Telecom News - מימון המונים מבוסס השקעות באינטרנט בארה"ב - מה לגבי יזמים מישראל?

מימון המונים מבוסס השקעות באינטרנט בארה"ב - מה לגבי יזמים מישראל?

דף הבית >> סטארטאפים - גיוס השקעות >> מימון המונים מבוסס השקעות באינטרנט בארה"ב - מה לגבי יזמים מישראל?
פלטפורמה אינטרנטית למימון המונים מבוסס השקעות בארה"ב – מה לגבי יזמים ומפתחים מישראל?
מאת: עו"ד ליאור אוסטשינסקי, 5.4.17, 07:40ליאור אוסטשינסקי
 
רוצים להצטרף להובלה של מהפיכת ההשקעות באמצעות מימון ההמונים בארה"ב? עפ"י החקיקה החדשה, גם ישראלים יכולים להקים פלטפורמה אמריקאית למימון המונים מבוסס השקעות (Investment-Based Crowdfunding) ולקחת חלק משמעותי בהובלת הצמיחה של התעשייה החדשה הזו.
 
באפריל 2012 נחתם מתווה חקיקה חדש בארה"ב, שסלל, בין היתר, את הדרך לחקיקת משנה בשם Regulation Crowdfunding או בקיצור Reg CF. בהתבסס על חקיקת משנה זו יכולות חברות פרטיות, שהתאגדו בארה"ב, לגייס מהציבור הרחב עד מיליון דולרים, אחת ל-12 חודשים.
 
כל תושב אמריקאי בגיר יכול להשתתף בגיוסים הללו, שבדרך כלל מאפשרים להשקיע גם סכומים נמוכים מאוד הנעים לרוב בין 100 ל-500 דולרים. לפיכך, החברה יכולה לשתף בגיוס הכספים מספר רב של משקיעים קטנים כדי להגיע ליעד הגיוס. בדרך זו ניתן להתגבר על הקושי במציאת אנג'ל או קרן הון סיכון (ובמקרים רבים אכן מציאת אנג'ל או קרן הון סיכון מתבררת כמשימה בלתי אפשרית).

כמו כן, בגיוסים אלה יש גמישות רבה יותר למייסדים ולהנהלה לקבוע את תנאי הגיוס, משום שעמדת המיקוח של המשקיעים מהציבור, שמשתתפים בגיוס בסכומים נמוכים יחסית, אינה חזקה כמו זו של אנג'ל או קרן הון סיכון המשקיעים בעצמם את מלוא הסכום, או את חלקו הגדול.
 
Funding Portals
כדי להשיק קמפיין גיוס על בסיס Reg CF, על החברה המגייסת להתקשר בהסכם עם פלטפורמת מימון המונים המוכרת ע"י רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) ומאושרת ע"י הגוף המפקח על המסחר ועל מתווכי ההשקעות בשוק האמריקאי (FINRA). פלטפורמות מאושרות אלו נקראות Funding Portals או בקיצור FP.

קמפיין הגיוס תחת Reg CF חייב להיות מוצג אך ורק באתר שהינו FP, שכאמור, אושר ע"י FINRA באופן ספציפי למטרה זו. כל קמפיין גיוס יכול להיות מוצג רק ב-FP אחד.
 
התפתחות התחום
Reg CF נכנס לתוקף לפני פחות משנה, ב-16 במאי 2016. אף על פי שההיסטוריה של גיוסים אלה היא קצרה בשלב זה, נתונים מאתר מימון ההמונים הפופולרי NextGen Crowdfunding כבר מצביעים על מגמה של צמיחה.

ברבעון השלישי של 2016, שהיה הרבעון המלא הראשון מאז נכנס Reg CF לתוקף, סך הגיוסים עמד על 5 מיליון דולרים וברבעון הרביעי של שנה זו סך הגיוסים כבר עלה ל-10 מיליון דולרים. סטטיסטיקה מפורטת ועדכנית על תחום זה - כאן

המספרים עדיין יחסית קטנים, אבל המגמה המסתמנת, כבר בשלב מוקדם זה, היא חיובית.נתונים וגרפים על התפתחות גיוסים אלה  כאן. אתר גיוס ההמונים, אולי הגדול ביותר בעולם - Indiegogo, הצטרף לא מכבר לשיטת גיוס ההמונים החדשה הזו.

החל מה-29 בינואר 2016, איפשרו ה-SEC ו-FINRA לחברות להגיש בקשות להירשם ולהיות מאושרים כ-FP. היום ישנם כ-25 פורטלים מאושרים. תמצאו את הרשימה המלאה והעדכנית שלהם - כאן.
 
גם ישראלים יכולים להקים Funding Portals בארה"ב!
ה-FP לא חייב להיות חברה אמריקאית ואין דרישה, שבעליו יהיו אזרחים אמריקאים או תושבי ארה"ב. לפיכך, גם יזמים ישראליים יכולים להקים פורטל אמריקאי, שיאפשר להם להציג קמפיינים לגיוס כספים על בסיס Reg CF בארה"ב ובכך בעצם לשמש כמתווכים להשקעות בארה"ב, מבלי שיידרשו לעמוד בסטנדרטים המחמירים יותר של מתווכים מלאים Broker-Dealers)).
 
עמלת התיווך של פלטפורמות אלו יכולה להיות מבוססת על אחוז מגובה הגיוס במזומן, בניירות ערך של החברה המגייסת או בשילוב של השניים.
 
תעשיית מימון ההמונים בארה"ב עדיין בחיתוליה. יזמים, שיצטרפו עכשיו לטרנד החם ויקימו פלטפורמה משלהם לניהול קמפיינים של מימון המונים בארה"ב, יוכלו ליטול חלק משמעותי בבנייה ובעיצוב התחום החדש הזה, שעשוי בהמשך להביא למהפיכה של ממש באופן בו חברות צעירות מגייסות הון למימון פעילותן.
 
עו"ד ליאור אוסטשינסקי, אפריל 2017.                                      
חבר בלשכות עורכי הדין של ישראל ומדינת ניו-יורק, ארה"ב. 
אוסטשינסקי ליאור משרד עורכי דין
lior@ostashinsky-law.com
 
 
 

 



 
 
Bookmark and Share