הנפוצות בין אנשים ובין עסקים לאנשים נעשית באמצעות הכלי הוותיק, ששמו SMS. למרות כל ההתקדמות בכלים הנמצאים בסמארטפונים להעברת הודעות (דוגמת סקייפ, WhatsApp וכיו"ב), עדיין ה-SMS הוא כלי יעיל ונפוץ ביותר.
 
הבעיה המרכזית בשימוש בכלי הפצה המוניים של הודעות טקסט ב-SMS, ששליחת ההודעות הללו כפופה ל"חוק הספאם". עסקים לא מעטים נתבעו (ושילמו ביוקר בבתי המשפט), כתוצאה מאי הבנה כיצד ליישם את "חוק הספאם" בכל הנוגע להפצת מסרים לסמארטפונים של לקוחותיהם ולקוחות בפוטנציה.
 
מכאן, שבחירת ספק מתאים ופלטפורמה מתאימה לשירות אינה רק עניין כלכלי, שיווקי ומסחרי, אלא קודם כל יש לבדוק אם הפלטפורמה \ הספק של השירות עונים ב-100% על "חוק הספאם" ופועלים לפי הפסיקה המשפטית הענפה, שהתפתחה ביישום החוק הזה בישראל.
 
אילו סוגי פתרונות קיימים לעסקים קטנים בתחום משלוח הודעות טקסט SMS?
בתחום שליחת מסרונים יש כמות גדולה של פתרונות מתחרים:
  • שליחת מסרונים בחינם. יש בתחום הזה עשרות פלטפורמות ואפליקציות למשלוח מסרונים בחינם. אפשר למצוא אותן בקלות בהרצת המילים "SMS חופשי" בגוגל ובחנויות של האפליקציות הסלולריות. הבעיה: הן אינן עונות (ככלל) על "חוק הספאם", הן מוגבלות ביכולות, לא תמיד נוחות לתפעול ולמעשה אינן מומלצות כלל למגזר העסקי. לכל היותר ניתן להתנסות בשירותים החינמיים הללו באופן חד פעמי, בשליחת מסרונים לרשימת נמענים לא גדולה, נמענים, שהסכימו בכתב לקבל מסרונים מהעסק.
  • שליחת מסרונים מספקי שירותי הפצת דוא"ל, Newsletters והודעות שיווקיות למינן. כל ספק של שירות להפצת הודעות ודוא"ל לצרכים שיווקיים, מספק גם שירותי הפצת SMS לאותם נמענים (בתנאי שנרשמו במאגר הנמענים עם מספר מכשיר הסלולר שלהם). יש בשוק ספקים רבים להפצת הודעות שיווקיות (הגדולים: רב-מסר ואקטיב-טרייל) ושירות זה מומלץ לבחינה, למי שמעוניין לשלב גם שליחת דוא"ל וגם SMS ללקוחותיו.
  • פתרונות מכל ספקי התקשורת (Telecom). הספק הגדול ביותר בתחום זה היא בזק עסקים, עם שירות BSMS. בבזק, חבילת 1,000 SMS לחודש נרכשת ב-39 ₪ לחודש וחבילת 2,000 SMS לחודש ב-59 ₪ לחודש. מתחרים בה כל ספקי התקשורת הקווית והסלולרית האחרים ואפשר לציין כאן שניים בולטים: חברת סלקט תקשורת (שמכוונת למי שמנהלים פעילות שיווקית ענפה ואינטנסיבית של אלפי SMS בחודש ומעלה מול לקוחותיהם ושרשרת הערך שלהם), וחברת טלזר-019, שהיא הזולה בישראל בתחום שליחת כמויות גדולות עד עצומות של מסרונים לחודש (במחירים היורדים עד מתחת ל-1 אג' למסרון, בכמויות של מאות אלפים ומעלה, או 1 אג' למסרונים בכמויות של עשרות, מאות עד עשרות אלפים מסרונים). 
  • פתרונות מספקי שירותי SMS עצמאיים. חלק מהספקים העצמאיים מספקים שירות מאוד זול, בגלל שהם מפעילים את השירות מהענן. כמה דוגמאות לספקים בתחום זה: SMS Sender של חברת קארדקום, Pigimi, "פולסים" (Pulseem), InfroUMobile, SMSiM, SMSזול, VIPlus, Global SMS ועוד. תשומת לב שיש הגדרות שונות לכמות התווים שניתן לשלוח במסרון בין החברות השונות, במיוחד אם מערבבים עברית ואנגלית במסרון אחד. 
  • פתרון לשליחת ,SMS שהוא חלק בלתי נפרד ממערכת ה-Call Center (מוקד טלפוני) של העסק. כמעט כל ספקי הפתרונות ל-Call Centers מספקים יכולת שליחת מסרונים מתוך המערכת של המוקד הטלפוני. יש גם ספקים עצמאיים בתחום זה דוגמת LivePerson. תדיראן טלקום מובילה את התחום הזה במוקדי השירות הבינוניים.
האם יש פתרונות חלופיים לשליחת הודעות טקסט SMS?
בהחלט, יש לא מעט. כיום, השוק של מסרים מיידים עובר לטכנולוגיות חדשות כמו צ'אטבוטים (המתבססים על השימוש ב-WhatsApp. חברת אוויה הייתה הראשונה להציע שירות מסחרי כזה בישראל ואחריה הלכו כל שאר הספקים) או לשירות בטכנולוגיית WebRTC בהתבסס על שימוש בדפדפן בלבד (דפדפן כרום עונה כיום בצורה הטובה ביותר לצרכים, למי שמשתמש בגישה הזו). השימוש בטכנולוגיה זו החל מזמן בעולם והגיע בשנה האחרונה גם לישראל, למשל למוקד שירותי בריאות כללית.
 
היתרון של השירותים החדשים הללו: לעסק יש רק עלות ראשונית די נמוכה של הקמת השירות. מול זה, שליחת המסרים אינה עולה כסף לעסק, בכל היקף שימוש, כי היא נעשית על גבי רשת האינטרנט הסלולרית (לקוח הקצה הוא המשלם לחברת הסלולר שלו, על החיבור לרשת האינטרנט הסלולרית). מכאן גם מגיע החיסרון של השירותים החדשים הללו: הם אינם מתאימים למי שאין לו חיבור לאינטרנט הסלולרי (למשל במגזר החרדי ומי שמחזיק במכשיר סלולר ללא אינטרנט).
 
שורה תחתונה בבחירת ספק לשליחת הודעות טקסט SMS לעסקים:
בבחירת שירות SMS לעסק יש להשקיע מחשבה ולקבל החלטות רק לאחר הבנת הצרכים של בעל העסק. מאוד מומלץ לבצע ניתוח של צרכי העסק בתחום הקשר שלו עם לקוחותיו, לרבות השימוש של העסק בקמפיינים פרסומיים המבוססים על שליחת מסרונים ודוא"ל בכמויות, ולרבות מה העלויות של קמפיינים אלה, והאם יש הצדקה כלכלית ועסקית לשימוש בכלים הללו.
 
מומלץ לבחון את החלופות השונות הקיימות כיום בתחום שירותי המסרים המידיים ללקוחות, שהן רבות, ולקבל החלטה המבוססת על ניתוח צרכים מול החלופות הקיימות בשוק. 

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, מרץ 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים

 
משלוח SMS



 
 
Bookmark and Share