Telecom News - הרשת האפלה יוצאת לאור!

הרשת האפלה יוצאת לאור!

דף הבית >> חדשות אבטחה ועולם הסייבר >> הרשת האפלה יוצאת לאור!
"הרשת האפלה" היא החלק הלא גלוי של האינטרנט, שגדול יותר מהחלק הגלוי לעיני הגולשים, בה מסתתרים דברים מאוד מעניינים ולעיתים גם מסוכנים לגולשים. ד"ר טל פבל מרים את המסך מעל ל"רשת האפלה".
מאת: אבי וייס, 6.4.13, 19:30ד"ר טל פבל

במסגרת "חמישי בקמפוס", בקמפוס אוניברסיטת ת"א, התקיים ביום חמישי 4.4.13 מפגש של מומחי אינטרנט והאקרים בנושא: "הרשת האפלה יוצאת לאור, הסכנות האורבות לגולש המצוי". באירוע זה עסקו בסכנות האמיתיות שיש ברשת האינטרנט, ולא בסכנות המדומות של "מתקפת סייבר ענקית" אותה מנפחים בימים האחרונים העיתונות ובעלי אינטרסים שונים, כפי שניתחתי בהרחבה כאן, ומפחידים את "האזרח הקטן" בעוד שזה נושא לספקי אינטרנט ומתחזקי אתרים, שיודעים מה לעשות. 

ד"ר טל פבל (בתמונה), מרצה ומומחה לאינטרנט ולאיומים מקוונים במזרח התיכון ובעולם האיסלאמי, עמית מחקר בסדנת יובל נאמן למדע טכנולוגיה וביטחון שבאוניברסיטת ת"א: "תחום ההתמחות שלי הוא האינטרנט והאיומים המקוונים, בעיקר במזרח התיכון ובעולם האיסלאמי, בדגש על איראן. 

רבים לא יודעים שיש דבר כזה שנקרא 'רשת אפלה' - Dark Net. האינטרנט, שאנו כולנו מכירים אותו, הוא גלוי ודי חופשי. אמנם, יש ניסיונות לחקיקה מגבילה בעולם. אבל, היא לא גלובלית ולא מוחלטת. יש גם ניסיונות ליצירת 'אינטרנט סגור ואטום', למשל באיראן. יש דבר דומה לזה בצפון קוריאה. אבל, כמעט הכל פתוח.

האינטרנט, שאנו מכירים, מבוסס על כך, שמכל מכשיר ומכל רשת אנו יכולים להגיע לכל מקום, להיכנס לכל מקום, אלא אם הוא סגור לקבוצה מסוימת, ולהעביר כל דבר לכל מקום ברשת. זה עולם שטוח לחלוטין. אין לאינטרנט מנהל או הנהלה. בדקה אחת, עובר מידע בכמויות אדירות ברשת האינטרנט הציבורית (מפורט כאן). יש ברשת הזו עולם שלם וענק של 'רשתות חברתיות'. אולם, מתחת לזה יש "אינטרנט בלתי-נראה", 'רשתות חברתיות' שלא מוכרות לציבור. לא מדובר על הרשתות החברתיות שיש למשל בסין וברוסיה, שלא מוכרות מחוץ למדינות הללו. מדובר ברשת המהווה, למעשה, 'עיר מתחת לעיר'. פשוט 'עיר תחתית'.

לעיר התחתית הזו  ה-Dark Net יש שטח גדול יותר מהעיר העילית (האינטרנט הרגיל) הגלויה מעל פני האדמה. אבל, המגע עם העיר התחתית, עם הרשת "האנונימית" הזו  - עם ה-Dark Net עלול להיות לא נעים לגולש, שלא מכיר את העיר התחתית הזו. יש שם למשל Hidden Wiki והרבה Chan's באזורים השונים. "הוויקי הנסתר" זה אתר כמו ויקיפדיה שבאינטרנט הרגיל, אך הוא מכיל ללא צנזורה קישורים לאתרים של מידע גנוב (מארגונים ומממשלות),  סחר אלקטרוני של מוצרים לא חוקיים, מדריכים להכנת נשק "מלוכלך" (כימי/ביולוגי) ופצצות ואפילו פורומים. יש שם נפח תעבורה פי כמה יותר גדול מנפח התעבורה המוכר לנו מהאינטרנט הגלוי. יש שם גם מסחר אלקטרוני גדול יותר מהמסחר המקוון באינטרנט הגלוי. מטבע הדברים, יש שם סחר רחב ביותר של סמים, סחר של בני אדם, פורנו קשה, פדופיליה ומסרים של ארגוני פשע וארגוני טרור.

איך מגיעים לעיר התחתית הזאת ואיך ממפים את השטח שלה? זה לא פשוט. כי האור עמום יותר, ככל שצוללים יותר למטה. יש שם דברים כמו OnionB, דברים שיכולים להוביל אנשים לחקירת משטרה, או של ה- FBI. דוגמה ציורית למיפוי הזה מצויה כאן. חייבים להבין, שזה כמו האזורים המסוכנים שיש בעיר גדולה. מי שנכנס לשם ביודעין - יכול לחטוף מכות או להישדד. 

כניסה לעיר התחתית נעשה דרך 'מכסה הביוב' העירוני. המכסה הגדול ביותר לאינטרנט האפל הוא Tor. המשמעות של המינוח הזה: The Onion Router = 'נתב הבצל'. זה מורכב משכבות רבות, כמו הבצל. הדואר האלקטרוני שם נקרא (איך לא): TorMail. 

זה 'המכסה של הביוב', שאם מרימים אותו - הוא המכסה הטוב ביותר והבטוח ביותר לכניסה ל"דארק נט" - ל"אינטרנט האפל". Tor פותח ע"י הצי האמריקאי כדי להצפין תקשורת ולשמור על אנונימיות. משם זה התגלגל לקהילת קוד פתוח. זה קוד שמפותח כיום ע"י קהילה גדולה מאוד בעולם. זה מספק שירות די טוב, עד שהוא שימש למתנגדי משטר במדינות שונות, לרבות במזרח התיכון, כדי להסתיר את המסרים שלהם מפני השלטונות. התקשורת הזו מדלגת בצורה רנדומלית והיא מוצפנת. יש לזה גרסאות רבות, אפילו לאנדרואיד.

אולם, הוכח כבר שניתן לפצח גם את Tor. יש מתנגדי משטר, שנחשפו ע"י השלטונות בארצות שנות. כך שברור, שזה פוצח. אבל, זה עדיין הכלי הכי טוב והוא כלי מתפתח עם תכונות רבות, כולל דפדפן ואפילו מערכת הפעלה אוטונומית.

המעבר לעולם האינטרנט האפל דורש, בין היתר, את תכונת האנונימיות שמספקים כלי ה- Tor. יש שם עולם אפל, עם כלי חיפוש, שמתחרים בגוגל הגלוי, חנויות, רשתות חברתיות, אתרים, וכך הלאה. מיליונים משתמשים בזה בכל רגע נתון. אפשר לקנות שם הכל. החל מסמים מכל סוג ובכל משקל, דרך כרטיסי אשראי מזוייפים וטעונים בכסף וכלה בנשק אמיתי מכל סוג. 

איך משלמים ברשת האפלה? אפשר לשלם רגיל. אבל כמעט כולם משלמים בביטקוינים. כיום, ערך הביטקוין מגיע ל- 140 דולרים ל- 1 ביטקוין. זה כסף אמיתי, שאין לו מנהל והוא מתנהג בדיוק כמו רשת האינטרנט. כי מטבע זה נולד באינטרנט. 

ברשת האפלה יש 'מולים' ענקיים דוגמת Silk Road ('דרך המשי'), שבה ניתן לקנות הכל, ממש הכל. יש מטבע מתחרה שבחלק מהחנויות ניתן לשלם בו והוא ה- (LR (Liberty Reserve. זה מתחרה בביטקוין, שמוכר לרבים מהאינטרנט הגלוי. הציבור' בינתיים משתמש יותר בביטקוין מאשר ב- LR, כדי לשלם על מוצרים ושירותים באינטרנט האפל.

המחיר של המטבעות הללו משתנה לפי כוחות השוק והמחיר מתנהג בדיוק כמו רשת האינטרנט, אין לו אבא ואמא ואין מנהל. ככה זה עובד ועובד יפה. למי שיודע את הגבולות והסכנות, האינטרנט האפל הוא מקום מאוד מרתק ומעניין". 

עדכון 23.12.13: מומלחץ לקרוא כתבה מסכמת על ההיסטוריה של הרשת האפלה: The darknet: a short history באתר smh.

תמונה: סחר בנשק ברשת האפלה:

סחר בנשק ברשת הפאלה




 
האינטרנט האפל



 
 
Bookmark and Share