Telecom News - האם משרד התקשורת ערוך למצבי חרום?

האם משרד התקשורת ערוך למצבי חרום?

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> האם משרד התקשורת ערוך למצבי חרום?
התשובה לשאלה זו לא מפתיעה: לאו מוחלט. מבקר המשרד החל לבדוק את הסוגיה ועתיד לגלות כמה פרטים מעניינים, שטרם נחשפו בעניין השריפה במגדל שלום בת"א, שם שוכנים משרדי השר, המנכ"ל וחלק מאגפי המשרד. 

גלעד ארדןמאת: אבי וייס, 18.04.13, 21:00
 
לאחרונה, משרד התקשורת הקים ואייש יחידה חדשה ואף קיבל תקנים למשימה זו מהאוצר: יחידת ההיערכות לשעת חרום. הכוונה: היערכות חברות התקשורת לשעת חרום. יחידה זו אמורה לפקח על חברות התקשורת, לאור נפילות רשתות תקשורת (תזכורת: הנפילות הגדולות בשנים האחרונות היו של רשתות סלקום ובזק) ולאור: לקחי מלחמת לבנון השניה, השריפה על הכרמל, מבצע "עמוד ענן" בעזה ודרישות המשרד להגנת העורף. כעת, שר התקשורת גלעד ארדן, הוא גם השר להגנת העורף. תזכורת למי שלא שם לב. 

אולם, האם משרד התקשורת בעצמו ערוך למצבי חרום? מבקר המשרד (אלון זולר, הנזכר בפרשה אחרת קשה אותה חשפנו אך היום), החל לבצע ביקורת מהירה וממוקדת, שמטלטלת את צמרת משרד התקשורת. די ברור, שהשר הממונה כעת גם על תחום הגנת העורף, חייב לבדוק מה קורה אצלו בבית, לפני שהוא בא בדרישות לאחרים. את דבר הביקורת הזו חשף העיתון גלובס.

הביקורת הפעם מתמקדת בלקחים מהשריפה במגדל שלום. למי שהספיק לשכוח, כבר חשפנו בזמנו את מחדלי משרד התקשורת סביב השריפה ואני מביא את הסיפור הזה שוב כאן, בנספח מפורט למטה.

מה טרם נחשף? כמה דברים מעניינים. למשל: היכן היו האנשים הבכירים האחראיים על הבניין (במגדל שלום) בעת השריפה ומייד לאחריה? הכוונה הברורה שלי היא: למנכ"ל משרד התקשורת ולסמנכ"לית למנהל ומשאבי אנוש. הם, ככל הידוע לי, היו באותה עת בדיוק, בכנס מקצועי באילת, כנס מקצועי שאין לו כל קשר למשרד התקשורת. המנכ"ל התמחה בהיעלמות מהמשרד ברגעים חשובים וברגעי משבר, למקומות רחוקים כמה שיותר. כמו למשל יציאתו לסין, ביום פתיחת המערכה של "עמוד ענן" בעזה, בלי להודיע לאיש מהמשרד ומבלי למנות לו ממלא מקום. כך, המשרד נשאר במלחמה בלי מערכת ניהול ופיקוד. שכן, השר והמנכ"ל טיילו בענייני עבודה בסין... די ברור, שבמצב בו אין בכלל עבודת מטה במשרד התקשורת, אין נהלים, אין תרגול, אין גיבויים, אין עבודה מרחוק, פשוט אין כלום, המשרד עצמו היה ונשאר לא ערוך לשום מצב חרום, ולו הקטן ביותר, כמו שריפה במשרדים.

למבקר הנמרץ אין הרבה מה לחפש. מאומה לא השתנה מאז השריפה ההיא במגדל שלום. המחדל היה ונשאר זועק לשמיים. 

את תגובת משרד התקשורת לא הצלחתי לקבל, לא שלא ניסיתי. 

נספח: הסיפור המלא של השריפה במגדל שלום. 

1. פורסם ב- 24.11.10

משרד התקשורת - יוק
למעלה ממחצית יחידות משרד התקשורת משותקות בעקבות שריפה שפרצה במגדל שלום בשבוע שעבר. בינתיים, איש טרם חש בחסרונן.
 
משרד התקשורת פועל משני אתרים: בירושלים (בנין ג'נראלי, רחוב יפו) ובתל-אביב (במגדל שלום). למעלה ממחצית כוח האדם והיחידות של המשרד פועלים בת"א, במגדל שלום, בהם: אגף הנדסה ורישוי, אגף ספקטרום ורישוי תדרים, אגף פיקוח ואכיפה, אגף הדואר, אגף קשרי חוץ, מועצת הכבלים והלוויין. זה פיצול גיאוגרפי תמוה ובלתי נחוץ, המקשה גם בשגרה על תפקודו היעיל של המשרד הזעיר - על אחת כמה וכמה בעת משבר.
 
לאגפים הפועלים במגדל שלום יחידות המשרתות את הציבור ולהן נקבעו שעות קבלת קהל יומיות, למשל: תחום ציוד קצה. מאז יום חמישי האחרון, כל היחידות הפועלות במגדל שלום משותקות, כי החשמל והמעליות במגדל טרם חזרו לתפקד עקב השריפה שפרצה בו בשבוע שעבר. העובדים אינם מגיעים כלל לעבודתם מאז יום חמישי אחה"צ ועד עצם היום הזה, ולמעשה שוהים בביתם בחופשה מאונס; לא נקבעה כל מערכת חלופית המאפשרת לעובדים לבצע עבודתם ממיקום אחר - מאתר חלופי או אתר DRP שנקבע לכך מראש. רק מעטים מצויידים במחשבים ניידים עם קישוריות ומסוגלים לתפקד חלקית גם מביתם.
 
כנראה איש טרם חש עדיין, שרוב יחידות משרד התקשורת חדלו לתפקד. היות וגם צמרת המשרד מתנהלת כאילו אין עליה מטלות וסמכויות (כפי שנכתב כאן : "שר התקשורת – שר בלי תיק?"), אולי הגיעה העת לנעול את המשרד ולהחזיר את המפתחות למשרד אוצר, ולחסוך לציבור את עלויות המשרד.
 
בתחילת השבוע פנינו לדובר משרד התקשורת ושאלנו:
"ביום חמישי האחרון - 18/11/10 פרצה שריפה במגדל שלום. מאז ועד היום שלוחות משרד התקשורת בת"א השוכנות במגדל שלום (כמה אגפים שלמים ועוד כמה יחידות סמך) משותקות.
השאלות:
1. האם לא היה נחוץ להודיע לציבור (בין בהודעה באתר המשרד ובין בהודעה לעיתונות) ששירותי המשרד בת"א (במגדל שלום) סגורים עד הודעה חדשה?
2. האם המשרד לומד לקחים מהשיתוק הזה לגבי תפקוד המשרד בשעת חרום והאם ננקטו צעדים כדי להתגבר על השיתוק הזמני הזה (בין בהעברת היחידות המשותקות לירושלים, או שכירה זמנית של משרדים בת"א, או מעבר לאתר חלופי מוכן – DRP-BCP, אם תוכנן דבר שכזה ע"י המשרד לשעת חרום)?".
 
תשובות לא קיבלנו לשאלותינו. לא שציפינו. המשרד אינו נוהג להשיב על שאלות החושפות את קלונו ברבים. לעומת זאת, כנראה בעקבות פנייתנו, עלתה ביום 23/11/10 בשעה 10:50 הודעה קצרה לאתר המשרד בזו הלשון: "בעקבות השריפה בבניין 'מגדל שלום' משרדנו בת"א יהיו סגורים בימים הקרובים. אנו מבקשים את סליחתכם".
 
משרד התקשורת מהווה דוגמה מאלפת לספקיות התקשורת - כיצד לא להיערך לשעת חרום.

2. פורסם ב- 1.12.10

האם הנהלת משרד התקשורת מסכנת את עובדיה?
עובדי משרד התקשורת בשלוחת ת"א שבו השבוע לעבוד במגדל שלום, למרות ששיקום נזקי השריפה שפרצה בו טרם הושלם וחל עדיין איסור לאכלס את המבנה.
 
בשבוע שעבר דיווחנו כאן תחת הכותרת "משרד התקשורת - יוק" על כך שרוב עבודת משרד התקשורת מושבתת, עקב השריפה שפרצה בקומת התפעול של מגדל שלום. מסתבר, כי בשבוע החולף ניסתה הנהלת המשרד להעביר את עובדי ת"א לעבודה בירושלים, אך ניסיון זה כשל. לא קל, בכל ארגון, להעתיק עובד 'הנטוע' במשרדו שנים רבות למיקום חדש, בעיר מרוחקת. מתברר, שלא רק חברות הסלולר "לא שמות" על הנהלת משרד התקשורת, גם העובדים נוהגים כך.
 
ביום ראשון 28/11/10 החזירו את עובדי סניף ת"א לעבוד במגדל שלום, בקומות הגבוהות (קומה 9-10). הבעיה: המגדל כלל לא אושר עדיין לתפקוד שוטף, הוא מצוי בשיפוצים נרחבים ומהווה סכנה לשוהים בו.
 
פנינו לעיריית ת"א ושאלנו: "האם ניתנו כל האישורים הדרושים כדי לאפשר להחזיר לתפקוד עובדים במשרדים של מגדל שלום, לרבות בקומות הגבוהות?". תשובת דובר עיריית ת"א הייתה ברורה: "שירותי הכיבוי וההצלה בעיר לא אישרו את חזרת העובדים לבניין".
 
פנינו (מיד) למשרד התקשורת ושאלנו: "מאז אתמול חזרו עובדי משרד התקשורת שלוחת ת"א לעבוד במגדל שלום (לאחר שנכשל הניסיון שהעובדים יעבדו ממטה המשרד בירושלים). האם כל האישורים הבטיחותיים הדרושים ניתנו טרם חזרתם לעבוד במגדל שלום (שטרם חזר לתפעול מלא עם כל מערכותיו)?"
 
תשובת דובר משרד התקשורת: "ניתן אישור לצוות עובדים (במתכונת מצומצמת) המטפלים בפניות דחופות של הציבור לחזור לעבוד מהמגדל".
 
שורה תחתונה: נראה, כי משרד התקשורת מסכן לכאורה את עובדיו, בניגוד לחוק ושלא לצורך חיוני. שערורייה רודפת שערורייה. פשוט לקרא ולא להאמין.
 
בשולי הפרשה אך לא פחות חשוב - האירוע חשף, כי למשרד התקשורת אין תכנית חרום מעשית לעבודה במתכונת חרום (DRP/BCP) בהרכב עובדים מלא, וגם אינו מסוגל לנהל את עובדיו במצבים כאלו.
 
מדינת ישראל ביקורת
המלצה לגולשים באתר TelecomNews:
חומר חדשותי נוסף לדף הבית נמצא בתפריטים המשניים. אתר חדשות זה בנוי כמו עיתון, בו כתבות רבות נמצאות בדפיו הפנימיים. באתר יש כבר כאלף חמש מאות (!) פריטי מידע וכתבות. בדף הבית מצויות, כמו בכל עיתון, רק הכתבות הראשיות. לכן, מומלץ להקליק על התפריטים בסרגל העליון ולמצוא את תחומי העניין. שפע מידע בלעדי ומעניין מצוי בתפריטי המשנה. 
 
 





 
 
Bookmark and Share