מחקר חדש: גידול בשימוש באינטרנט וצריכת טכנולוגיות חדשות משנים בצורה דרמטית את מדינות ערב
מאת:
אבי וייס 01.04.13, 19:00
מחקר, שפורסם לאחרונה, שופך אור על חדירת האינטרנט במזה"ת וצפון אפריקה. מהפכת הפס הרחב והתחרות בתעשיית הטלקום תורמות רבות לכלכלת האזור הערבי.
מכון המחקר
Ipsos (ראה מצגת בתחתית הכתבה) פרסם לאחרונה מחקר במדינות
MENA (המזה"ת וצפון אפריקה), המתווסף למחקר אחר שפרסמנו
כאן, המגלה שגידול בשימוש באינטרנט ובטכנולוגיות חדשות משנה באופן דרמטי את דפוסי הצריכה במדינות ערב וצפון אפריקה.
להלן מובאת טבלה המתארת את שיעור החדירה ב-3 קבוצות מדינות ערב (11 מדינות):
קבוצת המדינות |
אוכלוסייה מעל גיל 15 |
מס' משתמשי אינטרנט |
אחוז חדירת האינטרנט |
ס"ה 11 מדינות ערב |
102,895,268 |
39,249,068 |
38% |
מדינות המפרץ: ערב הסעודית, איחוד האמירויות, כווית, קטאר, עומאן |
26,711,000 |
16,220,813 |
61% |
צפון אפריקה: מרוקו, ערי מצרים |
43,071,000 |
12,940,822 |
30% |
מדינות הלבנט: לבנון, סוריה, ירדן, עיראק |
33,113,268 |
10,087,433 |
30% |
בפילוח לפי כל אחת מ-11 מדינות ערב מתקבלת התמונה הבאה:
המדינה |
אחוז חדירת האינטרנט |
מספר משתמשי האינטרנט |
איחוד האמירויות |
71% |
4,674,537 |
כווית |
62% |
1,664,381 |
קטאר |
61% |
890,160 |
ערב הסעודית |
60% |
8,493,252 |
לבנון |
52% |
1,590,847 |
ירדן |
48% |
1,907,451 |
מרוקו |
35% |
7,743,266 |
סוריה |
30% |
2,736,715 |
עומאן |
28% |
498,483 |
ערי מצרים |
25% |
5,197,556 |
עיראק |
23% |
3,852,420 |
לגבי סוגי הדפדפנים, בדצמבר 2012 שלט הגוגל כרום (כ-30%) במגמת עליה תלולה, אחריו אקספלורר 8 במגמת ירידה תלולה ואקספלורר 9 במגמה יציבה (כ-12% כ"א), ושאר הדפדפנים הם בשימוש באחוזים בודדים כ"א.
יש שוני בין מדינות ערב בסוגי דפי האינטרנט הנצפים ביותר:
ערב הסעודית בולטת בהשוואה לשאר המדינות בצפייה בדפים פיננסיים, קריירה (חיפוש עבודה), וידאו ואתרי ממשלה.
מצרים בולטת בדפים הנצפים ביותר של אתרי מוזיקה, דת והיכרויות.
ירדן בולטת בשימוש במדיה חברתית, וצפיה באתרי משחקים וחדשות.
איחוד האמירויות בולטת בשימוש בדוא"ל, וצפיה באתרי עסקים ונדל"ן.
המסחר האלקטרוני במדינות ערב מוגבל לבנקאות ברשת, להזמנת נסיעות ולמכירות פומביות. המוצרים הנקנים ביותר ברשת במדינות ערב הם הבגדים.
לגבי מכשירי הסלולר: בינואר 2013 שלטה אפל בכיפה (למעלה מ-50%) במגמת ירידה, ולאחריה סמסונג (כ-30%) במגמת עליה ונוקיה (כ-10%) במגמת ירידה.