Telecom News - כיצד לצמצם סיכונים בעת בחירת פתרון אחסון?

כיצד לצמצם סיכונים בעת בחירת פתרון אחסון?

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> כיצד לצמצם סיכונים בעת בחירת פתרון אחסון?
כיצד לצמצם סיכונים בעת בחירת פתרון אחסון?
מאת: שי ונסובר, 27.8.18, 07:20שי ונסובר

גורמי סיכון, שיש לקחת בחשבון, בעת בחירת פתרון אחסון נתונים. אלה, שלא מתכננים קדימה את נפחי האחסון שלהם, עלולים לעמוד בתוך תקופה לא ארוכה מול שוקת שבורה ותסכולים רבים של לקוחות הארגון והנהלתו. רצוי, שמנהל האחסון ייקח חלק פעיל בתכנית סיכון כללית, שהארגון מבצע, ויבצע הערכה ארוכת טווח לגבי גורמי הסיכון.

קצב הגידול האקספוננציאלי בנפחי המידע מחייב ארגונים לבחור פתרון אחסון נתונים, שיעמוד בדרישות העתידיות שלהם. חברת המחקר IDC מעריכה, שנפח המידע יגיע ל-40 זטה בייט עד 2020. ההערכות הן, שעד שנה זו נפח המידע החדש, שייווצר ע"י כל אדם בעולם יעמוד על 1.7 מגה-בייט לשנייה.

הנפח האדיר הזה של המידע חייב להיות מאוחסן ונגיש למגוון הולך וגדל של צרכים בארגון, כדי לספק תובנות עסקיות ולספק שירות טוב יותר ללקוחות. ארגונים, שלא יהיו מסוגלים לעמוד בעומס, יישארו מאחור, פשוטו כמשמעו, בעת שמתחריהם ישיגו יתרונות יחסיים בשוק.

בבחירת פתרון אחסון יש אלמנט של סיכון, שיש לקחת בחשבון, שכן בחירה לא מדויקת ותכנון לקוי יכולים להוביל למשבר, הוצאות כספים מרובות ואפילו אובדן יתרון יחסי בשוק.

אלה שלא מתכננים קדימה את נפחי האחסון שלהם, עלולים לעמוד בתוך תקופה לא ארוכה מול שוקת שבורה ותסכולים רבים של לקוחות הארגון והנהלתו. במקרה זה מנהלי האחסון ומערכות המידע יידרשו לעמוד שוב בעוד תהליך סיזיפי של רכש, הוצאת כספים, פרויקט הטמעה ותכנון לוגיסטי ותפעולי וכמו גם בסיכונים תפעוליים רבים.
BIG DATA FREE
לאור המשקל ההולך וגדל, שיש לאחסון הנתונים לגורלו של העסק, רצוי, שמנהל האחסון ייקח חלק פעיל בתכנית הסיכון הכללית, שהארגון מבצע, ויבצע הערכה ארוכת טווח לגבי גורמי הסיכון.

להלן חלק מגורמי הסיכון, שיש לקחת בחשבון בעת בחירת פתרון אחסון נתונים:
  1. סיכוני ביצועים וניוד מידע
באופן מסורתי, אחסון הנתונים מנוהל תוך חלוקה ל-tiers (מדרגות). מנהל האחסון מנסה להגדיר תיעדוף ורמות אחסון בתשתית העומדת לרשותו בהתאמה לסדר החשיבות של המידע כפי שנקבע ע"י הארגון (במקרה הטוב) או כמיטב הבנתו (במקרה הפחות טוב).
שיקולים כגון קריטיות המידע, זמינות וביצועי גישה הם בעלי השלכה ישירה על בחירת מערכות האחסון. לעיתים החלוקה נעשית פיזית בתוך מערכת האחסון עצמה ולעיתים נרכשות מערכות אחסון שונות עבור כל צורך.

לדוגמה, ישנם ארגונים מסוימים הרוכשים מערכות all-flash ו / או מערכות High-End יקרות למידע החשוב ביותר שלהן (בהיבט ביצועים ושרידות) ומערכות אחסון midrange למידע הנחשב בארגון לפחות קריטי.

 גם במקרים בהם ניתן לתכנן מספר tiers ואפילו לאפשר למערכת לנהל את המידע ביניהם,  קיימת בעיה לא פשוטה, שכן צריך לבצע תכנון מאד קפדני ולא תמיד המערכת מספיק חכמה כדי לתמוך בכך.

לדוגמה, מידע לא "חם" עלול להידרדר לרמת אחסון איטית. במקרה זה הארגון עלול להגיע למצב, שבו הוא זקוק למידע מסוים באופן דחוף אך מגלה, שהניוד שלו מורכב ואיטי מאד. יתרה מכך, חשוב לציין, שמידע הוא גורם מאד דינמי ומשתנה. מידע, שבעבר לא היה כל כך חשוב, עלול להפוך למידע חשוב בעתיד, או אז מערך האחסון לא יהיה יעיל מספיק והסיכון יתממש.

גישות חדשות בתחום אחסון הנתונים שמות דגש על זמינות מרבית של המידע, באשר הוא, ובצורה אוטומטית, שאינה מצריכה תכנון מקדים או התערבות מצד המשתמש. הסיכון מצטמצם באופן משמעותי כאשר הפתרון מאפשר לבצע אדפטציה אל מול השינויים בסדרי העדיפות. בגישה זאת, הארגון מקבל את ה- SLA הגבוה ביותר מבלי להסתבך בתכנון מורכב, ניהול של tiers וטעויות לא מכוונות.
  1. סיכונים של עלויות ניהול, כוח אדם ואנרגיה
פתרונות אחסון מורכבים לניהול או מערכות אחסון מרובות, מובילים באופן ישיר לדרישות גבוהות יותר של תקציבים. הם דורשים השקעה בקורסים, הדרכות, כוח אדם לטיפול ותחזוקה שוטפת ועוד. לעומת זאת, פתרון אחסון קל לתפעול לא ידרוש שינויים מרחיקי לכת מצד הארגון בתחומים אלה ויאפשר את הגמישות הנדרשת.

יתרה מכך, קיים יתרון גדול בפתרון קל להטמעה המשתלב בקלות במנגנוני התפעול והאורקסטרציה הקיימים. הוא יחסוך לארגון פרויקטים קשים ויקרים של אינטגרציה ואינסוף סיכונים עסקיים ותפעוליים.

עלויות נוספות, שיש לקחת בחשבון, הן עלויות האנרגיה, שבאות לידי ביטוי בתצרוכת החשמל וניצול שטח רצפה. פתרונות מסוימים דורשים יותר אנרגיה לתפעולם, יותר שטח רצפה (נדל"ן) ולכן גם הוצאות נלוות של מיזוג אוויר בחלל גדול יותר. בעת בחירת פתרון אחסון יש לשים לב גם למשתנים הללו, שיש להם השפעה בלתי ישירה על ההוצאות. קל וחומר כאשר "מתארחים" אצל צד ג' כלשהו (hosting).
  1. סיכונים הכרוכים ביחס הדחיסה
ארגונים מתפתים מיחסי דחיסה, שמציגים להם יצרני פתרונות אחסון מסוימים, דוגמת חלק מיצרני פתרונות ה-all-flash. יחד עם זאת, יחס הדחיסה הנ"ל לא תמיד נבדק לאשורו. בפועל, לעיתים יחס זה לא טוב כפי שמצהירים היצרנים והארגון, למעשה, נדרש לנפח גבוה יותר של אחסון מכפי שהובטח.

חשוב לציין, שיש מידע, שניתן לדחיסה ומידע, שאינו ניתן לדחיסה. ישנם יצרנים, שמבטיחים הרבה הבטחות בתחום דחיסת המידע כדי להצדיק את המחיר הגבוה של הפתרון שלהם או כדי להקטין בצורה מלאכותית ומסוכנת את המחיר ליחידת נפח.

לכן, חשוב מאד, שהארגון עצמו יכתיב מראש יחס דחיסה שמרני, דוגמת 1:2 או 1:1.5. תוכלו להריץ תוכנות ייעודיות על המידע שלכם כדי לבצע חקירה אמיתית של המידע ולהעריך את יחס הדחיסה הרצוי. יש לקחת בחשבון, שהנתונים ייצגו את המצב הנוכחי ואין להם שום יכולת לקחת בחשבון שינויים עתידיים באופי המידע.

ארגונים חייבים כבר עתה לתת דעתם לכך, שאימוץ רגולציות שונות דוגמת GDPR ואחרות בשנים הקרובות, יבטל לחלוטין את יכולות הדחיסה של מערכות האחסון, שכן הן קוראות להצפנת המידע הכי קרוב למקור היווצרותו כלומר בשכבה האפליקטיבית. על מידע המגיע למערכת האחסון כשהוא כבר מוצפן לא יתקבל שום יחס דחיסה נוסף ולכן זה קריטי עבור הארגון להבין ולהשוות את העלויות האמיתיות לנפח ($/TB) בהתאם ל Net Usable Capacity ולא לפי Effective Capacity.
  1. סיכונים ועלויות של גיבויים ושרידות
ארגון צריך לתכנן מראש את מדיניות הגיבוי שלו, שכן היא משפיעה משמעותית על מערך האחסון והביצועים שלו. כחלק מניהול הסיכונים יש לקחת בחשבון גם תכנון לא צפוי של SLA שונים של גיבויים ושרידות של מידע, וכן מה תהיה ההשפעה על ביצועים, נפחים, קווי תקשורת ועוד. בדקו האם יהיה צורך ברכש נוסף והאם המשמעות היא עלויות נוספות.

השאיפה היא לבחור פתרון אחסון, שיש בו פונקציונליות משמעותית של שרידות וגיבויים והשפעה אפסית על הביצועים, תוך תפעול פשוט קל עם מעטפת נפח נוספת היודעת להתמודד עם גיבויים, שלא תוכננו.
  1. סיכונים בחוסר גמישות
האם פתרון האחסון שלכם מאפשר לכם לגדול ולקטון על פי הצרכים הדינמיים כמו בענן? ובכן, בעידן המידע הדינמי, שבו אנו חיים, זוהי דרישה בסיסית. בפתרונות האחסון המסורתיים הרצון להגדיל או להקטין את הנפח כרוך בפרויקט התקנות ארוך ומייגע והשבתות לזמנים קצובים.

פתרונות אחסון חדשניים מאפשרים כיום לעלות ולרדת בנפח האחסון ללא כל השפעה תפעולית. נפח האחסון זמין לארגון מהיום הראשון בו הפתרון מותקן, כאשר הגדלה או הקטנה היא רק עניין פרוצדורלי של רישוי. קל לגדול וקל לקטון. עובדה זו יוצרת גם יתרון אדיר במקרה של משבר הדורש עליה זמנית בנפח האחסון.
 
לדוגמה, גופים ביטחוניים נדרשים פעמים רבות לתגובה מידית ודרמטית של כלי הגנה ממוחשבים כשמדובר בביטחון המדינה. במקרים אלה לא ניתן להמתין להתקנת חומרה מורכבת, שאורכת חודשים ארוכים, ופתרונות אחסון גמישים מאפשרים להם להגיב במהירות וביעילות רבה.
 
לסיכום, המשאב השני בחשיבותו בארגון אחרי העובדים (ויש שאומרים שהוא אפילו שווה לו) הוא המידע. ארגונים רבים רואים חשיבות בניהול סיכונים, אבל שוכחים אותו דווקא בבחירת פתרונות האחסון של המידע.

קיימת לעיתים נטייה להתמקד במחיר ליחידת נפח, אבל לא להתעכב מספיק על העלות הכללית של הפתרונות האלה והסיכונים האמיתיים היכולים לעלות כתוצאה מבחירה לא נכונה של תשתית אחסון.

חשוב לשים לב לנקודות, שציינו כאן, ולקחת אותן בחשבון כדי לחסוך משאבים רבים ויקרים בטווח הארוך ולאפשר לארגון לנוע קדימה ולהתבלט בשוק.

מאת: שי ונסובר, אוגוסט 2018.
District Sales Manager ב-INFINIDAT ישראל

אחסון
 
 



 
 
Bookmark and Share