Telecom News - גלעד ארדן - ברוך הבא למשרד התקשורת!

גלעד ארדן - ברוך הבא למשרד התקשורת!

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> גלעד ארדן - ברוך הבא למשרד התקשורת!
גלעד ארדן - ברוך הבא למשרד התקשורת!
מאת: חיים חביב, 18.03.13, 23:00גלעד ארדן

מי שסבר לתומו, שראש הממשלה ינצל את העיתוי הנדיר של הקמת הממשלה החדשה לסגירת משרד התקשורת - שגה.

הערב (18/3) הושבע ח"כ גלעד ארדן לשר התקשורת והגנת העורף. ארדן מקבל לידיו משרד קטן ושפוף עם עובדים טובים ומלאי רצון טוב אך עם מעט מאד אנשי מקצוע בקיאים.

בשנה האחרונה נוהל המשרד ע"י השר היוצא, משה כחלון, בשלט רחוק תוך שהוא מחזיק בתיק נוסף (משרד הרווחה), לו הקדיש את עיקר זמנו. מנכ"ל המשרד, עדן בר טל, לא הקל על השר בניהול המשרד; להיפך, הוא הלך והסתבך בחבל הארוך שנתן לו השר; באופן שיטתי נמנע מלקיים עבודת מטה מסודרת, לא כינס את הנהלת המשרד לדיוני שגרה, רב והסתכסך עם בכירי המשרד (חלק מהסכסוכים מתבררים בערכאות), פיזר הבטחות ללא כיסוי והותיר אחריו שובל ארוך של בעיות סבוכות, בלתי פתירות.

כחלון קנה את עולמו בציבור ברפורמה הצרכנית האדירה שחולל בעולם הסלולרי הצרכני, ואשר פירותיה מוחשיים מאד: תעריפי רצפה נמוכים לשירותים סלולאריים, חדירה אדירה של חבילות שרות לא מוגבלות ('אנלימיטד'), תחרות מטורפת, עד כדי תעריפי התאבדות. על אלו ניתן להוסיף את המחסום שנפרץ בייבוא ציוד קצה סלולארי שהוריד את המחירים בשוק בשיעור ניכר. הישגים אלו, רשומים כולם על שם השר היוצא, אך כולם טעונים תחזוקה ומעקב למניעת שחיקה. משה כחלון הפך ליקיר הציבור וזכה להוקרה רבה על מלחמתו העזה בטייקונים. ההצלחה הזו גם סימנה, ככל הנראה, את קיצו הפוליטי - הוא ההוכחה שעל מעשה טוב מקבלים בסוף עונש.

גלעד ארדן (43), בעל תואר ראשון במשפטים ותואר שני במדיניות ציבורית, סרן במילואים - מביא עימו לתפקיד ניסיון פרלמנטרי ופוליטי עשיר כח"כ נמרץ וכשר להגנת הסביבה בממשלה היוצאת. הוא יידרש לכישורים אלו במהרה.

ארדן ימצא על שולחן השר היוצא סוגיות סבוכות ומעיקות, אשר הטיפול בהן מתעכב שנים הן בגלל מחדלי המשרד אך לא פחות בשל יכולתו המוגבלת של המנכ"ל היוצא לנהל את המשרד ולתמרן בין גורמים חיצוניים החיוניים לפתרון הדילמות. בין הסוגיות להן יידרש השר הנכנס בכהונתו:
  • כינון רשות תקשורת עצמאית - ישראל נותרה כשמורת טבע ארכאית בעולם הנאור, בין המדינות הבודדות שטרם כוננו רשות מקצועית עצמאית ובלתי תלויה לאסדרת ופיקוח משק התקשורת (הן בתחומי שינוע התכנים והן בתחום תכני השידורים ואיחוד מסגרות רגולטוריות), שותפה למצורעות שבמדינות (סוריה, צפון קוריאה). כבר למעלה מעשור דשים בנושא ואף החלטות שקיבלה הממשלה על הקמת הרשות מעלות אבק במגירות. האם ארדן הבטיח לראש הממשלה לסגור את המשרד או שמא יתאהב בו, כקודמיו, ויסרב להרפות ממנו. ימים יגידו.
  • הקצאת תדרים לדור הרביעי - מדינת ישראל אשר בשנות ה-90 שימשה בהישגיה דוגמא למובילות טכנולוגית נותרה בשנים האחרונות הרחק מאחור. בעוד תעשיית ההייטק הישראלית פורצת בתנופה קדימה ורושמת הישגים מרשימים בעולם הרחב, נותרה ישראל הרחק מאחור, נטועה עמוק בדור השני והשלישי - הסנדלר הולך יחף! מאות מפעילים בעולם כבר מציעים שירותי דור רביעי ומושכים את הכלכלות הלאומיות שלהן קדימה. לא בישראל.
    • שיהיה ברור, מצוקת התדרים בישראל אינה פשוטה אך אין מדובר בגזרה משמיים. זו סוגיה מורכבת עד מאד, רגישה וסבוכה גם בשל המציאות הגיאופוליטית. אין לה פתרונות קסם ונדרשת התגייסות ורצון טוב של כל הגורמים הנוגעים, בעיקר צה"ל, אך גם כשרון ויצירתיות שמשרד התקשורת חסר אותם. כך לדוגמא, מקצת 'הרעיונות' עליהם רמז לאחרונה מנכ"ל המשרד היוצא, המשמש גם כיו"ר ועדת המכרז לתדרי הדור הרביעי, הם בעייתיים מאד ועלולים רק לסבך את המצב. נדרש כאן פתרון יסודי אך לא מדובר 'בריבוע המעגל'.
    • במקביל לגיבוש הפתרון, לפינוי רצועות תדרים ולהכרעה כואבת על מספר מפעילי הדור הרביעי בישראל, ראוי להשקיע מאמץ לאומי בגיבוש מדיניות ספקטרום לאומית על ידי ועדה ממשלתית בכירה, בהשתתפות גורמים שותפים ובכפיפות ישירה לשר התקשורת או לראש הממשלה עצמו.
 
  • קידום הפס הרחב - פריסת הפס הרחב, יותר נכון האולטרה פס רחב, חיונית מעין כמוה למשק ולאיתנות של הכלכלה והכנתה לקראת אתגרי התחרות של העולם הגלובלי. פרויקט הדגל של המשרד והממשלה לפריסת סיבים אופטיים לכל בית בישראל מדשדש בביצת חברת החשמל. ספק אם ייצא אי פעם לדרכו.
 
 
  • שוק סיטונאי - הסדרת השוק הזה עשויה להתוות דרך לקראת התגבשות של 3-4 קבוצות תקשורת גדולות עם היצע מלא של מכלול השירותים באריזה אחת, לרבות טלפוניה קווית ואלחוטית, אינטרנט ושידור טלוויזיה רב-ערוצי ע"ג האינטרנט. יש לא מעט החולקים על הדרך והמסלול שהתוותה ועדת חייק שבחנה את הנושא. השר יידרש להכריע - לכאן או לכאן.
 
  • חברת דואר ישראל - החברה הנתונה לאחריות משרד התקשורת שימשה בשנים האחרונות שדה ניסויים לא מבוקר לגחמות המשרד, צברה גרעון רב ועומדת על עברי פי פחת. זו פצצת זמן מתקתקת שאם לא תפורק עלולה להתפוצץ לשר בפנים. אין כל קדושה בהחלטות שהתקבלו בעבר ואפשר שיש לסגת ממודל של חברה ממשלתית ומהפרטת שירותי הדואר. הניסיון העולמי בהפרטת שירותי דואר אינו מציג הצלחות פנומנאליות. אפילו בארה"ב הגדולה הדואר עדיין ממשלתי למרות מצוקותיו. אין כל סיבה שנמתין בסניף הדואר שעה ארוכה בתור, רק כדי לשלוח מכתב רשום, לרכוש בול או לשגר חבילה, רק בגלל 'השוק המזרחי' של רוכשי תווי חניה, כרטיסי חיוג, או מכשירי סלולר וכו'. לא אלו ייעודיו של הדואר, ובעיקר אם הם כרוכים בדרדור השרות הקלסי ללקוחות.
 
וטיפ חינם לשר הנכנס. אל תיבהל מהז'רגון המקצועי ומכמות המונחים לה תיחשף במהרה במשרד. אינך נדרש להיות מהנדס תקשורת או מדען רשת. הפעל את חושיך והשתדל 'להבין במבינים'.

את השגיאה הגדולה ביותר עושה שר חדש בבחירה לא נכונה של מנכ"ל. המנכ"ל הוא מנהל המטה המבצעי של המשרד. יידרש ממנו לנווט בין עמדות שונות ומנוגדות, לנצח על מטה המשרד ולנווט בין אמביציות של מנהלים רוויי אגו. מנכ"ל חכם, בעל יכולת ניהולית גבוהה עשוי לחרוץ את הצלחתך. אל תיכנע לתכתיבי משרד ראש הממשלה לכפות עליך מקורב שאינו לרוחך. הקדש את הימים הראשונים שלך במשרד לסקירת הנושאים התלויים ועומדים על סדר היום של המשרד. זכור, מנכ"לים מסודרים בעבר נהגו לצייד את מחליפיהם בתמונת מצב מדויקת ומלאה - 'ספר המשרד'. אני מקווה, שהמנכ"ל היוצא הפיק עבורך את הספר. דרוש אותו. אל תוותר על פגישת עבודה אישית עם הסמנכ"לים הבכירים של המשרד. לתובנות שלהם ערך רב עבורך. זו תהיה אולי הפעם היחידה והאחרונה שתשמע אותם מתבטאים בפניך בחופשיות בלא מורא מנכ"ל.

זכור, החל מהיום אינך עוד עסקן פוליטי - הפכת למשרת ציבור. תמו המשחקים הפוליטיים, אף שתידרש מעת לאיזו להטוט מעברך. הציבור מצפה ממך לשרות טוב, ויבחן אותך בקפידה וללא חמלה. המשק ויציבותו תלויים בהחלטות מושכלות שיתקבלו בלשכתך. הכניסה שלך למשרד אינה סיום של תהליך - עכשיו רק מתחילה העבודה האמתית שלך. בהצלחה לכולנו!
 
עדכון 19.03.13: משרד התקשורת פרסם הודעה לציבור כאן אודות טקס חילופי השרים. 



 
 
Bookmark and Share
+ שלח משוב