Telecom News - טלפוניה אינטרנטית היישר מהדפדפן

טלפוניה אינטרנטית היישר מהדפדפן

דף הבית >> תקנים חדשים >> טלפוניה אינטרנטית היישר מהדפדפן
תקן חדש בשם WebRTC נכנס לעולם התקשורת ועתיד לשנות את תעשיית התקשורת מקצה לקצה, תעשייה שכבר עברה את מהפכת ה- VoIP וכעת נכנסת למהפכת ה- HTML5 והענן. 
מאת: אבי וייס, 29.03.13, 07:30WebRCT

אם לא שמעתם עד היום את המושג WebRTC = Web Real Time Communication, יש לכך סיבות רבות. העיקריות: יש מי שלא רוצה שתדעו על כך. למשל, חברות התקשורת הוותיקות, משרד התקשורת ועוד. הם מעדיפים שמדינת ישראל, מדינת הסטארטאפים, תהיה אולי האחרונה בעולם לאמץ לעצמה, לטובת תושביה, טכנולוגיות חדשות המשנות ומערערות סדרי עולם (Distruptive Technologies).

המדובר בטכנולוגיות המוזילות את ההוצאות של כל אזרח (ועסק) ומספקות לו יכולות מתקדמות, שלא היו לו בטכנולוגיות התקשורת הישנות. כך זה קורה בכל תחום, החל מהרדיו הדיגיטלי (אין דבר כזה בישראל), LTE (גם זה אין), דרך סיבים עד הבית (יש הרבה דיבורים), IPv6 (מה זה בכלל?) וכלה בכמות נכבדה של טכנולוגיות, שלא נראו ולא תיראנה בקרוב בישראל, בתחומים שסקרתי אותם בהרחבה בעשרות מאמרים. כך גם קורה עם ה- WebRTC.

מדובר במערכת תקשורת פתוחה, שעובדת היישר מתוך כל דפדפן (גרסאות ראשונות עובדות מעל דפדפני כרום ופיירפוקס). אין צורך בתוכנות מיוחדות, כמו בעולם ה- VoIP, רק לכתוב Java script API לשירות וכל השאר נעשה בענן, ברשת האינטרנט.

זה תואם, כמובן, HTML5, כך שכל ילד שיודע לכתוב HTML יכול לבנות אצלו במחשב הביתי, מערכת תקשורת ברמה של ספק תקשורת בינלאומי, לאין סוף שירותי תקשורת מלהיבים הפועלים על כל מכשיר קצה, ישן כחדש, נייח או נייד (לרבות סמארטפונים וטאבלטים). 

 מה זה בדיוק WebRTC?
זו טכנולוגיה פתוחה לתקשורת (פתוחה לגמרי, חופשית וחינמית. בניגוד ל- SIP, הפרוטוקול המרכזי של עולם ה- VoIP, שצריך לשלם עליו, בגלל שהוא פרוטוקול מוגן וקנייני). היוזמה צמחה בגוגל (שתרמה את רוב חלקי הפאזל של הטכנולוגיה הזו), ארגון הקוד הפתוח מוזילה (מפתחי הדפדפן פיירפוקס) וחברת אופרה (מפתחת דפדפן חופשי בשם אופרה).

כיום, הפיתוח של המערכת החדשה לתקשורת נעשה במסגרת עמותת WebRTC, שבה חברים כל המובילים בשוק העולמי, כולל מיקרוסופט, אריקסון, אודיו-קודס, אלקטל-לוסנט, דיג'יום, ג'נבנד, אורקל, AT&T, טלפוניקה, ועוד רבים וטובים. התקן המפותח בעמותה, עובר אישורים בשני גופי תקינה לעולם האינטרנט: W3C ו- IETF. התקן (בגרסה הראשונה המלאה שלו) יאושר כנראה ב- Q3 2013. התקן המוצע מאפשר (כבר כיום): שיחות קול לכל יעד בעולם, מסרונים וצ'ט, שיחות וידיאו, משחקים מקוונים, Call Center, ויכולות מתקדמות לעבודה קבוצתית. כמו כל אפליקציה, יהיו סביב התקן הזה אין סוף אפליקציות חדשות שעדיין לא פותחו, אותן יוכל להוריד כל משתמש קצה מהחנויות המתאימות למערכת ההפעלה שלו. 

מצגת הסבר על WebRTC מצויה להורדה כאן, מצגת קצרה וממוקדת שהכין עודד רוטר, לטובת הקהילה המקצועית המתעניינת בנושא. תחזית לגבי העתיד המזהיר הצפוי לטכנולוגיה זו ניתן למצוא כאן. על פי תחזית זו, כבר בסוף 2016 מעל ל- 3 מיליארד מכשירים בעולם (נייחים כניידים) יכללו יכולות של WebRTC. לפחות 1 מיליארד בני אדם יעשו בזה שימוש, כבר בסוף 2016. הכותרת של המחקר החדש מדברת בעד עצמה: The hype is justified: it will change telecoms. הגישה החדשה גם יצרה מושג חדש בעולם העננים: CaaS = Communication as a Service.


בינתיים, יש כבר יישומים וחברות רבות המיישמות את טיוטת התקן לאספקת שירותים (אך עדיין לא בישראל, אם כי אין כל בעיה להשתמש בישראל בשירותים של חברה זרה. האינטרנט הוא אותו אינטרנט בכל מקום). אחת מהן כבר הצגתי, לתחום הטלפוניה העסקית. יש גרסאות אפילו לטוויטר, מה שהופך את ה"ציוצים" לעשירים יותר, עם וידיאו ואודיו. למי שמעוניין להתנסות ביכולות של הטכנולוגיה החדשה, יש שפע של אתרים המאפשרים זאת, למשל כאן, של מוזילה וכאן באתר ארגון WebRTC.

חברה נוספת בולטת היא TokBox, חברת הזנק אמריקאית, שנרכשה ע"י טלפוניקה (ענקית התקשורת מספרד. חברת הבזק של מדינות רבות בעולם), שמספקת שירותי שיחות ועידה בווידיאו (עד 35 משתתפים ללא כל צורך בהתקן חומרה ייעודי) וצ'ט וידיאו מעל לדפדפן. Tokbox מספקת API ותשתית לספקי שירותי וידיאו, לכל מטרה, כשהמחירים שלה לתקשורת עולמית ממש מצחיקים (25 אלף דקות ראשונות לחודש הן בחינם, לשיחות וידיאו בין 3 ומעלה משתתפים). כאשר שיחות וידיאו בין שני משתתפים הם בחינם, ללא כל הגבלה על כמות הדקות.

תקן WebRTC כולל בתוכו שפע של תקנים נלווים, כולם חופשיים, לכל תחום, החל מאיכות הקול, דרך אבטחת התקשורת ומעבר ב"חומות אש" ו- NAT, וכלה בווידיאו ועוד. יש תאימות מלאה לפרוטוקולים קיימים, כולל ל- SIP, כך שניתן לשלב את ה- WebRTC בכל מערכת קיימת ולשמר את השקעות העבר. בשתי שורות קוד בדפדפן ניתן להפוך כל טלפון IP לטלפון WebRTC.

באירוע הסלולר הגדול, שהיה לאחרונה בברצלונה, הדגימו החברות אריקסון, AT&T עם קרן מוזילה את השימוש ביישומי WebRTC, תוך קיום תקשורת על מספר הטלפון הקיים של המשתמש ואספקת שירותי תקשורת בינלאומית ולאומית מעל רשת האינטרנט, ללא כל צורך בהורדת תוכנה ייעודית.

חברות המספקות שירותי "רשת חברתית" לארגונים דוגמת Unison, כבר הוסיפו את יכולות ה- WebRTC למערכות שלהן, רובן (כמו Unison), משתמשות בענן של אמזון כדי לנהל את התקשורת הבינלאומית והארגונית. בקרוב, נראה זאת במערכות חברתיות נוספות לרבות ב: פייסבוק, גוגל +, במערכות של מיקרוסופט ו- Yammer. 
 
היו זמנים:



 
 
Bookmark and Share