Telecom News - משרד התקשורת פועל נגד "הלם החשבונית" של מנויים מזדמנים בנדידה בחו"ל

משרד התקשורת פועל נגד "הלם החשבונית" של מנויים מזדמנים בנדידה בחו"ל

דף הבית >> חדשות >> חדשות מהעולם >> משרד התקשורת פועל נגד "הלם החשבונית" של מנויים מזדמנים בנדידה בחו"ל
משרד התקשורת פועל נגד "הלם החשבונית" של מנויים מזדמנים בנדידה בחו"ל: חברות התקשורת תחויבנה לפרט תעריפי נדידה לשוהים בחו"ל שלא רכשו חבילות
מאת: מערכת Telecom News, 8.3.24, 14:06נדידה בחו"ל
 
בשורה לנוסעים לחו"ל: מש' התקשורת יחייב את החברות לשקף לצרכנים את תעריפי הנדידה הבינ"ל שלהם בעת שימוש במכשירים ניידים בחו"ל, ויאפשר למנוי לקבוע סכום מירבי לשימוש במסגרת השירות בחו"ל. הצפי: חיסכון מצטבר לצרכנים של עשרות מיליוני ש"ח בשנה.

ממידע שבידי משרד התקשורת עולה, שקיימת תופעה של חיובים בסכומים גבוהים לאנשים העושים שימוש מזדמן בשירותי נדידה בעת שהותם בחו"ל. במשרד התקבלו תלונות ממנויים מזדמנים, שעושים שימוש בשירותי נדידה שלא במסגרת חבילה או ליעד שאינו בחבילה, בגין חיובים בסכומים גבוהים בשל שימוש בשירות נדידה.

מהידע שנאסף במשרד עולה, שסך ההכנסות המצרפיות של ספקיות התקשורת, כתוצאה משימוש של מנוי מזדמן בנדידה, עמדו על כ-72 מיליון ₪ בכל אחת מהשנים 2022 ו-2023. כאשר, כ-85% מההכנסות המצרפיות נבעו משיחות קוליות של מנוי מזדמן בנדידה.

כתוצאה משימוש בשירותי תקשורת בנדידה בינלאומית, שלא במסגרת חבילה שנרכשה מראש, מנויים מחויבים בסכומים גבוהים, שעלולים להגיע לכמה מאות ש"ח, בין היתר, לאור עלות דקת שיחה שלא במסגרת חבילה, שנעה בין 9.9 ₪ ל-29.9 ₪ לדקת שיחה ועלות מסרון בין 1.99 ₪ ל-5 ₪ למסרון. חיוב זה יכול להיווצר ממענה לשיחה נכנסת, שמנויים אינם מחויבים עליה בשירותים פנים ארציים אך כן מחויבים בתשלום בעת נדידה.

חיובים אלה מתגלים רק בדיעבד ואף לפעמים ללא ידיעה או כוונה של המנוי לצרוך את השירות וגורם לתופעה הידועה בשם הלם חשבונית (Bill Shock).
 
לכן, משרד התקשורת פרסם אמש באתר התזכירים הממשלתי, תיקון מוצע לתקנות התקשורת במסגרתו ספקיות התקשורת תידרשנה לפרט למנויים השוהים בחו"ל את תעריפי שירותי התקשורת בעת נדידה בין לאומית גם במקרים בהם לא נרכשה חבילה ייעודית מראש.
 
במסגרת התיקון, שפורסם להערות הציבור, מוצע, שהחברות תגברנה את השקיפות בנושא ואף תאפשרנה למנויים לקבוע, מבעוד מועד, סכום מירבי עבור שימוש בשירותי תקשורת שלא במסגרת חבילה ייעודית בעת שהייתם בחו"ל.
 
במסגרת התיקון מוצע, שהספקים המורשים יעדכנו את המנויים עם הגיעם לחו"ל, אודות התעריפים הבאים:
(1)     דקות שיחה ומשלוח מסרונים ליעד בישראל;
(2)     דקות שיחה ומשלוח מסרונים ליעד אחר בחו"ל וככל שקיים הבדל בין יעדים אחרים בחו"ל לבין המדינה בה נמצא המנוי - את המידע אודות התעריפים השונים;
(3)     גישה לאינטרנט לפי היקף השימוש.
 
כ"כ, ספקיות התקשורת תפרטנה את האופן בו ניתן לקיים התקשרות בהסכם ייעודי לקבלת השירותים מחוץ לישראל במדינה בה נמצא המנוי.
 
כיום, מנויים שלא רוכשים חבילה ייעודית מראש, לא זוכים לשקיפות מלאה של עלויות דקות שיחה יוצאות או נכנסות, עבור שליחת הודעות או עבור גלישה באינטרנט. בשל כך, כאמור לעיל, החשבונות של מנויים אלה מאמירים לסכומים של מאות ש"ח בממוצע למנוי ובסה"כ לכדי כ-70 מיליוני ש"ח בשנה באופן מצרפי, לפי הערכות, שביצעו גורמי מקצוע במשרד התקשורת בנושא.
 
טיוטת התקנות שתהיינה פתוחות להערות הציבור עד 28.3.24, 23:59 - כאן. ניתוח השפעת הרגולציה החדשה בתחום זה - כאן
 



 
 
Bookmark and Share