Telecom News - חדשות תקשורת בעולם הנייד שלא תמצאו בישראל, גם לא בשנה הבאה

חדשות תקשורת בעולם הנייד שלא תמצאו בישראל, גם לא בשנה הבאה

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> חדשות תקשורת בעולם הנייד שלא תמצאו בישראל, גם לא בשנה הבאה
בסין החל שלב המו"פ לקראת פיתוח תקני רשתות 6G (הדור הבא אחרי 5G, שכבר מופעל בסין) סביב תפיסת ה-IoT. חברת ורייזון (ארה"ב) החלה לפרוס רשת 5G ב-LA, העיר השנייה המקבלת מורייזון כיסוי מסחרי של 5G בטכנולוגיית FWA. סמארטפונים תומכים ב-5G בדרכם לשוק (מתחילת 2019). נראה סמארטפונים התומכים ב-VR, AR ו-MR.
מאת: מערכת Telecom News, 21.5.18, 07:20שר התעשייה וה-IT, סין

מדינת ישראל היא אי מבודד (ומפגר) מבחינת הטכנולוגיות והשירותים הניידים לתושבים ישראל (הפריסה של דור 4 טרם הסתיימה וכעת מתחילים לשדרג את הרשתות ל-LTE-A, כשבעולם מזמן התקדמו לטכנולוגיות גיגהביט באוויר). נציג כאן לקוראינו את מה שהם לא ישמעו עליו בישראל, גם לא בשנה הבאה:
 
1. הכנות למעבר ל-6G (דור שישי בסלולר).
תקני דור 5 נמצאים בישורת האחרונה של תקנון ויציאה לשוק. מעל ל-100 ספקי תקשורת סלולרית ברחבי העולם כבר מיישמים את התקנים המוקדמים של 5G (על אחד מהם נדווח בסעיף הבא). בסין, בה כבר כל ספקי הסלולר הגדולים בעולם התנסו והחלו ליישם טכנולוגיות של 5G, לא ממתינים בשקט ומעוניינים להוביל את המעבר לדור הבא של עולם הסלולר: 6G.

כל 3 ספקי הסלולר הגדולים בסין: China Mobile, China Telecom & China Unicom מזמן הכריזו על תוכניות הפריסה שלהן ל-5G והן החלו לממש זאת הלכה למעשה בניסויים טכנולוגיים וניסויים שיווקיים מוגדרים בערים המרכזיות בסין. לדוגמה: China Mobile החלה לספק 5G בערים הבאות: Hangzhou, Shanghai, Guangzhou, Suzhou & Wuhan. 

Miao Wei, (בתמונה למעלה משמאל), שר התעשייה וה-IT (טכנולוגיית המידע) של ממשלת סין (בסין כמעט הכל נקבע ע"י הממשלה), הודיע, שממשלת סין החליטה להשקיע במו"פ לפיתוח טכנולוגיות של הדור הבא בסלולר: 6G, כשהכיוון הכללי, שהמומחים בסין סבורים, הוא: רשת 6G תהיה מבוססת סביב תפיסת ה-IoT (ר"ת: Internet of Things). זאת, כי כמעט כל המתחברים לרשתות הניידות בחצי השני של העשור הבא יהיו סנסורים ומוצרי IoT (כולל בני אדם, שיהיו עם סנסורים, וכמובן מכוניות וכל מוצר אלקטרוני מכל סוג). 

הבעיה המרכזית, שרשת 6G אמורה לפתור, כך לדברי השר הסיני, היא התפוצצות היקפי המידע היוצא מהסנסורים והצורך במענה בזמן אמת ליישומים קריטיים. למשל: כל רכב אוטונומי ייצר מידע ממאות ואלפי סנסורים, שיהיו ברכב הזה ובכמויות אדירות, עם צורך בזמני תגובה של קרוב לאפס. מערכות הסלולר צריכות לספק מענה לא רק לרכב אוטונומי אחד, אלא לכל הרכבים בכביש, כולל תקשורת ישירה בין הרכבים, תקשורת בין הרכבים למה שיש בכביש וסביבו, והתאמה אישית של הנהיגה, המסלול ושאר השירותים לכל נהג ולכל רכב, הכל בזמן אמת. זה דורש שירותי אינטרנט ניידים מסוג IoT באיכות ושרידות ברמה הגבוהה ביותר שניתן לצפות ותחת עומסים אדירים, מה שרשתות 5G לא תוכלנה לספק בצורה מספקת. 

עדכון 15.10.20: הוקמה התאגדות בשם Next G Alliance, לקידום דור שישי בסלולר - 6G. בין מייסדי הארגון הזה יש את כל השמות הגדולים בתחום התקשורת בעולם, החל מ-AT&T וכלה בסמסונג. קבוצות העבודה שתוקמנה על בסיס ההתארגנות הזו תחלנה לפעול בתחילת 2021, כדי לקדם את התקינה והסטנדרטים לקראת המעבר ל-6G בעשור הקרוב, עם מטרה מוצהרת שארה"ב תהיה בין המובילות של 6G. 

2. ורייזון (Verizon) הכריזה על תחילת פריסה של שירותי 5G ב-LA (לוס אנג'לס).
ורייזון הייתה בין ספקיות הסלולר הראשונות בעולם (כבר ממחצית 2015), שהחלה להתנסות ואח"כ לספקLowell McAdam, ורייזון שירותים מסחריים של ממש ללקוחות הקצה ב-5G, על בסיס התקנים המוקדמים של 5G.

זאת, בדגש על טכנולוגיות FWA (ר"ת: Fixed Wireless Access). המדובר בביצועים של לפחות 1.8 גיגה סל"ש (בעתיד הקרוב יגיע עד ל-10 גיגה סל"ש) בערוץ היורד. המשמעות היא: פס רחב מאוד באוויר, מאנטנות הסלולר לתוך הבתים והעסקים (כתחרות ובמקום חיבורי סיבים לבתים ולעסקים).

תדרים ל-5G כבר הוקצו מזמן בארה"ב (במכרזים, לא במתנה כמו שחברות הסלולר בישראל רוצות), ע"י ה-FCC (הרגולטור לתקשורת). 

לאחר ניסויים ב-11 ערים ברחבי ארה"ב, עם מאות אנטנות ועשרות אלפי נסיינים, ורייזון עברה לשלב השירות הממשי והמסחרי ללקוחותיה. 2 הערים הראשונות שנבחרו הן סקרמנטו כראשונה ואחריה העיר הענקית LA. במהלך החודשים הבאים (עד סוף 2018) הפריסה תתרחב ל-4 ערים גדולות ברחבי ארה"ב. כך, לדברי מנכ"ל ורייזון, Lowell McAdam (בתמונה משמאל).

ורייזון פורסת ומשדרגת ברחבי LA כאלף אתרי סלולר ובכך ורייזון תהיה הספק הראשון, שמספק שירותים מסחריים מלאים של 5G בהיקף שירות מלא (שלא בניסוי), לעיר משמעותית וגדולה בארה"ב. מתחרותיה של ורייזון דוגמת at&t, כבר הכריזו על תוכניותיהן לפריסת 5G בחודשים הבאים, כדי לא להישאר מאחור ולא להפסיד נתחי שוק - לטובת ורייזון. 

3. המעבר ל-5G נייד תלוי בזמינות סמארטפונים, שיגיעו לשוק העולמי ב-2019.
בניגוד לשירותי 5G בגישת ה-FWA, שמתחברים לנתבים בבתים ובעסקים, שירותי 5G ניידים תלויים גם בבשלות התקנים (שנמצאים בתהלכי אישור) וגם בזמינות של סמארטפונים התומכים ב-5G.

כיום, כל הסמארטפונים המתקדמים המצויים בשוק תומכים ב-Gigabit LTE, דהיינו: בחיבורים של 1 גיגה בערוץ היורד. אולם, זה לא מספיק ל-5G.

כל יצרני מכשירי הסלולר הגדולים בעולם נמצאים כעת במרוץ ומאמצי פיתוח ניכרים, כדי לפתח ולייצר טלפונים סלולריים לדור 5 וב-2019 נראה כבר בשוק העולמי כ-2 מיליון מכשירים כאלה. זה יצמח עד ל-1.5 מיליארד מכשירים תומכי 5G, שיימכרו בשוק העולמי ב-2025, כמופיע בגרף התחזית הבא:
תחזית גידול במכירת מכשירי 5G

הצפי הוא, שנראה בשוק (בגלל ההתפתחות המהירה של הרשתות הסלולריות), סוג חדש של סמארטפונים התומכים ב-AR, VR,  ו-MR (מה זה? ראה כאן).

לדברי אלון מלכנר, (בתמונה משאלון מלכנרמאל), מייסד ומנכ"ל Mixed.Places, העתיד הנייד הוא ב-MR (ר"ת: Mixed Reality), וזו המהפכה הגדולה של עולם ה-VR (ר"ת: Virtual Reality), וכן של עולם ה-AR (ר"ת: Augmented Reality), שהתפתח מה-VR.

לדבריו, הם (כיזמים ישראליים), היו כבר לפני שנים עם פיתוחים ופתרונות בתחום ה-VR, ולדעתו AR וגם VR הם רק שלבים בהתפתחות האבולוציונית של התעשייה הזו, לכיוון MR.

אלון מלכנר: "אם שואלים אותי, 
התחזית שלי, שאייפון 12 לא היה מכשיר סמארטפון, כמו שאנו מכירים אותו.

אייפון 12 יהיה, למיטב הערכתי, 
משקפיים עם MR בתוכם, ולא סמארטפון.

הפיתוחים שלנו, בסיוע האקוסיסטם, שאנו מקימים סביב הטכנולוגיה הזו, מספקים את התשתיות לפתח תכנים ויכולות לכיוון ההתפתחות המדהימה הזו, שכבר עומדת בפתח".

4. את המהפכה הזו מובילים הצעירים, שגם נוטשים את המודלים הישנים של צפייה בווידיאו וטלוויזיה.
הכיוון הזה (של התפתחות הסמארטפונים לכיוון MR, כמופיע בסעיף הקודם), מאוד מתאים לתהליכי התפתחות של השימוש בסמארטפונים ע"י הצעירים (Millennials).

חברת Nielsen בדקה את השינוי בדפוסי השימוש בסמארטפונים בארה"ב בין 2016 ל-2017 והיא מצביעה על כך, שהצעירים עוברים לצפות בווידיאו ולהשתמש ברשתות חברתיות בסמארטפונים, כשימוש עיקרי במהלך חיי היום יום שלהם, כמופיע בגרף הבא:

שימוש בסמארטפונים

על פי הממצאים והמחקרים השוטפים, שפורסמו ב-nScreenmedia, הדור הצעיר נוטש את הצפייה בטלוויזיה ובמחשב, לטובת צפייה בסמארטפון. זה תהליך שהחל והוא בלתי הפיך. כבר כיום, 1 מתוך כל 5 צעירים בארה"ב לא משתמש לחלוטין במחשב נייח או נייד והכלי המרכזי שלו הוא הסמארטפון.

בסוף 2017 נמצא, שכ-90% מהצעירים גולשים באינטרנט בסמארטפון שלהם ושני שליש מהם צופים בווידיאו מהסמארטפון, למשך של לפחות 40 דקות ביום, כפול בהיקף הדקות של הצפייה בווידיאו בסמארטפון ב-2016. זאת, לעומת הממוצע של 231 דקות צפיה בטלוויזיה בכלל האוכלוסיה בסוף 2017. כך, שהפערים בין צפייה בטלוויזיה לבין צפייה בסמארטפון הולכים ומצטמצמים.

לדברי חלק מהאנליסטים המובילים בעולם, הנטייה של הצעירים לצפות בטלוויזיה תישאר רק לגבי טלוויזיות מסוג Smart TV, טלוויזיות המתנהגות ונראות בדיוק כמו הסמארטפון שלהם (וגם הסמארטפון שלהם יהיה מחובר לטלוויזיה החכמה הזו). כך, שהמודלים הישנים של חברות הכבלים והלוויין יצטרכו להתאים את עצמם, ככל שהצעירים יתפסו מקום הולך וגובר בקרב אלה המשלמים על שירותי הטלוויזיה (וכבר לא תלויים בהורים שלהם). כל המחקרים מראים, שמערכת ההפעלה, שתשלוט בטלוויזיות החכמות בעולם גם בעתיד הנראה לעין תהיה מבוססת על הפיתוחים של גוגל (אנדרואיד). הפלטפורמה של LG תהייה שולית בשוק העולמי. חברת אפל לא הצליחה לתפוס מקום חשוב או משמעותי במשבצת הזו, למרות כל מאמציה

מחקרים מרתקים נוספים על התפתחות העולם הנייד (סלולר ו-WiFi) יש בלינקים כאן מתחת לתמונה:
6G



 
 
Bookmark and Share