Telecom News - האם אכן לא בשלה העת לביטול ההפרדה המבנית בקבוצות בזק והוט?

האם אכן לא בשלה העת לביטול ההפרדה המבנית בקבוצות בזק והוט?

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> האם אכן לא בשלה העת לביטול ההפרדה המבנית בקבוצות בזק והוט?
האם אכן לא בשלה העת לביטול ההפרדה המבנית בקבוצות בזק והוט?
מאת: מערכת Telecom News, 15.7.20, 14:50REPORT FREE
 
חברי הצוות ממשרד התקשורת בראשות המנכ"ל היוצא נתי כהן, והמשקיפים מאגף תקציבים במשרד האוצר ומרשות התחרות, הגישו לשר התקשורת את המלצות הצוות הבין-אגפי לנושא בחינת חובת ההפרדה המבנית בקבוצות בזק והוט. התייחסות מלאה לדו"ח ההזוי הזה, תיעשה במאמר נפרד.
תגובת בזק בתחתית הכתבה.
עדכונים בסוף הכתבה.

 
הצוות הבין-אגפי לעדכון חובת ההפרדה המבנית בקבוצות בזק והוט, שמונה ע"י מנכ"ל המשרד ביוני 2018, בחן את חובות ההפרדה המבנית הקיימות בקבוצות בזק והוט וחלופות אחרות למבנה ההפרדה הנוכחי, ובפרט את ההשפעה של ביטול ההפרדה המבנית על קבוצת אלו ועל שוק התקשורת. במסגרת עבודתו הצוות שמע את עמדות אגף התקציבים במשרד האוצר ורשות התחרות, חברות בשוק התקשורת ונפגש עם נציגי רגולטורים ממדינות אירופה. כאמור, הצוות והמשקיפים ממליצים לשר, שלא לבטל את חובת ההפרדה המבנית בעת הזו.
 
חברת בזק:  הצוות והמשקיפים מצאו, שלא בשלה העת לביטול מוחלט של ההפרדה המבנית בקבוצת בזק, שכן לקבוצת בזק כוח שוק משמעותי ודומיננטיות בשוק התקשורת וכי ביטול ההפרדה המבנית כעת עלול להביא להגדלת כוחה של קבוצת בזק ולפגיעה במתחרותיה. עוד קבע הצוות, שהשילוב של קפיצת מדרגה טכנולוגית משמעותית לבזק כמפעיל פנים ארצי בהיקף פרישה נרחב, יחד עם היכולת לנצל את מלוא כוחה ויתרונותיה הייחודיים כתוצאה משילוב כוחות בין החברות השונות בקבוצה, בתוספת היתרון הפיננסי האדיר, שעומד לרשותה, לעומת הקבוצות האחרות בשוק, עלולים להביא לפגיעה בתחרות המתפתחת ולהביא לפגיעה משמעותית בתועלת הצרכנים בשוק התקשורת.
 
יחד עם זאת צוין בהמלצות כי:
 (1) המשרד אישר לאחרונה לבזק באנדל הפוך ללא פיצול.      
 (2) המשרד אינו מונע מהלכים של התלכדות החברות הבנות בקבוצת בזק ומוכן לשקול צעדים נוספים להגדלת המיזוג של הפעילויות של החברות הבנות (בזק בינלאומי, פלאפון ו-YES), וכן הצוות ממליץ לשר התקשורת לבחון שינוי בהפרדה הקיימת בין שירות התשתית לשירות ה-ISP.
 
חברת הוט: לקבוצת הוט מעמד דומיננטי בשוק התקשורת המקנה לה יתרונות תחרותיים. פרט להיותה של הוט שידורים מונופול בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית, מהווה הוט טלקום חלק מדואופול בשוק תשתיות התקשורת הנייחות, שמחזיקה בתשתית נייחת עצמאית הנגישה לכ-90% ממשקי הבית. מעמד זה מאפשר לקבוצת הוט יתרונות תחרותיים רבים, לרבות גישה רחבת היקף למנויים ויכולת למנף את כוחה ולהשפיע על שוקי תקשורת נוספים.
 
יחד עם זאת הצוות סבור, שכוחה של קבוצת הוט אינו שווה ערך לכוחה הדומיננטי של קבוצת בזק בשוק התקשורת. כאמור, יתרונה התחרותי של קבוצת הוט נעוץ בהיותה בעלת תשתית נייחת עצמאית בהיקף גדול והיותה מונופול בתחום השידורים, אך עם זאת, המאפיינים הטכניים של התשתית, יחד עם העובדה, שהחברה לא מחזיקה בתשתית פסיבית בהיקף משמעותי, מקטינים את כוחה של הקבוצה ביחס לכוחה של קבוצת בזק ובפרט בפרישת רשת סיבים אופטיים.
 
כאמור, הצוות סבור כי לא בשלה העת לביטול ההפרדה המבנית בקבוצת הוט, אך במקביל לעבודת הצוות, המשרד נקט מהלכים ואיפשר את מתכונת הבאנדל ההפוך לחברה.

בתוך כך, הצוות ממליץ לשר התקשורת לבחון את ביטול ההפרדה בין שירות תשתית לשירות ה-ISP ולשקול את האפשרות לתקן את רישיונות החברות כך, שיתאפשר להוט שידורים ו/או הוט טלקום להגיש בקשה למשרד לשיווק סל שירותים משותף עם מגזרי הפעילות הסלולר והשיחות הבינלאומיות.
 
לסיכום, הצוות ממליץ, שלא לבטל את ההוראות הקיימות הנוגעות לעניין ההפרדה המבנית בקבוצות בזק והוט בעת הזו. יחד עם זאת  הצוות סבור, שיש להמשיך לבחון את הנושא, לאור השינויים בשוק. הצוות ממליץ, שתימשך עבודת המטה השוטפת במשרד כדי להעמיק ולבחון את הנושא. זאת, תוך שיתוף ותיאום עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, כדי לשמר ולפתח את רמת התחרות בשוק, להפחית עלויות רגולטוריות מיותרות ולאפשר את גמישות הרגולציה להתפתחות הטכנולוגיה והכל לטובת הציבור.

יועז הנדל, שר התקשורת: "המטרה היא לשמר ולפתח את רמת התחרות בשוק, לוודא שהתחרות מאוזנת ומגוונת, להפחית עלויות רגולטוריות מיותרות, לאפשר את גמישות הרגולציה להתפתחות הטכנולוגיה וכל זאת לטובת הציבור. לאחר שקיבלתי את ההמלצות אבחן את החלופות בנוגע למדיניות משרד התקשורת בנושא ההפרדה המבנית ואקבל החלטות".

הלינק לקובץ ההמלצה:
https://drive.google.com/file/d/1OWdYxcEVSSjY7oVElLKw0edr1AlLXCVu/view?usp=sharing

עדכון 14:30ארז רביב מ-Davar1 פרסם (כאן) מאמר תחת הכותרת: "מכה לבזק: הצוות המקצועי ממליץ לא לבטל את ההפרדה המבנית. הצוות המליץ על הגמשת ההפרדות הקיימות, אבל לא ביטולן המלא | בבזק צפויים להתנגד להמשך ההפרדה, שפוגעת מאד ברווחי החברה". מוממלץ לקריאה. 

אביא רק ציטוט אחד חשוב מהמאמר הזה: "הדוח כתוב בהנחה שהגברת התחרות פועלת לטובת הצרכנים, הנחה שלא נתמכה בראיות, כאשר יש ראיות רבות שהסדרת התחרות בשיטות בה נוקט משרד התקשורת פוגעות בציבור – בייחוד בחובה לשמור על מחירי בזק גבוהים ובסרבול החיבור לאינטרנט דרך ספק ותשתית נפרדים, סרבול שגם מייקר את השירות עצמו."

עדכון 17:30: תגובת בזק להחלטת הצוות הבינמשרדי בנושא ההפרדה המבנית:
"מצער מאד לגלות שלאחר שנים ארוכות של עבודה, ולאחר עשרות שנים של הפרדות מבניות, מסקנות הצוות לבחינת ההפרדה המבנית הן שמה שהיה הוא שיהיה, וישראל תמשיך להיות המדינה היחידה בעולם המנהיגה רגולציה פוגענית ומיותרת של הפרדות מבניות ופיצולים ביחס לקבוצת בזק, והכל על בסיס ניתוח שגוי של המציאות התחרותית בשוק התקשורת. חשוב לזכור שהפגיעה אינה רק בבזק, אלא במיליוני לקוחותיה, והכל ללא טעם ממשי. למרות הכל, בזק תמשיך לקדם את תשתיות התקשורת בישראל ולספק את שירותי התקשורת הטובים והמתקדמים ביותר".

יצויין שהמלצות הצוות הזה הם "סטירת לחי" לבזק, בנושא הבג"ץ שדן בנושא הזה כמפורט כאן

עדכון 16.7.20, 11:00: לאור המסמך שהוצג ע"י מנכ"ל משרד התקשורת היוצא, נתי כהן, ועוד לפני שהמסמך הזה אומץ ואושר ע"י שר התקשורת, בזק מדווח כעת לבורסה (כאן), שהפרקליטת מיהרה להגיש את המסמך הזה לבג"ץ, עם בקשה לדחיית \ מחיקת העתירה של בזק ולחייב את בזק בהוצאות. כ"כ בזק מדווחת ש: "החברה בוחנת את משמעויות עמדת המדינה והדו"ח ועומדת על טענותיה בעתירה". די ברור לכל מי שעיניו בראשו, שבזק אינה יכולה להתמודד כעת בבג"ץ מול הקליקה שנוצרה (שוב) נגדה, כך שההפסד שלה הוא ברור, וזה ההפסד של כל עם ישראל, לקוחות בזק ושוק התקשורת. 

עדכון 17.7.20: עלה בגלבס (כאן, או כאן) מאמר מהילה ויסברג וגד פרץ בנושא הנדון כאן בכתבה, תחת הכותרת: "למה האינטרנט בישראל כל כך איטי ואיך זה קשור לתיק 4000? הסגר בקורונה חשף לעיני כל את מה שהמומחים מתריעים מפניו שנים: האינטרנט בישראל איטי מאוד • איך קרה שדווקא אומת הסטארט־אפ מדשדשת בתחום תשתיות הרשת, איך זה קשור לרפורמת הסלולר של כחלון - והאם בקרוב משהו ישתנה?". מומלץ לקריאה.

עדכון 17.2.21גד פרץ מ"גלובס" מדווח כאן (כותרת בלבד): "נדחית העתירה של בזק לביטול ההפרדה המבנית.
בג"ץ הציע לבזק למשוך את העתירה או לקבל פסק דין • דחיית העתירה משאירה בידי משרד התקשורת פתח רחב לשיקול דעת כיצד לטפל בעתיד בסוגיית ההפרדה."
 
 



 
 
Bookmark and Share