Telecom News - ההזדמנות של תעשיית הדאטה סנטר הישראלית

ההזדמנות של תעשיית הדאטה סנטר הישראלית

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> ההזדמנות של תעשיית הדאטה סנטר הישראלית
ההזדמנות של תעשיית הדאטה סנטר הישראלית
מאת: איתן אלי, 27.11.22, 17:02איתן אלי יחצ צילום דני שביט

האם ישראל תהפוך ל-HUB אזורי-עולמי מוביל של שירותי דאטה סנטר והעברת מידע בעקבות השינויים הגיאו-פוליטיים ויתרונה הגיאוגרפי של המדינה? האם יש סיכוי שתעשיית הדאטה סנטר הישראלית המתפתחת תקבל גם מעמד בינלאומי? האם נראה התפתחות של סטארטאפים, שיתמודדו עם האתגרים של הדורות הבאים בתחום חוות השרתים, תוך דגש על התייעלות אנרגטית, אחת הנקודות הכואבות של הענף כולו?
 
תעשיית הדאטה סנטר הישראלית מצויה בתנופה חסרת תקדים. מיליארדי ש"ח מושקעים ע"י ספקיות טכנולוגיה עולמיות ומקומיות בהקמה של "ענן מחשוב" ישראלי, תהליך הכולל בנייתם של דאטה סנטרים בסדרי גודל, שלא היה דוגמתם בישראל.

במקביל לתהליכים אלה, מתקיים תהליך של שדרוג דאטה סנטרים ותיקים והגדלת הקיבולת שלהם במגזר הארגוני. זאת, כדי להתאים את משאבי המחשוב של הארגונים לביקושים הנובעים מאורח החיים הדיגיטלי. בהיבט הזה ניתן בהחלט לקבוע, שאנו מצויים בעיצומו של עשור הענן והדאטה סנטר הישראלי.
אך האם יש סיכוי שתעשיית הדאטה סנטר הישראלית המתפתחת תקבל גם מעמד בינלאומי?

פרויקט נימבוס האיץ תהליכים
אבל נתחיל ברמה המקומית. אם למנות רק מקצת מההתפתחויות של השנים האחרונות בתחום:

 פרויקט הענן הממשלתי "נימבוס", הכניס לזירה הישראלית את ספקיות הענן הגדולות. כולן כבר הקימו או בשלבי הקמה מתקדמים של דאטה סנטרים, הן הזוכות במכרז – גוגל קלאוד ואמזון ווב סרוויס, והן אלו שלא זכו במכרז - מיקרוסופט ואורקל.

אליהן יש להוסיף את ספקיות הענן ושירותי האירוח המקומיות דוגמת בינת, מד וואן, וחברות הטלקום הישראליות המפעילות שירותי דאטה סנטר - הן כולן נמצאות בתהליכי גידול, הרחבה ובנייה של דאטה סנטרים חדשים.

אחרונות חביבות הן חברות נדל"ן, שנכנסו לתחום חוות השרתים בהשקעה גדולה דוגמת מליסרון, גב ים, קבוצת לוינשטיין, חברת הנדל"ן המניב מבנה ועוד.

הסיבה לתנופה הזו היא בראש ובראשונה המעבר של ישראל לכלכלת דיגיטל. תעשיית ההייטק הישראלית, ובוודאי תעשיית הסטראטאפים הישראלית, הן צרכניות גדולות של שירותי ענן, והעדיפות הראשונה שלהן תהיה לצרוך את השירותים הללו מדאטה סנטרים ישראלים, קרוב ככול הניתן למרכזי ההייטק בישראל.

אולם, הטרנספורמציה הדיגיטלית לא עוצרת במרחב של סקטור ההייטק בלבד. משרדי הממשלה, הצבא, ארגוני הביטחון, התעשיות הצבאיות, הסקטור העסקי - כולם מצויים בשלבים כאלה או אחרים של טרנספורמציה דיגיטלית, שאחד הסממנים שלה הוא גם הגירה לשירותי מחשוב מתקדמים הנצרכים ישירות מהענן.

הפריחה של תעשיית הענן המקומית גם תוריד חסמים רגולטוריים, שהיו קיימים בסקטורים שונים דוגמת בנקאות או בריאות, ותבטל את החשש של העברת מידע לענן המצוי בטריטוריות זרות.

דרך הבשמים הדיגיטלית
כעת נקפוץ לזירה הבינלאומית ולפוטנציאל של תעשיית הדאטה סנטר הישראלית לקבל מעמד ומקום בזירה העולמית. לישראל יש מיקום גיאוגרפי ייחודי. היא מצויה בתווך שבין מזרח למערב. עובדה זו הייתה ידועה ומוכרת משחר ההיסטוריה האנושית. דוגמא לכך היא דרך הבשמים, מדרכי המסחר החשובות והידועות בעת העתיקה, שחיברה את המזרח ואירופה, ושחצתה את הנגב.

בימינו, ובעקבות השינויים הגיאו-פוליטיים של השנים האחרונות, בדגש על חתימת של הסכמי אברהם והיחסים המדיניים והכלכליים המתפתחים בין ישראל, איחוד האמירויות ובחריין, עולות הזדמנויות חדשות.

בתחום הדאטה סנטר - מדובר על הפיכתה של ישראל ל-HUB אזורי-עולמי מוביל של שירותי דאטה סנטר והעברת מידע. פה אנו כבר מדברים על פוטנציאל משמעותי לקפיצת מדרגה של תעשיית הדאטה סנטר הישראלית, שהוא גדול בהרבה מהפוטנציאל האדיר המצוי בשוק הישראלי לבדו.

כדאי לשים לב לפוטנציאל של תעשיית הדאטה סנטר הישראלית לקבל גם מעמד ומקום בזירה העולמית. המיקום הגיאוגרפי הייחודי של ישראל, וההשתלבות שלה בסביבה כתוצאה מהשינויים הגיאו-פוליטיים של השנים האחרונות, יכולים להוביל לכך, שישראל תהפוך ל-HUB אזורי-עולמי מוביל של שירותי דאטה סנטר, והעברת מידע.

ישראל יכולה מצד אחד להפוך לנקודת טרנזיט של סיבים המחברים בין המזרח למערב, אך היא גם תוכל לשמש מקור נוסף לצריכה של מחשוב ענן עבור מדינות נוספות גם מחוץ לישראל. במקרה הזה אנו כבר מדברים על פוטנציאל לקפיצת מדרגה משמעותית, שהיא בפירוש גדולה הרבה יותר מאשר הפוטנציאל האדיר המצוי בשוק הישראלי לבדו.

להפוך למרכז חדשנות עולמי
הפוטנציאל הנובע מהיתרון הגיאוגרפי, אם יתממש, יסייע גם בהפיכת ישראל ל-HUB עולמי של חדשנות ופיתוחים לתחום תעשיית הדאטה סנטר. אנו נראה התפתחות של סטארטאפים, שיתמודדו עם האתגרים של הדורות הבאים בתחום חוות השרתים, תוך דגש על התייעלות אנרגטית, אחת הנקודות הכואבות של הענף כולו.

יתרון נוסף, שיוכל להתממש, יהיה במשיכתן של חברות רב-לאומיות נוספות לשוק ההייטק הישראלי. בין אם מדובר על חברות טכנולוגיה גלובליות המצויות במזרח, וישראל עוד לא עלתה על מפת הפעילות שלהן, או חברות מערביות, שתעצמנה את נוכחותן בשוק הישראלי. ב-2 המקרים היתרונות עבור השוק הישראלי הן ברורות והן יכולות לנבוע מקפיצת המדרגה הבינ"ל של תעשיית הדאטה סנטר הישראלית.

הפיכתה של התעשייה הישראלית לבינלאומית תדגיש צורך נוסף והוא חיבור לספקית מובילה לעולמות הדאטה סנטר, דוגמת שניידר אלקטריק. ככול שהתעשייה הישראלית תפתח לעולם, כך היא תצטרך להצטייד במערכות הנחשבות סטנדרט בתחום עשייתן, פתוחות לשימוש, אינטראופרביליות בין פלטפורמות ומערכות שונות, והמצוידות במפת דרכים טכנולוגית מרחיקת ראות. בהיבט הזה, הפתרון של שניידר אלקטריק כולל יכולות היברידיות - און פרמיס ובענן כאחד - הוא גמיש, ורסטילי, ועונה על הצרכים של הדאטה סנטר של ימינו, ולצרכי הדאטה סנטר העתידיים.

צילום תמונה עליונה: דני שביט.

מאת: איתן אלי, נובמבר 2022.
מנהל פעילות APC ישראל בשניידר אלקטריק (Schneider Electric)

דאטה סנטר
 

 
 
 



 
 
Bookmark and Share