Telecom News - חברת חשמל: 100 ג'יגה סימטרי ל- 400 ק"מ

חברת חשמל: 100 ג'יגה סימטרי ל- 400 ק"מ

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> חברת חשמל: 100 ג'יגה סימטרי ל- 400 ק"מ
חברת החשמל ביצעה ניסוי ביחד עם ECI על רשת הסיבים הארצית שלה והעבירה 100 ג'יגה סימטרי למרחק של 400 ק"מ!
סיבים אופטיים
מאת: אבי וייס
12.03.13, 00:15
 
בנוסף, חברת החשמל החלה לספק חיבורים של 1 ג'יגה סימטרי לנסיינים המחוברים לרשת הסיבים שלה בקרית שמונה, ניסוי שנחנך בטכס ממלכתי עם ראש הממשלה ושרי התקשורת והתשתיות הלאומיות ב- 30/06/10 ונמשך עד עצם היום הזה. זו הטבה משמעותית לתושבי ק"ש המחוברים למערכת הניסוי ולא משלמים מאומה.

יצויין, שלבזק והוט (גם אחרי הצהרותיהן מהשבועיים האחרונים) אין בכלל יכולות כאלו. הרשתות של בזק והוט (גם על רשת הסיבים העתידית שלהן, שתחובר עד לבתים) מספקות חיבור א-סימטורי (לא סימטרי), שבו הערוץ העולה הוא פחות מעשירית מרוחב הפס של הערוץ היורד.

בנוסף, אין כיום להוט ולבזק יכולת לספק 100 ג'יגה סימטרי על הרשתות שלהן, כמו שהודגם בניסוי הארצי, שנערך ע"י חברת החשמל ביחד עם ECI. אם לא די בכך, בהוט יש מגבלות נוספות, בעיקר בגלל הטכנולוגיה (Docsis 3.0). היא יכולה לספק ללקוחות הקצה, לכל היותר, עד 300 מגה בערוץ היורד ועשירית מזה בערוץ העולה. 

רשת הסיבים של חח"י (חברת החשמל לישראל) נבנתה בטכנולוגיית ה- GPON, בעזרת סיבים של חברת קורנינג, ציוד רשת קצה לקצה של ECI והתקנות בבבתים ובעסקים (כולל בתי ספר) בקרית שמונה ע"י נקסטקום ורוטל-קום. בנוסף, במערכת המתוכננת של חברת החשמל, יקבל הלקוח  את הכוח לידיו ויוכל לבחור את ספק שירותי האינטרנט שלו בלחיצת כפתור, בפורטל בחירת ספקים, שיטה שפותחה ע"י ויה אירופה (חלק מהשותפות, שהוקמה למכרז של חח"י לפריסת הסיבים ברחבי ישראל עד לכל בית ועסק).

גם בזק והוט יכולות להיות בפורטל הבחירה הזה, אם הן תרצנה. זה יהיה מימוש מלא של גישת ה- Open Access שמובילה חח"י. בינתיים, הן (כך נדמה), עושות הכל כדי שהמיזם של חח"י עם שותפותיה לא יצא לדרך, ע"י הכרזות שהן תקדמנה את חח"י בפריסת סיבים עד לבתים. במקביל, "השוק הסיטונאי", שתיכנן משרד התקשורת לבצע על הרשתות של בזק והוט, לא מתקדם למקום ברור. רק הסכם אחד נחתם עד כה, בין 018-אקספון לבזק. 


על פי סקירתה של אילנית שרף, אנליסטית התקשורת בפסגות ברוקראז’, כניסת חברת החשמל לשוק תשתיות התקשורת מהווה איום מרכזי על בזק והוט. לדבריה, המיזם יקבל את תמיכת המדינה באמצעות מענקים והגנות ינוקא. זאת, מאחר שמדובר בפרויקט לאומי ארוך טווח, שעלותו המצטברת תסתכם ביותר מ- 5 מיליארד ש"ח. בשלב זה - אין החלטות לתמיכה כזו. לדבריה, מחקרים שונים בעולם מצביעים על תוספת של עשרות עד מאות אלפי משרות מידי שנה, כתוצאה מהנחה ושימוש ברשתות מתקדמות לצד עלייה של כ- 1.2% בתל"ג עם תוספת של כל 10% פריסת רשת. לכן, פרויקט מסוג זה מהווה מנוע צמיחה כלכלי. יצויין, שקבוצת המשקיעים המנהלת כעת את המו"מ עם חברת החשמל למיזם הסיבים כוללת את: חברת BATM (בבעלות חברת רפק), Via Europa, יהודה זיסאפל, חברה בבעלות פויו זבלדוביץ' וסיסקו, שצפויה לתמוך כשותפה טכנולוגית.

יודגש, שבכל העולם, החל מארה"ב וכלה באוסטרליה, הממשלות תומכות בפריסת סיבים עד הבית לא רק בחקיקה, תמיכה מילולית ותקנות שונות (כמו בישראל), אלא בתמיכה כלכלית-כספית של ממש: השקעות ישירות בתקציב המדינה, סובסידיות, מענקים, הקלות במיסים וכיו"ב. בהחלט אתגר לממשלה הנכנסת, אם היא רוצה שהמילים היפות של פס-רחב לכל בית ועסק בישראל בסיבים תהפוכנה למציאות של ממש, שבה אזרחי ישראל יוכלו לקבל 1 ג'יגה סימטרי לכל בית ועד 100 ג'יגה סימטרי לעסקים וארגונים (כולל בתי ספר). חברת החשמל מסוגלת לבצע את זה. צריך לתת לה את הרישיון (שמתעכב במשרד התקשורת) והתמיכה המתאימה, כדי להוציא את הכוונות והיכולות לפועל, ולא רק בניסוי בקרית שמונה. 
 
 
 


המלצה לגולשים באתר TelecomNews:
חומר חדשותי נוסף לדף הבית נמצא בתפריטים המשניים. אתר חדשות זה בנוי כמו עיתון, בו כתבות רבות נמצאות בדפיו הפנימיים. באתר יש כבר מאות רבות של פריטי מידע וכתבות. בדף הבית מצויות, כמו בכל עיתון, רק הכתבות הראשיות. לכן, מומלץ להקליק על התפריטים בסרגל העליון ולמצוא את תחומי העניין. שפע מידע בלעדי ומעניין מצוי בתפריטי המשנה. 
 



 
 
Bookmark and Share
+ שלח משוב