Telecom News - חב' תוכלנה לתת רישיון שימוש בידע לגורם בחו"ל מבלי להחזיר מענקי תמיכה

חב' תוכלנה לתת רישיון שימוש בידע לגורם בחו"ל מבלי להחזיר מענקי תמיכה

דף הבית >> חדשות סטארטאפים >> חב' תוכלנה לתת רישיון שימוש בידע לגורם בחו"ל מבלי להחזיר מענקי תמיכה
לראשונה, חברות/סטארטאפים יוכלו לתת רישיון שימוש בידע לגורם בחו"ל מבלי להחזיר מידית מענקי תמיכה לרשות לחדשנות
מאת: מערכת Telecom News, 10.5.17, 14:26

מועצת רשות החדשנות (לשעבר לשכת המדען הראשי) קבעה הוראות המאפשרות לחברה/סטארטאפ, שקיבלו הטבות מרשות החדשנות, לתת רישיון שימוש בידע לגורם מחוץ לישראל, מבלי שהדבר יחשב כהעברת ידע המחייבת אותם בהחזר מידי של כל המענקים, שקיבלה מהרשות.

רשות החדשנות היא הגוף המרכזי בארץ הנותן מענקים לחברות וסטארטאפים העוסקים במחקר ופיתוח. את המענקים יש להחזיר בצורת תמלוגים, שמחושבים על בסיס המכירות, שנוצרו בזכות המו"פ, שקיבל את תמיכת המדינה.

בהתאם להוראות החוק, שהיו בתוקף עד כה, כל העברת ידע אל מחוץ לישראל הייתה מחייבת את החברה מעבירת הידע בתשלום מיידי לרשות. זאת, מתוך מטרה ליצור אקוסיסטם טכנולוגי ישראלי, שיחזק את המחקר והפיתוח בתעשייה הישראלית, וישמר את מקומה של ישראל בחזית החדשנות העולמית.

התשלום, שהחברות היו מחויבות בו, שעפ"י חוק נעשה במזומן, מנע מחברות לחתום על הסכמי רישוי תמורת תמלוגים וגרם לחברות להעביר את הבעלות על הקניין הרוחני אל מחוץ לישראל כבר בשלבים מוקדמים של המו"פ.

אלא שההוראות החדשות מקנות הטבה משמעותית לחברות: הן קובעות, שהתשלומים לרשות יעשו רק כאשר החברה תקבל תמורה בגין הסכם הרישיון עליו חתמה. גובה התשלום ייקבע בהתאם לשיעור ההשתתפות של הרשות במחקר ובפיתוח של החברה. בנוסף, במקום תשלום מיידי ובמזומן, תקבלנה החברות, שתאושרנה, פריסה נוחה של ההחזרים לרשות. בכך, למעשה, ממשיכה הרשות להיות שותפה בסיכון המחקרי של החברה עד לשלבי המסחור של המוצר.

עוד חשוב לציין, שביטול הסכם הרישיון לא יחייב את החברה בהעברת תשלומים נוספים לרשות.

יש לזכור, שחברות המעבירות ידע לגורם מחוץ לישראל אינן רשאיות לקבל תמיכה מהרשות לאחר ההעברה, בעוד שחברות המשאירות את הבעלות על הידע אצלן, אך מעניקות רישיון לשימוש בו, תוכלנה להמשיך ולקבל תמיכה מהרשות בגין המשך המו"פ אותו הן מבצעות. 

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות: "השינויים אותם אישרה המועצה הם חלק מרפורמה, שאנו מתחילים לבצע בימים אלה בתחום הקניין הרוחני. בשנים האחרונות הבינו בכל העולם את חשיבות נושא הבעלות על הקניין הרוחני המפותח בתחומי המדינות. הוראות ה-BEPS של ארגון ה-OECD והתיקון של חוק עידוד השקעות הון, שאושר בחודש ינואר האחרון, הם אבן דרך משמעותית בהסדרת התחום.

רשות החדשנות התאימה בזמן קצר את מערכת החוקים והכללים על פיהם היא פועלת באופן, שיאפשר לתעשייה לפעול תוך שמירה על האינטרסים של המשק. 

ההוראות, שאושרו ע"י מועצת הרשות בתמיכת שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, תואמות את התהליכים הגלובליים ומשקפות את האיזון הנכון בין האינטרסים הלאומיים מחד, והאינטרסים של התעשייה עתירת הידע מאידך".

רשות החדשנות
Bookmark and Share