Telecom News - האם בברצלונה תימצא התשובה למכרז ה- LTE התקוע בבוץ?

האם בברצלונה תימצא התשובה למכרז ה- LTE התקוע בבוץ?

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> האם בברצלונה תימצא התשובה למכרז ה- LTE התקוע בבוץ?
משרד התקשורת מנסה למצוא בברצלונה תשובה לשאלה חשובה: האם יש או יהיו בקרוב מכשירי סלולר ל- LTE בתדרים המתוכננים למכרז (ב- 1,800 מגהרץ בלבד, פרי "המצאה ישראלית")?
נתי שוברט
מאת: אבי וייס
27.02.13, 10:00
 
הנסיעה המוזרה והחשאית של סמנכ"ל הספקטרום במשרד התקשורת (נתי שוברט, בתמונה משמאל) לברצלונה, סיפור שנחשף כאן, נועדה, למעשה, לענות על שאלה מאוד כבדה, כך סבורים, משום מה, ראשי משרד התקשורת ובראשם המנכ"ל: האם לתכנית להוציא "מכרז חלקי"  לדור 4 בסלולר - LTE, רק בתדרי ה- 1,800 מגהרץ, יש או יהיו בטווח הזמן הנראה לעין (עד 2015), מכשירי סלולר התואמים לטכנולוגיה ולתדרים הללו?

מדוע זה חשוב? כי בהיעדר מכשירים תואמים, הקצאת התדרים בתחום התדרים הלא נכון (מנקודת ראות של תעשיית הסלולר העולמית והאינטרסים של צרכני הסלולר בישראל), "תתקע" את ה- LTE לשנים רבות, מעבר לשנתיים פיגור, שקיים כבר בלו"ז של מכרז ה- LTE בישראל. ניתוח נרחב האם יהיה מכרז כזה בקרוב - נחשוף בימים הקרובים.

למה ראשי משרד התקשורת 
מחפשים בברצלונה מכשירי סלולר עם תאימות ל- LTE הישראלי המתוכנן? מפני שוועדת המכרזים ל- LTE עובדת בלי כל "שקיפות", בלי להתייעץ עם "ועדת התדרים העליונה" (שלא התכנסה מאז קמה בהחלטת ממשלה לפני שנים רבות) ובלא כל "תכנית אב" ברורה להקצאות תדרים בישראל. האם ימצאו את התשובה לשאלה הזו ב"חגיגת הסלולר הגדולה" בברצלונה? נמתין ונראה. דיווחים ושקיפות - אין. 

מעטה החשאיות של ההתנהלות הזו, דחף את ראשי משרד התקשורת ל"סמטה ללא מוצא", שבקצה הסימטה נוסעים לברצלונה כדי לחפש תשובות לשאלות, שנמצאות ממש "מתחת לפנס". זאת, במקום לפתור את בעיית התדרים ל- LTE בצורה הגיונית ומקצועית (דהיינו: לספק תדרים באזור ה- 800 עד 900 מגהרץ).

ראשי משרד התקשורת, שמיהרו לקבל את עצת משרד האוצר ולנסות ולדלג על צה"ל בעניין תדרים נוספים בתחום ה- 2,600 מגהרץ (צה"ל רוצה כסף והרבה, על שחרור תדרים בתחום הזה), הבינו, שלחברות המספקות את ציוד הרשת ל- LTE אין פתרון לבעיה העיקרית: מה יחזיקו בידם משתמשי הקצה בישראל. בנוסף, ההתנגדות הנמרצת של סלקום ופרטנר (ופחות נמרצת של גולן טלקום והוט מובייל) למהלך המוצע למכרז ה- LTE, הוביל את מנהלי המכרז הזה למחשבה שנייה וניסיון לקבל תשובות לשאלות, שאין עליהן תשובות ברורות (כך עולה מההתנהלות). 

באירופה, לה אנו שייכים מבחינת התדרים, אין [כמעט] מפעילי סלולר, שיצאו בפריסה מסחרית של LTE לתחומי התדרים של ה- 1,800, בדיוק מהסיבה הזו. מכשירים ל- 1,800 מגהרץ בתקינה האירופאית לא צפויים להיות בשוק בקרוב. זו המציאות. יש בעיות רבות בתחום הזה. למשל בעיית ה- MIMO (אנטנה כפולה), שנדרשת להיות במכשירי LTE, כדי לתת איזה יתרון ל- LTE מול רשתות ה- HxDPA הקיימות (בדור 3.75 של עולם הסלולר). כך יוצא שהרשתות הקיימות מספקות רוחבי פס כמעט כמו LTE המתוכנן למכרז של משרד התקשורת הישראלי. בעיות נוספות בתחום המכשירים קשורות לשימוש בטכנולוגיות ה- OFDMA וה- Multi-Path, שנדרשות בתדרים הללו ל- LTE, ותאימות עתידית ל- 2,600 מגהרץ, כאשר תחום זה ישוחרר לציבור בישראל. מכשירי סלולר כאלו, העונים על המפרטים הטכניים של מכרז ה- LTE פרי ההמצאה הישראלית, לא מצויים "על השולחן". לכן, הדבר מעיק על ועדת המכרזים ל- LTE בראשות המנכ"ל. האם זה מוצדק? זה טרם ברור.
את תגובת משרד התקשורת לא הצלחתי לקבל, לא שלא ניסיתי. די ברור למה.   
 
 


המלצה לגולשים באתר TelecomNews:
חומר חדשותי נוסף לדף הבית נמצא בתפריטים המשניים. אתר חדשות זה בנוי כמו עיתון, בו כתבות רבות נמצאות בדפיו הפנימיים. באתר יש כבר מאות רבות של פריטי מידע וכתבות. בדף הבית מצויות, כמו בכל עיתון, רק הכתבות הראשיות. לכן, מומלץ להקליק על התפריטים בסרגל העליון ולמצוא את תחומי העניין. שפע מידע בלעדי ומעניין מצוי בתפריטי המשנה. 
 
 
 
Bookmark and Share