Telecom News - ספורט משונה מאוד: להרכיב רובוטים שזורקים פריסבי

ספורט משונה מאוד: להרכיב רובוטים שזורקים פריסבי

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מאמרי אורח >> ספורט משונה מאוד: להרכיב רובוטים שזורקים פריסבי
ספורט משונה מאוד: להרכיב רובוטים שזורקים פריסביעופר עידן 

היכל הספורט נוקיה ביד-אליהו, שלושה נגד שלושה: הכחולים נגד האדומים. כל שלישיה מנסה להשחיל במשך שלוש דקות מקסימום צלחות פריסבי לתוך ה'שערים' של היריבים. תשאלו מה כל כך משונה בתחרות שכזו? לא סיפרנו לכם שהמתחרים הם... רובוטים.

כך נראתה התחרות של 2013. בכל שנה מתקיימת תחרות רובוטיקה לנוער ורק המשימות מתחלפות. בינואר נצמדים הנערים לצגי המחשב וצופים בשידור ישיר ממרכז הארגון FIRST * בארצות הברית. הצוותים שנרשמים לתחרות מקבלים ערכה עם אביזרים בסיסיים ומתחילים בתכנון הרובוט ובנייתו. המטרה: להגיע ליד-אליהו (היכל נוקיה) ומשם לגמר העולמי באמריקה.

הארגוןFIRST  נולד לפני כעשרים שנה במוחו של דין קיימן. אביו ממציאו של ה"סאגוויי". רוח הארגון מזמינה הורים, מורים, תלמידים וחברי הקהילה בכל עיר ואזור להתארגן בצוות, שיפעל ברוח ההתנדבות כדי לייצר את הרובוט הטוב ביותר שיוכלו.

יצירת הרובוט דורשת ידע בפיזיקה, אלקטרוניקה, מכניקה, תכנות ועוד תחומים הנדרשים לבנייה ולתפעול. בוגרי התכנית, בפרט בארצות הברית, נחטפים על ידי המפעלים הגדולים עוד בטרם סיימו את לימודיהם. רבים מהם מקבלים הצעות עבודה מראש, יחד עם מימון לימודי המשך. ברישום למוסדות הנדסה וטכנולוגיה, כמו גם בטפסים המוגשים בעת חיפוש עבודה בהמשך. ציון העובדה, שהמועמד היה חבר בצוות בתחרויותFIRST , מעניק לו יתרון על פני מועמדים אחרים.

חברות ענק בארצות הברית עומדות מאחורי צוותים רבים. גם בישראל קיימים מספר מפעלים כאלה. מפעלי ישקר, למשל, תומכים במספר צוותים. לא רק הם. יצרני רכב וטרקטורים, אלקטרוניקה, כלי עבודה וחשמל, השמיים הם הגבול...

ולעניין השמיים: מאחורי המפעל החינוכי האדיר הזה ניצבת סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א. ביום התחרות הסופית נאס"א משדרת בערוץ האינטרנט שלה את כל התחרויות בשידור חי. נאס"א בעצמה "שמה עין" על צוותים וחברי צוות בולטים ומגייסת אותם לעצמה. הם גם משדרים את הזינוק לכל רחבי תבל בכל חודש ינואר [KICKOFF].

מבנה התחרות תמיד זהה. רק המטלה משתנה מדי שנה. הרובוטים המתחרים מתחילים ב-15 שניות של ביצוע אוטונומי של המשימה: ירי כדורי גומי לתוך סל מרוחק. בתום השלב האוטונומי, ניגשים מפעילים אל הבקרים, שנמצאים מאחורי קיר שקוף, וממשיכים את המטלה בשלט-רחוק. במשך 180 שניות הם צריכים להשיג ניקוד גבוה ככל שיוכלו.
 
לקראת סיום זמן זה, ישנה מטלת בונוס. גם היא מעניקה נקודות זכות נוספות למצליחים. חוקים מיוחדים מוכתבים מראש לכל משחק, כמו במשחקי ספורט מוכרים. יש גם ענישה על עבירות, למי שהפר את הכללים.

לאחר יום וחצי של תחרויות בשיטת ליגה, מזוהים הרובוטים המצטיינים. כעת עולים לתחרויות הגמר בשיטת נוק-אאוט בסדרת משחקי רבע גמר, חצי גמר והגמר. את הרכב השלישיות בגמר קובעים נציגי הצוותים המצליחים ביותר. הם מזמינים צוותים אחרים להשתתף אתם ב"קואליציה" שתשתתף בגמר. שלוש הקבוצות המנצחות יוצאות לגמר העולמי בארצות הברית.

לא בשוליים, חשוב לספר כי בישראל משתתפים בשנים האחרונות גם צוותי רובוטים מחו"ל. כך, למשל, השתתף כאן רובוט מאיסטנבול לפני שלוש שנים, רובוט מבוסניה-הרצגובינה השתתף כאן מספר פעמים, כי בשני המקרים לא היו להם מתחרים באזורים שלהם. מספר צוותים מגיעים מארצות הברית להתחרות כאן. בלט ביניהם בית הספר ע"ש ג'ים אליוט מן העיר לודי, קליפורניה, שעשה זאת מתוך אהבה לישראל, נימוק חשוב ביותר. הם הוציאו על הנסיעות עשרות אלפי דולרים.

*חיפוש של שם הארגון בגוגל ייתן לכם תשובות על כל מה שרק תעלו על הדעת בנושא. זו תהיה התשובה הראשונה מתוך מיליארדים שתקבלו. מתנת גוגל לארגון FIRST.
 
מאת: עופר עידן, מרץ 2013

בתמונה: אחת מהקבוצות המנצחות, מעמק חפר, בשלבי הרכבת הרובוט טרום התחרות:
רובוטים
Bookmark and Share