Telecom News - התגלה טרויאני חדש התוקף מכשירי אנדרואיד

התגלה טרויאני חדש התוקף מכשירי אנדרואיד

דף הבית >> חדשות אבטחה ועולם הסייבר >> התגלה טרויאני חדש התוקף מכשירי אנדרואיד
התגלה טרויאני חדש התוקף מכשירי אנדרואיד
מאת: מערכת Telecom News, 15.2.17, 13:14סוס טרויאני
 
טרויאני חדש מאפשר לדמות פעולות של משתמשי אנדרואיד, כולל הגרסאות המעודכנות ביותר, ולהוריד למכשיר תוכנות זדוניות. איך זה עובד? מה עושים? – הדרכה שלב אחר שלב.
 
משתמשי אנדרואיד נחשפו לאפליקציה זדונית המתחזה ל- Adobe Flash Player ומאפשרת החדרה של תוכנות זדוניות. האפליקציה התגלתה ע"י חוקרי ESET ומזוהה בשם Android/TrojanDownloader.Agent.JI. אותו סוס טרויאני מוליך את הקורבנות לאפשר הרשאות מסוימות במכשיר ובכך מותיר אותו פגיע להתקנת נוזקות נוספות ע"י התוקפים.
 
עפ"י חוקרי ESET, הטרויאני שם לו למטרה מכשירים בעלי מערכת הפעלה של אנדרואיד כולל אלה עם הגרסאות המעודכנות ביותר. הטרויאני מופץ באמצעות אתרים פרוצים, אתרים למבוגרים ורשתות חברתיות. תחת היומרה של אמצעי בטיחות, האתרים מפתים משתמשים להוריד עדכון Adobe Flash Player מזויף. הקורבן מגיע למסך עדכון, שנראה לגיטימי, ומפעיל את ההתקנה.
 
ESET
 
Figure 1: Fake Flash Player update screen

איך זה עובד?
לאחר הורדת "עדכון" ה-Adobe Flash Player, מופיע מסך המתריע על "צריכת סוללה מוגברת" ודוחק במשתמש לעבור למצב מזויף של "חיסכון סוללה". כמו רוב הפופ אפים הזדוניים, ההודעה לא תפסיק לקפוץ עד שהמשתמש יסכים לקבלת השירות. פעולה זו פותחת את תפריט הנגישות במכשיר האנדרואיד, ומציגה רשימה של שירותים עם פונקציות הנגישות. בין האפשרויות המובנות, מופיעה אופציה חדשה "חיסכון סוללה"  (שנוצרה ע"י הנוזקה בעת ההתקנה). לאחר מכן נפתח מסך המסביר שכדי לעבור למצב "חיסכון סוללה" יש לאפשר מספר הרשאות, שבהמשך תאפשרנה לתוקפים לשלוט מרחוק בפעולות הנעשות במכשיר ללא ידיעתו של המשתמש.
 
 ESET
   
Figure 2: Pop-up screen requesting “Saving Battery” after install
 
ESET
 
Figure 3: Android Accessibility menu with the malicious service
 
 
ESET
Figure 4: Permissions requested by the malicious service
 
ברגע שהמשתמש אישר את ההרשאות הללו מוסתר האייקון של  Adobe Flash Player ולא ניתן לראות אותו ברשימת האפליקציות המותקנות. בשלב זה מוצג מסך נעילה על גבי המסך, שכביכול טוען את הפעולה של החיסכון בסוללה. ברקע יוצרת הנוזקה קשר עם שרת השליטה והבקרה של התוקפים, ושולחת אליו מידע על המכשיר שהודבק. השרת שולח בחזרה לינק, שמוביל לאפליקציה זדונית נוספת, במקרה זה נוזקה לגניבת פרטי חשבונות בנק (למרות שניתן להגדיר אותה להתקנה של כל נוזקה אחרת, כמו רוגלות או נוזקות כופר).
 
ESET
 
Figure 5: Lock screen covering malicious activity

כל הפעולות הללו מתבצעות בחשאיות ומוסתרות מאחורי מסך הנעילה. לאחר שהעבריינים סיימו לשתול את הנוזקות, מסך הנעילה נעלם והמשתמש יכול להמשיך להשתמש במכשיר מבלי להיות מודע ליישומים שהותקנו במכשירו.

אמיר כרמי, מנהל הטכנולוגיות של ESET ישראל: "מה שמיוחד בנוזקה הזו הוא, שמדובר בפעם הראשונה, שתוקפים לוקחים שיטה, שנהוגה בנוזקות למחשב האישי, שבה ישנו שלב ראשון בהתקפה, שמדביק את המכשיר ומאפשר לתוקפים בשלב השני לבחור איזו נוזקה לשלוח לקורבן בהתאם למידע שמתקבל עליו. עבודה בשיטה הזו מאפשרת יעילות גבוהה יותר בהתקפות על מכשירי אנדרואיד, וכנראה שתהפוך ליותר ויותר נפוצה בחודשים הקרובים".

האם המכשיר שלי נדבק בנוזקה? כיצד ניתן לנקות אותו?
אם אתם חוששים, שהתקנתם עדכון מזויף של Flash Player בעבר, ניתן לאמת זאת בקלות ע"י בדיקת "חיסכון בסוללה" תחת "שירותים" בתפריט נגישות. אם תחת "שירותים" מופיע מצב החיסכון, ישנו סיכוי טוב, שהמכשיר נגוע בנוזקה.

כדי להסיר את הנוזקה, נסו להסיר את היישום באופן ידני מתוך הגדרות (Settings) -> מנהל יישומים (Application Manager) -> Flash Player.

במקרים מסוימים, הטרויאני מבקש מהמשתמש להפעיל זכויות מנהל התקנים. אם זה המקרה ואין באפשרותכם להסיר את האפליקציה, יש לבטל את הרשאות מנהל ע"י הגדרות (Settings)-> Security (אבטחה) -> Flash Player ולאחר מכן להמשיך עם הסרת ההתקנה.  

גם לאחר הסרת ההתקנה, המכשיר עדיין עלול להיות נגוע וייתכן, שנוזקות רבות כבר הותקנו ע"י הטרויאני. כדי לוודא, שהמכשיר שלכם נקי, מומלץ להשתמש באפליקציית אבטחה למובייל כדרך בטוחה ופשוטה להסיר את האיומים מהמכשיר.

כיצד להישאר בטוחים?
להלן  מספר המלצות בסיסיות כדי למנוע הדבקה בנוזקות במובייל:

הורידו אפליקציות או עדכונים רק ממקור מהימן - במקרה של עדכון Adobe Flash Player, המקום הבטוח היחיד לקבל את זה הוא האתר הרשמי של Adobe. בדקו תמיד את כתובת ה-URL בדפדפן שלך.

הכירו את ההרשאות, שהאפליקציות במכשיר שלכם מאפשרות, והיו ערניים להרשאות נוספות, שאפליקציות מבקשות.

השתמשו בפתרון אבטחה למכשיר הנייד.
 
 
NORD VPN



 
 
Bookmark and Share