Telecom News - חברות תשתיות תקשורת – איך לבחור ספק תשתית תקשורת מוביל?

חברות תשתיות תקשורת – איך לבחור ספק תשתית תקשורת מוביל?

דף הבית >> חדשות לארגונים ולעסקים >> חברות תשתיות תקשורת – איך לבחור ספק תשתית תקשורת מוביל?
חברות תשתיות תקשורת – איך לבחור ספק תשתית תקשורת מוביל?
מאת: מיכאל פנחס, 6.7.17, 11:16מיכאל פנחס
 
התרחבות התחרות בשוק התקשורת הישראלי יכולה לבלבל כל עסק בעת שהוא מעוניין לבחור בתשתיות תקשורת למחשבים. חברות רבות צצות בשוק עם התואר "ספק תקשורת עם רישיון אחוד". מה זה אומר? מהן האופציות שיש לעסקים קטנים ובינוניים בתחום תשתיות התקשורת ואיך לבחור ספק מתאים לעסק מבלי "ליפול בפח"?
 
פתיחת האופציה של "רישיון אחוד" ע"י משרד התקשורת יצרה בבת אחת תחרות של 17 ספקי תקשורת בעלי" רישיון אחוד" היכולים לספק (לכאורה) קווי תקשורת ופתרונות תקשורת ללקוחות פרטיים ולעסקים. מדובר בניסיון ליצור מהפכה של ממש, שמעבירה (בפעם הראשונה בהיסטוריה של עולם ספקי תשתיות תקשורת למחשבים וטלפוניה) את הכוח לידי הצרכנים העסקיים.
 
אולם, מבחינת תשתיות התקשורת הפיזיות הממשיות, המצב אינו כה מזהיר. יש בישראל 2 תשתיות ארציות קוויות (בזק והוט, כאשר בחלקים מהמדינה הוט מסתמכת על רשת בזק). בנוסף, יש תשתיות קוויות חלקיות מאוד ודי מיושנות של סלקום ופרטנר (שכעת החלו גם הן להישען על תשתיות בזק) ו-3 תשתיות סלולריות ארציות (פלאפון, סלקום ופרטנר-הוט-מובייל). התשתית הנוספת, שנועדה לכסות את ישראל – Unlimited, נתקעה וכרגע הפעילות הזו נמצאת במצב עגום של חיפוש קונים.
 
פרטנר החלה לפרוס סיבים לבתים פרטיים בפתח-תקווה ובקרית אונו לשירותי פס רחב ניסיוניים של 1 גיגה סימטרי ב-100 ₪ לחודש. טרם ברור מתי פרטנר תרחיב פריסתה לאזורים אחרים בארץ (אם בכלל) ומתי תחל לפרוס סיבים לעסקים.
 
כלומר, איך שלא נכנה את המצב הקיים, בזק היא בפועל מונופול בלתי מעורער בתחום חיבורי תקשורת למחשבים וטלפוניה בישראל. לכן, כל הספקים בעלי רישיונות של "תקשורת אחודה" למעשה הם "ספקים וירטואליים", ש"רוכבים" על אחת או יותר מהתשתיות הפיזיות הללו. כמעט כולם "רוכבים" על תשתיות בזק. כך, שבכל מקרה, גם אם בוחרים בספק תקשורת וירטואלי בעל "רישיון אחוד", יש צורך לבחון היטב מה התשתית הפיזית האמתית, שעליה מסופק השירות שלו.
 
דהיינו: הלקוח העסקי אמור להחליט, בשלב ראשון, האם הוא יבצע את חיבור תקשורת הנתונים שלו (כולל אינטרנט לעסקים וטלפוני מסוג IPT) ברשת קווית, או ברשת סלולרית (או בשניהם גם יחד, לצרכי גיבוי הדדי ושרידות התקשורת).
 
לכן, יש חשיבות לבחירה נכונה של ספק תשתיות תקשורת, בין ישירות מבזק ובין מכל הספקים הרוכבים על בזק (ולרוב זולים מבזק, כי מחירי בזק נמצאים תחת פיקוח רגולטורי).
 
רוב הלקוחות העסקיים בישראל בוחרים ויבחרו בתקשורת נתונים מבוססת תקשורת קווית. זאת, גם בטווח הזמן הנראה לעין, כל עוד ביצועי רשתות הסלולר בישראל אינם משביעי רצון בתחום המענה לדרישות של תקשורת נתונים עסקית. לכן, מומלץ לעסקים בלי תשתית קווית אמינה לבחון יישום גיבוי בתשתית תקשורת סלולרית.
 
אילו חברות תשתיות תקשורת קיימות כיום בשוק?
כאמור, היות ובזק היא מובילת שוק במגזר העסקי, סל הפתרונות של בזק הוא הסל המוביל בשוק. יוצאים מן הכלל הזה הם חיבורי 200 מגה ו-500 מגה של הוט עסקים, שמומלץ לבחון אותם כחלופה לחיבורים לאינטרנט של עסקים קטנים עד בינוניים.
 
מה מחפשים עסקים ברמת ה-SMB וה-SME בתחום תשתיות תקשורת?
העסקים, שאינם ארגוני ענק, מעוניינים לקבל את היכולות הקיימות של החברות הענקיות והעשירות, אבל במחיר צנוע המתאים לכיס שלהם. האם זה אפשרי? בהחלט כן.
 
כיום, השירות של IPVPN של בזק מוצע במחירים סבירים והיתרון הגדול: המידע של תקשורת המחשבים לא נע על רשת האינטרנט הציבורית (כמו בפתרון ה-IPVPN המתחרה של סלקום ופרטנר), אלא על הרשת הפרטית של בזק.
 
כ"כ, כפי שציינתי, חיבורי פס רחב של הוט של 500 מגה (או 200 מגה לעסקים ממש קטנים) הם בהחלט חלופה מומלצת לבחינה לעסקים ברמת ה-SMB.
 
בחירת שירותי תשתיות תקשורת מחשבים בפורטל בענן
המעבר לשירותי ענן מוביל את השוק למעבר לשיטה של בחירת שירותי תקשורת בדפדפן מתוך פורטל רכישות עסקי, בדיוק כמו שאנשים פרטיים רוכשים בחנויות מקוונות באינטרנט. זו כיום הגישה המומלצת לבחור ספק תקשורת – אינטגרטור, שיספק את כלל שירותי תשתיות התקשורת לעסק, במעטפת שירות אחת, שרובה תנוהל בענן של ספק השירות.
 
כרגע יש 3 ספקים גדולים, שכבר מספקים שירותים כאלה בפורטל שירותים בענן:
  1. בינת עסקים מספקת פורטל מגוון לשירותי הענן שלה, בדגש על שירותי טלפוניה בענן, שירותי גיבוי, שירותים משולבים כולל אופיס 365, שירותי מצלמות אבטחה בענן, שירותי הגנה וסייבר בענן ועוד.
  2. טריפל סי (Triple C) הייתה הראשונה בשוק להציג את הגישה של פורטל לבחירת שירותי ענן. הדגשים בפורטל של טריפל סי הם שירותי אינטרנט משולבים, שירותי סייבר, שרתים וירטואליים, מגוון שירותי מיקרוסופט בענן (כולל אופיס 365), שירותי CDN, מרכזיה בענן, שירותי התאוששות מאסון והמשכיות עסקית ועוד.
  3. בזק בינלאומי פתחה לאחרונה זירת מסחר למוצרי ענן לשותפותיה העסקיים. הזירה, ששמה IT Factory, תקשר בין ספקים ללקוחות ותשמש למכירת שירותי ענן ודאטה סנטר. החברה מציעה מגוון של כ-300 שירותי Cloud ו-Hosting. המערכת כוללת אוטומציה לשותפים העסקיים, שיוכלו להציע שירותי IT וענן במודל תשלום חודשי ללקוחותיהם העסקיים (B2B2B). מדובר למעשה ב"סופרמרקט" ענק למוצרי IT מבוססי XaaS. זאת, עם היקף שירותים הגדול ביותר בתחום זה בישראל ב-3 סוגי עננים שונים שיש לבזק בינלאומי (עננים של: מיקרוסופט, סיסקו ורקספייס).
כל 3 הספקים – אינטגרטורים הללו, נשענים למעשה על התשתיות הפיזיות של בזק בתוספת Data Centers עצמאיים שיש לכל חברה.
 
טריפל סי ובינת עסקים ניסו בעבר לקדם את שירותי התשתיות של Unlimited, אבל כרגע זה ממש לא אקטואלי, לנוכח מצב חברת Unlimited.
 
מדריך קצר לבחירת ספק תקשורת מוביל
המחיר הוא פרמטר חשוב לבחירת ספק התקשורת, אבל לא הפרמטר היחיד. בחירת ספק תקשורת אמורה להיות פרי ניתוח כלכלי וטכנולוגי הכולל כמה שלבים:
 
א. ניתוח כל צרכי העסק. יש לנתח מהם הצרכים של העסק לשירותי תקשורת במבט של 5 שנים קדימה, כדי לתכנן את התפתחות התשתיות בתוך הארגון \ העסק (רשת, מתגים ונתבים, אמצעי אבטחה וכיו"ב) וכל שירותי התקשורת והמחשוב הנלווים.
 
ב. קביעת סדרי עדיפויות לצרכים וקביעת מדיניות שימוש בשירותים השונים.
 
ג. קביעת רמת האבטחה, הגיבוי וההמשכיות העסקית הנדרשת בשירותים השונים.
 
ד. קביעת מסגרת תקציבית אפשרית לכלל הצרכים.
 
ה. חיפוש חלופות טכנולוגיות למתן מענה לכל הצרכים, שנקבעו כחשובים.
 
ו . קיום מו"מ מול הספקים המתאימים.
 
ז. חתימה חוזה או עדכון חוזה קיים.
 
ח. קבלת השירות תוך ביצוע כל ההתאמות הנדרשות לאורך זמן (לרבות הוספת או הורדת שירותים, הוספת או הורדת רוחבי סרט של החיבורים וכיו"ב).
 
מנהלים רבים נופלים בטעויות של ניהול הוצאות התקשורת לעסקים. הטעות הראשונה היא ההתעלמות מהמצב ויציאה מנקודת הנחה, שמה שהיה הוא מה שיהיה. רבים כלל אינם יודעים על החלופות של חבילות תשתיות תקשורת משולבות וגם לא שמעו על תשתיות ושירותי תקשורת בענן. רבים מנהלים מו"מ לא מקצועי מול חברות התקשורת ובשורה התחתונה מפסידים כסף רב, נופלים ל"מלכודות דבש" של אנשי מכירות מיומנים, תוך חתימה על "חוזים דרקוניים" מקפחים.
 
יש פתגם האומר: If it works, don't fix it ("אם זה עובד, אל תנסה לתקן את זה"). כנראה, שזו הגישה של מנהלים רבים, שמשמרים את המערכות שלהם בתצורות חיבור יקרות, לא יעילות ולא עדכניות. כל עוד מנהלים בוחרים להישאר עם ציוד תקשורת פיזי בתוך העסק, השימוש בשירותי ענן הוא מצומצם וחסר משמעות. אולם, זה לא הכיוון המומלץ.
 
חשוב להפנים, שאין גופים צרכניים המגינים על הלקוחות העסקיים בעולם התקשורת. לכן, כל מנהל ובעל עסק חייב לבחור את הדרך הנכונה להתנהלות שלו מול ספקי התקשורת.
 
שורה תחתונה בתחום חברות תשתיות תקשורת:
השוק נמצא כיום בתזזית והכוח עבר לידי הצרכנים, הגם שעדיין בזק היא מובילת שוק בלתי מעורערת. הכניסה של Unlimited וכיום פרטנר (ובעתיד סלקום) לתחום פריסת התשתיות בסיבים, גם אם זה באופן מאוד מצומצם, הובילה את השוק למקום אחר ממה שהוא היה בעשור הקודם (שוק שהיה תלוי בלעדית בבזק ובתנאים שהכתיבה לשוק).
 
בגלל שהכוח מצוי כיום בידי הלקוחות, אין להתפתות למבצעי שיווק מטעים, מבצעים, שבהם מוכרים סחורה ישנה בעטיפה חדשה ללקוחות העסקיים, תוך ניצול העובדה, שאין לרוב הלקוחות העסקיים את הידע המתאים להבחין, שמוכרים להם "סחורה ישנה" ואף יקרה, שפג תוקפה מזמן.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, יולי 2017.
מחבר המדריך לפתרונות תקשורת ומחשוב ענן ולרכישת מרכזיות טלפון IP לעסקים


תשתיות תקשורת
 



 
 
Bookmark and Share