Telecom News - Android Vs iOS - באיזו מערכת הפעלה לבחור?

Android Vs iOS - באיזו מערכת הפעלה לבחור?

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מאמרי אורח >> Android Vs iOS - באיזו מערכת הפעלה לבחור?
Android Vs iOS - באיזו מערכת הפעלה לבחור?
 
מיכאל פנחס 
בעולם הנייד ניצבים מנהלים רבים בפני דילמה: איזו מערכת ניידת לבחור לעצמם ולכל העובדים?
מערכות ההפעלה מבית גוגל ואפל נאבקות על ליבו של כל משתמש. השאלה הנותרת: איך בוחרים בפתרון המתאים לצרכי העסק?

 
מנהלים ועובדים רבים מבצעים כיום את עבודתם בכל מקום באמצעות סמארטפונים. מגמת ה- BYOD (ר"ת: Bring Your Own Device) תופסת תאוצה, בצד הצורך להחליט איזה סוגי מכשירי סלולר ניתן להכניס לתוך כתלי העסק כדי לאפשר למחזיקים בהם לעבוד מרחוק במערכות התפעול של העסק, החל מדוא"ל וכלה ביישומים עסקיים ייחודיים. כיום, הבחירה מצטמצמת בין מערכת ההפעלה מבית גוגל לזו מבית אפל. המערכות הוותיקות נמצאות בנסיגה ויציאה מהירה מהשוק הנייד, למשל אלו של בלקברי ונוקיה, שהיו נפוצות בעשור הקודם בקרב מנהלים ועובדים בארגונים ובעסקים.  
 
ההבדלים בין מכשירים המריצים מערכת ההפעלה של אפל iOS לבין אלה המריצים מערכת הפעלה של גוגל – Android מאוד ניכרים. מערכת ההפעלה של אפל היא מערכת קניינית וסגורה. המשמעות של אמרה זו די ברורה: רק אפל מייצרת ומספקת מכשירים עם מערכת ההפעלה שלה. היישומים במערכת ההפעלה הזו הם רק אלו, שזכו לאישור של אפל ועמדו בקריטריונים נוקשים שאפל מכתיבה.

יש הטוענים, שבכך מקבלים המשתמשים מערכת הפעלה יציבה יותר ובטוחה יותר. לעומת זאת, מערכת ההפעלה אנדרואיד היא מערכת הפעלה פתוחה וחופשית. כל יצרן מכשירי סלולר וטאבלטים יכול לאמץ אותה. לכן, קיים בשוק מגוון רחב של יצרנים המספקים מכשירים ניידים עם מערכת ההפעלה אנדרואיד. בנוסף, כל אחד יכול לפתח יישומים לאנדרואיד, בלי לקבל על כך אישור מראש או בדיעבד מגוגל.  
 
יש עוד הבדל אחד חשוב בין המערכות המתחרות הללו: העלות. לעסקים מדובר בנתון מאוד חשוב בתהליך קבלת ההחלטות. ננתח אותו מיד ואף נמליץ כיצד לקבל החלטות בנושא זה.
 
עפ"י חברת המחקר פורסטר, מכלל מיליארד מכשירי סמארטפון, שיהיו בעולם ב- 2016, כ- 350 מיליון סמארטפונים יהיו של עובדים המשתמשים בהם במקום העבודה לצרכי העבודה, ע"ג הרשת הארגונית. כמחציתם יהיו מכשירים, שהעובדים הביאו עימם מהבית (BYOD). לכן, חשוב לשמר את הרצון של העובדים להמשיך ולהשתמש ביישומים הפרטיים במכשירים שלהם, גם כשהמכשירים כפופים ונשלטים ע"י מדיניות האבטחה הארגונית.
 

אנדרואיד נגד אפל – איך בוחרים מערכת הפעלה?

ננסה להציג את ההבדלים בין המערכות בטבלה מרוכזת אחת. אנו מתייחסים לגרסאות האחרונות של מערכות ההפעלה (4.1 של אנדרואיד, iOS 6 של אפל):
 
הפרמטר אפל גוגל
יכולת להוסיף זיכרון למכשיר אין יש
יכולת להחליף סוללה אין יש
תמיכה מלאה ביישומים עסקיים חלקית ביותר כן
תמיכה בדור 4 – LTE בתדרים הישראלים המתוכננים חלקי מלא
זיהוי קול תומך בעברית לא חלקי בלבד
חיבור לטעינה ולאביזרים חיצוניים מחבר לא תקני מחבר תקני
תמיכה ב- NFC ל"יישומי קירבה" אין יש
שליטה טובה במכשיר מרחוק במערכות MDM דורש אינטגרציה נעשה בקלות יחסית
תמיכה מלאה ביישומי VoIP לא כן
יכולת חיבור מהירה למרכזית טלפון ארגונית \ עסקית דורש אינטגרציה קל ומהיר יחסית
חיבור מובנה לעננים מוגבל לענן של אפל פתוח לכל ענן
תמיכה ברדיו אין יש
יכולת להקים חנות – Market עסקית פנימית ליישומים ארגוניים אין יש
 
 
מהטבלה הזו ניתן לראות בברור, שמערכת ההפעלה אנדרואיד תוכננה ובנויה טוב יותר כדי לענות על הצרכים העסקיים והארגוניים.
 
בנוסף, רוב החברות הגדולות בעולם המספקות ציוד ושירותים לעסקים (דוגמת סיסקו, יבמ, אוויה, HP, SAP, VMware ועוד) עדיין לא הכינו גרסאות לאייפון לחלק ניכר ממערכות התוכנה שלהן. לכן, יש לבדוק נקודה זו בטרם קבלת ההחלטה, אם יש צורך עסקי להפעיל מרחוק בסמארטפון מערכות תוכנה של אותם ספקים.
 
הערה חשובה:
לשתי מערכות ההפעלה יש תכונות, שלא הוכנסו בטבלה, כי הן כמעט זהות בין שתי המערכות המתחרות ובכלל זה: תמיכה בתקנים האחרונים והמתקדמים של ה- WiFi, תמיכה במצלמה איכותית קדמית ואחורית, מעבד חזק, מסך ברזולוציה גבוה, תמיכה מלאה בתקני הסלולר דור 3, טכנולוגיית זיהוי פנים, יכולת צילום פנורמית, חיבור לטלוויזיה, חיבור לשירותי תקשורת בענן, קישור לחנות יישומים, דוא"ל, חיבור בלוטוס' מתקדם, GPS ועוד.
 
החלטה על מכשיר סלולר

שיקולים נוספים לבחירה בין אייפון לאנדרואיד:

א. המחיר. המחיר של מכשירי אייפון גבוה (לעיתים עד פי 2) ממכשירים מתחרים עם מערכת ההפעלה אנדרואיד. בקו המוצרים המתחרים עם מערכת ההפעלה אנדרואיד יש מגוון רחב של מוצרים במחירים משתנים, מכמה מאות ₪ ועד כ- 3,000 ₪. לאפל אין ואין גם כל כוונה מצידה לשווק לשוק מכשירים זולים.
 
ב. הביטוח. הביטוח למכשירי אייפון יכול להיות גבוה בין פי 2 עד פי 3 מביטוח מכשירי אנדרואיד. למעשה, אין כלל צורך לבטח את מכשירי האנדרואיד הזולים. מספיקה האחריות של היצרן לשנה הראשונה. אחרי כן, אם המכשיר מתקלקל, נגנב או נאבד, זול יותר לרכוש מכשיר חדש, מאשר לשלם על הביטוח (בתוספת ההשתתפות העצמית). מוצע לבחון ביטוח המכשיר שלא בחברת הסלולר, משום שתעריפי הביטוח של המכשיר בחברת הסלולר גבוהים ואינם כדאיים כלכלית, במיוחד במקרים של אבדן \ גניבה \ Total Loss של המכשיר. יש לשים לב, שהביטוח בחברות הסלולר אינו מכסה (בד"כ) שבר מסך וקורוזיה. אין מגבלות כאלו במבטחים העצמאיים. בנוסף, יש חברות סלולר המבטחות מכשירים מכל חברה כמו: YouPhone והוט מובייל.
 
ג. התחזוקה. התחזוקה ומחירי החלפים למוצרי אפל יקרים בין פי 2 עד פי 3 מתחזוקת המוצרים לאנדרואיד.
ד. שיקולים תפעוליים. יש לנתח את מכלול היבטי התפעול של מכשירים ניידים בעסקים ולהפיק מהם תכנית ארגונית ומדיניות שימוש ברורה. שיקולי התפעול יכולים להוות מרכיב חשוב בבחירת סוגי המכשירים המתאימים לעסק. בנוסף, יש כאן כמה טעויות נפוצות בתחום התפעולי:
1) מומלץ להימנע מרכישת מודמים סלולריים נפרדים. שכן, כל הסמארטפונים יכולים לתפקד גם כמודמים סלולריים למחשב נייח או נייד, וגם כ- Access Point מקומי של רשת WiFi המשתמשת ברשת הסלולר לגלישה, לחיבור לכל מכשיר אחר המצוי בסביבה העסקית שיש לו חיבור WiFi.
2) מומלץ לקבוע מדיניות כתובה, ברורה וגלויה בכל הקשור בשימוש במכשיר סלולר של העסק. מדיניות זו תקיף את מכלול הנושאים הרלבנטיים לשימוש הנייד ובכלל זה יכללו לפחות הנושאים הבאים: עלויות, אחזקה ותחזוקה, אביזרים, בטיחות ואבטחה, הורדה והפעלת יישומים, עבודה מרחוק, שיטות ואמצעים לאכיפת המדיניות.
 
טיפים:

עסקים גדולים עוסקים רבות בשאלה: מי יקבל את המכשיר בעסק? הנטייה המקובלת בעסקים רבים היא לספק את המכשירים המתקדמים ביותר והיקרים ביותר לחברי ההנהלה. ככל שהמנהל בכיר יותר, המכשיר שלו יהיה יקר ומתקדם יותר. זו טעות עסקית וכלכלית. מומלץ לבחון רכישת מכשירים יקרים יותר דווקא לאלו הזקוקים באמת לשירותי אינטרנט איכותיים בכל מקום וזקוקים לזמינות וקישוריות גבוהים בכל מקום, שבו הם מצויים. לרוב אלו לא חברי ההנהלה אלא: אנשי התמיכה, השירות, ההנדסה, הפיתוח, השיווק וכיו"ב.

בנוסף, כדי לאפשר בחירה מושכלת, שאינה בהכרח בחירה של סוג מכשיר אחד בלבד לעסק, מומלץ לשכור לתקופה מוגבלת (חודש, או לכל היותר 3 חודשים) מכשיר אחד לפחות מכל סוג ולספק את המכשירים הללו לעובדים ומנהלים, שיודעים להפיק מהמכשירים את התועלות העסקיות המבוקשות. הם יוכלו גם לחוות דעה מקצועית מנקודת מבט אישית, האם חווית המשתמש והשימוש במכשיר לצרכים העסקיים היו מתאימים אם לאו. שכירת מכשיר לתקופה קצרה ומוגבלת לצרכי ניסוי ובדיקת התאמת צרכים היא הוצאה קטנה מאוד ביחס להוצאה מוטעית, אם נעשתה, בבחירת המכשיר המתאים לצרכי העסק ועובדיו. בנוסף, יש יבואנים, שישמחו לספק מכשירים לתקופת ניסיון אף ללא כל עלות (למעט הוצאות השימוש השוטף, שמשלם העסק לספק הסלולר), אם הם ירגישו, שמצפה להם הזדמנות להזמנה גדולה מצד העסק לאחר תקופת המבחן.
מכאן, שמומלץ להיזהר מפני נפילה קלה ומהירה ל"מלכודת דבש" בתחום רכישת מכשירי הסלולר. בדיקה, בחינה והתנסות של מכשירים היא הדרך הנאותה לבסס את ההחלטה הנכונה והמתאימה לעסק.

 
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, מרץ 2013.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
 
 
Bookmark and Share
+ שלח משוב