Telecom News - עמדה: לבחון מחדש ההחלטות בעניין רשת החרום הלאומית

עמדה: לבחון מחדש ההחלטות בעניין רשת החרום הלאומית

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> עמדה: לבחון מחדש ההחלטות בעניין רשת החרום הלאומית

יישראל היא היחידה בעולם, שבחרה ב- P25 המיושן כתקן עתידי לרשת החרום הלאומית שלה. קריאה לשר התקשורת ולהגנת העורף החדש גלעד ארדן לבחון החלטות קודמיו, ולשר האוצר החדש יאיר לפיד - לעצור את הבזבוז המדהים של כספי משלמי המיסים. 

מאת: אבי וייס, 04.04.13, 07:00תדרים

אני יודע, שמדובר אולי ב"קול קורא במדבר" והאינטרסים, שקידמו את ההחלטה לבנות "רשת חרום לאומית" בתקן ישן ובתדרים לא נכונים (כדי לקדם אינטרסים של חברה אחת), לא נעלמו. זאת, למרות החלפת השרים הנוגעים בדבר. גם אלו, שקידמו את ההחלטה הזו, לא נעלמו. הם לא יוותרו בקלות על ההחלטה הזו, שקידמו במו ידיהם מסיבות הידועות להם (וגם למי שעוקב אחרי הפרסומים שלי בעניין זה).

למרות זאת, לטובת עם ישראל, חשוב שהאמת תיאמר בקול צלול: יש לבטל ומיידית את כל ההחלטות הנוגעות ל"רשת החרום הלאומית" של ישראל, שהתקבלו בחוסר סמכות, בהטעיית השר (וילנאי) ובפטור ענק מכל תהליך חוקי של מכרז. זה יהיה יותר זול, מאשר להמשיך במסלול של ביצוע ההחלטות שהתקבלו, מה שעלה עד היום למשלם המיסים הישראלי קרוב לחצי מיליארד ש"ח ויעלה עוד כמיליארד ועוד קצת ש"ח, עד 2016. הגיע העת להרים את המסך מאחורי החשאיות של קבלת ההחלטות לגבי רשת חרום לאומית במדינת ישראל, ולנהוג כמו שנהגו לאחרונה מדינות רבות במערב, למשל ארה"ב ואוסטרליה. הן, כמובן, לא בחרו בתקן P25.

ההחלטה של השר מתן וילנאי שהחליט "פה אחד" שזה פיו שלו בלבד, החלטה שהפכה להחלטת ממשלה בדיעבד, ללא שום דיון בממשלה, או באיזה פורום מקצועי, או איזה שימוע מקצועי, מצויה כאן - לדיראון עולם. 

רקע כללי
בחודש שעבר החליף השר גלעד ארדן את קודמו בתפקיד השר להגנת העורף, בנוסף לתפקיד שר התקשורת (השר היוצא, אבי דיכטר, שימש בתפקיד זמן קצר בלבד ולא הספיק לבצע בו דבר משמעותי, אחרי שהחליף באוגוסט 2012 את מתן וילנאי, שמונה לתפקיד שגריר ישראל בסין), וזו הזדמנות מתאימה לאחל לו הצלחה בתפקיד המאתגר, חסר תהילה וכפוי הטובה - בהגנת העורף.
 
לגלעד ארדן ניסיון רב,  פרלמנטרי / פוליטי / מיניסטריאלי, כשר להגנת הסביבה והשר המקשר עם הכנסת, זאת החל מ- 2009 בה מונה לשר. תקוות כולנו, שהניסיון הזה, בתוספת גיבוי ראש הממשלה, הממשלה והכנסת, יסייעו בידו להצליח במשימות הכבדות והחשובות הניצבות בפניו.

הסוגיות הבוערות על סדר יומו של השר להגנת העורף: 
בפני השר גלעד ארדן משימות מורכבות, ואתעלם כרגע מכל התחומים המסורתיים של הגנת העורף (מיגון ומקלטים, הצלה וחילוץ, תרגול, מל"ח ועוד). אתייחס כאן רק לסוגיית הגנת העורף בהיבטים של: תחומי הקשר, האלחוט, השליטה והתאום. בתחומים הללו, לעניות דעתי, חובה על השר החדש לנקוט בלפחות שתי פעולות דחופות, כדי לסגור את הפער ולצמצם את הכאוס שהותירו קודמיו:
 
א. למנות, מוקדם ככל האפשר, ראש לרח"ל (רשות חרום לאומית - אין מה ללחוץ על הלינק, האתר נעלם מזמן...). כזכור, תא"ל (במיל') זאב צוק-רם (ווה) סולק מהתפקיד בבושת פנים ומנימוקים לא ענייניים כבר בחודש פברואר 2011, ואנו כעת באפריל 2013. הוא פשוט הפריע לקידום האינטרסים המוזרים שהובילו להחלטה, שמייד נתאר אותה. דהיינו, רשות החרום הלאומית של ישראל התנהלה ללא מנהל יותר משנתיים. לאחרונה, מונה מנכ"ל למשרד להגנת העורף (גבי אופיר), אך לא ידוע לי מה הוא עושה או עשה, מאז שמונה לתפקיד, כנראה בסוף אוגוסט 2012. לא ברור אם תפקיד המנכ"ל כולל בתוכו גם את תפקיד ראש רח"ל

התוצאה: הגוף הראשי המטפל והאחראי על העורף במדינת ישראל התנהל בשיטת "איש הישר בעיניו יעשה". זה הקרין על ההחלטות החשובות ביותר המתקבלות על ידו (פירוט בהמשך). לכן, המשימה הראשונה, שמוטלת, לעניות דעתי, על השר הנכנס אבי דיכטר, היא למנות ראש לרח"ל, ולעשות, כמה שיותר מהר, סדר אצלו במשרד. עליו גם להחליט אם המשרד הזה ימשיך לשבת בתוך משרד הביטחון, או יהיה משרד אזרחי רגיל (מחוץ למעטפת של משרד הביטחון). לצורך כך, עליו לקבל את הגיבוי מראש הממשלה ומהממשלה כולה. את סמכויות המשרד הזה וה"חורים" הרבים שיש בהגדרות הללו, מצאתי באתר הכנסת כאן.

לא קל יהיה לנתק את ה"קשר הגורדי" הזה, שמסתיר מאחוריו חשאיות, שנועדה לחפות על החלטות מוטעות ואינטרסים זרים, שנועדו לשרת מטרה מאוד מסוימת. זה די ברור שלא מדובר במהלך קל או מהיר! 
 
ב. לעניות דעתי, חובה על השר הנכנס לבחון מחדש את ההחלטה על הקמת "מערכת רדיו לאומית לחרום" שהתקבלה בחופזה ב"ועדת השרים להכנת העורף לשעת חרום", בישיבה שכללה רק את השר מתן וילנאי לבדו (במקום להחליט על כך במליאת הממשלה ובאישור הכנסת, כמתבקש מהחלטות קודמות של מליאת הממשלה בנושא), וכללה כמובן את כל הפקידים הבכירים, שדחפו להחלטה זו, מנימוקים די ברורים, שעוד ייחשפו במלואם.
 
היות ומדובר בהחלטה (יחסית) טרייה (מ- 18/06/12), שטרם תוקצבה במלואה ע"י האוצר וטרם יצאה במלואה לפועל, ובכל מקרה היא אמורה לצאת לפועל בין השנים 2013 עד סוף 2016, כך שעדיין, למיטב הערכתי, בהחלט ניתן לשנות את החלטה זו, שמובילה למחדל הבא (אותו תחקור ועדת החקירה הבאה), כפי שניתחנו כבר לא אחת בהרחבה.

לא די בכך, שמערכות הקשר, התאום והחבירה בין גורמי החרום וההצלה קרסו במלחמת לבנון השנייה, הן התגלו במלוא מערומיהן רק לאחרונה, בשריפה הגדולה בכרמל, כמפורט בהרחבה בדו"ח מבקר המדינה. במקום להמליץ על רשת קשר, שליטה וחבירה מתקדמת ומודרנית, שמתאימה לצרכי מדינת ישראל, רשת שתספיק ל- 15 עד 20 שנה הבאות, המליצו ברח"ל (והשר וילנאי אימץ את ההמלצה, במסגרת אותה ישיבה הזויה של "ועדת השרים להכנת העורף לשעת חרום"), על מערכת בתקן אמריקאי ממש לא חדש (תקן Apco25 P25), ובתדרים לא מתאימים, שיצרו מייד כאוס בקבלת החלטות בתחום אחר בעולם הספקטרום (המעבר ל- LTE, אותו ניתחנו בהרחבה כאן). התוצאה הברורה של מהלך זה: לא תהיה רשת LTE מסחרית בהיקף מלא בישראל בשנים הקרובות. ישראל תהיה אולי ההמדינה האחרונה בעולם ליישם לאזרחיה רשת דור רביעי בסלולר.
 
כשיסיימו ליישם תקן זה (P25) ב- 2016 בכל הגופים (אם אכן ההחלטות תצאנה לפועל בלו"ז שהוחלט עליו בישיבה הנ"ל), הוא יהיה ממש מיושן ולא יענה לכל הצרכים של גופי הביטחון, החרום וההצלה של מדינת ישראל. כך, שמדובר בזריקת כספי ציבור לפח - ביודעין. למה החליטו כך באותו דיון? רמז אחד לתעלומה כבר הצגתי: הרצון לעקוף את הצורך במכרז כהלכתו. די ברור למה. דו"ח מבקר המדינה לגבי משטרת ישראל (המצוי כאן) חשף כבר (למעלה משנה אחרי שאני חשפתי זאת ברבים), את המהלכים, שהובילו לפטור המוזר ממכרז, בהיקף של מאות מיליוני ש"ח ושיוביל להוצאה מצטברת בגובה של כמיליארד וחצי ש"ח עד 2016, תוך טשטוש העובדות בפני משרד האוצר, שנגרר למהלך זה כ"סומא באפלה", כפי שתיאר זאת יפה, גם מבקר המדינה. 

ג. יש הטוענים, שבחירה בתקן מיושן P25 לתקשורת רדיו, שמופעל ומיוצר רק עבור מדינת ישראל ל"רשת חרום לאומית", גרמה ותגרום נזק של מיליארדים למשלמי המיסים בישראל. כששר האוצר יאיר לפיד מחפש מהיכן ניתן לחסוך כסף ובגדול, כדי "לסתום את הבור", שנפער בתקציב המדינה, זה בדיוק המקום המתאים.

יתרה מכך. בדיון ציבורי, שנערך (פורסם כאן) לנושא הקצאת התדרים לדור 4, נחשף בפומבי, שבאירופה הוקצו עד 2016 כ- 1,025 מגהרץ של ספקטרום לטובת הציבור וחברות התקשורת. זאת, מול ישראל, שבה הוקצו עד 2016 כ- 212 מגהרץ בלבד. חמישית ממה שהוקצה באירופה ופחות מעשירית ממה שהוקצה בארה"ב ובמדינות רבות נוספות בעולם. זו ההקצאה הכי נמוכה בעולם של ספקטרום לציבור ולחברות התקשורת. ככה נוצר בישראל כאוס, שמתחיל ב"רשת חרום לאומית", נמשך במבנה והרכב "ועדות התדרים" ונגמר בהיעדר תדרים ל- WiFi, ל- LTE ולעוד עשרות משימות חשובות בתחום התקשורת הציבורית בישראל. 
 
לעניות דעתי, לנוכח המצב הביטחוני בו נתונה מדינת ישראל לאחרונה, צריך לחפש תשובות מהירות המבוססות על המערכות הקיימות עם שיפורים מזעריים לנושא התיאום בין הרשתות בלבד, ולהמתין עם ההחלטה לגבי רשת חרום לאומית מלאה, עד שיחלו לפרוס רשתות דור 4 (LTE) במדינת ישראל, ואז לצרף את כל המערכות האזרחיות של גופי הביטחון והצלה לרשתות אלו, כפי שנותח על ידי בהרחבה כאן. כמובן, שיש לערוך מכרז פומבי מלא כנדרש בחוק, כדי לבחור בצורה מושכלת, חוקית ועניינית, מי יבנה את הרשת הזו. אין להמשיך בדרך של "פטור ממכרז", דרך שנועדה לחפות על החלטות כושלות ויקרות להחריד, שממומנות מכספי משלמי המיסים. 

זו לא עמדה שלי בלבד שחלמתי עליה אתמול בלילה. מיטב המומחים בתחום, מהארץ ומהעולם, סבורים כמוני. ניתוח נוסף בסוגייה זו אפרט במאמר הבא בסדרה זו. 
 
למה חשוב לא ללכת על Apco25 \ P25 כרשת החרום הלאומית של ישראל?
יש כמה בעיות ביישום תקן P25 \ Apco25 בישראל, מלבד זאת שהוא לא עונה לצרכי העולם המתקדם בו אנו מצויים ולעתיד (לטווח של 15 עד 20 שנה, שזה טווח הזמן אליו מתכננים כיום רשתות אלחוט, קשר ושליטה). הבעיה המרכזית: התנגשות בתדרים בין ישראל לשכנותיה. במיוחד קפריסין ויוון (מיד נסביר).
 
בישיבת "ועדת השרים להכנת העורף לשעת חרום" המוזכרת כאן באמצע הכתבה, ייצג את שר התקשורת בישיבה - סמנכ"ל הספקטרום של משרד התקשורת, נתי שוברט. הוא לא השמיע מילה (לפחות על פי הפרוטוקול שהופץ) של התנגדות לכך, שתקן P25, שנבחר ע"י רח"ל הוא תקן אמריקאי, בתדרים אמריקאים, שאין להם אישור מוועדות התקינה עולמיות להפעילן בישראל. למה הוא שתק? מניסיוני, בד"כ לשאלות קשות יש תשובות די פשוטות. 
 
כתוצאה מכך, שמשטרת ישראל צפצפה על משרד התקשורת והחלה להקים את רשת P25 שלה (שהיא הבסיס לרשת החרום הלאומית החדשה, כאמור בהחלטת ועדת השרים להכנת העורף לשעת חרום), נוצר מצב בו המשטרה פורסת את הרשת שלה בתדרים לפי התקינה האמריקאית (באזור ה- 800 מגהרץ), בעוד שאנו מצויים באזור התקינה האירופאית (!). על ניהול התדרים של מדינת ישראל כבר כתבנו די הרבה, ולא נוסיף מילה בעניין חמור ביותר זה.
 
כשראשי אגף הספקטרום נוכחו לדעת, שהמשטרה ממשיכה בשלה, ובמיוחד אחרי ש"עבדה" על האוצר בקבלת "פטור ממכרז" להקמת הרשת החדשה בעלויות מדהימות, הם התקפלו ורצו אל ה- ITU-R (ארגון התקינה הבינלאומי לתקשורת בחסות האו"ם ומושבו בז'נווה), וביקשו ל"החריג" את מדינת ישראל מהאזור האירופאי. הסיבה: חשש להתנגשות מידית וקרובה עם תדרי ה- LTE של קפריסין, שקשורה ביוון (אותם תדרים ואותן חברות סלולר פועלים בקפריסין וביוון), והתנגשות עתידית עם תדרי ה- LTE (כאשר יחלו לפרוס רשתות כאלו), בכל מדינות ערב המקיפות אותנו, כשעם שתיים מהן יש לנו הסכמי שלום (ירדן ומצריים), לרבות נספחים המבטיחים שישראל תפעל לפי תקני ITU-R ולא תגרום הפרעות אלחוט וסלולר לשכנותיה.
 
ישראל (דהיינו, ראשי אגף הספקטרום במשרד התקשורת) ביקשה מ- ITU הגנה של 500 ק"מ בכיסוי מעל לים (טווח שמגיע עד לתורכיה, קפריסין, מצריים ויוון), והגנה של 200 ק"מ בכיסוי היבשתי (נוגע למצרים, ירדן, סוריה ולבנון). הגנה זו נדרשה על ידם כדי למנוע הפרעות בתדרים של רשתות LTE בתקנים האירופאיים (אליהם אנו שייכים), עם הרשת החדשה בתקן P25, שמוקמת ע"י משטרת ישראל (וגם מירס הישנה פועלת בתחומים הללו, באזור ה- 850 מגהרץ, ברשת iDen שלה). זאת, תוך עצימת עין של משרד התקשורת וכעת באישור ועדת השרים הנ"ל, שתקבע את המצב הכאוטי הזה לשנים רבות קדימה
 
אז מה קרה עם הבקשה של משרד התקשורת ל- ITU-R? ובכן, זרקו את הבקשה (עד כה) "מכל המדרגות". ITU-R סירב עד היום להחריג את ישראל מהתקן ודרש בתקיפות, שישראל תפתור בעצמה את הבעיה המיידית, שיש לה עם קפריסין, בעיה שנוצרה ע"י מדינת ישראל עצמה, בהחלטותיה השגויות. כרגיל, במשרד התקשורת ניסו לטאטא פרשה חמורה זו אל מתחת לשטיח, ולא דיווחו על כך לציבור. גם בישיבת "ועדת השרים להכנת העורף לשעת חרום", בעיה זו לא הוצגה במלא חריפותה. כבר רמזתי מדוע. הבעיה של המעבר ל- LTE, גם בישראל, חריפה אף יותר מהמוצג כאן בקצרה, וננתח אותה במאמר קרוב.
 
מיותר לציין, שאת תגובת הנוגעים בדבר לאמור במאמר זה וקודמיו, לא הצלחתי לקבל. משרד התקשורת, כהרגלו, סבור שמדובר במהלכים, שהוא יכול להסתיר מהציבור, ולרח"ל אין דובר\ת, שאפשר לקבל ממנו\ה תגובות ענייניות....

מכאן, שאני מקווה שהשר גלעד ארדן המגיע (כך אני מקווה) ללא מחויבויות אישיות קודמות למי מהיצרנים והספקים בשוק, או מחוייבות למי מהמשפיעים והאינטרסנטים, יוכל לבחון באופן מושכל ונקי את המצב וההחלטות של קודמו בתפקיד וינסה לפתור (כך אני מקווה), את הסבך שנוצר מהחלטות שגויות בעניין רשת החרום הלאומית (שעדיין איננה שלמה. אולם כבר מפריעה לשכנתנו – קפריסין לפרוס רשת LTE). ויפה שעה אחת קודם!
 



 
 
Bookmark and Share