Telecom News - שוק הנדידה הסלולרי: שיר הספד או יציאה למלחמה?

שוק הנדידה הסלולרי: שיר הספד או יציאה למלחמה?

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> שוק הנדידה הסלולרי: שיר הספד או יציאה למלחמה?
שוק הנדידה הסלולרי: שיר הספד או יציאה למלחמה?

שוק החברות המציעות שירותים סלולריים לטסים לחו"ל תפח על רקע מחירי העתק שגבו הענקיות הסלולריות. האם עכשיו, לאור הוזלת המחירים בשוק הנדידה הסלולרי, תיעלמנה אותן חברות, או שמא מוקדם עדיין להספיד אותן?יונתן לוין

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כ-2.4 מיליון ישראלים בילו בחו"ל במהלך 2012 – כמעט 1 מכל 3 אנשים. רבים מהם חזרו מחופשתם או מנסיעת העבודה שלהם, ובאדיבות חברות הסלולר, גילו חשבונית מנופחת של מאות ואף אלפי שקלים, למרות שביצעו רק מספר שיחות מועט או שהובטח להם דיל אטרקטיבי.

עד לא מזמן, 30 שקלים לדקת שיחה ו-90 שקלים למגה גלישה היו מחירים שבשגרה עבור הטסים לחו"ל; רק ניהול משא ומתן עיקש מול חברות הסלולר הצליח להוזילם – וגם זה, בדרך כלל, עלה רק בידם של ארגונים וחברות גדולות.

מצב זה גרם לשוק הנדידה (קרי – שירותי תקשורת הניתנים מחוץ לגבולות מדינת ישראל) לבעבע, והביא להקמתן וצמיחתן של עשרות חברות קטנות ובינוניות, שהיוו אלטרנטיבה לחברות הסלולר הגדולות. אלו הציעו בעיקר את המוצר הבסיסי ביותר לטסים לחו"ל – קבלת והוצאת שיחות. בהדרגה ניתנו השיחות בעלות של 8-4 שקלים לדקת שיחה, ובהמשך אף הוזלו המחירים ל- 3-2 שקלים לדקה. החברות האלטרנטיביות מכרו בקלות עשרות מיליוני דקות, על חשבון חברות הסלולר הגדולות, ויצרו תעשייה שלמה.

רעידת האדמה של רפורמת הסלולר, שהתקבלה בתרועות על ידי התקשורת וקהל הצרכנים באמצע 2012, חלחלה בהדרגה גם לשוק הנדידה הסלולרי. בעקבות שיעורי נטישה חסרי תקדים ותחרות המחירים אליה נקלעו ענקיות הסלולר, הן פנו למשוך את הצרכנים בתחום אותו הזניחו וניפחו בעבר – שירותי התקשורת לטסים לחו"ל, שמהווים את שוק הנדידה.

כיום, הן ענקיות הסלולר והן החברות הקטנות מציעות מודל מחירים אטרקטיבי יותר לצרכן, שנע בדרך כלל בין 79 אגורות לבין שקל עבור דקת שיחה. אמנם, תעריף זה מוגבל ביעדיו וניתן לרוב במסגרת רכישת חבילה, אך הוא עדיין סביר יותר עבור הצרכן.

לראשונה מזה 15 שנים, הענף עליו יושבות חברות הנדידה האלטרנטיביות חווה טלטלה קשה. ההנחה הרווחת היום בקרב מומחים היא, שיותר ממחצית מהחברות הללו תיסגרנה עד סוף 2013. אך האם ניתן כבר עכשיו לשיר שיר קינה על כל אותן חברות אלטרנטיביות, או שמא נהיה עדים למלחמת חורמה גם בשוק הנדידה?

התשובה נעוצה ב-4 מרכיבים: גלישה, שיחות מקומיות, שיחות בינלאומיות ומגבלות החבילות. כל אחד מהמרכיבים הללו יכול להיות ההבדל בין חשבון סלולר תמים לבין חשבון מנופח של אלפי שקלים. כך למשל, אם 1MB גלישה עולה שקל, ניתן בקלות להגיע למאות אלפי שקלים אם נעשה שימוש ביו-טיוב, פייסבוק, Waze ושאר אפליקציות. לחלופין, טיול לאיטליה ושוויץ עלול להתייקר בגלל חבילת השיחות שנרכשה – שלאו דווקא כוללת את שני היעדים.

כדי לשרוד את מלחמת המחירים, על שוק הנדידה האלטרנטיבי להציע פתרונות לאותם ארבעה מרכיבים, כגון חבילת גלישה ללא הגבלה, חבילת שיחות מרובת יעדים, מחירים נמוכים לשיחות מקומיות ובינלאומיות, קבלת שיחות ללא הגבלה וכדומה.

אמנם, לא כל חברה קטנה יכולה להציע כאילו פתרונות, אך ישנן חברות, שכבר עשו אדפטציה למצב החדש בדמות הפתרונות הללו; אלה תהינה החברות, שתשרודנה את הקרב ותמשכנה לקרוא תיגר על ענקיות הסלולר. בסופו של יום – לצרכן יוותרו פחות אפשרויות לבחור מתוכן לקראת נסיעתו הבאה לחו"ל, אך הן תהיינה אטרקטיביות יותר ומקצועיות יותר.

יונתן לוין, מרץ 2013
מנהל תחום אומניסים בחברת אומניטלקום 
 
נדידה בסלולר
Bookmark and Share